me
door mediecom Jan 23, 2006 om 11:32
Geldzaken & recht

Tegoedbon accepteren ?

Heb in Oct. 2004 een Medion PC gekocht  voor ?1555.00 Mediamarkt  met 3 jaar garantie. Is al 4 x terug geweest voor reperatie ( gemiddelde duur 8 weken per keer) Vervangen is inmiddels: Processor / VGA-Kaart /nog een keer Processor en nieuwe voeding.    Probleem is nog steeds niet opgelost. Daarbij komt nog , dat ik iedere keer 154 Km rijden moet  omdat verkoper ons vertelde , indien er problemen zouden optreden, wij op 15 km afstand een officeel Cervice Center  van Medion is waar wij dan terecht konden.Maar dat bleek helaas niet van toepassing voor ons. Moesten terug naar winkel waar wij hem hadden gekocht. Nu komen ze met voorstel van alternatiefe PC of tegoedbon wat ik in hun winkel weer moet besteden. Ben ik nu verplicht dit bod aantenemen of kan ik mijn geld terug verlangen.

Graag zie ik U reactie tegemoed.

1712 10 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Jan 23, 2006 om 12:33
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Voor de volledigheid: de genoemde artikelen zijn uit het Burgerlijk Wetboek, Boek 7. - Brynnar

pb
door pbierman - Jan 23, 2006 om 15:05
31 Antwoorden / 6 Vragen

Helemaal mee eens, u hebt recht op geld terug!

In dit geval is de pc al vanaf het begin niet in orde en dus eigenlijk al defect geleverd.

U staat geheel in uw recht op geld terug!

ro
door roosenfrans - Jan 24, 2006 om 13:58
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Mediecom,

Kijk eens naar de artikelen 17 (7.1.2.7), artikel 21 (7.1.3.2.) en artikel 24 (7.1.3.7) van het Burgerlijk Wetboek (Op te zoeken via de site Wetten.nl) waarin beschreven wordt de zgn Conformiteit. Hierin staat duidelijk wat de verplichtingen van de verkoper zijn. Kan hij niet aan zijn verplichtingen voldoen dan betekent dat de koop ontbonden wordt. Ontbinden van de koop betekent letterlijk er is en heeft geen overeenkomst bestaan. Formeel gezien is uw betaling dan een onverschuldigde betaling welke je zonder meer kunt terugvorderen. Als deze onverschuldigde betaling een geldsbedrag is dan kun je een geldsbedrag opeisen. Een tegoedbon is geen geldsbedrag (geen wettig betaalmiddel) dus hoef je die niet te accepteren.

Ik adviseer je de winkel schriftelijk in gebreken te stellen, de koop wegens niet kunnen nakomen van de verplichting door de leverancier, te ontbinden en terugbetaling in geld te vorderen.

Wel even aangetekend versturen.

Gezien de afstand en de tijd dat je niet over de pc kon beschikken zou je zelfs schadevergoeding kunnen eisen Maar dat zal er wel niet inzitten gezien de opstelling van de leverancier.

Sukses.

ne
door nelliebader - Jan 24, 2006 om 17:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT name="AdsHTMLSignaller">if(document.body){document.body.off_complete = "yes"; window.status = "off_end"; window.status = ""}

keetjetippel
door keetjetippel - Jan 25, 2006 om 19:08
6 Antwoorden / 5 Vragen

ja een vervelnde zaak dat is zeker als een bedrijf bij voorbaad geen gels terug geeft en alleen werkt met tegoed bonnen heb je dus een probleem. wat je in het uiterste geval kunt doen en echt het werkt neem eem stoel mee ga om 9.00 uur naar de winkel ga op je stoel zitten en eis je geld terug en zeg dat je niet eerder de zaak verlaat als dat je je geld terug heb moet je eens zien als ze merken dat je het echt meent hoe snel ze zijn het kan even duren want ze zullen het hoofd kantoor moeten bellen en om 9.00 uur hebben ze dat dus ook niet in kas maar bij mijn heeft het gewerkt met een diepvries die na 6 keer omruilen nog steeds niet deed wat hij moest doen. dus wie niet waagt wie niet wint]

kn
door knutselsmurf - Jan 30, 2006 om 15:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds wanneer is laptop voor het eerst stuk gegaan?

Ik heb zelf ook een Medion laptop en sinds vorig jaar september heeft ie ook kuren, valt uit maar echt helemaal uit, tot nu toe is ie drie keer weggeweest, en vorige week vrijdag heeft ie ook de geest gegeven,nu komt de medion hem wel kosteloos halen maar ja je bent zo drie weken verder.

voor de vierde keer weg en dan maar weer afwachten of ie drie het nog drie weken uit houdt.

ik heb zelf de laptop gekocht voor 1350 euro bij de AH in augustus 2004 met standaard drie jaar garantie.

Kan ik geen nieuwe eisen? Het is elke keer hetzelfde probleem.

brynnar
door brynnar - Jan 31, 2006 om 12:15
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Mediecom,

Nee hoor, u hoeft dit bod niet te accepteren. Volgens Artikelen 20, 21 en 22 kunt u eisen dat de koop ontbonden wordt en u uw geld terugkrijgt. Voor meer informatie hierover verwijs ik u (behalve naar de hierboven gelinkte artikelen) ook naar de site van het Ministerie van Justitie, waar e.e.a. ook duidelijk omschreven staat: Consumentenkoop en garantie.

De verkoper probeert u natuurlijk in eerste instantie een tegoedbon te geven, maar dit is alleen in zijn eigen belang: hiermee behoudt hij zijn omzet.

Brynnar

me
door mediecom - Jan 31, 2006 om 12:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Al eerst bedankt voor snelle U reactie. Ik heb net ( 31-01-06 ) telefoontje gehad van Mediamarkt als reactie op mijn aan getekende brief. Willen wel geld terug geven, maar na aftrek van ± 1 jaar gebruik, is dit rieel ?

Alvast Hartelijk Dank.

brynnar
door brynnar - Jan 31, 2006 om 12:43
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dag Mediecom,

Nee, dat is niet reeel als er gewoon nog garantie op rust. Als de garantie was verlopen had dit inderdaad mogelijk geweest, dan had u het verbruikersdeel mogen betalen. In ruim een jaar tijd is hij 32 weken in reparatie geweest, dus is het sowieso niet reeel te noemn dat zij een jaar 'gebruik' aftrekken.

Ik zou hier niet mee accoord gaan.

Brynnar (off-line, maar nog altijd meelezend)

hutch
door hutch - Jan 31, 2006 om 12:53
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Mediecom,

zoals Brynnar al schreef, kan de koopovereenkomst ontbonden worden (gezien de omstandigheden).

Bij ontbinding van de koopovereenkomst, wordt gekeken maar de aanvangvan die overeenkomst, m.a.w. heb je recht op teruggave van de volledige koopsom.

Buiten dat, stel dat Mediamarkt een jaar-gebruik hiervan aftrekt .... in de computerwereld wil dat m.i. zeggen dat je niet zoveel overhoudt van het aankoopbedrag.

Ik doe er nog een link bij naar:  Sta ik sterk.nl

Gr. Hutch