ed
door ed3allon Jan 31, 2009 om 17:18
Geldzaken & recht

Spaarloon? Werd betaald door werkgever!

Uit een polis van AEGON 31 dec 2003

lijfrente kapitaal bij leven Euro 5.655,43 bij in leven zijn van de verzekerde op 1 mei 2009 (gegarandeerd) mazzle, omdat de koersen zijn gezakt.
Bij afsluiting in 1999 vroeg ik of ik het hele bedrag kon opeisen.
Daar werd bevestigend op geantwoord, met de restrictie dat daar belasting over geheven zal worden. (omdat ik ook al die jaren belasting aftrek kreeg)
Nu blijkt een wet aangenomen te zijn die dat NIET toestaat.
Het waarom van die wet is mij niet duidelijk.
Ook begrijp ik niet waar de regering zich bemoeit met een particuliere overeenkomst.
Zijn hier juridisch onderlegde mensen, die weten tot wie ik me kan wenden?
Ik heb reeds 15 e-mails gestuurd naar verschillende kamerleden van diverse partijen. Antwoord tot op heden NIHIL

1094 11 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jan 31, 2009 om 18:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De politiek heeft besloten dat een lijfrentepolis die op of na 1-1-2006 is afgesloten niet meer gebruikt mag worden als overbruggingslijfrente (tijdelijk ouderdoms pensioen) omdat ze de pensioengerechtigde leeftijd op 65 jaar hebben gezet. Dit is dus gedaan om te voorkomen dat mensen alsnog vervroegd met pensioen kunnen door gauw even een lijfrente te sluiten. Echter, jouw polis is van ver voor die datum, dus dat zou hier niet aan de hand moeten zijn. Is dit wel de wet die je bedoelt?

In jouw geval zou je denk ik wel de lijfrente ineens kunnen laten uitkeren, alleen betaal je dan wel het volle pond aan inkomstenbelasting. Er kunnen natuurlijk best redenen zijn om daar bewust voor te kiezen.

De regering bemoeit zich met jouw particuliere overeenkomst, omdat ze het sociale stelsel willen besturen.

edwardus
door edwardus - Jan 31, 2009 om 18:11
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zeg het heel voorzichtig, omdat ik geen expert op dit vlak bent. Volgens mij heb je meer aan fiscaal advies dan aan juridisch advies in deze.

ad
door ad65 - Jan 31, 2009 om 18:17
6 Antwoorden / 1 Vragen

Je valt met deze polis onder het nieuwe regime, van na 1992, en deze polissen vallen onder steeds veranderende maatregelen van de overheid. Zo heeft Donner bepaalt dat deze polissen niet meer kunnen worden gebruikt voor bv vervroegd uit dienst treden. Dat houdt voor u in dat deze polis gebruikt kan worden als aanvullend pensioen zodra u 65 bent geworden. En dan maar hopen dat de pensioengerechtigde leeftijd niet wordt verhoogd naar 67.

ed
door ed3allon - Jan 31, 2009 om 18:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

dank je wel voor het beantwoorden. Nee het zal die wet uit 2006 niet zijn maar een andere. Over inkomsten belasting maak ik me niet zo druk omdat ik maar 100 euro per maand = mijn verminderde aow (3 jaar italie) krijg na de 1ste mei

Wat ik ook niet begrijp is, dat ik niet op de hoogte ben gebracht door deze wet door verzekeraar.

ed
door ed3allon - Jan 31, 2009 om 18:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

=  =  +

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 1, 2009 om 02:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ed,

Wees blij dat u niet vóór uw 65-e aan dat geld kunt komen. Vanaf dat levensjaar betaalt u daar veel minder aan heffingen door dan vóór uw 65-e.

De minimum termijn waarover nieuw regiem polissen opgenomen mogen worden is 5 jaar. Als u ieder jaar 20 % van de polis uit laat betalen dan is het probleem over.

Als u uw geld 5 jaar bij uw verzekeraar laat staan, loopt u de kans dat hij u nog een verzekering aan wil smeren om te voorkomen dat het resterende geld verdampt aan uw verzekeraar, bij uw onverhoopt voortijdig verscheiden.

Door het vrijgekomen geld over te hevelen naar een geblokkeerde bankspaarrekening bij een bank naar uw keuze, kunt u zich die verzekeringspremie besparen. Uw erfgenamen blijven na uw verscheiden over het volledige resterende geld plus rente beschikken. Uiteraard na aftrek van heffingen. Dat zijn dan wel de heffingen naar hun eigen situatie en niet uw 65+ heffingen. Dan moet u maar niet binnen die 5 jaar dood gaan.;-)

Uw bank kan u alles van deze mogelijkheid, die eerst vanaf 01-01-2008 bestaat, uitleggen.

Hardware ERror MAN.

ed
door ed3allon - Feb 1, 2009 om 10:23
4 Antwoorden / 1 Vragen

Met dank voor je verhelderende antwoord,

Het was juist de bedoeling van dit hele spaarplan dat ik op mijn 65ste een groot bedrag zou krijgen om niew huisraad (nieuwste tv, nieuwste laptop etc.) aan te schaffen voor mijn huis. Moet ik nu het gehele vrije bedrag naar een bank overhevelen en blokkeren of kan ik 1/5 opnemen op 1 mei en de rest naar een geblokkeerde bankrekening storten?

Weet U misschien wie dit in de regering verzonnen heeft dan stuur ik hem alsnog een bloemetje. (Wat een oenen)

Overigens moet ik eerdaars de brief van AEGON nog krijgen maar toen ik er van hoorde ben ik gelijk in de pen geklommen.

Groeten ed

edwardus
door edwardus - Feb 1, 2009 om 12:27
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Lijfrente wordt gezien als een complex product. Vandaar ook dat daar financiële adviseurs voor zijn bedacht die daar wél verstand van hebben en je een goed advies kunnen geven. Zij worden ook geacht om alle wettelijke fiscale consequenties te kennen en daarover een verstandige uitspraak te doen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Feb 1, 2009 om 13:02
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Ed,

Ik ben ervaringsdeskundige in mijn eigen situatie. Of de bank meteen 20 % uit mag laten betalen is mij niet bekend.

Misschien behoort het wel tot de mogelijkheden om niet in gelijke porties uit te laten betalen, maar wel in 5 jaar. B.v. 96 % nu en de 4 volgende jaren elk jaar 1 %. ;-)

Zoals ik al opmerkte, vraag het bij de bank waar je het naar toe wilt brengen. Die weten wat er mogelijk is. Zonder hun medewerking kan er niets.

H.

ed
door ed3allon - Feb 1, 2009 om 13:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Herman

Nogmaals bedankt, dat ga ik als eerste doen.

Natuurlijk zal de bank, zoveel mogelijk spaargeld willen vastzetten over dit bedrag. De vraag is of dat tegen de wet ingaat? Maar daar weten ze wel een antwoord op.

groeten Eddy

edwardus
door edwardus - Feb 1, 2009 om 13:35
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Voor zover ik weet (niet-zijnde deskundige) moeten de uitkeringen in gelijke bedragen (evt. met inflatie-correctie). Hier is een aardig overzichtje: http://www.pabg.nl/Werknemer_Pensioen_Lijfrente_Uitkeren.htm