iv
door iv_dv Aug 27, 2019 om 18:06
Geldzaken & recht

Telefoon met simlock verkopen op Marktplaats

Hallo,

Ik wil graag een telefoon verkopen op Marktplaats. Ik heb hem vanuit de VS tweedehands gekocht, niet wetend dat er simlock op zat (dom).
Ben ik wettelijk verplicht bij de advertentie te melden dat er simlock op zit? Of is het niet illegaal om het niet te zeggen?

2051 14 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 27, 2019 om 18:11
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Uiteraard bent u verplicht dat te melden. Beter is vooraf sim lock vrij maken.
Ik hoop voor u dat geen gestolen en geregistreerde gsm is die u heeft hekocht.

va
door vanlotjegetikt - Aug 27, 2019 om 18:11
809 Antwoorden / Vragen

Willens en wetens een niet bruikbaar product verkopen??Dat heet platgezegd de kluit belazeren. En dat riekt naar oplichting.

Th
door Thijs124 - Aug 27, 2019 om 19:35
289 Antwoorden / Vragen

Dat is gewoon oplichting om een waarschijnlijk gestolen telefoon te verkopen.

iv
door iv_dv Aug 28, 2019 om 07:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het nagetrokken en hij is niet gestolen.

Magnum007
door Magnum007 - Aug 27, 2019 om 20:27
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Iv,

Als ik jou was,zou ik het maar in de advertentie zetten om geen gezeik te krijgen achteraf.

iv
door iv_dv Aug 28, 2019 om 07:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hem nog niet geplaatst, ik wachtte op de antwoorden hier

gerbera
door gerbera - Aug 27, 2019 om 21:25
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Ben ik wettelijk verplicht bij de advertentie te melden dat er simlock op zit?

Moet daar een wet voor zijn, lijkt mij eerder een kwestie van fatsoen dit te melden.

iv
door iv_dv Aug 28, 2019 om 16:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u zeker gelijk in. Toch vraag ik me af hoe dit juridisch zit.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 16:23
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Als de koper het toestel op laat sturen en er dan achter komt heeft u juridisch geen poot om op te staan. U verkoopt nml een onbruikbaar product zonder dit te melden. De koper heeft dus alle recht op teruggave van het geld.

ne
door neodutchio - Aug 27, 2019 om 22:03
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Onlangs hebben mijn schoonouders via Marktplaats een 2 pits gasstel voor op de camping gekocht. Wat denkt u, heeft de verkoper wel of niet vermeld dat er een gaslek in zit en daardoor onbruikbaar is? Gelukkig was de brand snel geblust en heeft de verkoper een groot probleem.

U bent wettelijk verplicht om te vertellen wat u verkoopt. Bewust informatie achterhouden is reden tot ontbinding.

hutch
door hutch - Aug 28, 2019 om 08:18
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Eigenlijk een retorische vraag:

Hoe zou u het vinden als u zo'n telefoon gekocht zou hebben...............?

Of:

'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.'

panter22
door panter22 - Aug 28, 2019 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

De verkoper van de telefoon heeft jou niet geinformeerd over de simlock, Dat voelt toch ook niet goed. En nu wil je hetzelfde doen.
Je twijfelt gelukkig of je dit wel moet doen. Eerlijk duurt het langst en voortaan zelf beter uitkijken.

gompy2
door gompy2 - Aug 28, 2019 om 13:00
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Amerikaanse GSM??

Al gecontroleerd of die verenigbaar is met Europese Netwerken?

audb
door audb Aug 28, 2019 om 13:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Band 20 - LTE is de enige probleem voor de rest kan het gewoon hier werken.

En ja er zijn frequenties die alleen in Amerika werken maar de meeste telefoons komen uit China, Japan en Korea en omdat deze in veel gevallen ook in Europa verkocht worden zal de telefoon ook hier gaan werken al dan niet ook op Band 20

audb
door audb - Aug 28, 2019 om 13:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Meestal kost het zo €10 om de simlock te laten verwijderen maar een telefoon uit Amerika?.

Ik koop nog liever er een op Aliexpress of gewoon hier in Nederland dan weet ik dat er 100% garantie opzit.

iv
door iv_dv - Aug 28, 2019 om 16:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het al gecontroleerd, simlock kan er echt niet af in dit geval.

Ik snap dat het een kwestie van moraal is, maar als ik eerlijk ben, en ik weet dat het niet goed is, vertel ik het liever niet en ontvang ik er veel geld voor, dan dat ik het wel zeg en dat ik 1/10 van de prijs ontvang.
Dat is niet netjes van me maar het is wel de waarheid. Ik heb het geld echt nodig en ik wil echt van dit toestel af.

gerbera
door gerbera Aug 28, 2019 om 16:25
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Als de koper het toestel op laat sturen en er dan achter komt dat deze onbruikbaar is heeft u juridisch geen poot om op te staan. U verkoopt nml een onbruikbaar product zonder dit te melden. De koper heeft dan alle recht op teruggave van het geld.

ne
door neodutchio Aug 28, 2019 om 16:27
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals u al hebt kunnen lezen hebt u geen poot om op te staan. Bewust verzwijgen is een reden tot ontbinding. U bent verplicht om dan het geld en overige kosten terug te betalen. U schiet er dus niets mee op.

Dus ook al verzwijgt u het, wordt de koop ongedaan gemaakt en moet u alles terug betalen. Goedschiks kost niet zoveel, kwaadschiks incassokosten en zelfs een rechter.

Aan u dus de keuze.

Th
door Thijs124 - Aug 28, 2019 om 16:32
289 Antwoorden / Vragen

Als een telefoon winkel je de simlock er niet vanaf kan halen dan verkoop hem maar niet. Dat heet oplichting in Nederland.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2019 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo hard heeft u het geld niet nodig, anders had u dat ding niet gekocht in Amerika.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 28, 2019 om 16:51
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als je willens en wetens deze tel verkoopt zonder ALLE info, weet ik zeker dat je daar achteraf op zeker forse spijt van krijgt en zo mogelijk met justitie te maken kàn krijgen. Maak je keuze of neem je verlies.