br
door brigittadik Jun 13, 2008 om 13:42
Geldzaken & recht

Terecht beslag??

Wij hebben een groot probleem waar ik graag advies op zou willen hebben. Het is een lang verhaal. Hier als volgt:

Eind 2007 is ons bedrijf failliet gegaan. Precies in deze tijd deed de Ex vrouw van mijn man een aanvraag bij de rechter tot kinderalimentatie betaling. Wij konden bij de zitting geen inkomensgegevens overleggen omdat wij midden in het faillissement zaten waardoor de rechter de eis van de EX heeft ingewilligd. Nu zijn wij verplicht gesteld om 250 euro per maand te gaan betalen. Omdat wij geen inkomsten hebben en de laatste 5 maanden op spaargelden hebben geleefd konden wij net rondkomen. Mijn man heeft inmiddels weer een baan en verdient het minimum inkomen, dus 1335 euro bruto. Daar komen wij nu van rond met 3 kinderen.

Nu zijn we in beroep gegaan tegen deze uitspraak en onze advocaat heeft gevraagd of het vonnis vernietigd kan worden aangezien wij geen financiele middelen hebben maar de EX blijft maar doorgaan met het innen van het geld. Wij kunnen met mijn mans minimum geen alimentatie betalen. Overigens zijn er door het faillissement ook nog schulden blijven staan die ook nog afgelost moeten worden. Nu wil ze op alles beslag gaan leggen. Kan dit zomaar?

Mijn vraag is dus, kan zijn EX doorgaan met het innen van de alimentatie? Is het nu niet duidelijk dat er echt geen geld is?

Alvast enorm bedankt voor de reacties!

Brigitta

258 3 Rapporteer

re
door rene2_1 - Jun 13, 2008 om 14:10
8 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Brigitta,

Ik kan helaas niet je vraag beantwoorden, maar klaarblijkelijk jouw advocaat dus ook niet.

Mijn advies: Zoek een andere advocaat, want deze hoort dit in principe zo uit zijn/haar mouw te schudden.

vladja
door vladja - Jun 13, 2008 om 15:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zolang er geen nieuwe uitspraak van de rechter ligt, kan de ex doorgaan met de alimentatie op te eisen. Zij kan hiervoor zelfs zonder verdere tussen van de rechter beslag laten leggen op het loon van uw man. Ze heeft immers al een uitspraak van de rechter.

Het enige wat u kunt doen, is kijken of er via een kort geding een voorlopige voorziening kan worden getroffen totdat er een uitspraak in het hoger beroep en de alimentatie opnieuw vastgesteld is.

Vladja

ridder_1
door ridder_1 - Jun 13, 2008 om 15:47
376 Antwoorden / 8 Vragen

Briggita,

Nee dit kan niet.

In het afgelsoten convenant staat een clausule wat er moet gebeuren als een van de partners aanzienlijk meer of minder inkomen gaat krijgen, in vele gevallen kan dit onderhands (zonder tussenkomst van de rechter) worden aangepast.

Volgens de wettelijke regeling mag uw man een bepaald inkomen hebben omdat hijzelf elders ( bij u ) recht heeft om huur te betalen en zichzelf onderhouden, voor het overige bedrag moet hij dan ( in ieder geval voor zijn kinderen) allementatie blijven betalen.

Een kortgeding heeft geheel geen nut (dit kost enkele weken wachten en u circa 2000 E aan kosten) ook zijn uitspraak zal weining hebben gezien het ontbreken van dwingend recht.

Ik sluit mij aan bij het vorige advies: zoek direct een andere advocaat die gespecialiseerd in echtscheidingszaken, uw huidige advocaat had u reeds lang en goed moeten adviseren over de wettelijke regelingen van mensen die in een minimum situatie zitten. Ook als u een advocaat heeft toegewezen gekregen bij gebrek aan voldoende inkomen heeft u recht op een goede bijstand