Ik heb een biljet van 50 euro uit een pinautomaat van SNS gekregen dat vervolgens niet geaccepteerd werd in winkels met een biljet scanner. Hoe krijg ik mijn waarde terug? Ik kan niet bewijzen dat het uit die automaat komt, maar dat is absoluut een feit. Officieel hoort zo'n automaat op storing te gaan bij een vals biljet, maar dat deed hij blijkbaar niet. Wie kan ik aansprakelijk stellen?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Begin bij uw bank, de SNS, met reclameren en u komt er uiteindelijk achter wie hiervoor verantwoordelijk is.
Wist u niet, dat er ook een SNS-forum bestaat? Aan te bevelen, omdat de webcare actief meeleest en antwoord geeft, resp. de back-office laat antwoorden!
U schrijft winkels. Bij meerdere geprobeerd? Ook even bij een bank laten controleren? Er is kort geleden een nieuw biljet van € 50 uitgekomen. Is het zo'n nieuwe?
U kunt niemand aansprakelijk stellen, want u kunt niet bewijzen dat u dit biljet uit die pin automaat hebt getrokken.
Service medewerkers van de SNS wijzen verantwoordelijkheid van de hand en zeiden dat de Nederlandse Bank de geld distributie verzorgt en garandeert dat geld in pinautomaten betrouwbaar is. Als ik het biljet bij hen (DNB) inlever, kunnen zij eventueel bevestigen dat het vals is, maar daarmee krijg ik de waarde niet vergoed. Kan de bank niet nagaan welke bankbiljetnrs in welke automaten gingen en zo voor mij bewijzen dat het uit deze automaat kwam? Hoe kan ik anderszins mijn waarde vergoed krijgen?
Wie krijgt er wel eens een briefje van 50 dat niet direct uit een pinautomaat komt? En pinautomaten worden DNB-gegarandeerd van echte briefjes voorzien. Alleen criminelen brengen valse biljetten in omloop. Ik krijg nooit op de markt of in een winkel een briefje van 50 als wisselgeld, alleen uit pin automaten. Enige wat ik kan bedenken, is dat je iets tweedehands verkoopt en de koper een vals briefje in je handen drukt, maar hoe komt die eraan???
Maar is dit ook niet vreemd, dat de winkels dit niet melden, als er meerdere scanners dit biljet niet accepteerde, dan vraag ik me af, waarom er dan een scanner is, is dat slechts om de winkel te beschermen tegen vals geld of zouden ze niet tevens de plicht moeten heben de politie te alarmeren. Ga naar een winkel met het biljet en vertel, dat het biljet in meerdere winkels is geweigerd, kijken wat ze doen ? Niets denk ik. (daar gaat het nu niet om) Succes en geef niet op ! groeten HeMaLa
Best mogelijk, dat scanners ook niet 100pro kunnen onderscheiden tussen echt en vals, tussen oud en nieuw.
In mijn supermarkt werken ze momenteelniet meer met de scanner, maar met een stift, zetten een streepje op het biljet en kunnen aan de chemische reactie met het bankbiljetpapier de valse biljetten eruit halen. Dat geeft hoop ervan te kunnen uitgaan, dat de bankgescande biljetten, die in pinautomaten gaan, ook niet 100pro herkend kunnen worden.
Dat is te bewijzen door lotgenoten op te sporen via social media of een eerlijke bank tot een uitspraak te krijgen.
Er bestaat ook een app van de Nederlandse bank, voor IOS en Android, waarmee je bankbiljetten kunt scannen op echtheid. Als u naar de bank gaat om het te laten controleren en het is vals denk ik niet dat u het terug krijgt en staat u met lege handen. Er zijn mensen die het gewoon uitgeven.
Het komt ook wel eens voor dat iemand meent uit een geldautomaat een vals biljet te hebben ontvangen. Als het biljet werkelijk vals zou zijn en men zou kunnen bewijzen dat het uit een geldautomaat afkomstig is, dan dient de bank die de geldautomaat exploiteert alsnog een echt biljet te geven.
Hierbij dient echter bedacht te worden dat het heel onaannemelijk zal zijn, en buitengewoon moeilijk om te bewijzen dat het desbetreffende biljet werkelijk uit de geldautomaat is gekomen, gezien de zorgvuldigheid die bij het vullen van geldautomaten in acht wordt genomen .
Maar hoe? Probeer eens klachtenkompas.nl, waar waarschijnlijk nog nooit een klacht over De Nederlandse Bank is gedeponeerd. Het geeft andere consumenten een gelegenheid om centraal alle klachten te verzamelen ... en de Consumentenbond wordt gelijktijdig op dit probleem gewezen en kan actief gaan onderzoeken wanneer u niet de enige blijkt te zijn.
Het is inmiddels geen geheimpje meer, dat valsgeld in Napels wordt geproduceerd en mogelijkerwijze de scanners omzeild kunnen worden, waardoor dit soort klachten alleen maar gaan toenemen en door professionals nog onder de dekmantel worden gehouden.
Ik ben bang, dat u de laatste in de keten ... en (nog) de klos bent.
Wat ik niet begrijp, althans raar vind, is dat u het biljet in meerdere winkels hebt aangeboden. Ik zou denken dat de allereerste winkel waar u dit aanbiedt direct de politie belt en u niet met het biljet weg laat gaan. Het uitgeven van vals geld is een misdaad. De winkelier kan afwezigheid van opzet bij u niet aantonen, dus zou toch zijn burgerplicht moeten doen?
door Vandeno1May 23, 2017 om 21:08
2 Antwoorden / 1 Vragen
Gelukkig zit ik nog niet in de gevangenis (:-:); maar zodra ik denk genoeg te weten, ga ik heus zelf met dit biljet naar de politie of de hoofdbank. Als ik crimineel zou zijn, zou ik het biljet gewoon op de markt uitgeven. Ik denk overigens dat geen enkel bedrijf (cassière) waarin een biljet door de scanner niet geaccepteerd wordt, direct de politie gaat bellen. Burgerplicht?
Het probleem is dat de "misdaad" in eerste instantie gepleegd lijkt te zijn door de bank die verantwoordelijk is voor de pinautomaat. Zouden de nummers niet bekend zijn van de biljetten die in een pinautomaat worden gestopt? In dat geval kan ik bewijzen dat het gewijgerde biljet uit de betreffende automaat komt.
door tijger1May 23, 2017 om 23:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen
@vanden01. Nee, natuurlijk worden die nummers niet genoteerd. En u kunt niet bewijzen dat het biljet uit een automaat komt.
Ik ga er ook van uit dat u niet wist dat het biljet vals was toen u het de eerste keer uitgaf. Inmiddels weet u dat wel. Nu u desondanks het biljet (dus opzettelijk) onder u houdt, maakt u zich schuldig aan een misdrijf. Het is simpelweg niet toegestaan een vals biljet in voorraad te hebben. Dus snel inleveren bij de politie. Bewijs dat 't uit de automaat komt, gaat u echt niet krijgen. Dat kan alleen de bank doen, maar die had al aangegeven niet mee te werken. Vergeet 't, neem uw verlies, laat 't los en lever 't in.
Va
door Vandeno123 mei 2017 om 21:08 1 Antwoorden / 1 Vragen
Gelukkig zit ik nog niet in de gevangenis (:-:); maar zodra ik denk genoeg te weten, ga ik heus zelf met dit biljet naar de politie of de hoofdbank. Als ik crimineel zou zijn, zou ik het biljet gewoon op de markt uitgeven. Ik denk overigens dat geen enkel bedrijf (cassière) waarin een biljet door de scanner niet geaccepteerd wordt, direct de politie gaat bellen. Burgerplicht?
Het probleem is dat de "misdaad" in eerste instantie gepleegd lijkt te zijn door de bank die verantwoordelijk is voor de pinautomaat. Zouden de nummers niet bekend zijn van de biljetten die in een pinautomaat worden gestopt? In dat geval kan ik bewijzen dat het gewijgerde biljet uit de betreffende automaat komt.
Het probleem is opgelost. Ik belde ING om te vragen of hun kantoor in onze woonplaats definitief kan vaststellen (nog beter dan de scanners in winkels) of het biljet vals is. De medewerker raadde me aan naar het kantoor te gaan en het bedrag te storten op mijn ING-rekening. Als de inname automaat het biljet niet zou accepteren, zou het vals zijn en moest ik naar de balie gaan om te zien hoe het probleem verder opgelost moest worden. Zo gedaan: en het inname apparaat accepteerde het biljet en het bedrag staat weer op mijn rekening. Conclusie: het biljet was niet vals, en de scanners in de winkels werken dus niet 100 %. Dit had Hansje Klein ook gesuggereerd in 1 van de antwoorden. Iedereen bedankt voor de hulp en de aanmoediging niet te snel op te geven.
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap? Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend. Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde. Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat. Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten. Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer