Tour Well reizen geeft geld niet terug
Mijn ouders hebben een reis geboekt bij Tour Well Reizen tijdens een demonstratiedag. Ze werden overgehaald door te zeggen dat de tweede persoon gratis is voor een reis naar de Moezel voor 4 dagen. De totale reissom 320 euro. Ze hebben in totaal 125 euro aanbetaald. Ongeveer 2 weken voor de vertrekdatum hebben ze telefonisch doorgegeven dat de reis niet doorgaat wegens te weinig animo. Nu willen ze het aankoopbedrag van 125 euro niet teruggeven. Hun antwoord: dit bewaren ze voor een volgende reis. Mijn ouders hebben een kopie van de schriftelijke overeenkomst. Hierin staat eigenlijk alles wel correct in vermeld, behalve ontbreekt de datum wanneer de reis zal plaatsvinden (er staat alleen september 2013). Telefonisch zijn ze niet bereikbaar (er wordt niet opgenomen) en per mail reageren ze ook niet. Zo ver ik kan vinden zijn ze niet aangesloten bij ANVR of SGR. Mijn ouders hebben geen rechtsbijstand verzekering. Wat kunnen mijn ouders doen om de aankoopbedrag terug te krijgen?
Wat ze kunnen doen is zeer afhankelijk wat hierover in de betreffende voorwaarden is opgenomen. Als in die voorwaarden is opgenomen dat een (aanbetaald) bedrag bij het niet doorgaan van de reis (buiten schuld van de deelnemer) gereserveerd wordt voor een nieuw te boeken reis. Dan kan je niet zonder meer teruggave van de aanbetaling eisen.
Er zal dan eerst moeten bekeken worden of deze bepaling in de voorwaarden een onredelijk beding is. Dat is het zeker als de betaling, bijvoorbeeld, voor onbepaalde tijd kan worden gereserveerd voor een nieuwe reis. In dat geval dan is die voorwaarde nietig en kunnen ze teruggave van de aanbetaling eisen.
Als de andere partij het daar niet mee eens is zullen u ouders naar de rechter moeten stappen.
[quote=swat1500 schreef op zaterdag 21 sep 2013, 20:58]......quote]
Bedankt voor de reactie.. Ik heb de overeenkomst doorgenomen, en daar staat het volgende:
"Tour Well Reizen behoudt zich tot het recht voor om uiterlijk 14 dagen voor aanvang van de reis zich terug te trekken uit de reisovereenkomst als het minimum aantal deelnemers van 30 personen niet wordt bereikt. De mededeling dienaangaande wordt de reiziger overwijld toegezonden, eventueel vergezeld van een alternatief reisdoel cq andere reisdatum".
Mijn ouders hebben geen ander alternatief gekregen.. sterker nog.. ze reageren nergens meer op.. zowel niet per mail als telefonisch. Om eerlijk te zijn lijkt dit op oplichting. Iemand nog advies?
Ik vraag me af of ze ooit geprobeerd hebben die reis vol te krijgen. Het is in mijn ogen gewoon een stel schurken. Ze hebben de aanbetalingen binnen en die zie je nooit meer terug.
En het geld houden voor een volgende reis is natuurlijk een onredelijk beding in de voorwaarden. Zou alleen nog redelijk kunnen zijn als het op exact dezelfde datum zou zijn en een soortgelijke reis.
Ik vrees dat ze in Duitsland rondhangen, dus vind die lui maar eens. Jammer dat uw ouders naar die demonstratiedag zijn geweest, daar zou je iedereen van weg moeten houden.
Hadden ze de reis soms 'gewonnnen'?
Ik heb nog wel telefoonnummers voor u. Zijn dit de nummers die u ook had?
0597-435546
en 0597-741992
Er staat verder niets over het behoud van reeds gedane betalingen?
Zo nee, dan hebben ze zich niet aan de eigen voorwaarden gehouden. De reis is gecanceld zonder een nieuwe datum. Uw ouders kunnen de overeenkomst opzeggen en terugbetaling van het reeds gestorte geld vragen.
Doe dit bij voorkeur schriftelijk met een aangetekende brief. Zet daarin tevens dat het geld binnen 14 dagen weer op de rekening van uw ouders moet staan en u anders een incassobureau gaat inschakelen.
Ik zie nog niets van oplichting. Mannen met gladde praatjes inderdaad maar oplichting is het nog niet.
Het gaat om een bedrag van 125 euro daar schakel je geen incassoboer voor in want dat is de sop in de kool niet waard. Gelukkig gaat het nog om een relatief kleine aanbetaling want bij de meeste verkoop demonstratiedagen gaan ouderen voor vele honderden euro's de boot in. En dan nog vier dagen gevangen zitten op een boot met nog meer verkoopdemonstraties moet wel op een drama eindigen.
[quote=zoekster schreef op zaterdag 21 sep 2013, 22:33]
Ik heb nog wel telefoonnummers voor u. Zijn dit de nummers die u ook had?
0597-435546
en 0597-741992
Ja het onderste telnr zie ik op de bevestigingsbrief.. en ook een 06nummer.. en een emailadres tourwell.nl@gmail.com . Zouden maandag dinsdag en donderdag tussen 10.00 en 14.00 bereikbaar zijn.. niet dus.
Dat er een aanbetaling is gedaan, de reis niet door zou gaan wegens te weinig animo, geld niet willen teruggeven en ze daarna onbereikbaar zijn en lijkt me wel oplichting. Ook al gaat het om een bedrag van 100 euro of 1000 euro.. dit soort dingen zouden niet moeten gebeuren. Voor veel ouderen met een kleine pensioen is een bedrag van 100 euro al veel. Vandaar dat ik nu dit verder wil uitzoeken. Ik heb m'n ouders uiteraard nadrukkelijk gevraagd nooit meer naar zo'n demonstratie dag te gaan.
Zou dit niet een goed item zijn voor omroep MAX? Omdat het vooral ouderen zijn die door dit soort praktijken worden gedupeerd, kan ik me voorstellen dat zij hier interesse in zullen hebben.
U kunt hier uw verhaal vertellen
klik HIER
7 november gaan ze weer met hun programma Meldpunt! van start.
Ik denk dat u meer voor elkaar krijgt als de krachten worden gebundeld. Er zullen meer aanmeldingen zijn geweest voor die Moezelreis.
U kunt natuurlijk ook het programma Kassa proberen, voor contact zie linksonder deze pagina.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei
CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer