Ju
door Jutteke Aug 16, 2023 om 18:00
Geldzaken & recht

Servicekosten huurwoning onroerendzaakbelasting waterheffing rioolrecht

In mijn servicekosten zijn apart gespecificeerd opgenomen : onroerendzaakbelasting, waterheffing en rioolrecht.
Is dit toegestaan?
Voor zover ik weet mag ozb sinds 2006 niet meer worden doorberekend aan de huurder.
Waterheffing (en zuiveringsheffing)  ingezetenen betaal ik via mijn eigen aanslag GBLT.
Bij mijn weten mag de verhuurder van deze 3 alleen rioolrecht aan mij doorbelasten als servicekosten.

klopt dat?

3450 4 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Aug 16, 2023 om 18:35
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, kijk even bij de Woonbond.
Die OZB komt voor rekening van de verhuurder.
En check die rioolheffing ook eens: het verschilt van gemeente tot gemeente volgens de Woonbond of huurders daar wel of niet aan mee moeten betalen.

va
door vanlotjegetikt - Aug 16, 2023 om 20:10
809 Antwoorden / Vragen

OZB is verhuurder(zit uiteindelijk wel in de huur verdisconteerd).Waterheffing is huurder en dat geldt ook voor rioolrecht.

Ja
door JannyBoe Aug 17, 2023 om 08:16
520 Antwoorden / Vragen

Nee, niet altijd. Dat rioolrecht verschilt soms per gemeente en kunt u in de link boven uw bericht lezen.

mo
door mof - Aug 21, 2023 om 12:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat mag niet. OZB is voor de verhuurder en moet niet worden opgenomen in de huurprijs. Deze hoort in de kale huur te zitten en niet als service kosten.