La
door Laila laila Jul 13, 2021 om 13:21
Geldzaken & recht

Telefoon rekening van 17 jaar geleden

Hallo,

Ik heb deze week een rekening ontvangen waar ik niet gelukkig van werd. €1400.

situatie:
Rekening komt van een Belgische deurwaarder.

ik ben geboren en getogen in Nederland en 17  jaar gelden verhuisd naar België.

 Ik heb me netjes uitgeschreven in de Nederlandse gemeente. En opgegeven dat ik naar België verhuis.

ik heb nooit een aanmaning of dergelijke facturen gezien.

blijkbaar is het door de rechter uitgesproken zonder mijn medeweten dat ik dit moet betalen. Heb echter nooit een dagvaarding of enige brief gehad hierover.

is het niet zo dat deze factuur verjaart? Ik weet dat het bij een vonnis wel 20 jaar is.

contact gehad met de deurwaarder hier in België en die wist mij niet te zeggen wie de desbetreffende schuldeiser was. En verdere communicatie dient via hen te verlopen.

 Ik heb deze deurwaarder dan netjes om de volgende documenten gevraagd.

overeenkomst of contract.

factuur waar het om gaat
het vonnis
de dagvaardingen
incasso brieven

wie heeft zo n situatie meegemaakt. Of kan mij adviseren ?

 M v g

14691 22 Rapporteer

Topantwoord

mi
door miennaamishaaz - Jul 13, 2021 om 13:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste wat u nu kunt doen is alle relevante documenten opvragen.

Gezien de deurwaarder bij het eerste contact niet wist wie de schuld-eiser is, is al vrij verdacht. Normaal kunnen ze dit in de Documenten zien.

mahadma
door mahadma - Jul 13, 2021 om 13:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Verjaring wordt "gestuit" als er elk jaar (oid) een herinnering verstuurd wordt. Er is een vonnis, en die verjaringstermijn weet ik niet. Dus verjaring is een vraagteken.
Heeft u (nog) kennis van welke telefoon provider dit zou kunnen zijn?
Heeft u "toen ter tijd" dit contract opgezegd volgens de normen?
Heeft u een adreswijziging naar die provider verstuurd?
Bent u in België na uw verhuizing daar naar toe nogmaals verhuisd zodat uw adres niet 1, 2, 3 gevonden kan worden?
Verder heeft u er goed aan gedaan (in mijn visie) dat u bewijzen heeft aangevraagd. Zomaar effe € 1.400 uitgeven aan een groot vraagteken zou ik ook niet doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2021 om 13:37
16851 Antwoorden / 202 Vragen

@MAHADMA is mij net voor en hier ziet u de verjaringstermijn regeling in België https://www.tcm.be/nl/verjaring-en-verjaringstermijn/

Indien er nooit eerder is gestuit is er m.i. duidelijk sprake van verjaring en kan de deurwaarder in feite helemaal niets doen.

 Raadpleeg in ieder geval: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

En indien de deurwaarder onterecht/onwettig handelt: https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl/faq/gerechtsdeurwaarder-ik-heb-een-klacht-over-een-gerechtsdeurwaarder-wat-kan-ik-doen  Is het wel een echte gerechtsdeurwaarder of is het een incassobureau waar men iets probeert? (En kunt u daar om advies vragen.

Op zich is het al uiterst merkwaardig dat de deurwaarder de naam van de opdrachtgever niet zegt te kennen!

Aanvullend: indien het nog een nota van een Nederlandse schuldeiser betreft is die hoe dan ook verjaard en sluit ik niet uit dat er toch ergens ooit een vordering was die 'is verkocht' aan een incassobureau.

rj
door rjw Jul 13, 2021 om 17:17
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien kan je ook het geographische nummer achter 0900-8020 vermelden. TS woont in Belgie en dan kan je het Nederlandse 0900 nummer niet bellen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2021 om 13:45
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Een aanpassing: u woont in België en dan kunt u mogelijk beter hier: https://www.vlaanderen.be/juridisch-advies  terecht in plaats van bij het Juridisch Loket.

Benaderen van het Juridisch Loket in Nederland kan wel indien de schuleiser in Nederland is gevestigd.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2021 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is zeker niet verjaard. Termijn is 20 jaar na een vonnis. Voor eventueel berekende rente ligt dat anders. Lees hier.

https://www.amsadvocaten.nl/blog/incasso/de-verjaring-van-een-vonnis-en-rente-zo-zit-het/

Dat u zich netjes bij de gemeente hebt afgemeld, is prima, maar hebt u dat ook met eventueel lopende abonnementen gedaan?

En hoe weet u dan dat het een telefoonrekening is?

La
door Laila laila Jul 13, 2021 om 14:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een telefoon rekening omdat het op de brief staat. En de gerechtsdeurwaarder heeft het ook bevestigd.

M v g

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2021 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan de bescheiden maar afwachten. En ook in uw geheugen graven wat u toen met het abonnement hebt gedaan.

panter22
door panter22 - Jul 13, 2021 om 14:28
6599 Antwoorden / Vragen

Het zijn geen 2 verschillende dingen, de factuur en het vonnis van de rechter.
Om te voorkomen dat de vordering verjaart, stapt de telefoonmaatschappij naar de rechter.
Ipv die factuur is er nu  een vonnis van de rechter en die verjaart na 20 jaar.
Tot 2015 ging de publicatie van het vonnis via een landelijk of regionaal dagblad.
Vanaf 2015 in de Staatscourant,
Kijk onder 3.33
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2019:484
Misschien kun je zelf met googelen nog wat terugvinden. Anders maar even wachten tot je de stukken hebt ontvangen van de deurwaarder.
Toen je nog in Nederland woonde, had je toch alleen maar de KPN.
Heb je een afrekening niet betaald?
Hoe heb je je uitgeschreven uit Nederland? Bij een RNI gemeente?https://www.nederlandwereldwijd.nl/wonen-werken/basisregistratie-personen/uitschrijven-uit-de-brp/wanneer-moet-ik-me-uitschrijven-uit-de-basisregistratie-van-mijn-gemeente

La
door Laila laila Jul 13, 2021 om 19:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gegoogled op Staatscourant Nederland. En daarna mijn naam ingegeven. Hij vond niets. Bedoel je dat ik het zo moet doen.

panter22
door panter22 Jul 14, 2021 om 09:04
6599 Antwoorden / Vragen

Dat vonnis kan wel 10 tot 15 jaar oud zijn, Toen was de publicatie in een plaatselijk of landelijk dagblad.
Het is wel bijzonder dat ze je na 17 jaar gevonden hebben.
Maar je kunt je nog vaag iets herinneren.
Je moet wel even kijken of de juiste procedure is gevolgd. Jouw vonnis zal van voor 10 januari 2015 zijn.
Je kon ook niets vinden in de Staatscourant.

Vonnissen voor 10 januari 2015

Indien het vonnis is gewezen voor 10 januari 2015, dan is de “oude” EEX-verordening van toepassing. Deze verordening wordt ook wel Brussel I genoemd. Deze verordening zorgt ervoor dat een in Nederland gewezen vonnis automatisch in een ander land wordt erkend.

Wil men echter het vonnis executeren (ten uitvoer leggen) dan moet aan de rechter verlof worden gevraagd om het vonnis te executeren. Dit heet een exequaturprocedure.

Bij het vragen om een exequatur moet aan verschillende eisen worden voldaan. Het is raadzaam om hier een advocaat voor in te schakelen. Ook het verzoek om een buitenlands vonnis in Nederland te mogen executeren kan worden ingediend door een advocaat.

Indien aan alle formaliteiten is voldaan, dan verklaart de rechter het vonnis uitvoerbaar. Het vonnis geldt dan als een executoriale titel naar het recht van het betreffende land en kan daar ten uitvoer worden gelegd. Let er op dat de daadwerkelijke executie van het vonnis wel naar het recht van het betreffende land dient te geschieden. Meestal wordt het vonnis naar een deurwaarder in het betreffende land gestuurd voor executie.https://www.absoluteadvocaten.nl/incasso/vonnis-executeren-buitenland

getty
door getty - Jul 13, 2021 om 14:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Tref een betalingsregeling! Het enige juiste te doen.

Als er al een tijdje een uitspraak ligt, kunt u niets meer. Verjaart is het zeker niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2021 om 14:57
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het nu lees en begrijp is er kennelijk sprake geweest van een 'bij verstek'  vonnis gelet op het feit dat u aangeeft nooit eerder iets te hebben gehoord.

U zou dan toch op zijn minst eerdere aanmaningen gahad moeten hebben en ook een oproep voor de rechtzitting waar u dan niet op gerageerd zou hebben en niet bent verschenen. Die oproep/dat exploit zou dan betekend moeten zijn (persoonlijk  gegeven) aan u en dat lijkt mij dan niet het geval te zijn..

Daarmee heeft u m.i toch alle reden om in ieder geaval bij de aangegeven adressen om nader advies te vragen.

In zo alle adviezen negatief voor u zijn dan een betalingsregeling voorstellen.. En ps. de naam van de schuleiser zal toch ook in het vonnis staan?

En herhaald: de deurwaarder in kwestie zal de opdrachtgever moeten kennen.  U noemt incasso brieven die dan kennelijk toch niet op uw juiste adres staan en is het dan toch echt ook aan de schuldeiser om te bewijzen dat u ze wel zou hebben ontvangen.  U schreef immerd dit: citaat ik heb nooit een aanmaning of dergelijke facturen gezien.  En gelet op dat laatste:  toch ook: is de deurwaarder wel bij u 'aan het goede adres' resp. bent u wel de schuldenaar waar op gedoeld wordt?

Zie ook nog deze info: https://www.departementwvg.be/welzijn-en-samenleving/welzijnswerk/schuldbemiddeling waar u mogelijk iets aan heeft.

Iv
door Ivo W Jul 13, 2021 om 21:38
729 Antwoorden / Vragen

Of er aanmaningen, een dagvaarding etc ontvangen zouden moeten zijn, hangt er vanaf in hoeverre er een bekend en juist adres is achtergelaten toen de uitschrijving bij de gemeente is gemeld. Wanneer er geen juist correspondentie adres is achtergelaten, gaat alle communicatie naar het laatste bekende adres waar de geadresseerde wellicht niet woont. Voor de dagvaarding en het vonnis kan vervolgens worden volstaan met een publicatie in dagbladen (die nooit iemand leest)

marita5
door marita5 - Jul 13, 2021 om 15:04
11514 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Laila Laila ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://schuldinfo.nl/?id=61

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 13, 2021 om 15:28
16851 Antwoorden / 202 Vragen
sw
door swat1500 - Jul 13, 2021 om 15:58
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Bij vertrek uit Nederland registreert de gemeente alleen het adres in het buitenland als de vertrekkende persoon dit opgeeft anders wordt men geregistreerd met vertrokken onbekend waarheen.
Adres wijzigingen in het buitenland worden in Nederland verder niet bijgehouden.
Het is dus onmogelijk om stukken na te sturen in het buitenland als de vertrokken persoon de adres wijziging niet heeft doorgegeven aan het betreffende bedrijf.
Er is zeer waarschijnlijk bij verstek vonnis gewezen na een oproep in de Staatscourant waar ook het vonnis zal zijn gepubliceerd. U kunt wellicht nog uitzoeken of nog beroep mogelijk is tegen het vonnis. De rekening kunt u alleen nog bestrijden als.beroeo nog mogelijk is.

rj
door rjw - Jul 13, 2021 om 17:20
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien eerst even terug naar de basis: zou het kunnen dat er nog een openstaande rekening was toen je emigreerde? Heb je destijds ook adreswijzigingen gestuurd naar bedrijven, zoals je telefoonprovider? Als je zeker weet dat alles betaalt is (aantoonbaar) en de telefoonprovider wist je nieuwe adres, dan sta je al wat sterker.

getty
door getty Jul 13, 2021 om 17:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee hoor, de rechtzaak is al geweest. Ze gaan echt niet weer de zaak onderzoeken.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2021 om 18:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees ook eens hier als u verzet aan wilt tekenen tegen het verstekvonnis.

https://www.amsadvocaten.nl/de-rechtsgebieden/procesrecht/verstekvonnis-en-verzet/

Ook naar beneden scrollen en lezen.

La
door Laila laila - Jul 13, 2021 om 19:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Dat een vonnis na 20 jaar pas verjaarde wist al wel.

ik vandaag van "jurdische telefoon" gebruik gemaakt. En die wisten mij te vertellen dat een vonnis niet kan geïnd worden, aangezien deze in Nederland is uitgesproken.

wel adviseerde hij mij wel een advocaat onder de arm te nemen. En deze de bewijs stukken die geleverd gaan worden door de gerechtsdeurwaarder te laten bestuderen door de advocaat.

bij het vertrekken in Nederland heb ik wel een telefoon abonnement gehad, maar weet niet meer van welke provider. En heb mijn adres destijds niet doorgegeven. Stom maar ja. Jong en onbezonnen vertrokken.

M v g

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 13, 2021 om 19:16
16851 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de laatste reactie. Het lijkt er dus op dat het abonnement dat u destijds had mogelijk niet regulier door is opgezegd/ beëindigd. Resp. niet bij die provider is ontvangen of verwerkt.

De info dat een Belgische deurwaarder niet kan vorderen op basis van een Nederlands vonnis lijkt mij hoe dan ook een zaak om nader uit te zoeken.
Probeer een advocaat te vinden die het uitzoekwerk, net zoals in Nederland kan te doen op basis van toevoeging.

Hoe dan ook zijn er ook in België goede advocaten die een eerste intake/advies gratis doen. Regel dat dan wel goed 'op voorhand' opdat u daarna toch niet wordt geconfroteerd met een rekening.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2021 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u had een telefoon abonnement, wat u niet opgezegd hebt en ook niet hebt betaald. Daaruit volgt dat de originele vordering waarover vonnis is gewezen terecht zal zijn. En daarbovenop incassokosten. Kosten van de rechtszaak, deurwaarderskosten en rente.

Natuurlijk kan die vordering in het buitenland geind worden, daarom is de uitvoering van het vonnis ook in handen gegeven van een Belgische deurwaarder.

U kunt hooguit nog wat met de rente, maar dat ziet u vanzelf als u op de specificatie van de vordering kijkt.

Natuurlijk kunt u een advocaat inschakelen, maar u kunt dat geld mijns inziens beter gebruiken om die schuld af te betalen.

aurora1
door aurora1 - Jul 13, 2021 om 20:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, heb ik nooit meegemaakt. Ik betaal mijn rekeningen en heb goed overzicht op mijn administratie. Ik ben vaak verhuisd en heb altijd alles keurig en tijdig afgerond aangaande het vorige adres. Vreemd dat u niet weet of u nog openstaande rekeningen heeft.
U kunt nmm maar beter betalen; net doen of het er niet is helpt niet, en een advocaat evenmin: weggegooid geld. En dat u "niets ontvangen heeft" doet het ook niet verdwijnen.
Voortaan dus maar zaken opzeggen die opgezegd moeten worden en openstaande rekeningen betalen?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jul 13, 2021 om 22:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vermoed dat een klein flut bedrag  is opgelopen tot de huidige claim.

Wel slordig dat ze jarenlang niets doen en nu plotseling U wel vinden.

Ook moeten de onderliggende stukken en claim   getoond worden, anders  is er niets over van deze vordering.

Ook zijn er vaak opkopers die   niet inbare claims opkopen en hopen op een leuk bedrag.
Daarom  eerst info vragen en als de Belgische deurwaarder die niet kan tonen  gewoon doei.

Ook bestaat de kans nog dat de Claim is voor iemand met dezelfde achternaam.....

Wie eist bewijst en zolang ze geen  oorspronkelijke schuld  en uitspraak rechtbank kunnen tonen?

Laat je niet bang maken,  zij moeten  alle gegevens aanleveren en een dure Advocaat, kan altijd nog.

La
door Laila laila Jul 13, 2021 om 23:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

Morgen ga ik de benodigde documenten verzamelen om aanspraak te doen op een pro deo.

Het vonnis, contract en de dagvaarding wordt opgevraagd en heeft de deurwaarder zelf niet zeggen ze.

het gaat 6 a 8 weken duren.

heb alles nog eens op mail gezet en de zaak wordt momenteel opgeschort.

bedankt voor het advies

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 14, 2021 om 08:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zonder dat er  over dit iets bekend is.....

Vele bedrijven laten  kleine schulden zitten.
Kosten hoger dan opbrengst  en veel zoekwerk waar je nu woonde.

Dan stoppen ze deze incasso als niet inbare.

Maar als jaren later een opkoper voor oude zaken  gaat proberen of er alsnog iets te halen viel?

Een bedrag ver onder de €100,- kan flink oplopen door trager  afhandelen en incasso claims.

Een €50,- claim  naar €  1400,-laten  groeien en dan  proberen of het lukte?

Vaak vinden ze  door op naam te zoeken.
Laila + familie naam.... maar heb je dan de goede?

Als ze geen oorspronkelijke factuur kunnen leveren?

Dan moet de datum en  adres ook nog kloppen.
Vlak na je verhuizing en geen creatief later gemaakte....

Zelf een zeer sterk vermoeden dat niet de firma van jou   ooit Telefoon aanbieder maar een opkoper hier achter zit.

En een rechtszaak geweest?

Ook daar word vaak mee gesjoemeld.

En is het de Deurwaarder of is daar ook een Incasso firma gevestigd?

Bewaar alle post en  kijk even of   dit een echte Deurwaarder is.

Ik heb zelf ook na 14 jaren kennis gemaakt met een " Frau-Deurwaarder!"

Gewoon  afgewezen en nooit meer iets gehoord.
Dat was normale incasso poging  via verkeerde briefpapier en envelop.

panter22
door panter22 Jul 14, 2021 om 09:50
6599 Antwoorden / Vragen

Dat lijkt mij ook van die opkoper. Het vonnis in Nederland  zal er wel geweest zijn, maar het zal een vonnis zijn van voor  10 januari 2015. Dan moet er een speciale procedure bij de Belgische rechter worden gevolgd.
De kans is groot, omdat er ook geen gegevens zijn, dat de zaak gewoon naar een Belgische deurwaarder is gestuurd om de vordering te innen.

sira
door sira - Jul 14, 2021 om 09:09
2340 Antwoorden / 24 Vragen

Ik weet nog exact welke telefoonproviders ik 17 jaar geleden had voor vast en mobiel, zelfs nog van 30 jaar geleden.

Zowel uw vaste nummer als mobiele nummer weet u naar alle waarschijnlijkheid ook nog wel, omdat je die nummers jaren achtereen in gebruik hebt gehad.
Vaste nummer was toen veelal KPN en als het mobiel is, kunt u hier zien van welke provider dat nummer was klik hier

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 16, 2021 om 11:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik behoor tot de Reclame korting overstappers.

Internet,  telefoon of  Stroom leverancier,  ik kan beter zeggen waar ik nooit iets afgesloten heb.

agapon1951
door agapon1951 - Jul 14, 2021 om 14:23
171 Antwoorden / Vragen

valt op, het is een navordering van een telefoonmaatschappij (uw eigen bewoordingen). Het zal tochwel binnen Uw mogelijkheden zijn om te weten welke dat was???
Ten tweede naar mijn mening, als de rechter ingeschakeld wordt na 2 jaar, is dat te laat en komt de rekening te vervallen. Dus U heeft inderdaad de uitspraak van de rechter nodig en ook recht op. Heb een dergelijk akkevietje ook al eens meegemaakt en toegeven aan de deurwaarder is m.i.z. zoal een verkeerde stap, deze is niet voldoende op de hoogte en zet daarbij vraagtekens.

Zou hiermede naar een rechts en bijstrandsverzekering gaan of juridische loket raadplegen, indien niet een orientatie gesprek met een advokaat of jurist.

De deurwaarde moet zoal met bewijzen komen, iedereen kan zich wel uit gaan geven voor deurwaarder en vervolgens met een gladde praatjes mensen te tillen. Deurwaarders kantoren staan overigens in Nederland vermeld in een google, dat is zoal de eerste controle ook in Belgie of dit kantoor werkelijk bestaat en geregistreerd is.

hoop dat je hier wat aan hebt vr.gr. John

1paul
door 1paul - Jul 15, 2021 om 07:58
3149 Antwoorden / 0 Vragen

als de rechter vonnis heeft gewezen en dit is vrij recent mag ik er van uit gaan dat de wettelijke regels zijn gevolgd, uw stappen tot nu zijn de juiste overigens, laat ze maar bewijzen waar het om gaat en van wanneer bijv. de uitspraak is....

voor nu kunnen we weinig zonder de juiste info....

Topantwoord

brainless
door brainless - Jul 17, 2021 om 23:05
324 Antwoorden / 0 Vragen

Even een vraag?
Hoe komt het dat ze jou dan 17 jaar niet hebben gevonden en nu ineens wel?
Waarom hadden ze daar 16 jaar terug geen werk van gemaakt, dan was het bedrag niet zo hoog opgelopen!

La
door Laila laila Jul 18, 2021 om 01:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even ter informatie, zoals ik mij kan herinneren heb ik het laatste telefoon nummer gehad op basis van een pre-paid. Ik heb zeker ook een abonnement gehad in het verleden, maar zoals ik mij kan herinneren was dat ver voor ik vertrok in Nederland.

heb mij ook laten informeren, blijkbaar mogen ze enkel een staatsschuld zoals; belasting of verkeersboete. Enkel deze dingen mogen ze over de grens innen. De rest niet.

ro
door ronny530 - Jul 18, 2021 om 08:19
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Een Nederlandse deurwaarder heeft in Belgïe geen bevoegdheid en dat zou de reden kunnen zijn om een Belgische deurwaarder in te schakelen die wel de bevoegdheid heeft om de schuld te innen. Als het zo zou zijn dat schulden gemaakt in Nedeland na verhuizen naar Belgïe oninbaar zijn had de huidige deurwaarder de schuld niet in behandeling genomen dus zou er toch sprake zijn van rechtsgeldigheid. U bent uit Nederland vertrokken met achterlating van een schuld en heeft de provider waar de schuld vandaan komt niet over uw verhuizing geinformeerd en dat maakt dat uw laatst bekende adres wordt gebruikt om de aanmaningen naar toe te verzenden. Een dagvaarding hoeft niet persoonlijk uitgereikt te worden maar mag bij niet thuis als ambtelijkstuk in de brievenbus gedeponeerd worden en is het aan u om dat ambtelijk stuk ook te lezen. U kunt dat niet omdat u niet meer op dat adres woonachtig bent met als gevolg een verstekveroordeling. Het verstekvonnis is 17 jaar geleden uitgesproken en betreft een vonnis op een schuld die al eerder is ontstaan want voordat er een vonnis wordt gewezen gaat er een incassotraject aan vooraf waarvan u als u toen nog in Nederland woonde geweten moet hebben. Het is nu zaak om het dossier op te vragen en als daar uit blijkt dat er daadwerkelijk een verstekvonnis is gewezen dan vrees ik dat u de schuld in zijn totaliteit dient te betalen. U kunt ter goeder trouw zijn geweest en de schuld vergeten zijn maar schuldeisers zijn actief bezig om schuldenaars die naar het buitenland vertrekken om onder een schuld uit te komen te achterhalen met alle mogelijkheden binnen het wettelijke kader.