fi
door fiscus Sep 10, 2009 om 12:22
Geldzaken & recht

Successierecht

In verband met het overlijden van 1 ouder, dien ik een aangifte successierecht in te vullen. Nu is successierecht een belasting waar ik nauwelijks mee te maken krijg.

Graag zou ik willen weten of de onderstaande bestanddelen wel of niet belast zijn voor het successierecht:
1. Bankrekeningen van de minderjaarige kinderen
2. Partnerpensioen van pensioenfonds overledene
3. Periodieke uitkering aan kinderen van pensioenfonds overledene
4. periodieke lijfrente-uitkering overledene
5. Uitkering levensverzekering, premies betaald van en/of rekening
6. Nog te ontvangen nettoloon overledene
Bij voorbaat dank.

1534 13 Rapporteer

getty
door getty - Sep 10, 2009 om 13:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een aantal dingen wat u noemt zijn inkomensbestanddelen volgens mij en toekomstuitkeringen. Dit valt onder de inkomstenbelasting en heeft niet zoveel te maken met succesierecht. Successierecht wordt geheven over de nalatenschap. Op de site van de belastingdienst staat veel informatie over dit onderwerp en een rekenmodule. www.belastingdienst.nl.erven. Kijk hier eens op wordt het denk ik al veel duidelijker.

fi
door fiscus - Sep 10, 2009 om 13:23
4 Antwoorden / 9 Vragen

Nee, de IB is geen probleem. Het gaat hier echt om het successierecht, misschien is er een successierecht-expert in the house.

edrick3
door edrick3 - Sep 10, 2009 om 14:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Misschien heb je iets aan de volgende link?

http://www.belastingdienst.nl/particulier/erven/erven-14.html

Suc6

marcel75
door marcel75 - Sep 10, 2009 om 14:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het nog te ontvangen loon valt in de nalatenschap van overledene omdat de vordering is ontstaan tijdens leven.

Of de uitkering van de levensverzekering belast is ligt er aan. Was overledene gehuwd in gemeenschap van goederen? Dan is per definitie de uitkering belast. Was overledene niet gehuwd of onder het maken van huwelijkse voorwaarden waarin ondermeer geregeld is dat de premies van de levensverzekering niet behoren tot uitgaven van de huishouding en was de verzekering zgn kruislings afgesloten, dan is de uitkering niet belast met successierecht. In dat geval is het wel weer van belang voor de berekening van de vorderingen van de kinderen om te weten of er een zogenaamde partner/weduwenverklaring was getekend. Zonder die verklaring gaat de uitkering door de nalatenschap en is de vordening van de kinderen hoger, met verklaring is de vordering van de kinderen lager omdat de uitkering dan niet door de nalatenschap gaat.

P.U.'s kunnen voor bijtelling zorgen. Ligt aan de wijze waarop de p.u. zijn afgesloten.

MEt betrekking tot de pensioenuitkering zal een pensioenimputatie moeten plaatsvinden.

De bankrekening van de minderjarige kinderen vallen niet onder het vermogen van overledene, daar hebt u dus geen last.

Al met al geen eenvoudige aangifte. Vaak is het raadzaam, als u tenminste zo min mogelijk successierechten wilt betalen, maar wel zo goed mogelijk de aangifte wilt doen, om een expert/notaris dit te laten doen.

rb
door rb - Sep 10, 2009 om 21:54
65 Antwoorden / 0 Vragen

4 maanden na het overlijden wordt een aangifte voor het recht van successie gezonden.
Deze is duidelijk met niet al te moeilijke vragen. Voor overige vragen bestaat er ook een brochure, " belasting en erven"  te downloaden via Belastingdienst.nl (via zoekfunctie downloaden en ter erven

Aangegeven moet worden alle vermogensbestanddelen van de overledene Wanneer de overledene in gemeenschap van goederen gehuwd was dan alle vermogensbestandelen van de huwelijksgoederengemeenschap, welke daarna door 2 wordt gedeeld.

vermogensbestandelen van de erflater of huwelijkgemeenschap zijn
a. onroerende zaken, roerende zaken, banktegoedemn moment overlijden, overige vorderingen en schulden.
Polisuitkeringen kapitaalspolssen moeten ook aangegeven worden en deze zijn belast bij degene die de uitkering krijgt
lijfrenten en pensoenen moeten aangegeven woden, echer zijn niet belast. Wel wordr de waarde daarvan in mindering gebracht bij de vrijstelling weduwe en minderjarige kinderen
Banktoegoeden en vermogen van de kinderen zijn niet van erflater en hoeft niet te worden aangegeven

voor verdere info zie http://www.breemans,net

marcel75
door marcel75 - Sep 11, 2009 om 09:13
5124 Antwoorden / 4 Vragen

RB,
Een beetje utopie verhaal. De belastingdienst reageert binnen 4 maanden na het overlijden. Standaard sturen ze echter een brief waarvan je zou denken dat je geen aangifte hoeft te doen. De tekst is niet helemaal duidelijk namelijk. In de regel zul je zelf de aangiftebiljet moeten opvragen en invullen. De belastingdienst stuurt die brief namelijk aan de hand van de hen bekende gegevens en die vaak te summier om een aanslag op te kunnen leggen, dus gaan ze er bij de belastingdienst van uit dat er geen aanslag opgelegd moet worden, tenzij er toch nog andere vermogensbestanddelen zijn.

rb
door rb - Sep 12, 2009 om 12:40
65 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75

De brief geen aangifte wordt alleen verzonden als voldaan is aan bepaalde voorwaarden. (b.v. bekende zijnde vermogen bij de Belastingdienst) Deze brief wordt niet standaard verzonden.

johnny99
door johnny99 - Sep 14, 2009 om 19:05
12 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Fiscus,

Ga naar het belastingkantoor, als het niet te ver van je woonplaats is, en vraag daar naar je informatie. Of bel 0800-0543, de Belastingtelefoon. Als de telefonist(e) van de BelTel geen antwoord kan geven op je vraag maakt hij/zij een bericht op dat wordt doorgestuurd naar het belastingkantoor waar je onder valt. Je krijgt binnen 2 werkdagen antwoord. En let maar niet op de antwoorden die zullen volgen op dit bericht. Het gaat steeds beter met de Belastingtelefoon. Je kunt het beste op een later tijdstip, zo tussen 19.00 en 20.00 bellen dan is het minder druk op de lijn. Suc6.

Belastingambtenaar, niet bekend met Sucessie.

marcel75
door marcel75 - Sep 15, 2009 om 08:17
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@RB,
En dus wordt die brief aan iedereen verzonden die IB aangifte heeft gedaan (vrij standaard dus). Deze brief wordt zelfs verzonden als er overduidelijk vrijstellingen overschreden worden en houdt geen rekening met o.m. pensioenimputatie, uitkeringen van verzekeringen etc.

fi
door fiscus - Sep 20, 2009 om 16:16
4 Antwoorden / 9 Vragen

Beste mensen,

Dank voor de antwoorden. Het is inderdaad een lastige aangiften. Ongewild heb iuk me er toch in moeten verdiepen. Ik kom tot de volgende conclusies:

-Echtgenoten zijn gehuwd in gemeenachap van goederen (had ik inderdaad niet vermeld)

-Uitkering spaarhypotheek(levensverzekering): Op te geven bij vraag 13G (model J), waarde: uitkering minus de helft van de (gezamenlijk) betaalde premies

-Uitkering lijfrente: Op te geven bij vraag 13G (model J), waarde: jaarlijkse uitkerin*factor artikel 5/6 uitvoeringsbesluit

-Pensioen echtgenote en kinderen: Op te geven bij vraag 12, waarde: wordt berekend door de Belastingdienst

Resteren nog 2 vragen:

-wordt de waade van de weduwen- en wezenpensioenen(zie boven) door de belastingdienst ook berekend aan de hand van artikel 5/6 van het uitvoeringsbesluit?

-De echtgenote heeft nog een kapitaalpolis, die uitkeert op het moment dat zij zelf komt te overlijden. De premies hiervan zijn van de gezamenlijke rekening betaald. Moet de waarde hiervan opgegeven worden bij vraag 6L (overige bezittingen)? En mag hiervoor de waarde per 31 december (van het jaaroverzicht) worden gehanteerd?

Bij voorbaat dank weer.

marcel75
door marcel75 - Sep 20, 2009 om 17:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Fiscus,
Het weduwen- en wezenpensioen telt niet mee voor de pensioenimputatie. Die wordt dus niet meegenomen in de berekening.

De kapitaalpolis die tot uitkering komt op het moment dat de langstlevende komt te overlijden telt nu ook nog niet mee. Die wordt pas belast op het moment dat de langstlevende komt te overlijden, omdat er dan pas uitgekeerd wordt.

fi
door fiscus - Sep 20, 2009 om 18:02
4 Antwoorden / 9 Vragen

Beste Marcel,

Dank voor het antwoord.

-Ik heb verzuimd te melden dat de kapitaalpollis ook tot uitkering komt bij in leven zijn van de echtenote bij een bepaalde leeftijd. Ik ga ervan uit dat de waarde hiervan gewoon belast is, omdat dit een vermogen vertegenwoordigt vergelijkbaar is met een spaarrekening. Zo ja, kan de waarde dan bepaald worden als in mijn vorige vraag?

-Het weduwen- en wezenpensioen betreft geen overheidspensioen zoals ANW. Het betreft hier uitkeringen op basis van het pensioenfonds van de overledene. Ik ga er dan ook vanuit dat de verwerking in het aangifteformulier zoals aangegeven n mijn vorige reactie correctie, resteert dan alleen de vraag hoe de Belastingdienst de (contante) waarde zal bepalen.

marcel75
door marcel75 - Sep 20, 2009 om 21:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In dat geval hoeft de kapitaalpolis niet nu opgegeven te worden, maar als de echtgenote nog leeft ten tijde van de uitkering, zal er onder omstandigheden IB betaald moeten worden.

De waardering van het nabestaandenpensioen geschiedt aan de hand van de tabellen in de successiewet. Kort gezegd: des te ouder de echtgenote, des te lager het pensioen gewaardeerd wordt.