sa
door sansa Sep 28, 2009 om 10:49
Geldzaken & recht

Uitstel vragen om hypotheek rond te krijgen

Beste mensen, Ik heb een koopcontract getekend voor mijn droomhuis. In de contract heb ik laten opnemen dat dit is op voorwaarde van financiering. Nu is mijn probleem het volgende. Mijn werkgever wil me nu nog geen intentieverklaring geven. Deze krijg ik pas na 12 november 2009. De voorwaarde van financiering loopt 8 oktober 2009 af. Ik kan wel een hypotheek krijgen maar zonder NHG en zonder starterslening. Dit scheelt me dus zo'n 200 euro aan kosten per maand. Hoe pak ik dit aan ? Volgens mij is het zeer moeilijk om uitstel te krijgen van een maand van de verkopende partij. Heeft iemand goede raad?

Alvast heel erg bedankt.

5544 8 Rapporteer

ma
door marwin - Sep 28, 2009 om 11:04
126 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon vragen. Je hebt een verklaring van de bank dat het financieel lukt? Dus je krijgt een hypotheek, dus de koop gaat sowieso door.  Vraag of ze er problemen mee hebben dat alles een maand opschuift.

ta
door tammiek - Sep 28, 2009 om 11:48
98 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Een idee is om nu de hyptoheek af te sluiten zonder de NHG en startersfinanciering en dan die 200 per maand extra te betalen. Zodra je de intentieverklaring hebt na 12 november de hypotheek over te sluiten met wel de NHG en wel de startersfinanciering. (Misschien dat je dit met de bank kunt overleggen)

Wat je ook kunt doen is aan je werkgever vragen of ze het op papier kunnen zetten dat je de intentieverklaring pas na 12 november krijgt. Misschien dat de bank een uitzondering maakt en deze voldoende vind.

Heb je verder al advies gevraagd bij de bank? Misschien dat ze zelf nog goede ideeen hebben.

Groetjes

marcel75
door marcel75 - Sep 28, 2009 om 12:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De bank zal nu nog geen lening gaan verstrekken en ook niet willen/kunnen garanderen dat die wel verstrekt wordt. Er is immers nog niet eens een intentieverklaring afgegeven, Blijkbaar loopt er nog een proefperiode .

Het enige dat je kunt proberen is voorleggen aan de verkoper/zijn makelaar. Maar verwacht geen blije gezichten of oplossingen. Proberen kun je echter altijd.

harrie
door harrie - Sep 28, 2009 om 15:43
765 Antwoorden / 36 Vragen

Afhankelijk van de huisverkopen in die omgeving zou de verkoper best wel eens geneigd willen zijn de transactie een maand te willen uitstellen. De huizenmarkt ligt toch wel een beetje op z'n gat, ondanks wat de makelaars beweren. Op dit moment is de koper in het voordeel.

Als je het hard speelt; "Take ik or leave it" wint meestal de koper. Het verhaal dat er meerdere gegadigden zijn is meestal bluf. Die tijden zijn voorbij.

Door gewoon de situatie uit te leggen zal de verkoper overstag gaan. Tenminste als je kunt aantonen dat je serieus en hypothecair haalbaar bezig bent.

Succes, Harrie

marcel75
door marcel75 - Sep 28, 2009 om 15:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Harrie,
"Take it or leave it" kan er heel makkelijk toe leiden dat je als koper in gebreke bent en dus wanprestatie pleegt. Dit kan tot gevolg hebben dat je ofwel 3 pro mille van de koopsom per dag extra moet betalen of 10% boete.

harrie
door harrie - Sep 28, 2009 om 16:19
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Marcel.

Mogelijk is dan het koopcontract te ontbinden gezien geen financiering en later als de intentieverklaring binnen is, de onderhandelingen opnieuw op te starten. Dit kan nu gezien de huizenmarkt en de situatie van de verkoper mogelijk voordeliger zijn.

Salut, Harrie

marcel75
door marcel75 - Sep 28, 2009 om 16:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Harrie,

Theoretisch wel, maar dat werkt in de praktijk niet zo. Een verkoop en koop van een woning heeft ook veel met wederzijds vertrouwen te maken. Een verkoper zal niet onder dezelfde voorwaarden (o.a. prijs en datum overdracht) een nieuwe overeenkomst sluiten met de koper.

ca
door calimer - Sep 28, 2009 om 20:22
96 Antwoorden / 11 Vragen

Ik lees trouwens ook dat vraagsteller wel een hypotheek rond kan krijgen zonder NHG, en kan dus geen beroep doen op de ontbindende voorwaarde, tenzij in de koopakte is opgenomen dat de ontbindende voorwaarde geldt voor het verkrijgen van specifiek een hypotheek met NHG.

Ik zou gaan overleggen met de verkoper, afhankelijk van de markt in die regio kan deze best akkoord gaan met een maand uitstel. Maar wil deze daaraan niet meewerken, heb je wel pech gehad en zul je toch een voor jou duurdere hypotheek moeten afsluiten. Overleg dan met de bank of hypotheekadviseur of oversluiten als je wel een intentieverklaring hebt een optie is.