mahadma
door mahadma Nov 6, 2015 om 12:55
Geldzaken & recht

Smartphone vervangt pinpas, Top of Flop?

Vroegah, had je contant geld. Op was op, en kon je 'op de lat' nog wat kopen bij je buurtwinkeltje op de hoek. Na verschillende betaalmethode's komt nu het contactloos betalen tot een bepaald bedrag, iets wat in min visie er weer eens door de banken ons door de strot gewrongen wordt. De ING maakt het nog mooier, contactloos betalen met je smartphone. Is dit nu een zegen of een crisis? Ik zie de rijen bij de supermarkt bepaald niet korter worden. Als je nu je smartphone kwiujtraakt of gestolen wordt ben je dus niet alleen je smartphone (met informatie) en mogelijk kostbare gevolgen voor telefoon en of data gebruik kwijt, maar wordt ook nog eens vakkundig je betaalrekening leeggehaald. Om maar te zwijgen van het nieuwe zakken rollen, een apparaatje 10 cm bij je houden en weg geld. Volgens de Betaalvereniging, (letterlijke tekst) wordt fraude MEESTAL vergoed door je bank. dus niet altijd. Daarom de vraag, Smartphone vervangt pinpas, Top of Flop?

1140 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee, betaal altijd contant, behalve bij het tanken.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 14:19
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Dan weet je in elk geval wat er op je rekening staat, wel zo handig.

di
door divert - Nov 6, 2015 om 14:39
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 6 nov 2015, 12:55]Vroegah, had je contant geld. Op was op, en kon je 'op de lat' nog wat kopen bij je buurtwinkeltje op de hoek. Na verschillende betaalmethode's komt nu het contactloos betalen tot een bepaald bedrag, iets wat in min visie er weer eens door de banken ons door de strot gewrongen wordt. De ING maakt het nog mooier, contactloos betalen met je smartphone. Is dit nu een zegen of een crisis? Ik zie de rijen bij de supermarkt bepaald niet korter worden. Als je nu je smartphone kwiujtraakt of gestolen wordt ben je dus niet alleen je smartphone (met informatie) en mogelijk kostbare gevolgen voor telefoon en of data gebruik kwijt, maar wordt ook nog eens vakkundig je betaalrekening leeggehaald. Om maar te zwijgen van het nieuwe zakken rollen, een apparaatje 10 cm bij je houden en weg geld. Volgens de Betaalvereniging, (letterlijke tekst) wordt fraude MEESTAL vergoed door je bank. dus niet altijd. Daarom de vraag, Smartphone vervangt pinpas, Top of Flop?

Volgens mij wordt er helemaal niets door je strot geduwd.

Tot op de dag van vandaag kun je contant betalen, pinnen, op sommige plaatsen contactloos betalen en daar komt contactloos betalen met een smartphone bij.

Iedereen kan dus kiezen en dat is wat anders dan door de strot geduwd krijgen.

Verder zijn de meeste problemen die jij schetst vooral theoretisch van aard en begetaliseer je de problemen die er wel zijn. Contact geld kan je verliezen of kan gestolen worden, of je krijgt vals geld in je handen geduwd. Je pinpas kan gestolen worden, je pincode kan afgekeken worden. Scenario's die iedere dag plaatsvinden.

Dat zakkenrollen wat jij beschrijft, daar zijn nog geen gevallen van bekend. Mensen praten elkaar problemen aan die er niet zijn.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 14:45
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Lees dit eens.

Het contactloos betalen moest een keer misgaan. Ook zakkenrollers hebben de betaalmethode ontdekt en weten inmiddels op slinkse en een onopvallende wijze je bankrekening leeg te halen. Bij een Britse forens werd 20 pond van zijn rekening afgeschreven nadat een andere treinreiziger tegen hem aan kwam staan, schrijft Bright.
Het slachtoffer, Roi P., schrijft op SC Magazine dat de diefstal plaatsvond door middel van contactloos betalen. Hij had zijn pinpas in zijn zak zitten toen een reiziger tegen heb aan kwam staan en 20 pond van zijn tekening afschreef.
In Engeland is 20 pond het maximale bedrag dat zonder pincode afgeschreven kan worden. Als de kaart minder dan 10 centimeter van de kaartlezer is verwijderd, is het kwaad al geschied. Ideaal in een drukke trein, dus. De fraude met de betaalmethode is volgende officiële Britse cijfers op dit moment nog een verwaarloosbaar probleem. De bank heeft het bedrag inmiddels wel vergoed.

Zo ondenkbaar is het toch nog niet.

jo
door jorisw - Nov 6, 2015 om 16:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Top. Betalen en je kunt direct je nieuwe saldo zien.

En zakkenrollers rollen ook al jaren portemonnaies met inhoud, dus cash is daar ook geen oplossing voor....

tijger1
door tijger1 - Nov 6, 2015 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik hoef in de winkel mijn nieuwe saldo niet te zien. Weet wat er inkomt en weet wat er uitgaat. Simpel.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 16:17
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Waarom is dat "contactloze" dan zo nodig? Ik kan nog steeds mijn pincode onthouden en zonder die kan iemand helemaal niets met mijn pas, en cash heb ik nooit veel bij me. Dus in mijn visie is dat "contactloze" een onzinnige gymmick.

di
door divert - Nov 6, 2015 om 16:22
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 6 nov 2015, 14:45]Lees dit eens.

Het contactloos betalen moest een keer misgaan. Ook zakkenrollers hebben de betaalmethode ontdekt en weten inmiddels op slinkse en een onopvallende wijze je bankrekening leeg te halen. Bij een Britse forens werd 20 pond van zijn rekening afgeschreven nadat een andere treinreiziger tegen hem aan kwam staan, schrijft Bright.
Het slachtoffer, Roi P., schrijft op SC Magazine dat de diefstal plaatsvond door middel van contactloos betalen. Hij had zijn pinpas in zijn zak zitten toen een reiziger tegen heb aan kwam staan en 20 pond van zijn tekening afschreef.
In Engeland is 20 pond het maximale bedrag dat zonder pincode afgeschreven kan worden. Als de kaart minder dan 10 centimeter van de kaartlezer is verwijderd, is het kwaad al geschied. Ideaal in een drukke trein, dus. De fraude met de betaalmethode is volgende officiële Britse cijfers op dit moment nog een verwaarloosbaar probleem. De bank heeft het bedrag inmiddels wel vergoed.

Zo ondenkbaar is het toch nog niet.

zoekster
door zoekster - Nov 6, 2015 om 16:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat een beetje verloren gegaan is in de informatie over met je mobiel afrekenen, is dat ING ook nog geld wil gaan vragen voor contactloos betalen met je mobiel. KLIK Het is 6 euro per jaar, niet heel veel, maar ik kan die 6 euro echt wel beter besteden.

Ik weet niet of het een top of een flop wordt, maar met de plannen om met je mobiel in en uit te checken, te betalen, te internetten, te bellen en weet ik veel wat al niet meer, wordt zo'n smarphone goud waard. Straks kun je er nog je auto mee open krijgen, ze bedenken van alles.

Behalve hoe vreselijk je in de piepzak zal zitten als dat ding wordt gestolen.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 16:37
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Zoekster,

Behalve hoe vreselijk je in de piepzak zal zitten als dat ding wordt gestolen.

En als iemand dan zijn pincode nog 'lekker veilig' (maar niet heus) op vier keer nul zet hoeven we helemaal niet verder te praten. Ook zal bepaalde informatie bij verkoop of reparatie van telefoons ook gemakkelijk bij de verkeerde terecht kunnen komen. Leve de vooruitgang? Of niet? Hetcontactloze betalen is zeker geen wens geweest van 'jan de consument' maar eerder een verzinsel van 'de banken' wat kunnen wij nou allemaal'.

di
door divert - Nov 6, 2015 om 16:41
16 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 6 nov 2015, 14:45]Lees dit eens.

Het contactloos betalen moest een keer misgaan. Ook zakkenrollers hebben de betaalmethode ontdekt en weten inmiddels op slinkse en een onopvallende wijze je bankrekening leeg te halen. Bij een Britse forens werd 20 pond van zijn rekening afgeschreven nadat een andere treinreiziger tegen hem aan kwam staan, schrijft Bright.
Het slachtoffer, Roi P., schrijft op SC Magazine dat de diefstal plaatsvond door middel van contactloos betalen. Hij had zijn pinpas in zijn zak zitten toen een reiziger tegen heb aan kwam staan en 20 pond van zijn tekening afschreef.
In Engeland is 20 pond het maximale bedrag dat zonder pincode afgeschreven kan worden. Als de kaart minder dan 10 centimeter van de kaartlezer is verwijderd, is het kwaad al geschied. Ideaal in een drukke trein, dus. De fraude met de betaalmethode is volgende officiële Britse cijfers op dit moment nog een verwaarloosbaar probleem. De bank heeft het bedrag inmiddels wel vergoed.

Zo ondenkbaar is het toch nog niet.

Als je het originele Engelse verhaal leest, dan rammelt het nogal en roept het de nodige vragen op.

Even naar de Nederlandse situatie: uiteraard is het mogelijk om met een contactloos betalen automaat contact te maken met een NFC pas in iemands broekzak. Maar je kan pas succesvol een transactie uitvoeren als je een relatie met een bank hebt. Kortom, je moet je PIN automaat koppelen aan een eigen bankrekening. Dat is praktisch al niet meer anoniem te doen. En mocht je dit allemaal nog wel lukken dan zal de bank in mum van tijd jouw account en PIN automaat hebben geblokkeerd. Dan kun je dus en niet meer bij gestolen geld komen en je hebt wel een flinke investering in apparatuur moeten doen die in 1 klap onbruikbaar is. Kortom: de contactloos betalen dief zakt zeer snel door het ijs. Een dief wil gewoon contant geld hebben. Of rechtstreeks uit de portemonne van het slachtoffer, of uit de geldautomaat met gestolen PINpas en PINcode. Dan heeft hij het geld in zijn handen en laat geen sporen na.

Wat dat betreft zijn er genoeg fraude manieren te verzinnen die zeker mislukken.

mahadma
door mahadma - Nov 6, 2015 om 16:44
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kortom: de contactloos betalen dief zakt zeer snel door het ijs.
Wel eens van katvangers gehoord?

edrick3
door edrick3 - Nov 6, 2015 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

FLOP!

aurora1
door aurora1 - Nov 6, 2015 om 18:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Contactloos betalen uitschakelen: klik hier.
Voor contactloos betalen met de smartphone moet een app geïnstalleerd worden, dus die app dan maar niet installeren?
Ik zie zo direct niet dat ook maar iets door de strot gewrongen wordt.

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2015 om 01:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Filmpje op Brisant van de ARD over hoe gegevens gestolen kunnen worden van een pinpas met de mogelijkheid van contactloos betalen, en de eventuele gevolgen: klik hier.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 7, 2015 om 09:21
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp dat door de strot duwen wel, ik voelde dat toen ook zo, had niet zo vlug aan de mogelijkheid van uitzetten gedacht en later vergeten. Heb een paar maal contactloos betaald maar zie er ook het nut niet van in, heb nu de link van @ aurora gebruikt om dat uit te zetten.

Cookies
door Cookies - Nov 7, 2015 om 13:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=mahadma schreef op vrijdag 6 nov 2015, 16:17]Waarom is dat "contactloze" dan zo nodig? Ik kan nog steeds mijn pincode onthouden en zonder die kan iemand helemaal niets met mijn pas, en cash heb ik nooit veel bij me.

Tenzij er een paar mensen over je schouder mee kijken. Je onder dwang je pincode af geeft enz. enz.

Geen enkele methode is 100% betrouwbaar, want zelfs contant geld kan gepikt worden of kun je verliezen.

Eerlijk gezegd, zie ik het probleem niet. Keuze genoeg voor degenen die niet met de smartphone willen betalen.

Cookies
door Cookies - Nov 7, 2015 om 13:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......En als iemand dan zijn pincode nog 'lekker veilig' (maar niet heus) op vier keer nul zet hoeven we helemaal niet verder te praten.......

Daar is vooral de oudere generatie goed in, en die lopen niet voor op bij nieuwe technologische ontwikkelingen.

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2015 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebben de oudjes het weer gedaan? :-)). Ik hou het maar lekker bij contant. En de pincode zit alleen in mijn hoofd opgeslagen. :-)

aurora1
door aurora1 - Nov 7, 2015 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 7 nov 2015, 14:24]Hebben de oudjes het weer gedaan? :-)). Ik hou het maar lekker bij contant. En de pincode zit alleen in mijn hoofd opgeslagen. :-)

Misschien kan die in de toekomst ook wel gehackt worden met een of andere nieuw uitgevonden app.....

zoekster
door zoekster - Nov 7, 2015 om 22:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zaterdag 7 nov 2015, 17:08][quote=tijger1 schreef op zaterdag 7 nov 2015, 14:24]Hebben de oudjes het weer gedaan? :-)). Ik hou het maar lekker bij contant. En de pincode zit alleen in mijn hoofd opgeslagen. :-)

Misschien kan die in de toekomst ook wel gehackt worden met een of andere nieuw uitgevonden app.....
Ik heb gehoord over serieuze plannen!

mahadma
door mahadma - Nov 9, 2015 om 20:27
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Na alles gelezen te hebben valt mij op dat er weinig mensen op dit nieuwe idee zitten te wachten. Vooral het verlies van je telefoon, (nou ja, telefoon, of zoals je wil fototoestel, filmcamera, agenda, mini pc, pin pas, navigatie, spelletjes, tekstverwerker, excel, contacten, berichten, fotogalerij, radio ontvanger, tv kijken, calculator) nu ook nog een betaalmiddel wordt. Het wordt zo zachtjes aan gewoon een gevaarlijk ding, kijk maar eens naar voetgangers die hun bol stoten, fietsers die meer naar hun scherm kijken als naar het verkeer, automobilisten niet te vergeten, wat kennelijk al of niet met grote studio koptelefoons op hun hoofd, eerder vastgeplakt zit aan de mens.

Daarom stel ik dat deze gimmick complete overkill is. En alleen maar de banken willen laten zien wat ze kunnen. Straks zit je id, rijbewijs en testament er ook in ...............

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2015 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat testament en het donorcodicil is wel erg handig bij al die activiteiten in het verkeer met een mobieltje.

Alles bij de hand.:-((

chris74
door chris74 - Nov 10, 2015 om 19:06
564 Antwoorden / 44 Vragen

Denk flop, als je smartphone gestolen wordt of je verliest deze. Dan kan je gelijk geen betalingen meer doen. En makkelijk voor de hackers.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 11, 2015 om 15:51
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vooral als ze dit ooit landelijk zouden invoeren ben ik voor.

Als trouwe Auto bestuurder en motorrijder zie ik een eigen Chipkaart die ik afgelopen 5 jaren nog nooit nodig had wel zitten.
Vooral de wel eens reizende is het een goed alternatief.

Maar worden de buitenlandse kaarten dan ook geaccepteerd?

mahadma
door mahadma - Nov 11, 2015 om 17:52
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Maar worden de buitenlandse kaarten dan ook geaccepteerd? Dat zal dan weer het volgende "luxe"probleem kunnen worden.

ltmvz
door ltmvz - Nov 13, 2015 om 12:42
949 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn gelukkig nog genoeg mensen die niet eens een "smartphone" willen dan wel hebben. Wie om zich heen kijkt ziet al gauw de nadelen van dit speelgoed.

mahadma
door mahadma - Nov 13, 2015 om 12:46
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@ltmvz, je zal niet eens iedereen 'zonder' gsm oid op de koffie moeten krijgen .........

Gr
door Grunn1 - Nov 15, 2015 om 11:59
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=ltmvz schreef op vrijdag 13 nov 2015, 12:42]Er zijn gelukkig nog genoeg mensen die niet eens een "smartphone" willen dan wel hebben. Wie om zich heen kijkt ziet al gauw de nadelen van dit speelgoed.

10 jaar gelden zou jouw tekst als volgt zijn geweest: Gelukkig zijn er nog genoeg mensen die niet eens een mobieltje willen hebben.

En kijk nu eens meer dan 90% van de mensen heeft een mobieltje of smartphone.

40 jaar geleden waren er mensen die zeiden: nou voor mij hoeft zo'n kleuren tv niet ik kan het wel af met zwart wit. En... je raad het al iedereen heeft nu een kleuren tv en de meesten zelfs een platte tv. Jawel vooruitgang heet zoiets.

Al het nieuwe kent eerst zijn problemen maar een paar jaar later zijn we het al zo gewend dat deze problemen zijn vergeten. Kijk maar eens toen de pinpas net geïntroduceerd werd.

Nog een paar jaar en dan kan je met je oog betalen en ja dit zal sneller gaan dan je denkt aangezien je iris uniek is.
Alles moet tegenwoordig sneller, makkelijk en veiliger gaan en gelukkig is de techniek hiervoor aanwezig.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2015 om 15:51
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Toekomstbeeld? Direct na je geboorte krijg je een chip in je hand gezet, waar je naam, geb. datum/plaats, adres, sofinummer, telefoonnummer, bankrekening, rijbewijs en credit card (en bedenk non maar 1.000.000 opties) op gezet wordt. Maar dat zal nog wel even duren. Het contactloze en alles op één drager is een steeds groter wordend risico.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 15, 2015 om 16:13
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 15 nov 2015, 15:51]Toekomstbeeld? Direct na je geboorte krijg je een chip in je hand gezet, waar je naam, geb. datum/plaats, adres, sofinummer, telefoonnummer, bankrekening, rijbewijs en credit card (en bedenk non maar 1.000.000 opties) op gezet wordt. Maar dat zal nog wel even duren. Het contactloze en alles op één drager is een steeds groter wordend risico.
Voordeel hiervan zou zijn dat identieteitsfraude niet meer voorkomt.

mahadma
door mahadma - Nov 15, 2015 om 16:14
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Voordeel hiervan zou zijn dat identieteitsfraude niet meer voorkomt.

Dan worden er gegarandeerd lezers/scanners/copiërs uitgevonden ........ zodat persoon a persoon b is .......

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 15, 2015 om 16:18
7188 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 15 nov 2015, 16:14]Voordeel hiervan zou zijn dat identieteitsfraude niet meer voorkomt.

Dan worden er gegarandeerd lezers/scanners/copiërs uitgevonden ........ zodat persoon a persoon b is .......

Was ik toch iets te optimistisch. :-)