Tj
door Tjeerdje Oct 11, 2023 om 10:05
Geldzaken & recht

Teveel betaalde rente

We hebben lange tijd een continu krediet gehad bij de Finata Bank. In 2011 hebben we nog 3000 Euro geleend. Inmiddels is alles afgelost en krediet opgezegd. Nu wilde ik weten of wij misschien teveel rente hebben betaald, maar heb helaas helemaal geen gegevens  meer v.w b contractnummer en klantnummer.
Hoe kan ik hier achterkomen?

1562 7 Rapporteer
sira
door sira - Oct 11, 2023 om 10:31
2345 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom denkt u nu achteraf dat u teveel rente heeft betaald?

Dat u veel rente heeft betaald, is zeker, daarom zou ik nooit aan een krediet beginnen en zou anderen dat ook afraden. Maar als u geen gegevens meer heeft, wordt het moeilijk uitzoeken. De bank heeft misschien ook geen gegevens meer.

Misschien beter om het naast u neer te leggen en doorgaan met uw leven en in de toekomst geen leningen meer aangaan, pas kopen als het geld er voor is of sparen (uw eerste verdienste is al de rente).

Re
door Reinier182 - Oct 11, 2023 om 10:46
162 Antwoorden / Vragen

Met lenen betaal je altijd teveel. De afspraken over de rentes is toch bekend en zal kloppen. Ergens moet je gegevens hebben anders wordt het lastig. Welke reden denk je teveel betaald te hebben?

rj
door rjw Oct 12, 2023 om 10:51
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo betaal je altijd teveel? Je betaalt pas teveel als het meer is dan wat is toegestaan of als je meer betaalt dan wat in het contract staat.

Ja
door JannyBoe - Oct 11, 2023 om 12:33
519 Antwoorden / Vragen

Finata Bank is een dochteronderneming van InterBank. Daar moet u dus zijn voor uw gegevens.
En uiteraard uw eigen administratie.
Financiële instellingen hebben overigens een bewaarplicht van 7 jaar.
Bij BKR blijven de gegevens 5 jaar staan nadat de kredietverstrekker heeft gemeld dat het krediet afgelost is.

Het adres voor vragen over teveel betaalde rente op een doorlopende krediet met variabele rente is Geldbelangen.nl
Deze belangenbehartiger is regelmatig aangeschoven bij consumentenprogramma's.
Op de openingspagina van de website ziet u o.a. InterBank staan.
En hier staat info over de procedure rond
Credit Agricole Consumer Finance, waar InterBank weer een onderdeel van is.

pe
door pebk - Oct 11, 2023 om 13:05
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal lastig zijn om aan te tonen dat u mogelijk teveel heeft betaald, als het hier om 'woekerrente' gaat. U heeft geen gegevens meer en mogelijk ook geen  ander bewijs. In de ogen van de Finata bank kunt u wel claimen dat u slachtoffer bent, maar wie eist bewijst.

Mogelijk kunt u via de consumentenbond aanspraak maken.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/consumentenbond-onderzoekt-woekerrentes en https://www.claimservice.nl/claims/kredietclaim/aanmelden-kredietclaim/

Echter is het aanmelden voor ABN, ING, Alfam en ICS al niet meer mogelijk. Daarvoor bent u simpelweg te laat. Maar goed, 'nee' heeft u.

Aan de andere kant is Finata sinds 2014 niet meer actief (link). Of er uberhaupt nog wat te halen valt is de vraag.

john devries
door john devries - Oct 11, 2023 om 13:15
219 Antwoorden / Vragen

Geen gegevens meer , dan houdt het op want die heb je echt wel nodig. De kans dat je teveel rente betaald hebt is overigens nihil  .

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2023 om 13:29
519 Antwoorden / Vragen

Die kans is zeker niet nihiel. Als je zo'n opmerking plaatst dan graag wel met links en toelichting.

Hier is hoe het zit.

john devries
door john devries Oct 11, 2023 om 16:26
219 Antwoorden / Vragen

Het bedrijf bestaat niet meer , dus waar wil je claimen  zonder contract  gegevens . Bovendien hanteerde Finata de wettelijke toegestaande rentes of minder. Daar heb ik geen links voor nodig als ex Finata klant . De bank staat daarom ook niet vermeldt op website van jouw link.

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2023 om 17:49
519 Antwoorden / Vragen

"De kans dat je teveel rente betaald hebt is overigens nihil."
Daar gaat het over en daar reageer ik op.

"Bovendien hanteerde Finata de wettelijke toegestaande rentes of minder."
Nee, dat klopt niet.
Zie dit artikel van de Telegraaf bijvoorbeeld.

"De bank staat daarom ook niet vermeldt op website van jouw link."
U leest niet goed: ik verwijs naar het concern InterBank én naar Credit Agricole Consumer Finance waarin Finata Bank is opgegaan.

john devries
door john devries Oct 13, 2023 om 14:27
219 Antwoorden / Vragen

De Finatabank wordt in dat artikel niet genoemd ,omdat deze bank zoals al ik al meldde de marktconforme rente van 1 % per maand berekende . De lening van slechts € 3000 is van 2011 en de  rente bedragen worden tijdens het aflossen steeds lager en ik ga er vanuit dat je zo'n lening gezien de kosten zo snel mogelijk aflost  . TS is niet benaderd door een bank voor teruggave en mijn ervaring met deze bank is dat ze geen woekerrente berekend hebben en dat niet zal gebeuren.

Ja
door JannyBoe Oct 13, 2023 om 15:49
519 Antwoorden / Vragen

Ik zie het liever in tekst zwart op wit terug welke tarieven de Finatabank destijds hanteerde.

Lees nou toch eens goed: de Finatabank wordt wel degelijk genoemd in het artikel.

Marc1975
door Marc1975 Oct 22, 2023 om 12:37
8 Antwoorden / 1 Vragen

John dat banken niet te veel rente rekenen is te kort door de bocht, laat in het midden of deze bank dat wel.of niet deed. Als een bank wordt overgenomen nemen ze ook de verantwoordelijkheid over. Dus als iemand geld te goed heeft van een bank en die bank wordt overgenomen moet de nieuwe eigenaar dit betalen.

Tj
door Tjeerdje - Oct 11, 2023 om 14:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor jullie reacties. Ik ga in ieder geval eens kijken wat nog mogelijk is.

 Waarschijnlijk ben ik dan te laat, maar niet geschoten, altijd mis.

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2023 om 17:50
519 Antwoorden / Vragen

Geen dank en succes!