Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 00:55
Geldzaken & recht

Stichting hzk (help zieke kinderen) nep goed doel? Oplichting via happy drukwerk

Hallo iedereen. Wie is bekend met stichting hkz (help zieke kinderen)?? Of met happy drukwerk?
Er was namelijk laatst een verkopers aan de deur van happy drukwerk die ansichtkaarten wilde verkopen. Die zei dat ze geld aan de stichting hzk schenken???

Deze stichting wordt op internet (diverse fora en op fb) vaker genoemd door mensen die het niet vertrouwen: stichting hzk lijkt ook actief geweest re zijn in almere,  den haag, gouda, helmond, hendrik-ido-ambacht, schiedam, zwijndrecht en nu zoetemeer.

Hier staat dat stichting hzk als happy drukwerk allebei van één eigenaar zijn, alisz promotions: https://openkvk.nl/openkvk/hoofdvestiging-61908487-0000-alizs-promotions
Google reviews bij alisz promotions bevestigen de vermoedens...

Wie heeft ook ooit met hun te maken gehad? Denken jullie ook dat dit een nep goed doel is?? Ik kon hun ook niet vinden op de site vsn cbf: https://www.cbf.nl/ dus alle alarmbellen gaan af.

8094 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 30, 2019 om 01:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo Rijstepap, aan de deur wordt niet gekocht. En, als je er niets over kan vinden: dan is het "goede doel" raad wat: voor het niet bestaande goede doel. Maak, als je een doel wilt steunen, een donatie per bankoverschrijving over. Ga nooit in zee met lui die aan de deur komen.

Ri
door Rijstepap - Jul 30, 2019 om 01:35
6 Antwoorden / 2 Vragen

@tenormin. Dank voor je snelle reactie.

Doe ik inderdaad ook. Ik heb gelukkig niete gekocht maar ik rook onraad, dus daarom besloot ik wat te posten erover.

Ri
door Rijstepap - Jul 30, 2019 om 01:37
6 Antwoorden / 2 Vragen

Heb deze vraag per abuis twee keer geplaatst, omdat ik de melding kreeg dat de website tijdelijk offline was. Excuses! Weet iemand hoe ik een kan verwijderen??

tenormin
door tenormin Jul 30, 2019 om 01:42
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, je laatste bericht verwijderen, zodat de korte versie blijft bestaan. Met potloodje op bewerk drukken en alles uitwissen en "edit" schrijven. Dan blijft je tweede, goed verkorte versie staan. Dat tweede bericht is ook veel te lang, dus probeer wat ik je aanraad te doen. Verdwijnt het vanzelf.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 01:47
6 Antwoorden / 2 Vragen

@tenormin. Dank voor je suggestie.

Helaas lijkt het bij bewerken mis te gaan. Het is denk ik niet gelukt. Ik blijf de melding krijgen:

"

SORRY

Onze website ligt eruit! We snappen dat jullie ons niet kunnen missen ;-) Wij zijn druk bezig om ‘t probleem op te lossen."

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 01:59
6 Antwoorden / 2 Vragen

Verversen van pagina hielp blijkbaar bij het probleem. Tweede versie vraag is nu als het goed is weg. En de eerste is nu ingekort.

Links plaats ik nu hieronder:

https://www.google.com/amp/s/www.telefoonboek.nl/amp/bedrijven/t4243738/denhaag/stichting-hzk/

https://mobile.twitter.com/stanneman/status/914918562506186752

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.facebook.com/BuurtwhatsappNederhoven/posts/700926596751622&ved=2ahUKEwivzdLXn9vjAhWRK1AKHeCXC5U4ChAWMAF6BAgGEAE&usg=AOvVaw0ylb_2EVadgbWQzE5a_UBo

https://drimble.nl/bedrijf/hendrik-ido-ambacht/k62666045/stichting-hzk.html

https://drimble.nl/bedrijf/schiedam/k62666045/stichting-hzk.html

gerbera
door gerbera Jul 30, 2019 om 08:46
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@rijstepap, geen paniek. Mocht het weer gebeuren wordt dit meestal door een forumlid als "dubbelpost"aangemerkt welke dan t.z.t. door de redactie wordt verwijderd.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 12:09
6 Antwoorden / 2 Vragen

@gerbera dank voor je antwoord. Oke dat is fijn om te horen!

tenormin
door tenormin - Jul 30, 2019 om 01:38
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Maar nu maak je een nieuw bericht aan. Waarom en waarvoor. Je eerste post is toch al duidelijk? En als het niet duidelijk voor je was had je in je eerste post dit kunnen corrigeren. Verwarring maken is niet de bedoeling van een vraag stellen. Jammer.

Ri
door Rijstepap - Jul 30, 2019 om 01:41
6 Antwoorden / 2 Vragen

@tenormin. Ja klopt. Ik was bezig met bewerken maar toen ging de site even offline en liep vast. En toen zag ik dat ie twee keer gepost was. Oeps, niet mijn bedoeling!

marita5
door marita5 - Jul 30, 2019 om 07:52
11505 Antwoorden / 15 Vragen
Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 09:31
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor je reactie. Ik kon ze ook niet vinden bij CBF.

marita5
door marita5 Jul 30, 2019 om 09:34
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , Dat is ook duidelijk , het keurmerk van CBF staat niet op de site ,  Ik kom ook klachten tegen op FB en Twitter . dat dit een nep doel is . Het adres Louis Braillelaan 80 , daar kun je kantoorruimte huren .

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 09:47
6 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt inderdaad! Dank! Buren hebben ook klachten op twitter en fb gevonden. En een buur vond net op twitter een bericht waarin de gemeente apeldoorn bevestigde dat hun geen vergunning hebben.

Twee anderen gaven de tip om na te vragen of hun in bezit zijn van vergunning bij gemeente. Dat ga ik ook maar even aan een buur met twitter vragen.

panter22
door panter22 - Jul 30, 2019 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Mogelijk is er een vergunning  nodig voor de collecte. Vraag er eens naar bij de gemeente.
https://www.zoetermeer.nl/inwoners/producten-a-z_45918/product/collecte_483.html

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 09:32
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de tip. Ik ga het navragen!

gerbera
door gerbera - Jul 30, 2019 om 08:56
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Die stichting schijnt wel te bestaan, maar als je hier   klikt kom je de foto van het kind ook tegen dus wie zal het zeggen.; http://www.helpziekekinderen.com/over-hzk/

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 09:35
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor je reactie. De website had ik ook gezien, maar een buur zei dat die in principe zo gemaakt zijn. Dat nam de twijfels in de straat niet weg.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 30, 2019 om 09:07
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@RIJSTEPAP, in zekere zin ook een tegengeluid nadat ik ook een en ander heb nagezocht op het i-net.
Ik doe geen uitspraak over de vraag of deze wel degelijk bestaande stichting wel of niet betrouwbaar is. Ik doe dat niet omdat het
 melden dat het 'geen zuivere koffie is' kan reden zijn om te worden aangesproken een feit als genoemd in het Wetboek van Strafrecht Titel XVI (Belediging, smaad etc.). Dat de Stichting niet is aangesloten bij CBF , in ieder geval wordt het keurmerk niet genoemd/gevoerd op de website.

Hoe dan ook zal er als al gezegd sprake moeten zijn van een vergunning voor huis aan huis bezoek / kaartverkoop en dienen degenen die huis aan huis komen een wettelijke legitimatie zichtbaar te dragen resp. in ieder geval te tonen op verzoek. Op basis van de legitimatie kan navraag worden gedaan naar de betrouwbaarheid en het niet hebben van legitimatie lijkt dan een redelijk bewijs.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 09:40
6 Antwoorden / 2 Vragen

Begrijpelijk. Dank voor je uitgebreide reactie. Ik weet het ook niet zeker, maar bij meerdere buren in de straat gingen de alarmbellen af. Vandaar deze vraag.
Een ander gaf ook de tip om het na te vragen bij gemeente of hun in het bezit zijn van een vergunning.

Op het internet (twitter) zei de gemeente Apeldoorn dat hun geen vergunning hadden.

marita5
door marita5 - Jul 30, 2019 om 09:50
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@rijstepap ,

Hier kunt u zien wanneer er collecte`s zijn ,

https://www.cbf.nl/collecterooster/filter(page-2)

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 10:55
6 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt @marita5!

marita5
door marita5 Jul 30, 2019 om 11:04
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 30, 2019 om 10:07
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb zojuist iemand van de afdeling vergunningen van de Gemeente Apeldoorn telefonisch gesproken. Deze persoon is niet degene die de vergunningen regelt maar kan ze wel inzien en ziet op dit moment niet dat er een vergunning zou zijn. Wel blijkt dat de stichting is aangesloten bij met CBF vergelijbare kinderfondseninstelling. Degene die het exact kan weten is op vakantie maar aan mij is toegezegd dat ik waarschijnlijk vandaag een nader bericht krijg over het wel of niet beschikken van een vergunning voor colportatie in Apeldoorn. Aan de colportatie zijn inderdaad strikte voorwaarden verbonden.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 11:02
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de moeite @heremietkreeft! Ik weet niet of hun daar nog actief zijn. Buur zei dat het bericht op twitter van 20 juni 2016 was.

Een andere buur vond op fb en bericht over hun in zwijndrecht van november 2016. Toen werden hun door wijkagenten weggestuurd.

Ik hoor graag van je. De buurt heeft liever dat er niks aan de hand is, maar maakt zich wel zorgen.

gerbera
door gerbera - Jul 30, 2019 om 11:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik blijf het twijfelachtig vinden. Als je bij activiteiten de foto van het meisje met de knuffel ziet staan kom je deze ook tegen bij een reclame van MediaMarkt waar in staat dat de knuffel is gemaakt van haar tekening. Zou dan om een tekenwedstrijd gaan. Verder is de stichting in eigen beheer van een bureau die aan o.a. colportage en marktonderzoek doet en nergens bij aangesloten is. Klik je met de rechter muistoets op de foto's en laat deze door google zoeken kom je vreemde dingen tegen. Wilt u kinderen helpen is er het Nationaal Fonds Kinderhulp, aangesloten bij het CBF, die een duidelijk overzicht op hun site plaatst waar de gelden naar toe gaan.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 12:07
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor je reactie en de tip @gerbera. Ja inderdaad, wij hadden hetzelfde gevonden. Vandaar dat wij het niet vertrouwen.

aurora1
door aurora1 Jul 30, 2019 om 12:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is misbruik maken van een kinderfoto.
Als ze opnieuw komen zou ik naar hun vergunning vragen en goed controleren en de politie bellen.
Wij doen nooit open voor dubieuze bedelacties. Soms is het ook een manier om binnen te komen. Of ze al dan niet bij de KvK ingeschreven staan heeft geen enkele betekenis.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 13:47
6 Antwoorden / 2 Vragen

@Aurora1 dank. Er is een melding/klacht ingediend bij gemeente. Ook gemeld bij wijkagent.

De foto's lijken niets te zeggen ja. Een buur heeft een linkedinpagina gevonden van een medewerkster van die alisz promotions, waarvan stichting hkz en happy drukwerk lijken te zijn, en de gekozen naam komt veel voor in nederland en de foto blijkt een istockphoto voor een paar euro te koop te zijn op een istockphoto website.

Ri
door Rijstepap - Jul 30, 2019 om 13:03
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie overigens nu pas dat de laatste vraagteken is weggevallen bij de titel. Wat ik wou plaatsen was:

Stichting hzk (help zieke kinderen) nep goed doel? Oplichting via happy drukwerk?

Kom ik nu pas achter. Excuses voor de eventuele verwarring. Ter verduidelijking: ik en mijn buurtbewoners vermoeden dat het een nep doel is en dat er mogelijk sprake is van oplichting of clandestiene praktijken, maar 100% zeker weten wij het niet. We maken ons wel zorgen. Vandaar dat deze vraag is geplaatst.

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2019 om 13:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is dan zeker voor alle zieke kinderen van de hele wereld.....
Als u “stichting .... kinderen...” op internet intikt valt er nogal wat over te lezen en zijn meerdere websites daarvan dubieus en onveilig. Er staat ook een artikel in o.a. het AD over.
Ze vinden zichzelf geen collectanten maar kaartverkopers.
Bel de politie als u ze weer ziet rondscharrelen en bedelen. Misschien willen ze binnenkomen? Rondkijken of en waar iets te halen valt? Het lijkt ook niet Nederlands te zijn.
Neem eventueel ook nog contact op met Meldpunt van Omroep Max, misschien weten die ook nog iets?

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2019 om 13:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen
Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 13:29
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dank @aurora1! Hadden wij ook al gevonden inderdaad. Ik heb niks gekocht, de buren die ik zover gesproken heb ook niet, maar dat zijn er maar een paar. Er is inderdaad voorzichtigheid geboden.

aurora1
door aurora1 Jul 30, 2019 om 13:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor zover ik kan zien zijn ze ook van Instagram verwijderd.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 15:06
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hier lijkt het nog online te zijn: https://www.instagram.com/stichtinghzk/?hl=en

aurora1
door aurora1 Jul 30, 2019 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niet als u de url aanklikt. Zijn voorts oude foto’s van kinderen die daar niet geplaatst horen te worden.

Ri
door Rijstepap - Jul 30, 2019 om 13:42
6 Antwoorden / 2 Vragen

Weer iets gevonden wat twijfels oproept. Buur heeft een linkedinpagina gevonden van een medewerkster van Alisz Promotions (vermoedelijke eigenaar stichting hkz en happy drukwerk):  https://nl.linkedin.com/in/sophie-de-jong-b39359139
Haar naam is een die in Nederland veel voorkomt en de foto van deze medewerkster is een stockfotot die voor een paar euro te koop staat op deze website: https://www.istockphoto.com/my/photo/smiling-and-beautiful-woman-portrait-gm526142422-92543391

Er is al een meldin/klacht gedaan bij de gemeente. Handhaving is ook op de hoogte en zij gaan dit verder onderzoeken. Hopelijk gaat dat helpen. De buurt voelt zich onveilig.

aurora1
door aurora1 - Jul 30, 2019 om 13:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De stichting bestaat in Nederland niet.
De colporteurs zijn medewerkers van een of ander bureau die een deel van de opbrengst aan dat doel geven, aldus de voorzitter (voorzitter waarvan?) en zoals het in het AD staat (2016).
De .com staat voor iets Amerikaans, net zoals de misleidende Amerikaanse bedelactiviteiten voor kanker die je ook vaak ziet opduiken.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 14:27
6 Antwoorden / 2 Vragen

@Aurora1, dank! Nu je het zegt. We hebben het bericht opgezocht en het gaat om dezelfde persoon, Ray Lemmers: "Stichting 't Nachtlampje collecteert niet aan de deuren, maar vent kalenders, drukwerk en gadgets, verzekert medewerker Ray Lemmers." https://www.ad.nl/amersfoort/onderzoek-naar-venten-aan-deur-door-t-nachtlampje~a33e54bd/?referrer=https://www.google.com/

Een buur had voordat wij samenkwamen al een mail gestuurd naar stichting hkz. De stichting mailde terug en sloot hun mail met de naam R. Lemmers.

Ri
door Rijstepap Jul 30, 2019 om 14:49
6 Antwoorden / 2 Vragen

Als jullie naar de site gaan, lijkt die dan nu opeens inactief ? : http://www.helpziekekinderen.com/

marita5
door marita5 Jul 30, 2019 om 14:53
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@rijstepap , nee de site is nog altijd actief .

costnix
door costnix Aug 2, 2019 om 14:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een bezoekje aan de website, wordt ik onmiddellijk gefeliciteerd, dat ik een iPhone Xs kan winnen. Heel verdacht!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 30, 2019 om 16:35
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Zie van de Gemeente Apeldoorn ontvangen reactie:

Geachte heer .....

Bij deze laat ik u weten dat er door de gemeente geen collectevergunning is verleend aan de stichting Help zieke kinderen.

U kunt bij twijfel via onderstaande link controleren of het een erkend goed doel betreft

https://www.geefgerust.nl/geef-gerust-aan-een-erkend-goed-doel

Mochten er collectanten bij u aan de deur komen die u niet vertrouwt dan kunt u dit melden bij uw wijkagent via 0900-8844.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als er verder nog vragen zijn dan hoor ik graag van u.

Met vriendelijke groet,

Ik heb geen indicatie dat zij in Apeldoorn actief zijn. Zie vooral de tip m.b.t. het melden van niet vetrouwd bezoek aan de deur.

Ri
door Rijstepap Aug 2, 2019 om 13:17
6 Antwoorden / 2 Vragen

@heremietkreeft hartelijk dank voor de moeite en het doorgeven ervan! Gemeente Zoetermeer gaf hetzelfde antwoord. Weten we dat voor de volgende keer. Laten we ook meteen weten aan de buurt.

br
door brui0929 - Jul 30, 2019 om 22:16
632 Antwoorden / 10 Vragen

Als er iemand namens een goeddoel aan de deur staat gelden de volgende regels: 1 een vergunning van de politie en gemeente. De verguning moet de persoon opgespeld hebben. U kunt hier naar vragen.  De collectant moet dit kunnen tonen wanneer erom gevraagd wordt. 2 De collectebus moet verzegeld zijn en er moet een duidelijk leesbaar etiket met het doel op staan. Elk doel staat bij het CBF geregistreerd dit moet ook op het etiket staan. U ziet dit aan het CBF logo.Er mag alleen in de  daarvoor aangewezen week door het  gecollecteerd worden van maandag tot zaterdag meestal tussen 09:00 en 21:00 uur afhangkelijk van de Gemeente waar de collecte wordt gehouden niet op de zondag. Indien u het niet vertrouwd neem dan contact op met de stichting of het CBF. Loopt er van een ander doel een collectant dan is het mogelijk om dit ook aan de collectant te melden. Hij of zij kan dit aan zijn organisatie een melding doen en die nemen uw klacht in behandeling.

Ri
door Rijstepap Aug 2, 2019 om 13:18
6 Antwoorden / 2 Vragen

Zeer duidelijk en informatief. Hartelijk dank voor deze informatie @BRUI0929!

Ri
door Rijstepap Aug 2, 2019 om 13:20
6 Antwoorden / 2 Vragen

Namens onze buurt willen wij iedereen heel erg bedanken voor de moeite en de gegeven tips en informatie!

br
door brui0929 Aug 3, 2019 om 20:21
632 Antwoorden / 10 Vragen

Graag gedaan.

re
door red1 - Aug 2, 2019 om 14:08
329 Antwoorden / 1 Vragen

En we trappen nog steeds in dieZGN goede doelen , er is maar 1 goed doel Houd je knip dicht

br
door brui0929 Aug 3, 2019 om 20:26
632 Antwoorden / 10 Vragen

u weet nu wat wel en niet te doen.