ma
door marijnkassa Jul 20, 2008 om 00:48
Geldzaken & recht

Vakantieopbouw bij ziekte

Vakantieopbouw tijdens ziekte.

Bert is gedurende langere tijd ziek geweest doch na een half jaar begonnen met werken voor 34 uur in de week. Bert is een full-timer die normaliter 38 uur werkt. Full-timers hebben binnen het bedrijf recht op 200 vakantieuren per jaar.
Cisca is niet ziek geweest en is parttimer zij heeft een contract voor 34 uur. Zij heeft dan ook naar rato recht op 200 vakantieuren / 38 x 34 uur is 178 vakantieuren per jaar (heb het afgerond).
Ondanks het feit dat Bert al anderhalf jaar 34 uur werkt heeft de werkgever/bedrijfsarts hem op papier op 100% arbeidsongeschikt laten staan. Zij zeggen nu dat Bert met de wettelijke 6 maanden regeling maar recht heeft op 100 uur voor het jaar 2006 en 2007. Dit terwijl Bert dus al 1,5 jaar 34 uur aan het werk is.
Cisca daarentengen ontvangt over het jaar 2006 en 2007 een totaal van 356 vakantieuren. Dat begrijp ik wel maar als ik het omreken zou Bert toch evenals zijn collega in ieder geval over 1,5 jaar 267 uur opgebouwd moeten hebben?

Ik begrijp hier helemaal niets van. Wie kan mij helpen? Is het niet zo dat men bij een bepaald percentage werken gewoon als zijnde gedeeltelijk arbeidsgeschikt moet worden gemeld? en dus ook naar rato vakantieuren op bouwt?

Dank alvast voor diegene die mij een antwoord geeft.

671 2 Rapporteer

mariegh
door mariegh - Jul 20, 2008 om 13:33
263 Antwoorden / 13 Vragen

Oei, dat is een ingewikkelde!
Heeft Bert wel loon ontvangen over die 1 1/2 jaar ziekte? Misschien voor een deel ziekengeld ontvangen? Is aantoonbaar dat Bert heeft gewerkt? Zo ja, dan lijkt het me raar dat bedrijf en bedrijfsarts hem op 100% ziek hebben laten staan. Of heeft Bert wellicht aangepaste arbeid verricht? Op therapeutische basis misschien? Er moet toch volgens de wet Poortwachter iedere 6 weken een rapport voor UWV zijn ingevuld over het reintegratietraject! Daarmee is aantoonbaar dat Bert heeft gewerkt en op welke basis.
Let op! Als Bert straks 2 jaar deels ziek is, komt hij in een andere regeling. En omdat hij minder dan 35% ziek is, zou hij zelfs voor die 4 uur kunnen worden ontslagen.
Op hoeveel vakantie Bert recht heeft, hangt deels af van de bepalingen in de bedrijfs-CAO, maar in ieder geval op een evenredig percentage van de gewerkte uren.

lottesanne
door lottesanne - Jul 20, 2008 om 20:06
439 Antwoorden / 47 Vragen

Ik denk dat Bert arbeidstherapeutisch 34 uur aan het werk is gegaan. En dat betekent dus dat hij nog steeds voor 100% ziek is. Ik baseer dit op het feit dat hij na een half jaar ziekte weer is gaan werken. Meestal moet je de werkzaamheden dan weer langzaam opbouwen, al vind ik 34 uur wel heel erg veel. In dat geval klopt het verhaal van zijn werkgever wel voor wat betreft zijn vakantieuren. Blijkbaar zijn er óf geen goede afspraken gemaakt met de bedrijfsarts/werkgever óf de bedrijfsarts heeft niet goed gecommuniceerd met de werkgever en is Bert daadwerkelijk voor slechts 4 uur per week ziek.