Ka
door Kaatje-64 Mar 17, 2020 om 12:01
Geldzaken & recht

Sportschool sluiten moet ik contributie blijven betalen

Blijft de contributie voor de sportschool doorgaan omdat ze niet de diensten kunnen bieden die in contract staan ivm sluiten door corona-virus

25040 17 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2020 om 12:05
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Dat kunnen wij en ook de kassa resactie niet zeggen. Normaliter is het zo dat er geen diensten worden geleverd contracrbeeindiging mogelijk is maar er is nu eel sprake van een uitzonderlijke situatie

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 17, 2020 om 12:13
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kaatje-64 ,

Mijn sportschool is dicht door corona, maar mijn abonnement loopt door. Heb ik recht op compensatie?

U hebt recht op compensatie voor de tijd dat u geen gebruik kunt maken van uw sportschoolabonnement. U krijgt dan uw abonnementskosten of een deel van uw abonnementskosten terug. Sommige sportscholen bieden vouchers of online lessen aan ter compensatie. Dat mag, maar u hoeft hier niet mee akkoord te gaan.

Hebt u een abonnement voor onbepaalde tijd? En wilt u in plaats van compensatie liever helemaal van uw abonnement af? Dan mag u uw abonnement per direct opzeggen. Dit mag zonder opzegtermijn. Een abonnement voor onbepaalde tijd is een abonnement dat doorgaat totdat u het zelf opzegt.

Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt niet eerder opzeggen. Wel hebt u recht op compensatie voor de tijd dat u uw abonnement niet kunt gebruiken.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/uw-consumentenrechten-bij-het-coronavirus

Ka
door Kaatje-64 Mar 18, 2020 om 08:56
Antwoorden / 2 Vragen

Dankuwel,
Dit is een duidelijk antwoord, zonder veroordeling!
Ze zijn inmidsels al heel goed  bezig met alternatieven.

marita5
door marita5 Mar 18, 2020 om 10:44
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , fijn om te lezen dat ze met alternatieven bezig zijn . Ik voel me niet geroepen om iemand te veroordelen , is ook mijn taak niet . Reacties waar u niks aan hebt , of waarin u wordt veroordeeld kunt u negeren .

Ka
door Kaatje-64 Mar 20, 2020 om 22:46
Antwoorden / 2 Vragen

Dankuwel????????

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Mar 17, 2020 om 16:23
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen zijn echt hebberig. Er komt vast wel compensatie en hoe ze dit gaan inrichting , geen idee .  Heb abonnement sportschool, 4 van de efteling, contributie kunstschaatsen etc. ( Ook zo 250 euro voor 4 mnd en kan nu dit seizoen niet meer en mist schaatsexamen)

Heb geen enkel bedrijf nu lastig gevallen met he wat nu. Bedrijven hebben dit ook nog nooit meegemaakt . Laat ze even kijken hoe ze dit recht gaan trekken en moeten gaan organiseren . Ondertussen schrijven ze gewoon af verwacht ik.

Heb geduld

Ka
door Kaatje-64 Mar 18, 2020 om 08:51
Antwoorden / 2 Vragen

Het was niet als hebberig bedoelt hoor, maar puur een juridische vraag. De sportschool heeft het heel goed aangepakt en de dag erna al heel veel lessen online en andere alternatieven.

ma
door manwijf Mar 20, 2020 om 12:10
574 Antwoorden / 1 Vragen

Gejank om niets dus! Volg die lessen ipv anderen lastig te vallen met onbelangrijke 'juridische vraagstukken'. Of er niets ergers is om je zorgen over te maken.

Ka
door Kaatje-64 Mar 20, 2020 om 12:23
Antwoorden / 2 Vragen

Ik jank niet en het is gewoon een vraag wie zegt dat ik me er druk om maak.
Ik word een beetje ziek van die negatieve reacties.

besseldekker
door besseldekker Mar 20, 2020 om 15:43
123 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt gelijk, vind ik, Kaatje-64. U stelde een informatieve vraag. (Ik heb de laatste tijd wel anders voorbij zien komen: mensen die zich op hoge toon beklagen bijvoorbeeld.) Zoals hierboven al gezegd: negeer de negatieve reacties. Uiteindelijk is dit een adviesforum, dus ik zou me concentreren op de wellevende adviezen.

el
door elmarojo Mar 20, 2020 om 17:27
39 Antwoorden / 10 Vragen

Zwemmen de meeste mensen hier in het geld of zo? Logische vraag hoor! Zullen veel meer mensen zijn met deze vraag.

Ka
door Kaatje-64 Mar 20, 2020 om 22:47
Antwoorden / 2 Vragen

Ik zal de negatieve reacties negeren dankuwel

lo
door lovewinnie Mar 21, 2020 om 09:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zwem zeker niet in het geld. Maar vind dit gewoon zeer ongepast .
Ze zullen echt wel met compensatie komen en wacht gewoon af. Net als de Efteling bijv. Nu netjes mail gehad dat de dagen die we betalen en niet naar binnen kunnen omgezet wordt in Efteling tegoed.  Nou prima oplossing. Dit tegoed is in heel de Efteling uit te geven aan eten ,drinken en souvenirs.

Kinderopvang betaal ik nu ook gewoon en kinderen zitten thuis. ? Niet betalen dan maar en straks geen opvang meer omdat failliet is ?
Doden is nog niet begraven en er wordt al afgevragen waar de erfenis blijft. Zo zie ik het . Geduld en nog meer geduld. En zeker nu is elke euro meegenomen want inkomens zakken ook maar mensen dit is nieuw. Voor u en voor organisaties net zo. Compensatie komt er echt wel. Geld terug maar bijv tegoed kaart voor eten of drinken, groepslessen etc mag ook

marita5
door marita5 Mar 21, 2020 om 14:10
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Lovewinnie , wat u er van vind doet niet ter zake . Ts stelt gewoon een vraag , uw reactie was al meteen , mensen zijn echt hebberig ,  over ongepast gesproken .

diumenge
door diumenge Mar 21, 2020 om 14:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je hoeft daarvoor niet in het geld te zwemmen, je gaf het geld normaliter tenslotte ook daaraan uit.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Mar 17, 2020 om 17:01
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Alle lopende contracten lopen gewoon door. De sportschool en bijvoorbeeld ook de kinderopvang. Voor dat laatste is al bepaald dat er gewoon doorbetaald moet gaan worden en dat er op een later moment naar een compensatie gekeken gaat worden.
Bedrijven zijn nu druk bezig met vanalles, maar nog niet met compensaties.

alfatrion
door alfatrion Mar 21, 2020 om 14:05
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is dus zo'n uitspraak die tot een claim zou kunnen leiden.

Van dit antwoord klopt helemaal niets.
https://www.consuwijzer.nl/nieuws/uw-consumentenrechten-bij-het-coronavirus

ne
door neodutchio Mar 21, 2020 om 14:39
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Ach, lukt het op Radar niet meer dat u hier komt klieren? Wederom met een link waar in staat waar men juridisch recht op zou hebben met als waarschwuwing dat het niet slim is om het juridisch aan te pakken.

Maar vertel eens goede vriend, wat voor claim zou ik kunnen verwachten? Daarbij, kijk eens naar de datum van mijn reactie, elk dag gebeuren er weer nieuwe dingen met nieuwe ontwikkelingen. Of gaat u nu ook een oude reactie van mij zoeken waarin ik iemand adviseer om gelode benzine te gaan tanken zodat u er nu onder kan zetten dat dat niet meer bestaat?

Zoek een andere hobby, hoeft u mij niet als rode lap te gebruiken.

Er wordt gewoon geadviseerd om door te betalen en af te wachten tot de regelingen die er komen. Het advies van u om alles maar te storneren is bij de kinderopvang ook al tot niets gebleken. Even afwachten is slimmer dan nu direct dingen te gaan eisen.

br
door brui0929 - Mar 18, 2020 om 10:56
635 Antwoorden / 10 Vragen

De sportschool kan het abonnementsgeld verrekenen zodra ze weer open mogen.

Ad
door Adeevee - Mar 20, 2020 om 11:26
2 Antwoorden / Vragen

Ik zou door betalen, dan bestaat de sportschool tenminste nog na deze crisis, je laat de mensen niet stikken toch?

Ma
door Marionph Mar 21, 2020 om 14:07
1 Antwoorden / Vragen

Fijn. Eindelijk iemand die het begrijpt

fr
door frankve - Mar 20, 2020 om 11:33
36 Antwoorden / 1 Vragen

Persoonlijk vind ik dit een beetje een ongepaste reactie op de situatie. Hou een beetje rekening met elkaar (dus niet ineens alles op gaan zeggen en dergelijke). Als je een werkgever hebt: die zegt je contract ook niet op omdat je niet op het werk verschijnt vanwege de corona.
Anyway, geef het even de tijd. Geen paniekreacties, geen ondoordachte zaken. Nu is er even geen plaats voor "hebberigheden".

Er is wel plaats voor het nemen van je eigen verantwoordelijkheden. Volgen van de instructies zoals die via de media ruimschoots verspreid worden.

Is dit een antwoord op je vraag: ik denk het wel ja. Dat is de enige manier om te zorgen dat je straks wellicht nog weer naar de sportschool kan.
Vind je dat je een uitzonderling bent: dan kan je kijken of er in het contract nog kleine letters staan waarin de sportschool zich kan beroepen op overmacht. Zolang de sportschool niets verwijtbaars doet (of juist niet doet) is dat natuurlijk snel het geval.
Of je na het juridisch geneuzel nog weer met plezier naar de sportschool gaat, is dan weer twijfelachtig.

sira
door sira - Mar 20, 2020 om 12:38
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat dergelijke abonnementen gewoon opgeschort worden. Lijkt mij ook voor beide partijen de meest prettige oplossing. Bovendien willen ze je straks graag weer als klant terug.

janssend7850
door janssend7850 - Mar 20, 2020 om 12:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

De fitness club in het Sportiom in Den Bosch is de contributie opgeschort sinds de sluiting.
Dick wonende te Rosmalen

mo
door mof - Mar 20, 2020 om 22:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja. Je hebt een contract. Je kunt wel als je hebt betaald ze een rekenings wegens niet geleverde diensten sturen.
jij bent eiser dus zul jij dit moeten aanvechten.

mo
door mof - Mar 20, 2020 om 22:41
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En franv, de reactie is niet ongepast. Waarom zou de consument moeten opdraaien voor het bedrijfsrisico van een sportclub. Natuurlijk mageen klant proberen zijn geld of een deel daarvan terug te krijgen. Die klant kan ook gewoon zonder werk of inkomen zijn komen te zitten

ne
door neodutchio Mar 23, 2020 om 08:36
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Deze sluiting valt niet onder het bedrijfsrisico.
En als de klant nu ineens zonder inkomen zou zitten zou de klant ook de kosten nog hebben. Immers hebt je altijd een opzegtermijn.

1paul
door 1paul - Mar 21, 2020 om 08:57
3156 Antwoorden / 0 Vragen

bij een kontrakt voor bepaalde tijd kan u niet opzeggen, vele sportscholen kiezen ervoor om dit soor abbonnementen NA de sluiting door te laten lopen voor een periode van zo lang als de sluiting geduurd heeft om zo te compenseren...

kontrakt welk normaal maandelijks opzegbaar is mag je nu perdirect opzeggen als je dit wilt, in veel gevallen zullen de scholen deze periode niet in rekening brengen...

marcellikaasje
door marcellikaasje - Mar 21, 2020 om 11:47
16 Antwoorden / 0 Vragen

De sportschool waar ik altijd kom, Gamerensport in Rhoon (Albrandswaard), doet echt hun stinkende best om allerlei workouts die je thuis kunt doen op youtube te plaatsen.
Dit doen ze echt supergoed.
Ik kan me voorstellen wanneer alle leden ineens geld terug gaan eisen dat ze niet eens meer bestaan na de crisis.
Ik laat het dus maar gewoon even op z'n beloop en zie wel na de crisis hoe hier mee omgegaan wordt.

Ma
door Marionph - Mar 21, 2020 om 13:53
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben eigenaresse van een yogaschool. Ook bij mij lopen de abonnementen door. We geven wel online lessen ter compensatie. Wat ik graag wil melden dat ik ervan schrik dat mensen het hier hebben over 'eisen'.  Denk niet dat een eigenaar van sport of yogaschool veel geld op de bank hebben. ( ik praat niet over ketens). Dit zijn vaak kleine ondernemers die hard werken met veel onzekerheid met geen of weinig buffer. Zegt iedereen nu in deze tijd zijn abonnement op omdat jij daar 'recht' op hebt dan heeft zo'n ondernemer direct een liquiditeits probleem. De zakelijke kosten gewoon door: huur, personeel, lease contracten apparatuur enz. Naast zijn persoonlijke kosten zoals hypotheek enz. De instructeurs en ondenemer werken nu extra veel om het bedrijf te stutten. Ineens online lessen. Hoe werkt dat met techniek, etc etc. Als iedereen onredelijk op zijn strepen staat in deze tijd, dan gaat jouw sportschool failliet. Deze ondernemer meld zich bij de gemeente voor een uitkering. En wie betaald dat? De belasting betaler! Jij dus. Je betaald het sowieso. Rechtsom of linksom. Als je een maand doorbetaald blijft jouw sportschool bestaan. De economie blijft draaiende. Ondernemers zijn ook mensen die nu slapeloze nachten hebben hoe ze moeten overleven. En iedereen is al zo kwetsbaar en onzeker. De wereld schud op zn grondvesten en jij denkt aan je €30 . Geef anderen de ruimte om na te denken over oplossingen en denk na over je acties nu.

1paul
door 1paul Mar 23, 2020 om 08:13
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het helemaal met je eens, laat gewoon doorlopen en zie later maar wat je samen kunt bereiken...

panter22
door panter22 Mar 23, 2020 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben het er ook mee eens. In normale omstandigheden had je gesport en was je het abonnementsgeld ook kwijt geweest. Nu dat niet kan door het virus, zou dat alleen voor risico van de sportschool moeten zijn?

1paul
door 1paul Mar 23, 2020 om 14:48
3156 Antwoorden / 0 Vragen

Panter, in principe wel, een ondernemer heeft nu eenmaal ondernemersrisico en daar is dit er een van...

Aan de andere kant, als je je best doet als ondernemer om de lessen door te laten gaan, in dit geval online, zie ik het probleem verder niet, train je met apparaten zoals op sportscholen is het toch echt pech voor de ondernemer, dan zou de eerdere oplossing, inhalen als het weer kan, naar mijn idee de beste zijn...

alfatrion
door alfatrion - Mar 21, 2020 om 13:59
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je hoeft niet te betalen voor diensten die niet geleverd kunnen worden. Je moet hierover wel schriftelijk klagen en aangeven dat jij niet betaald zolang je niet kan sporten. Als je de helft van de maand kon sporten dan moet je natuurlijk wel de helft betalen.

ne
door neodutchio Mar 23, 2020 om 08:41
5156 Antwoorden / 12 Vragen

En mocht er niet betaald worden en er gebeurt iets, dan is alfatrion aansprakelijk. Deze persoon mag ook al een hoop kinderen opvangen en ouders gaan compenseren door een te vlugge en verkeerde voorlichting door het sluiten van de kinderopvang.

Een uitzonderlijke situatie vraagt om een uitzonderlijke aanpak. En dat wil dus niet zeggen het om zeep helpen van de markt omdat je denkt daar recht toe te hebben.

marita5
door marita5 - Mar 21, 2020 om 14:30
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@kaatje-64 ,

Ik zie nu dat Consuwijzer de site heeft aangepast ,

Ik kan door corona geen gebruik maken van mijn abonnement. Wat zijn mijn rechten?

Door corona kunnen veel bedrijven hun diensten niet leveren zoals gebruikelijk. Denk aan sportscholen, theaters en bioscopen. U hebt recht op compensatie voor de tijd dat u geen gebruik kunt maken van uw abonnement. Volgens de wet hoeft u dan tijdelijk niet te betalen. Of het bedrijf moet u terugbetalen. U kunt zelfs uw abonnement beëindigen als het bedrijf lange tijd de afgesproken dienst niet levert.

Maar let op: een beroep op deze mogelijkheden kan in deze situatie onredelijk zijn. Hopelijk komt u er met de aanbieder uit, maar uiteindelijk zal een rechter hier iets over kunnen zeggen.

Sommige bedrijven bieden vouchers, inhaalmogelijkheden of online lessen aan ter compensatie. Het kan redelijk en verstandig zijn om die te accepteren.

Let op: Dit is een uitzonderlijke tijd. De gevolgen van het coronavirus zijn groot voor zowel consumenten als bedrijven. Wij gaan uit van de wettelijke uitgangspunten. De maatregelen rondom het coronavirus kunnen leiden tot bijzondere situaties. Het is uiteindelijk aan de rechter om een oordeel over geschillen te geven. Verder is het aan u om in deze situatie af te wegen of en hoe u gebruik van uw wettelijke rechten wilt maken.

Ka
door Kaatje-64 Mar 25, 2020 om 19:45
Antwoorden / 2 Vragen

Dankjewel