No
door NoorV Jun 8, 2020 om 21:50
Geldzaken & recht

Toegang buitenmuur

De zijmuur (buitenmuur) van mijn huis grenst direct aan achtertuin buren. Nu gaan zij binnenkort een stevige schuur hier kort tegenaan plaatsen. Maar wat als ik in de toekomst nu toegang moet hebben tot mijn buitenmuur? (bijv voegen herstellen of bij lekkage) Sta ik dan in mijn recht om te vragen of de schuur afgebroken kan worden?

3368 12 Rapporteer

Magnum007
door Magnum007 - Jun 8, 2020 om 21:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Noor,

Ik zou overleggen met je buren hierover.

Vraag of ze afstand kunnen houden bij de muur zodat je erbij kunt.

Als zij voet bij stuk houden,zou ik juridische hulp inschakelen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 8, 2020 om 21:59
2071 Antwoorden / Vragen

Ik denk niet zonder uw toestemming, https://notarielestichting.nl/wpnr/gebruik-van-een-prive-muur-door-de-buurman/ Fascinerend leesvoer trouwens.

Tr
door Trostomaat Jun 9, 2020 om 09:51
239 Antwoorden / Vragen

Interessant. Maar vragensteller heeft het niet over gebruik van de muur of over aanbouw.

No
door NoorV Jun 10, 2020 om 08:33
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, het is de buiten (zij) muur van mijn huis. (hoekwoning)
Ik mag trouwens altijd gebruik maken van het erf/achtertuin als ik bij de zij muur moet zijn. Onlangs nog voor isolatie en langer geleden voor steigerbouw ivm schilder werkzaamheden. Is nooit een probleem gelukkig!

mi
door miennaamishaaz - Jun 8, 2020 om 22:10
725 Antwoorden / 1 Vragen

Enkele vragen:

Staat deze muur op de Erf grens of op uw land/grond.
Is het een stenen muur of een Schutting van hout?

Kunt u een schets maken in Paint met hoe de tuin is ingericht, en waar de Buurman de schuur wilt plaatsen. Hierdoor hebben we wat meer inzicht van hoe het bouwwerk van uw buurman eventuele problemen zou veroorzaken

Afhankelijk van de gemeente/locatie waar u woont, Moet de buurman vrijwel zeker Toestemming vragen bij de gemeente om dit bouwwerk te plaatsen.

Vaak zullen ze dan bij de Gemeente ook hem vertellen wat wel en wat niet mag tijdens de aanvraag.
Waaronder de Punten die in de link staan die @HENKDEZEVENDE heeft gepost.

gerbera
door gerbera Jun 8, 2020 om 22:40
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Is het een stenen muur of een Schutting van hout
bijv voegen herstellen of bij lekkage)

mi
door miennaamishaaz Jun 8, 2020 om 23:29
725 Antwoorden / 1 Vragen

@gerbera.

Het kan ook zijn dat het een Schutting/muur is waarbij alleen het onderstuk steen is en het bovenste deel hout is

gerbera
door gerbera Jun 9, 2020 om 08:42
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees de buitenmuur van zijn huis (zijgevel);-)

aurora1
door aurora1 - Jun 8, 2020 om 22:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al met uw buren over uw zorgen daarover gesproken?
U kunt hier advies vragen: https://www.eigenhuis.nl/wonen/huis-duurzaam-maken/buren/regels-erf-en-erfgrens#/

En/of vraag uw rechtbijstandsverzekering eens of het juridisch loket over ladderrecht en lees eens hier:
http://www.advocatengoossens.nl/burenrecht/mainburenrecht.htm

tenormin
door tenormin - Jun 8, 2020 om 22:48
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me stug dat ze dan, als die stevige schuur er staat, die weer moeten afbreken als u bij uw buitenmuur moet komen. Dus overleg eerst voldoende, genoeg, liefst zwart op wit wat u beiden wilt. Anders krijgen we weer een programma of van John Reed of Mr Frank Visser.

Zagevent
door Zagevent - Jun 9, 2020 om 00:26
6 Antwoorden / Vragen

Heeft uw buren een omgevingsvergunning verkregen voor de schuur? Bouwverordening gemeente.

ma
door malty - Jun 9, 2020 om 07:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De gemeente bemoeit zich niet waar de schuur op het perceel geplaatst gaat worden.
U moet nu actie ondernemen want als de schuur er eenmaal staat zal het moeilijk zijn te eisen dat deze weer afgebroken wordt.

panter22
door panter22 - Jun 9, 2020 om 07:57
6599 Antwoorden / Vragen

De schuur staat vlak langs de muur van je huis en wordt er niet aangebouwd? Dat mag. Iedereen mag op zijn eigen grond bouwen.
Dat de schuur vlak naast je huis komt te staan is het risico van het bouwen van een huis op of vlak langs de erfgrens.
Je had op eigen erf genoeg ruimte moeten laten om je huis te onderhouden.
Mocht je in de toekomst bij de zijkant van het huis moeten vanwege lekkage oid, en de schuur moet (gedeeltelijk) afgebroken worden, dan zijn de kosten voor jou.
Het is wat anders als de buren de schuur aan je huis vast gaan bouwen. Dat mag niet zonder jouw toestemming.
En de gemeente gaat hier niet over. Het is een zaak tussen jou en de buren,

No
door NoorV Jun 10, 2020 om 08:36
Antwoorden / 1 Vragen

De situatie was al zo toen ik 5 jaar geleden dit huis kocht. Het is de zijmuur/buitenmuur van mijn (hoek)woning en die grens  direct aan achtertuin buren. Deze huizen zijn 50 jaar geleden zo gebouwd.
De schuur komt niet vast te zitten aan mijn zijmuur.

1paul
door 1paul - Jun 9, 2020 om 10:11
3161 Antwoorden / 0 Vragen
lo
door lovewinnie - Jun 9, 2020 om 10:20
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Maar heeft u dan niet zelf te dicht of op de erfgrens gebouwd. ?  Onze buurman bijv heeft uitbouw op de tussenmuur gebouwd. Dat is nu de buitenmuur van zijn aanbouw. Vind dat geen probleem maar stel ik ga over jaar ook uitbouwen zet ik hem net van die muur af en Jan buurman daar nooit niet meer bij voor herstel mogelijkheden. Dat is echter niet mijn probleem. Aangezien hij ook afstand had moeten bewaren en niet op de erfgrens had moeten bouwen.
Fijn dat hij er nu bij kan ( vraagt regelmatig toestemming om voegen bij de werken want deze muur vertoont bartsen. ) Maar tegen de tijd dat hier aanbouw komt heeft hij echt pech

No
door NoorV Jun 10, 2020 om 08:38
Antwoorden / 1 Vragen

De situatie was al zo toen ik 5 jaar geleden dit huis kocht. Het is de zijmuur/buitenmuur van mijn (hoek)woning en die grens  direct aan achtertuin buren. Deze huizen zijn 50 jaar geleden zo gebouwd.
De schuur komt niet vast te zitten aan mijn zijmuur.

MisterrMix
door MisterrMix Jun 10, 2020 om 09:11
18 Antwoorden / Vragen

Zo werkt t echter niet Winnie. Maar daar zal u t.z.t. wel achterkomen bij een Rijdende rechter uitspraak of iets dergelijks ;).

rj
door rjw - Jun 9, 2020 om 10:27
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als je bij je muur wilt komen, heb je dan al afgesproken met de buren dat er een ladder of steig op hun grond mag staan?

No
door NoorV Jun 10, 2020 om 08:39
Antwoorden / 1 Vragen

Jazeker, ik mag altijd toegang in de achtertuin buren om steiger oid te plaatsen. Dat is nooit een probleem gelukkig!

sira
door sira - Jun 10, 2020 om 12:49
2349 Antwoorden / 24 Vragen

Is het niet verstandig als u eerst de gegevens bij het kadaster opvraagt? Misschien ligt er naast uw woning, in de tuin van de buren, nog 50 cm grond dat van u is. Die gegevens kunt u alleen van het kadaster krijgen, maar u kunt ze ook vragen de kadastrale gegevens van uw perceel opnieuw in te meten.