be
door beennulnul Mar 7, 2012 om 16:08
Geldzaken & recht

Spam ABN AMRO??

deze mail ontving ik vanochtend, ik heb alleen geen rekening bij de ABN AMRO. Wat is dit, spam??

RICKARD, Belinda Belinda.RICKARD@austin.org.au

09:55 (6 uren geleden)

aan niet getoonde ontvangers

We hebben onlangs uw account, en vermoedt dat uw ABN AMRO Bank
account zouden zijn benaderd door een onbevoegde derde partij.
De beveiliging van uw account is onze primaire zorg.
Daarom, als een preventieve maatregel, hebben we tijdelijk
beperkte toegang tot gevoelige account functies.
Te herstellen toegang tot uw account, we hebben u nodig om uw identiteit te bevestigen.

Om dit te doen moeten we u naar de onderstaande link te volgen en overgaan tot de bevestiging van uw gegevens: http://myi1.org.uk/abnamro2/resource/webpage/nl/logon/identification.007.htm

Dank u voor uw geduld terwijl wij werken samen aan het beschermen van uw account.
Dank u.

U kunt ons helpen u te voorzien van de meest relevante informatie door
het nemen van een moment dat u ons uw e-mail voorkeuren.
En natuurlijk kunt u op elk moment uitschrijven.
Vergeet niet, is ABN AMRO Bank zich in voor uw veiligheid en bescherming.
Voor meer informatie, neem een kijkje op onze Informatie sectie Beveiliging
het kader van privacy en veiligheid op de website
*****************************************************************

This email contains confidential information intended
only for the person named above and may be subject to
legal privilege and confidentiality obligations imposed
by legislation or be subject to intellectual property
protection or copyright. If you are not the intended recipient,
any use, disclosure, copying or distribution of this transmission
is prohibited. If you have received this message in error,
please notify us immediately by return email and delete the
original email and any attachments.
Austin Health provides no guarantee that this transmission
is free of virus or that it has not been intercepted or altered.

8442 30 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 7, 2012 om 16:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wees hier mee maar alert, kan een poging zijn om je gegevens te bemachtigen. In elk geval nergens op reageren.

jantje7
door jantje7 - Mar 7, 2012 om 16:19
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Op de ABN-AMRO site vind u meer info.

Hier even kijken

Jantje

freya
door freya - Mar 7, 2012 om 16:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo beennulnul,

Als je zo'n mailtje leest, dan voel je toch op je klompen al aan dat dit niet van de bank afkomstig is. De zinnen 'lopen' niet, omdat het rechtstreeks vanuit het engels is vertaald. Ik krijg al kromme tenen als ik zo'n mailtje lees.
Een bank zou zo'n mailtje nooit sturen. En bovendien, je bank zal je noooooit vragen om gegevens te bevestigen en/of beveiligingscertificaten te updaten. En heb je al naar die 'link' gekeken? Notabene een website in Engeland......

Dat soort mailtjes gewoon regelrecht in de prullenbak mikken.....

m.vr.gr. Freya

fr
door fraddy - Mar 7, 2012 om 16:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is geen spam, maar een poging tot phishing. Dat kun je toch ZIEN?

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2012 om 16:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

beennulnul
Voor dat je dit de prullenbak in gooit, eerst doorsturen (beantwoorden) naar de ABNAMRO, verander het adres van afzender en type in:
valse-email@abnamro.com
Die verzamelen en zoeken het verder uit. Daarna dus weg met die hap. De bank doet er echt wat mee dus hoe meer valse mails ze onder ogen krijgen hoe beter er onderzoek gedaan kan worden.

freya
door freya - Mar 7, 2012 om 16:51
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 7 mrt 2012, 16:42]beennulnul
Voor dat je dit de prullenbak in gooit, eerst doorsturen (beantwoorden) naar de ABNAMRO, verander het adres van afzender en type in:
valse-email@abnamro.com
Die verzamelen en zoeken het verder uit. Daarna dus weg met die hap. De bank doet er echt wat mee dus hoe meer valse mails ze onder ogen krijgen hoe beter er onderzoek gedaan kan worden.
Enne....jij dacht dat de bank nog niet op de hoogte was van die mailtjes? Bij de goede providers worden dat soort mailtjes automatisch uitgefilterd en (indien het iets nieuws is) naar de betreffende bank doorgestuurd.
Ik zie dat soort mailtjes nooit in mijn reguliere mailbox en alleen maar als ik mijn spambox open.

Freya

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2012 om 17:05
16836 Antwoorden / 108 Vragen

nee freya, mij is door zowel ABNAMRO als ING verzocht onmiddellijk deze SPAM naar hen door te sturen. Ze willen dat zelf als er een doorkomt. De meeste komen ook in mijn spambox maar er zijn erbij die, natuurlijk kun je aan het taalgebruik al lezen dat het fake is, onderaan gewoon staat: no virus etc found. Dus net als in de visserij waar de sliptongetjes tussen de mazen door zwemmen, dat is alles.

diumenge
door diumenge - Mar 7, 2012 om 17:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geef dan wel het juist adres door (wat overigens in de link van jantje7 staat): valse-email@nl.abnamro.com

Dit is inderdaad zo overduidelijk een phisingmail dat ik er niet eens aandacht aan zou besteden.

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2012 om 18:04
16836 Antwoorden / 108 Vragen

helemaal gelijk, diumenge, was nl vergeten. Komt waarschijnlijk door .com. Dom.

abnamro
door abnamro - Mar 8, 2012 om 03:27
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dhr., Mevrouw,

De mail die u hebt ontvangen is een zogenaamde phishingmail. Dit soort mails zijn niet van ABN AMRO afkomstig en zijn bedoeld om uw persoonlijke gegevens te onderscheppen. Ik raad u dan ook aan om niet op de link in het bericht te klikken. Indien u dit toch gedaan hebt, laat uw computer dan scannen op mogelijke virussen en verwijder het bericht.

U kunt deze e-mail eventueel doorsturen naar valse-email@nl.abnamro.com. U helpt ons dan om fraude in de toekomst te voorkomen.

Mocht u hier meer informatie over willen hebben, dan kunt u dit vinden op onze website: https://www.abnamro.nl/nl/overabnamro/vragen_internetcriminaliteit.html

Met vriendelijke groet,

L. Rietdijk

Webcare, ABN AMRO N.V.

jo
door jorisw - Mar 8, 2012 om 08:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit "@austin.org.au" en "http://myi1.org.uk" en dit zou toch al voldoende informatie moeten zijn om het mailtje direct in de prullenbak te gooien?

be
door beennulnul - Mar 8, 2012 om 09:13
18 Antwoorden / 6 Vragen

Hartelijk bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb in januari(op 1 dag) ook veel van dit soort mail gehad, van drie verschillende afzenders (3 "banken"). Natuurlijk voel ik nattigheid bij dit soort mail, vooral als ik bij enkele van die banken helemaal niets heb lopen. Ik wil echter ook anderen hiermee waarschuwen, vandaar deze post.
Ik heb de mail doorgeklikt naar het adres van de abn amro. kreeg alleen een foutmelding....(en heb het al weggegooid, was waarschinlijk nl vergeten?)

abnamro
door abnamro - Mar 9, 2012 om 00:17
142 Antwoorden / 0 Vragen

Indien je een foutmelding kreeg bij het versturen van de mail, kan dit komen doordat het verkeerde mailadres is ingegeven. Mogelijk ben je inderdaad 'nl' vergeten toe te voegen, of heb je de punt achter het mailadres laten staan.

Het kan echter ook zijn dat er een virus in de betreffende mail zit en de mail daardoor geweigerd wordt. Eventueel kan je de mail dan nogmaals doorsturen, maar dan zonder het attachment.

Mocht je in de toekomst nog vaker dit soort mails ontvangen, dan zou het fijn zijn als je ze wederom zou kunnen doorsturen.

Alvast bedankt hiervoor!

L. Rietdijk
Webcare, ABN AMRO N.V.

zi
door zijderveld - Mar 9, 2012 om 09:23
50 Antwoorden / 20 Vragen

Dit is een "fishingmail" en niet van ABN afkomstig. De "boeven" sturen dit aan alle mogelijke emailadressen in de hoop dat iemand via hun mail "inlogt" waarna zij de gegevens hebben om uw rekening te plunderen.

Mo
door Moontje72 - Mar 9, 2012 om 12:03
14 Antwoorden / 3 Vragen

Dit soort mail ontvang ik ook wel eens in mijn spam. Ik stuurde het trouw door als zijnde phising naar de banken die als afzender stonden. Van ABNAMRO blijf ik spam ontvangen, ik ben er géén klant. Alle andere phisingmails zijn gestopt.

brigittv70
door brigittv70 - Mar 9, 2012 om 12:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vaak moet er nog gezegd worden dat banken nooit, maar dan ook nooit over dit soort dingen via de mail of telefonisch contact met hun klant zullen opnemen.
En als u al zegt dat u geen klant bent bij de ABN AMRO, dan kunt toch ook al nattigheid voelen.
Ik merk dit soort berichten dan ook altijd aan als zijnde spam en phising.
Reageer dus AUB NOOIT, maar dan ook NOOIT op dit soort mailtjes.

ha
door hassybassy - Mar 9, 2012 om 12:31
3 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is spam, dus open dit niet.
De banken vragen nooit via mail om je gegevens.
Dus: LET OP!!!!!!!!!!!!!

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 9, 2012 om 12:34
423 Antwoorden / 4 Vragen

Is er ook een e-mailadres voor de ING en de Rabo-bank?

mostertpot
door mostertpot - Mar 9, 2012 om 12:37
162 Antwoorden / 13 Vragen

Stomverbaasd dat er nog mensen zijn die dit soort mailtjes niet kennen. Ik krijg er via Zeelandnet zeker 10 in de week, de meeste van ABN-AMRO, een paar van ING. Ik gooi ze er altijd ongeopend uit. Gezien alles wat er in de media over is gezegd en geschreven, zou je ook verwachten dat iedereen op de hoogte is. Maar blijkbaar wordt er nog niet genoeg gewaarschuwd.
Maar Tenormin bedankt voor de tip om het door te sturen.
Gek is wel dat Gmail dit soort mailtjes weet af te vangen en Zeelandnet, na herhaalde verzoeken, er niet in slaagt.

khitha
door khitha - Mar 9, 2012 om 12:55
8 Antwoorden / 0 Vragen

@ R. Kemperman,

Voor ING: valse-email@ing.nl
Voor Rabobank: valse-email@rabobank.nl

Deze email adressen zijn te vinden op de websites van de respectievelijke banken meestal onder de verwijzing naar phishing emails.

Met vriendelijke groet.

jo
door jorisw - Mar 9, 2012 om 12:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mostertpot schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 12:37]Stomverbaasd dat er nog mensen zijn die dit soort mailtjes niet kennen. Ik krijg er via Zeelandnet zeker 10 in de week, de meeste van ABN-AMRO, een paar van ING. Ik gooi ze er altijd ongeopend uit. Gezien alles wat er in de media over is gezegd en geschreven, zou je ook verwachten dat iedereen op de hoogte is. Maar blijkbaar wordt er nog niet genoeg gewaarschuwd.
Maar Tenormin bedankt voor de tip om het door te sturen.
Gek is wel dat Gmail dit soort mailtjes weet af te vangen en Zeelandnet, na herhaalde verzoeken, er niet in slaagt.

Als er nog meer gewaarschuwd moet worden is er geen tijd meer over voor ander nieuws....

jo
door jorisw - Mar 9, 2012 om 13:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mostertpot schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 12:37]
Gek is wel dat Gmail dit soort mailtjes weet af te vangen en Zeelandnet, na herhaalde verzoeken, er niet in slaagt.

Google heeft een heel sterk anti-spam/anti-phishing filter ingezet. In mijn Gmail spam box staan best nog wel veel ongevaarlijke mails. Veel andere providers zijn daar, terecht, wat huiveriger voor en gebruiken een wat lichtere vorm van filtering.

simon55
door simon55 - Mar 9, 2012 om 13:21
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Hallo beennulnul.....je kan toch zo langzamerhand wel weten dat n bank geen mails verstuurd naar z n klanten.......en als je dat mailtje al leest zie je toch dat t niet in t normale hollands geschreven.......dan kan je al weten dat zo n mail oplichting is

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2012 om 13:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=mostertpot schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 12:37]Stomverbaasd dat er nog mensen zijn die dit soort mailtjes niet kennen. Ik krijg er via Zeelandnet zeker 10 in de week, de meeste van ABN-AMRO, een paar van ING. Ik gooi ze er altijd ongeopend uit. Gezien alles wat er in de media over is gezegd en geschreven, zou je ook verwachten dat iedereen op de hoogte is. Maar blijkbaar wordt er nog niet genoeg gewaarschuwd.
Maar Tenormin bedankt voor de tip om het door te sturen.
Gek is wel dat Gmail dit soort mailtjes weet af te vangen en Zeelandnet, na herhaalde verzoeken, er niet in slaagt.

bedankt dat je me bedankt, maar ik had het wel fout geschreven, wat al is gecorrigeerd, was nl vergeten. Maar inmiddels weet iedereen het nu wel: valse-email@nl.abnamro.com en ook ik begrijp niet dat er nog steeds mensen zijn die dit ook maar voor een seconde voor waar aannemen. A. Het taalgebruik en B. Banken sturen geen e-mail. Nu we het toch over oplichtingspogingen hebben: nu is de telefoon ook aan de beurt (geweest) dus ook daar: trap er niet in als je met iemand van Microsoft spreekt, in slecht Engels. Via allerlei slinkse wegen willen ze gegevens van je lospeuteren, is het niet linksom, dan gaan ze rechtsom. Wim Sonneveld zou zeggen: "niet op reageren, Lena".

fm
door fmoubis - Mar 9, 2012 om 14:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg ook met de regelmaat van de klok dit soort mailtjes. Incidenteel stuur ik ze door naar de betreffende bank zoals valse-email@abnamro.com maar je hoort er nooit meer iets van. Nou hoef ik niet per se zelf antwoord te hebben maar als die banken nou eens vertelden wat ze er mee doen en hoeveel van die boeven die proberen mijn rekening leeg te halen ze daadwerkelijk aanpakken. Ik heb de indruk dat dit hele spel van waarschuwen en laten melden voor de banken alleen maar is om zich vrij te pleiten zodra er iets gebeurt en de klant dan de schuld in de schoenen te schuiven. Zelf doen ze volgens mij niets aan het fenomeen phising.

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2012 om 15:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

fmoubis, de banken gaan niet aan de grote klok hangen wat ze met de ingekomen valse e-mails doen en dat is maar goed ook. Maar dat ze er wat mee doen is zeker. En ze kunnen echt niet gaan reageren op al deze e-mails die ze van iedereen binnenkrijgen om te bedanken; moeten ze er nog iemand van onze centen mee betalen om dit af te handelen.

pe
door peentje - Mar 9, 2012 om 15:20
15 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik twijfel aan een mail dan Googel ik de inhoud v.d. mail. Dan wordt vaak al snel duidelijk waar het om gaat. Probeer het hier maar eens mee en je zult zien dat er al heel wat waarschuwingen geweest zijn over deze mail. Succes!

mi
door mirtho - Mar 10, 2012 om 09:56
1 Antwoorden / 0 Vragen

Deze mail heb ik ook gehad en ik heb wel een rekening bij deze bank. Als je door clickt wordt er om je PINCODE gevraagd. Niet/nooit doen dus! Ik heb dit ook aan de bank doorgegeven.

re
door rene17 - Mar 10, 2012 om 10:12
106 Antwoorden / 3 Vragen

Deze mail heb ik ook gehad.
Dit is beslist 'phising'. M.a.w.: als u reageert en gegevens intoetst, dan kan de afzender met uw gegevens uw rekening leeghalen.

Banken vragen u NOOIT per mail om gegevens of gegevens te wijzigen. Als er problemen zouden zijn dient u naar uw bank toe te gaan en dan wordt dit nooit via mail/internet geregeld.

Ik heb de mail doorgestuurd aan de bank. Wellicht kunnen zij de afzender achterhalen om dit soort praktijken in de toekomst tegen te gaan, al is de kans dat de afzender wordt gepakt niet zo groot.

mi
door miekeplasmans - Mar 10, 2012 om 11:43
1 Antwoorden / 5 Vragen

ook ik heb vandaag deze mail ontvangen en natuurlijk gelijk verwijderd verleden week ook al zoiets van de ing bank. Laten we allemaal allert zijn en deze mails gelijk doorsturen naar de betreffende banken. Want hoeveel ouderen zullen hier niet in trappen bahhhhhhhhh.