an
door andreashanzen Jul 16, 2013 om 09:38
Geldzaken & recht

Toeslag

Als je zelf 65 jaar word en je partner is beduidend jonger
kun je dan de toeslag die je ontvangt op je AOW weigeren ?

4884 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 09:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou u dat willen doen? Maar goed. U moet om die toeslag voor de jongere partner te verkrijgen een opgave doen van het inkomen van die partner. Dus geef simpel op dat de partner € 2.000 verdient, dan volgt er geen toeslag.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 16, 2013 om 14:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 16 jul 2013, 09:49]En waarom zou u dat willen doen? Maar goed. U moet om die toeslag voor de jongere partner te verkrijgen een opgave doen van het inkomen van die partner. Dus geef simpel op dat de partner € 2.000 verdient, dan volgt er geen toeslag.

per jaar of per maand?

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 14:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

Per maand natuurlijk.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 16, 2013 om 14:55
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 16 jul 2013, 14:33]@valerius-2

Per maand natuurlijk.
Dat kan dan een navordering van de belasting opleveren.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 16 jul 2013, 14:55][quote=tijger1 schreef op dinsdag 16 jul 2013, 14:33]@valerius-2

Per maand natuurlijk.
Dat kan dan een navordering van de belasting opleveren.

Een navordering van de belasting? Bent u niet een beetje abuis?

dearagain
door dearagain - Jul 16, 2013 om 19:09
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*even bij de SVB informeren, zou ik zeggen

fi
door fisbel - Jul 16, 2013 om 22:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

U zult waarschijnlijk minder pensioen hebben dan € 46.000 Het kabinet wil de partnertoeslag AOW voor mensen met een hoger inkomen in 3 jaar afbouwen. Als het inkomen van u en uw partner (exclusief AOW) meer dan € 46.000 is, dan ontvangt u vanaf 1 januari 2015 per jaar steeds 25% minder partnertoeslag. In 2018 stopt uw partnertoeslag helemaal.
Dit staat in een wetsvoorstel dat op 2 juli 2013 is ingediend bij de Tweede Kamer.

Terugschenken aan de Staat is moeilijk. U kunt natuurlijk de partnertoeslag wel aan een goed doel geven bijvoorbeeld organisaties of cultuurinstellingen die door de overheid vanwege bezuinigingen minder subsidie krijgen of geen subsidie meer krijgen. Ook plaatselijk zijn er vast goede initiatieven die gesponserd zouden kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2013 om 23:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Ts wil die toeslag gewoon niet hebben. Simpel toch, dan vraag je het niet an.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 17, 2013 om 08:47
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou zeggen neem dat geld aan en ga er lekker van shoppen of een terrasje extra, goed voor de economie want geld moet rollen ;)

ma
door marindo - Jul 17, 2013 om 12:55
12 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom weigeren?Soms heeft u er recht op of het UWV maak weer eens een "foutje" en mag u het bedrag later alsnog terugbetalen.Zet het voorlopig even op een aparte (spaar)rekening en laat het een poosje erop staan als u het toch niet direkt nodig heeft.Meestal wordt er bij een fout wel gereageerd.Reactie termijn 1-2 jaar.Stuur wel een aangetekende brief naar het UWV waarin u nogmaals vraag of u recht heb op dit bedrag.Hun antwoord en Uw brief goed bewaren als ze later het bedrag terug eisen of als ze denken dat u fraude heeft gepleegt.Misschien wat ingewikkeld maar tegenwoordig moet je overal op voorbereid zijn en heb je altijd bewijzen nodig om je onschuld te bewijzen.Heb dit aan de lijve ondervonden en moest een advokaat inschakelen om te bewijzen dat ik tegoeder trouw was geweest.

zw
door zwaardvis - Jul 17, 2013 om 13:20
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Grapjurk die Marindo, als hij/zij nog niet eens weet dat UWV niks met AOW en partnertoeslag van doen heeft......

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2013 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marindo

Het UWV verzorgt de AOW niet, dat doet de SVB.

Als men AOW heeft en een jongere partner met geen of weinig inkomen, kan de AOW-er een toeslag krijgen. Die AOW-er moet opgeven hoeveel het inkomen is van die partner en hij moet ook een opgave doen als dat inkomen wijzigt.

Die toeslag wordt per maand berekend. Dus die toeslag kan elke maand wijzigen.

M.i.v. 1 januari 2015 is het ook nog zo dat als er in een maand géén recht is op toeslag, door een hoger loon of vakantiegeld of zo, het recht op een toeslag definitief komt te vervallen, ook al zou de volgende maand het inkomen van die partner weer lager zijn.