gy
door gyanam88 Mar 9, 2017 om 18:08
Geldzaken & recht

U had een uitzending over "wurgkredieten"Ik heb krediet bij Directa, betaal 13.5

Goedemiddag, u had een uitzending over wurgkredieten. Ik heb een lening bij Directa, een rente van 13,5 %. De afgelopen 5 jaar 18.000 euro betaald , waarvan nog geen 2.000 e aflossing. Kunt u mij helpen of adviseren. Ik los maandelijks 300 e af. De looptijd is nu nog meer als 10 jaar. De nek in de strop. Groet B R Kruithof

9547 20 Rapporteer

Ge
door Genee - Mar 9, 2017 om 18:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou die nota met al uw gegevens maar snel verwijderen.
Het probleem is dat u eigenlijk te weinig aflost, ik heb met u te doen maar weet geen oplossing.
Probeer meer af te lossen want nog 10 jaar hier aan vast zitten is echt niet leuk.

panter22
door panter22 - Mar 9, 2017 om 18:55
6599 Antwoorden / Vragen

Als u niet meer per maand kunt betalen, dan betaalt u bijna alleen maar de rente op de lening.
Dat is de bedoeling niet, u moet binnen redelijke tijd de lening afgelost hebben.
Mogelijk bent u beter af met een schuldsanering of schuldbemiddeling.
U kunt eens informeren bij de gemeente of de gemeentelijke kredietbank of er iets aan uw schuld is te doen.

emcede
door emcede - Mar 9, 2017 om 18:56
960 Antwoorden / 4 Vragen

Beste meneer Kruithof, u zit hier op een openbaar forum. Iedereen kan hiet uw privegegevens zien op de nota die u als profielfoto gebruikt. Da's zeer onverstandig! Haal deze foto dan ook direct uit uw profiel weg!

Daarnaast lost u vast niet 300 euro per maand af: dit zal uw maandbetaling zijn die voor het overgrote deel uit rente bestaat. Ga (veel) meer aflossen.

ne
door neodutchio - Mar 9, 2017 om 19:20
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Het enige advies dat hier gegeven gaat worden is meer aflossen. Pas dan zal de schuld kleiner worden.

aurora1
door aurora1 - Mar 9, 2017 om 20:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

(Veel) meer aflossen. Dus bezuinigen waar u kunt en het aflosbedrag verhogen.
Kijk ook even hier: https://www.consumentenbond.nl/budgetteren/bespaartips
Ik zou beginnen met een schriftje of huishoudboekje en alles aan uitgaven en inkomsten opschrijven om beter inzicht te krijgen en de tering naar de nering te zetten.

sw
door swat1500 - Mar 9, 2017 om 22:59
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft geen lening, u heeft een doorlopend krediet. Op doorlopende kredieten zit vaak een hogere rente dan op een persoonlijke lening. Zoals gezegd u lost te weinig af waardoor u eigenlijk bijna alleen maar rente betaald.
U kunt hoogstens vragen of het doorlopend krediet wordt omgezet in een persoonlijke lening. De rente die voor een persoonlijke lening wordt gerekend ligt in de regel een stuk lager.
Mocht uw krediet verlener niet akkoord gaan dan kunt u klagen bij het Kifid.

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 10, 2017 om 00:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Das een beste lening met nog 129 maanden looptijd.
Frappant is het dat men een relatie met een bank aangaat, die wordt blijd getekend maar na een paar jaar is de lening ineens een wurgkrediet. Dat is het meestal al vanaf dag 1.

fl
door flyingfrance - Mar 10, 2017 om 11:55
62 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs als u in 10 jaar 500 per maand aflost bent u er nog niet vanaf binnen die 10 jaar.
Ik zou maar gauw eens informeren bij de gemeente en / of de gemeentelijke kredietbank of zij u kunnen adviseren.
Maar het hangt van uw inkomen en bezit af of zij iets kunnen doen.
Anders naar de rechter om te vragen of u in de schuldhulp sanering kunt komen.

ha
door harryromijn - Mar 10, 2017 om 12:19
272 Antwoorden / 0 Vragen

IK zou eens gaan kijken, of die lening niet elders over te sluiten is, en dan in een blok af te lossen.

sinypots
door sinypots - Mar 10, 2017 om 12:20
55 Antwoorden / 1 Vragen

Probeer bij vrienden/familie deze lening te krijgen. Zij krijgen toch geen rente over hun spaargeld. Bij de bank alles netjes regelen (automatisch overboeken) en de 13,5% is verdwenen. Schandalig dat dit kan/mag. Help zelf mensen met budgetteren en administraties. Toen ik een regeling voor iemand wilde organsieren kreeg ik het  antwoord: "mevrouw, daar leven wij van"  Dus zo snel mogelijk weg bij die krdietmaatschappijen.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 10, 2017 om 14:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat het mag en kan wil niet zeggen dat je er ook gebruik van moet maken.

Rijden zonder rijbewijs is strafbaar maar echt iedereen kan zonder eninge kennis een te dure lening aangaan waar vaak niet eens een noodzaak voor is (lees luxe). Als ze dit bij de bron aanpakken ben je van het probleem af. Waar heeft een gewone burger ruim € 20.000 voor nodig?

Je kunt zelf ook sparen voor dit soort bedragen, je moet alleen consequent maandelijks een som apart houden en daar hebben we direct het probleem boven water want als er iets is gespaard gaat het veelal op aan andere zaken.

reivi22
door reivi22 - Mar 10, 2017 om 12:21
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ik leef met u mee.
Dit grenst aan misdaad en oplichting.
Banken en geld instellingen zijn bijkans gelegaliseerde misdaad organisaties die mensen een poot uitdraaien.
Voor je spaargeld nog maar een schamele 0.3% ,maar met leningen vullen zij hun zakken.

me
door mein33 Mar 10, 2017 om 13:50
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Fijn dat u zo meeleeft.
Ts. is destijds (naar ik toch mag aannemen) wel geheel vrijwillig, weloverwogen en volledig handelingsbekwaam deze lening aangegaan met alle daarbij behorende voorwaarden en de overeengekomen rentevergoeding.

reivi22
door reivi22 Mar 10, 2017 om 14:18
66 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou kunnen,maar veel mensen weten niet eens wat de voorwaarden zijn van zo lening.
Dit zijn vaak mensen die in geldnood zitten en er alles voor over hebben om aan geld te komen.
En vaak loopt de rente op in de loop der jaren daar zij een variabele rente hebben.
Het is en blijft een schandaal dit soort rentes,terwijl geldinstellingen onderling bijkans gratis geld kunnen lenen op de wereld markt.
Daarom leef ik mee met deze persoon.
Uiteraard ben je er zelf bij.
Het beste zou zijn dat deze persoon een nieuwe,(veel goedkopere) lening aan zou gaan en zijn lening in een keer terug gaat betalen.
Maar goed dan moet dat wel mogelijk zijn uiteraard,daar er een BKR registratie is uiteraard.

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 10, 2017 om 14:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat zou kunnen,maar veel mensen weten niet eens wat de voorwaarden zijn van zo lening.
Dit zijn vaak mensen die in geldnood zitten en er alles voor over hebben om aan geld te komen.

Als je de voorwaarden niet snapt moet je dus niet lenen, dat ze in geldnood zitten is reden één om niet te lenen, als je je normale zaken al niet kunt betalen kun je zeker geen lening betalen en maak je het probleem veel groter.
De iese voor een lening zouden meoten worden aangescherpt.
Dus bij lopende schulden mag je niet meer lenen of uberhaupt lenen. Schulden zijn het bewijs dat je je zaken niet op orde hebt.

ha
door harrie@kassa - Mar 10, 2017 om 12:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

Oversluiten bij een bank tegen een veel lagere rente (als de bank u wil accepteren o.b.v. uw financiële situate). Maak er een persoonlijke lening van en los deze af. Als voorbeeld heb ik een berekening gemaakt op de site van ABN AMRO (bij andere banken kan dat uiteraard ook). Een persoonlijke lening van € 23.000 is af te lossen in 60 maanden met een maandbedrag van € 428 (eventueel 72 maanden met een maandbedrag van € 364). Het rentepercentage is bij die bank 4,5% (in dit voorbeeld). Een doorlopend krediet is slecht, als je het ook steeds 'doorlopend' gebruikt. Het lijkt erop, dat u constant aardig tegen de kredietlimiet zit (dat vindt Directa fantastisch), waardoor in het maandbedrag véél rente (zeker met zo'n hoog percentage) en weinig aflossing zit. Op de site van directa.nl zie ik, dat u boetevrij kunt aflossen. Check dit wel even of dat in uw situatie ook geldt.
Nog 2 adviezen:
1. Spaar zelf voor latere grote uitgaven en laat u niet verleiden tot een doorlopend krediet met zo'n hoge rente.
2. Haal de nota weg bij uw bericht.

tijger1
door tijger1 Mar 10, 2017 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doorlopende kredieten zijn altijd boetevrij af te lossen. En u denkt toch niet werkelijk dat de Ts zo'n grote lening krijgt voor 4,5 procent rente?

hetklopt
door hetklopt - Mar 10, 2017 om 13:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

U zegt € 300 per maand af te lossen. In dat geval zou u 5 x 12 x € 300= € 18.000 hebben afgelost. U bedoelt dus waarschijnlijk dat u per maand € 300 betaalt. Het grootste deel daarvan is echter helaas geen aflossing, maar rente. Dit is de oorzaak van een nog lange looptijd. Het mooist is als u deze lening zo snel mogelijk kunt aflossen, desnoods (als dit mogelijk is) met behulp van een andere lening met een duidelijk lager rentepercentage.

fa
door familyman Mar 10, 2017 om 13:47
888 Antwoorden / 1 Vragen

Met alles meegeteld betaal je op deze manier een kleine 60.000 euro voor 23.000 euro .........

koekeloer
door koekeloer - Mar 10, 2017 om 13:19
562 Antwoorden / 18 Vragen

niet handig al uw gegevens zier zo te plaatsen.

reivi22
door reivi22 - Mar 10, 2017 om 13:39
66 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie inderdaad dat u uw prive gegevens hier open en bloot plaatst.
Ik zou u willen adviseren om dat weg te halen,indien mogelijk.

vr1944
door vr1944 - Mar 10, 2017 om 13:52
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Vreemd dat je na 5 jaar aflossen er achterkomt ,dat je  1,2 % rente op rente per maand betaald en en het geleende bedrag bijna hetzelfde blijf .De rente percentage wel hoog voor deze tijd ,maar niet toen je het contract afsloot.Vooral direct na het lenen moet je stuiver die je overhoud gebruiken om af te lossen en dat zou ca €500 moeten zijn.Tegenwoordig wordt de hoogte van de lening berekend naar betalingsruimte.Ik zou de lening overzetten naar een persoonlijk krediet ,maar dat wordt nog een hele klus gezien de hoogte van de lening.

simon55
door simon55 - Mar 10, 2017 om 14:46
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Heeft U niet de mogelijk met uw bank om t krediet over te nemen en daar om laten zetten in n n persoonlijke lening

mstuniek
door mstuniek - Mar 10, 2017 om 15:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

even een recent praktijvoorbeeld ook bij Directa  leendatum 01-11-2012
genomen 25.000 euro ivm lager % dan bij 20.000 euro
Die extra 5000 euro niet aangesproken.
rente% toen 6% en is nu verlaagd tot 5%
Hoe kom je dan aan 13.5 %
Maak eens een overzichtje met excel
Misschien (elders) oversluiten.
deze lening wordt 250 euro permaand betaald maar doordat men best extra aflost zie je per maand het rente bedrag zakken,
Men denkt vanwege de vakantietoeslag in mei van de lening af te zijn.
Wat doet u niet goed en deze peroon juist wel goed?
- extra aflossen
- lager rente%
En ja in 1982 was de hypotheekrente ook 13.5%

tolsma1945
door tolsma1945 Mar 11, 2017 om 12:25
229 Antwoorden / 6 Vragen

Praat u wel over een persoonlijke lening,of een doorlopend krediet,want daar zit we veel verschil in.

mstuniek
door mstuniek Mar 12, 2017 om 10:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Doorlopend krediet, maar % schelen niet veel op dit moment op hun website.

tolsma1945
door tolsma1945 - Mar 11, 2017 om 12:20
229 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad,u heeft een doorlopend krediet,dat is inderdaad de meest wagelijke lening.
Het enige advies,wat er is,omzetten in een persoonlijke lening,hopenlijk kunt u dit doen bij hetzelfde bedrijf,anders opzoek naar een andere financiele instelling,en denk erom,ze zijn allemaal uit op uw geld.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2017 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tolsma1945

Wat is er voor "walgelijks" aan een doorlopend krediet? Daar is helemaal niets mis mee. Het probleem is alleen dat men per maand het laagst mogelijke bedrag betaalt, waardoor de aflossing ellenlang gaat duren. Maar dat kan iedereen begrijpen die rekenen heeft gehad op de lagere school.