Ja
door JaKl Jul 28, 2019 om 11:14
Geldzaken & recht

Tandarts wil niet helpen

Bij controle gaatje onder pijler van mijn brug gevonden..de tandarts wil nu een.nieuwe brug plaatsen wat mij heel veel geld gaat kosten...en dat geld heb ik.niet....ik heb geen tandartsverzekering....ik wil de brug en de pijlers laten verwijderen.omdat mijn gebit al niet geweldig is...de tandarts weigert dit te doen en verplicht mij dus 1800 euro te betalen.
Wat nu?

15815 20 Rapporteer

panter22
door panter22 - Jul 28, 2019 om 11:26
6599 Antwoorden / Vragen

De tandarts verplicht je niet €1800 te betalen, maar gaat niet een goede brug verwijderen.
Heb je geen last van het gaatje, dan mooi laten zitten en sparen voor een brug voor volgend jaar.
Tandartskosten zijn aftrekbaar voor de belasting. Reken eens uit adhv je huidige inkomen of dat wat oplevert.
Mijnbelastingdienst.nl, onloggen met Digd.
Of volgend jaar een tandartsverzekering afsluiten. Levert ook wat op.
Je kun misschien ook in delen betalen.
Laat je de brug verwijderen, dan krijg je spijt. Je zit met een groot gat waar niet opnieuw een brug op kan. Behalve op implantaten. Dan ben je meer dan het dubbele kwijt,

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 28, 2019 om 11:26
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Nu u toch geen tandartsverzekering hebt kunt u bij een andere tandarts voor meer uitleg te rade gaan.

mu
door murphy45 - Jul 28, 2019 om 11:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

rMisschien een idee om naar een endodontoloog te gaan, die kan door de bug heen een gaatje boren en behandelen. Ook niet goedkoop, maar zeker minder dan 1800 euro.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2019 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij een brug zijn ook meestal de “steun tanden” behandeld, of daar zijn kronen op geplaatst. Dat totaal verwijderen zonder nieuwe kronen levert geheid problemen op.

Volgend jaar een tandartsverzekering afsluiten voor een nieuwe brug is meestal zinloos. In de meeste eenvoudige tandartsverzekeringen zijn kronen en bruggen niet gedekt. En voor een uitgebreide dekking hebt u vaak een verklaring van de tandarts nodig dat er binnenkort geen grote werkzaamheden nodig zijn.

Een brug is bij de medische kosten aftrekbaar als hulpmiddel, levert dus een extra aftrekpost op.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 28, 2019 om 16:36
16818 Antwoorden / 202 Vragen

@JACKL ?? Probeer na te gaan of hetgeen u wilt niet een nmedische noodzaak heeft en mogelijk een kaakchirurg of endontoloog als al gemeld. Het kan zijn dat het dan binnen de basisverzekering valt. Begin met navraag bij uw verzekeraar.

Een alternatief is ook nog: andere tandarts zoeken die wel wil doen wat u wenst. Wie betaalt bepaalt.

Zeeg
door Zeeg Jul 29, 2019 om 16:38
39 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me het meest verstandig

ekiem
door ekiem - Jul 28, 2019 om 19:43
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Niemand kan u iets verplichten. En daarbij, wie betaald, bepaald. Ik zou allereerst voor een second opinion eens bij een andere tandarts langs gaan. Alles uitleggen en luisteren wat deze te zeggen heeft. Dit kost natuurlijk ook een consult maar afgaan op wat één tandarts zegt is niet altijd wijsheid.

Sluit je in het nieuwe jaar een tandarts verzekering af ,dan zou het kunnen zijn dat er een wachttijd zit op bepaalde tandarts handelingen. Anders zou iedereen een tandarts verzekering kunnen afsluiten om direct daarna fors te gaan claimen.

succes , Ekiem

lo
door lovewinnie - Jul 28, 2019 om 21:29
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Vind dat niet helpen echt niet kunnen. Ze volledige brug en oude kies verwijderen is hier een prima optie.
Heb zelfde gehad, nou ja brug bleef pijn doen en kon er niet aan wennen. Heb hem laten verwijderen Inc de kies. Had in meteen moeten doen. Wat heerlijk om pijnvrij te zijn.
Zoek een andere tandarts. Als je er vanaf wil dus verwijderen zal wel de kies er onder ook weg moeten maar dat is dan maar zo.

audb
door audb - Jul 29, 2019 om 16:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even doorbijten en dan volgendjaar een tandarts verzekering nemen.

Ja
door JaKl Jul 29, 2019 om 16:06
Antwoorden / 12 Vragen

Geweldige steun....

lottesanne
door lottesanne Aug 3, 2019 om 14:59
438 Antwoorden / 47 Vragen

Er is reeds eerder gezegd dat je wel een dure goede tandartsverzekering kunt nemen, die deze kosten (deels) vergoed, maar niet binnen een jaar. TS moet dus nu anderhalf jaar wachten voordat de tandartsverzekering een dergelijke behandeling vergoedt. Overigens kan er wel door de brug en de kroon heen worden geboord om het gaatje te vullen. Of dat fraai is, kun je je afvragen, maar in elk geval beter dan een volledig nieuwe brug. En nee, je kunt niet tot het betalen van die € 1.800,00 worden gedwongen, tenzij er al werkzaamheden zijn verricht.

tijger1
door tijger1 Aug 3, 2019 om 15:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts wordt helemaal niet aangenomen voor een tandartsverzekering die dat dekt. Er moet eerst een verklaring van de tandarts overlegd worden over de staat van het gebit.

muijserwh
door muijserwh - Jul 29, 2019 om 16:40
3 Antwoorden / Vragen

Ik heb ook iets dergelijks meegemaakt. Mijn toenmalige tandarts wilde de brug verwijderen om het gaatje dat in de kies zat die onder de brug zat te repareren. de brug moest opnieuw gemaakt worden. Ook mij zou dat een dergelijk bedrag wat u noemt gaan kosten. Ik heb wel een tandarts verzekering , maar moest toch een vrij groot bedrag bijbetalen, hetgeen ik toen en ook nu niet heb! Ik heb een second opinion gevraagd bij een andere tandarts. Die heeft het opgelost door de brug en ook nog een kroon er af te halen. De brug kon niet heel blijven. De kroon wel. Het gaatje is gevuld. De kroon teruggeplaatst. Er zit nu wel een gat in mijn rechter onderkaak. De kosten waren aanzielijk minder.
Ik weet natuurlijk niet of deze optie iets voor u is, maar ik zou toch maar een second opinion bj een andere tandarts vragen

Da
door Daan1234 - Jul 29, 2019 om 17:12
1 Antwoorden / Vragen

Beste JAKL, je tandarts lijkt me geen aardig typ. Kun je het financiële probleem niet bespreken? Leg het probleem aan een andere tandarts voor. Het is altijd goed om de mening van een andere deskundige te horen.
Een gaatje in een brugpijler hoeft niet het einde van die pijler (en dus van die brug) te zijn, noch is een wortelkanaalbehandeling altijd nodig. Een röntgenfoto kan de ernst van het gaatje tonen. Bedenk ook dat het merendeel van de gaatjes gewoon gevuld worden en dat hoeft geen vermogen te kosten.
Succes, tandarts in ruste

aurora1
door aurora1 Jul 30, 2019 om 22:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat kunt u toch helemaal niet beoordelen of die tandarts “ geen aardig type” is? Een cliënt die je wil vertellen, opleggen wat je doen moet? Misschien vertelt TS wel lang niet alles? Hij heeft ook een brug die hij niet wilde naar hij nu zegt. Misschien wil hij wel gratis van die brug af? Die indruk geeft hij mij, maar die vertelsels zijn verwijderd.

Le
door LeCorbeau Aug 1, 2019 om 12:31
38 Antwoorden / Vragen

Wat je ook kunt doen, je hebt reizen naar Tsjechië of Oost- Europa, Bosnië,Servië kost het je een schijntje voor een kroon betaal je daar onder de 200 euro bij een privé kliniek en ze zijn erg goed weet ik uit eigen ervaring,Hier betaal je de hoofdprijs. Tandarts hoort gewoon in een normaal land als Nederland in het pakket te zitten! Een gezond gebit is essentiee; voor de gezondheid of willen we allemaal tandloze bekken?

Ja
door JaKl Aug 1, 2019 om 12:44
Antwoorden / 12 Vragen

De tandarts is een heel vriendelijke dame die echter niet aan mijn wens wil voldoen....een extra niet onbelangrijk detail....haar keuze kost mij 1800 euro.
Ik wil nog wel even opmerken dat die brug jaren geleden is geplaatst op haar advies....twee behoorlijk goede kiezen werden gebruikt als pijler.....en dan nu omdat het gaatje niet door haar te vullen is maar gewoon een nieuwe brug plaatsen?

panter22
door panter22 Aug 3, 2019 om 15:23
6599 Antwoorden / Vragen

Heeft de tandarts je het gaatje laten zien op de foto? Dan weet je waar ze over praat.
Vraag eens áan de tandarts of het lukt om door de kroon heen, de kies te vullen. Hoe groot het risico is dat de brug knapt. De brug is ook niet zo nieuw meer.  Garantie, mocht je die al hebben, dan is die tijd wel voorbij.
Komt bij die €1800 ook nog het vullen van het gaatje? Voor je definitief ja zegt, hoor je een begroting te krijgen.
Als jij wat anders wilt dan je tandarts, dan moet je uitzien naar een tandarts die doet wat jij wilt.
Maar je twijfelt nog, begrijp ik. En bespreek met je tandarts dat je het geld niet hebt.

mo
door mof - Jul 29, 2019 om 17:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De tandarts is niet verplicht te doen wat u wilt als hij het met de medische noodzaak niet eens is. U daarentegen hoeft niet te laten doen wat de tandarts wil. U kunt altijd een andere tandarts proberen.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 29, 2019 om 20:28
168 Antwoorden / Vragen

1. overleg met een ziektekostenverzekeraar wat de kosten zijn en mogen zijn
2. vraag specificatie aan en laat deze controleren
3. sluit alsnog een verzekering af = plus minus 30% voor eigen rekening  = wacht daar niet langer mee
4. vraag second opinie bij andere tandarts

pk49
door pk49 - Jul 29, 2019 om 22:35
243 Antwoorden / 2 Vragen

geen verzekering is flink balen.Dat gaat je altijd geld kosten. Crowdfunding actie op poten zetten? Of lening ? Rijke broer of oom ? Alsnog gaan verzekeren ? Veel sukses met uw gebit !

.a
door .aagje - Jul 30, 2019 om 08:52
19 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp het probleem niet  helemaal, bij mij heeft de tandarts weleens een wortelkanaal behandeling gedaan door de kroon heen.
maw je kan een kroon boren alsof het gewon een kies is

panter22
door panter22 Jul 30, 2019 om 13:23
6599 Antwoorden / Vragen

Boren door een kroon kan wel, heb ik ook al eens gehad. Een brug is kwetsbaar. De tandarts kan het proberen, maar als de brug knapt, wat dan? Wie gaat dat betalen?

ha
door harrybre - Jul 30, 2019 om 13:14
240 Antwoorden / Vragen

Tandartsverzekering: Heel erg goed vergelijken: U betaalt 185 en krijg max 250 terug.

holstein
door holstein - Jul 30, 2019 om 14:43
922 Antwoorden / 16 Vragen

Niet verzekeren is handig, achteraf soms, maar zo werkt het nou eenmaal niet....

door 526996 - Jul 31, 2019 om 10:51
32 Antwoorden / 0 Vragen

Tandarts is een vrij beroep ze kunnen nemen wat ze willen.gewoon shoppen voor de prijs en een tandarts zoeken die bij jou past

ma
door manwijf - Aug 1, 2019 om 12:12
574 Antwoorden / 1 Vragen

Niet verzekeren is een keuze. Als niet-betalers toch geholpen worden, kunnen we tandartsverzekering afschaffen.
Als je niet verzekerd bent, is het aan te bevelen wel elke maand iets weg te leggen voor het geval dat. Het er op aan laten komen kan u duur komen te staan.
En anders naar het buitenland. Er zijn genoeg tandartsen te vinden in oost-bloklanden die veel goedkoper zijn. Kwestie van googlen.