Ro
door Rogier1975 Mar 22, 2021 om 16:12
Geldzaken & recht

Stichting Pensioen fonds Fysiotherapeuten

Geacht Kassa,
Ik ben ZZP Fysiotherapeut sinds 2010 en heb er voor gekozen geen pensioen te nemen. Fout natuurlijk, want dat blijkt verplicht.
Nu heb ik nooit bericht hierover gehad(wel vraag of ik wilde inschrijven etc, maar nooit gedaan.), tot een maand
geleden, ik een brief kreeg van het SPF, dat ik automatisch van 2014 bij hen ingeschreven ben en of ik nu
de achterstallige premie van 25.000 euro(waar ik dus ook nooit eerder wat van heb gehoord) wil betalen binnen 6 dagen...
KAN dit zomaar?
groetjes,
Rogier

5273 15 Rapporteer

rj
door rjw - Mar 22, 2021 om 16:42
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vrees dat het klopt. Een tijdje terug was er over dit onderwerp iets op de radio (Radio 1 of BNR). Voor fysiotherapeuten en nog een paar andere beroepsgroepen is het verplicht om mee te doen met het branchepensioen. M.i. een idiote regeling, iedere zelfstandige zou voor zichzelf moeten kunnen bepalen hoe hij/zij de oude dag wil financieren maar het is helaas anders geregeld.

Of het ook echt binnen 6 dagen betaald moet zijn weet ik niet. Lijkt me idioot kortdag eerlijk gezegd.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 22, 2021 om 16:46
7204 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien komt u in aanmerking voor een betaalregeling.
https://www.fysiopensioen.nl/nieuws/20200323-spf-komt-deelnemers-tegemoet

tenormin
door tenormin - Mar 22, 2021 om 16:48
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Maar dan zou u toch ieder jaar hebben moeten betalen? Inderdaad is het in uw beroep verplicht, zoals u zelf al schrijft. Maar binnen 6 dagen €25.000,00 te moeten betalen? De SPF zal u wel iets tegemoet komen maar zeker niet voor de voorgaande jaren, toen er nog geen Covid 19 was. Daar zou ik maar heel snel over in conclaaf gaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 22, 2021 om 18:05
2087 Antwoorden / Vragen

Tsja dat is ondernemen, dan wordt je geacht je op de hoogte te stellen en zelf je broek op te houden. Ik denk dat u dat geacht wordt op te hoesten. U kunt misschien een lening afsluiten.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 22, 2021 om 19:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

2010 gaan werken en vanaf 2014  pensioen plicht?
Was je nog jonger en hoefde het dan niet,  vele pensioen fondsen zijn vanaf  25 jarige leeftijd.

Maar ik lees nu  Rogier  1975 dus   toen was je al  35 jaren?

Omdat in vele beroepen een ZZPer niets heeft, en  zijn bedrijf dat  hij opgebouwd heeft kan verkopen soms totaal niet nodig.
En was je alleen maar Fisiotherapeut  of  had  je nog andere inkomsten?

Maar €25.000,- in 1x?
Dat lijkt me een  onredelijke eis,  en klopt het bedrag wel.
Normaal bepaalde jou omzet  hoeveel je moet betalen aan pensioen fondsen.

Als  je vroeger in  loondienst was en nu als ZZPer ging werken....
Denk dat  dit  het echte probleem was, en als je oude werkgever  niets waarschuwde?

Zou  zeker niets binnen 6 dagen overboeken en eerst een berekening vragen of het bedrag wel klopte.
Mogen ze er  als het goed is ook een redelijke betalingsregeling bij doen.
Vooral  omdat   2020 er vrij weinig gewerkt kon worden en  er vermoedelijk   een negatief Banksaldo bij vele is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2021 om 09:47
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, verplicht is verplicht.  Heeft u deze https://www.fysiopensioen.nl/berekenen al benut (waarin u onder meer ziet dat er een relatie is tussen premie en behaald inkomen.
Op zich lijkt mij het bedrag dat u dient na te betalen over in ieder geval 8 jaren niet hoog in vergelijking met andere persioenfondsen. €25.000 / 8 = € 3.125 en dat is ca. € 260 per maand.

Het komt mij voor dat vanuit uw beroepssituatie opbouwen ook aan oudedagsvoorziening afzien van deelname aan de SPfF niet erg slim maar die keuze was aan u.
(Op het moment dat ik als vrijwillige beroepsbeoefenaar actief werd kostte het opbouwen van lijfrente inclusief opbouw premie bij onvoorziene arbeidsongeschitheid  bij een commerciële verzekeraar meer).

Dan nog een tip: pensioenpremie is en was ook al 2010 binnen regels aftrekbaar  en het lijkt mij uitermate zinvol om bij uw/een belastingadviseur na te gaan in hoevere dat voor u nuttig kan zijn. (Of het bijv. op de een of andere wijze nog mogelijk is om zoveel mogelijk fiscaal te kunnen aftrekken.

Er geldt een beperking voor uw pensioenopbouw. U mag pensioenpremies aftrekken als zakelijke kosten. Maar alleen als de premies binnen de fiscale grenzen blijven. Uw pensioenopbouw mag niet hoger zijn dan 1,875% van het pensioengevend inkomen volgens het middelloonstelsel. Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/beroepspensioenpremies_aftrek_beperkt

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2021 om 10:34
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb nog een belangrijke tip voor u: indien de situatiue zich voordoet dat u hetgeen nu dient te belanen niet kan/mag gelden als aftrekpost u dat dan goed dient te administreren en te bewaren omdat de het  pensioendeel dat daar dan op is gebaseerd bij uitkering NIET belastbaar is (volgens in ieder geval de huidige regels). U heeft over dat premiedeel (het niet afreekbare deel)  dan dan al belasting betaald.

bennieol
door bennieol - Mar 24, 2021 om 12:34
64 Antwoorden / 3 Vragen

kijk hier eens na.  https://www.fysiopensioen.nl/uw-pensioen/inkomen-opgeven.

Ro
door Rogier1975 - Mar 24, 2021 om 13:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte reageerders,
Ik dank u allen voor de zeer bruikbare reacties,
Ondertussen is er inderdaad met mijn inkomen herrekend en is het bedrag
gereduceerd tot 15.000.
Waar het mij om gaat is met name, of het kan dat een bedrijf dat nooit een
melding van inschrijving heeft gedaan en nooit een vraag naar premiebetaling
heeft gedaan, na 7 jaar opeens mag eisen dat ik het allemaal betaal?
Als zij mij het vanaf het begin hadden gemeld, had ik graag betaald namelijk.
Heeft het volgens u zin een advocaat in hand te nemen, of staan ze in hun recht?

mo
door mof - Mar 24, 2021 om 13:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij bent u als zzp er niet verplicht een pensioen bij een pensieofonds op te bouwen. Heeft u echter medewerkers bij u , voor korte of langere termijn, in dienst gehad, dan zijn die mogelijk wel verplicht in het fonds opgwnomen.

pe
door pebk Mar 24, 2021 om 14:17
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat blijkt dus wel zo te zijn. De verplichting is verankerd in de wet.
https://www.fysiopensioen.nl/-/media/sites/fysiotherapeuten/downloads/spf-verplichtstelling-2018.pdf?la=nl-nl&hash=B3E3F4E63916955DF664D35E0ADA07486E350F7D

De uitzonderingen zijn voor fysiotherapeuten die al via ABP of Zorg en Welzijn pensioen opbouwen. En ook voor degenen die al op een andere manier hun pensioen opbouwen. Het lijkt er echter op dat de verplichting al ouder is en dat alleen wat regeltjes aangescherpt zijn in 2018 en 2015. De verplichting lijkt zo op het eerste gezicht te bestaan sinds 1997.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1997-14-p8-SC8163.html

1paul
door 1paul - Mar 24, 2021 om 14:54
3164 Antwoorden / 0 Vragen

Ja je had je zelf moeten aanmelden bij SPF, nu je dit niet hebt gedaan krijg je natuurlijk een achterstallige rekening, vraag een betalingsregeling aan of sluit een lening af voor dit bedrag maar let dan wel heel goed op welke rente men rekent, denk dat als men een betalingsregeling accepteerd dit heel wat voordeliger is....

Ro
door Rogier1975 - Mar 24, 2021 om 15:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank U allen voor het benoemen wat ik natuurlijk al weet, kan iemand misschien ook antwoord geven op mijn vraag?

tenormin
door tenormin Mar 24, 2021 om 15:56
16842 Antwoorden / 108 Vragen

@rogier1975, neem dan eerst contact op met het Juridisch Loket en vraag of het de moeite loont om er een advocaat bij te halen. Die "grapjes" zijn, zoals u ook weet, erg duur. Veel succes met alles wat u besluit te doen.

1paul
door 1paul Mar 25, 2021 om 09:30
3164 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt een advocaat in de hand nemen maar dit haalt niets uit....

ho
door honza23 - Mar 24, 2021 om 16:32
262 Antwoorden / 3 Vragen

Vergeet niet dat dit aftrekbaar is van de belastingen.

1paul
door 1paul Mar 25, 2021 om 09:30
3164 Antwoorden / 0 Vragen

als je dit aftrekt voor de belasting dan vraag hen om te middelen over 3 jaar....

aurora1
door aurora1 - Mar 25, 2021 om 20:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u ook geen nummer van de KvK?
En heeft u daar ook geen formulieren voor ingevuld?

Heeft de zorgverzekering u gevraagd of u premies wilde betalen?

U komt hier niet onderuit, wat u ook probeert en hoe vaak u hier dezelfde vraag stelt.
U heeft zelf niet gereageerd op de vraag om u in te schrijven, dus misschien is de hand in eigen boezem steken op zijn plaats? U had u toen erin moeten verdiepen....

Misschien is het een idee om een rechtbijstandsverzekering te nemen, daar kunt u dan met uw juridische vragen terecht.

Lees dit ook eens door:

https://ondernemersplein.kvk.nl/stappenplan-starten-als-zzper-in-de-zorg/?_ga=2.132829070.1203281050.1616700704-41720080.1616262456