je
door jerredje8 Jun 11, 2008 om 19:20
Geldzaken & recht

Sparen

goedeavond ik heb namelijk een vraag, ik ben sinds 2 jaar weer werkzaam in de thuiszorg ,nu komt mijn vraag ik wil zo graag 100 euro gaan sparen iedere maand tot mijn 65 ste tot mijn pensioen dus ,maar hoe zit het nu de een zegt je moet bij je werk zijn om te sparen de ander zegt weer je kan beter sparen bij je verzekering,ik weet het ff niet meer ik ben alleen staand met 4 kinderen, en ben nu 46 jaar kunnen jullie mij helpen hier mee wat is nu de beste oplossing voor mij? waar kan ik het beste gaan sparen (bij wie) alvast bedankt suze jansen.

687 7 Rapporteer

kiran
door kiran - Jun 11, 2008 om 19:35
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jerredje8

Ik persoonlijk zou het op een bank parkeren. U kan het dan een aantal jaren tegen een bepaald percentage vast laten zetten of zonder regeltjes, zodat je er vrijelijk over kunt blijven beschikken.

Tik sparen eens in via Google, is denk ik genoeg over te vinden.

Succes, groet, kiran

do
door dolphin01 - Jun 11, 2008 om 19:41
32 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn advies is; Heeeeel voorzichtig te zijn met sparen via een verzekering. de laatste tijd is er niet voor niets veel te doen rondom de woekerpolissen; er gaan snel een hoop kosten in een verzekering zitten waar u niets aan hebt of voor terugkrijgt. Ga eens naar een goede bank; via internet of rechtstreeks. De ASN geeft een goede rente  (ideaalsparen: 4,25%) als je vast elke maand een bedrag spaart. (ze zijn onlangs tot de beste spaarbank uitgeroepen http://www.asnbank.nl/) Daarnaast heeft de ASN een uitstekende ideologie. ze hebben ook een spaarcalculator dus je kunt vrij nauwkeurrig uitrekenen wat je krijgt als je 65 bent. Je werkgever saat los van wat jij wilt sparen voor je 65-ste als extraatje.

ridder_1
door ridder_1 - Jun 11, 2008 om 19:47
376 Antwoorden / 8 Vragen

uw vraag is niet direct te beantwoorden.

Gezien de vele kritiek over alle spaarvormen en de zeer lage rendementen is het niet meer zo dat uiteindelijk uw opbrenst veel meer zal dan dan dat u zelf - via bv. een internetspaarrekeing - de komende 20 jaar gaat sparen. Bent u secuur en standvastig om elek maand geld weg te zetten dan heeft u over 20 jaar beduidend meer gespaard dan dat een verzekeringsmij of bank dit voor u gaat doen.  Grootste voordeel is dat uzelf baas blijft over uw eigen geld. als u tussentijds uw verzekering of bankspaarvorm opzegt (volgens recente cijfers stopt 60 % van alle spaarders vroegtijdig met de door hen gekozen spaarvorm) betaald u een boete of is uw opbrenst minimaal omdat de bank eerst haar eigen kosten van de opbrenst zal gaan aftrekken. Als blijkt dat u over circa 10 jaar zelf geld apart heeft gezet en heeft gespaard zal een actieve bank u zelf wel een benaderen over een nog hogere rentevergoeding. voordeel is dan toch dat u al die tijd uw eigen geld beschikbaar heeft gehad.

Banken die een hoge (internetrekening) rente vergoeden zijn bv Binck DSB en zelfs de Amrobank. Niet de postbank doen hoor, al die loslopende leeuwen met jan Mulder en Johan cruiff is allemaal show en kost veel geld waaraan u ook meebetaald.

buitenlandse banken uit bv Ijsland, Turkije maar ook Ierland en Engelenlnad bieden momenteel vaak meer dan 5 % rente per jaar. Enige voorzichtigheid is hierbij gewenst, maar - mocht er iets verkeerd gaan - de Nederlandse Bank garandeeert u dat u tot maximaal 20.000 euro geheel wordt vergoed mocht er iets met deze banken op termeij gebeuren.

spaartegoeden vallen in box 3. indien dit tegoed ( het verschil tussen uw tegoeden en bezittingen (niet uw koophuis) minus uw eventuele schulden van persoonlijke leningen,bankleningen, etc. ) hoger is dan  E 23,000,-- euro moet u jaarlijks hierover 1,2 % rendementsheffing via uw inkomstenbiljet opgeven.

Al met al blijft uw opbrenst toch altijd meer dan bij een spaarvorm van een bank. Voor het gaan sparen van een lijfrent is uw inleg en de looptijd relatief te kort om een redelijk rendement te halen. ook in dit geval bent u vaak aan een bank of verzekeringsmaatschappij gebonden die altijd eerst hun eigen kosten er uit halen en u slechts een beperkt bedragje garanderen.

In uw situatie geldt: wat u zelf kunt doen is altijd voor u het beste en geeft het beste resultaat. Anderen willen altijd profiteren van uw eigen spaarzin.

succes  en geniet over 20 jaar van uw eigen zuur verdiende vermogen !!

Ridder

je
door jerredje8 - Jun 11, 2008 om 19:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

dank jullie wel voor de reakties

pi
door pietvv - Jun 11, 2008 om 21:17
98 Antwoorden / 2 Vragen

Probeer via je werkgever een spaarloonregeling af te sluiten. Het geld staat dan wel een aantal jaren vast, maar dan heb je wel belastingvoordeel.

grindweg
door grindweg - Jun 11, 2008 om 21:42
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het meest zekere is bij een bank en dan als u een bedragje hebt opgespaard het dan vast zetten voor steeds bv 6 maanden. het voordeel is dat het rente op rente geeft op deze wijze.het geeft niet de meeste rente maar is het meest zeker . echt geen verzekering vorm nemen oid zoals al geschreven is daar erg veel over te doen. dus ook geen spaarloon als je door wat voor omstandigheden ook dat probeert te stoppen of af te kopen ben je dood ongelukkig en ben je voor jan l bezig geweest en in uw positie moet u geen risico;s nemen maar op zeker spelen. want wie zegt dat u tot uw 65 jaar blijft werken.ik hoop voor u dat het kan natuurlijk.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 12, 2008 om 02:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Suze,

Sinds januari van dit jaar kunt je een bankspaarcontract afsluiten bij je bank. Dat is een vorm van pensioensparen en in geval van pensioengat kun je het gespaarde jaarlijks aftrekken van je bruto inkomen.
Een pensioengat heb je als je met 65 jaar niet een totaal inkomen van 70 % van je laatst verdiende- of middeninkomen kunt bereiken.

Op het moment dat je AOW krijgt en van het gespaarde geld b.v. maandelijks een aanvulling op je AOW laat betalen door de bank, moet je er dán pas belasting over betalen. Alleen is het tarief dan lager en je hoeft, met de gegevens van nu, er ook geen AOW-premie meer van te betalen. Dat scheelt tientallen procenten afdracht.

Je hebt dan wel zelf zeggenschap wat je spaart, hoe lang en continue inzage in het gespaarde.
Het is een alternatief voor koopsompolissen waar verzekeringen o.a. zo rijk van werden.
Vraag uw bank om inlichtingen over bankpensieonsparen. SNS en Rabo doen het zeker. Ik denk meer banken. Hun doel is immers om zoveel mogelijk geld binnen de deur te krijgen en zo lang mogelijk te behouden.

Hardware ERror MAN.