ts
door tsuitc Dec 1, 2012 om 15:38
Geldzaken & recht

Van box 3 naar box 1?

Beste deskundigen,

Ik heb sinds 1991 een spaarhypotheek. Spaardeelrekening staat nu op 24.375. Ik ben kostwinner, getrouwd met 2 schoolgaande kinderen. Is het verstandig van box 3 naar box 1 te gaan?

Alvast bedankt!

3450 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 1, 2012 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft helemaal niets te doen met uw spaarhypotheek. Hij is van voor 1999, daar blijft de vrijstelling voor van kracht.

Als u al op of vóór 14 september 1999 begon met opbouwen, heeft u sowieso een vrijstelling in box 3 van € 123.428 per persoon (niet geïndexeerd). Zolang uw kapitaalverzekering daar onder blijft, is er niets aan de hand: de extra box 3-vrijstelling blijft gehandhaafd evenals de mogelijkheid om het in de polis opgebouwde kapitaal niet te gebruiken voor aflossing van de hypotheek (bij KEW’s bestaat die mogelijkheid niet). Alléén als u een aanzienlijk hogere opbouw verwacht dan de extra vrijstelling, of als u na 14 september 1999 aflossingskapitaal bent gaan opbouwen binnen zo’n aan uw hypotheek gekoppelde polis die géén KEW is, moet u actie ondernemen. Tot 1 april 2013 kunt u uw box 3-polis nog omzetten naar een KEW en voorkomen dat u over de opgebouwde waarde nu of straks vermogensrendementsheffing moet betalen. Daarna is het echt te laat.
Bron: Fiscalert

ts
door tsuitc - Dec 1, 2012 om 21:36
27 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Tijger1,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

In de Volkskrant van vandaag staat 'Wie in de spaarhypotheek meer heeft gespaard dan 21.139 euro moet over het meerdere van dat bedrag 1,2 procent vermogensrendementheffing gaan betalen'.
Als ik uw reactie goed hebt begrepen, geldt bovengenoemde niet voor mij omdat ik vóór 14 september 1999 ben begonnen met opbouwen. Ondanks dat ik nu op 24.375 euro sta. Klopt dat?

Alvast bedankt

ts
door tsuitc - Dec 2, 2012 om 10:48
27 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Tijger1,

In het artikel van de Volkskrant stond niets over september 1999. Ik heb geen extra premie gestort, al die jaren geen veranderingen aangebracht.

Mijn vrouw (huisvrouw, doe geen aangifte) en ik staan inderdaad beide op de spaarpolis. Ik moet nog 9 jaar aflossen. Ik denk niet dat ik twee keer 21.139 euro haal.

Hartelijk dank voor uw heldere uitleg.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2012 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch wel aannemen dat uw vrouw van de belastingdienst de loonheffingskorting, oftewel (de aanrechtsubsidie) krijgt uitbetaald? Maar dat staat helemaal los van uw vraag hoor.

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2012 om 15:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het artikel van de Volkskrant is dus van toepassing voor mensen die een spaarhypotheek hebben afgesloten na september 1999, of extra premie hebt gestort in de polis, of andere wijzigingen hebben aangebracht.

Een wijziging in het rentepercentage van de hypotheek en spaarpolis, telt niet als wijziging.

Ik neem aan dat u beiden verzekerd bent op de spaarpolis, dan is de vrijstelling € 246.856. Als het eindbedrag wat bereikt moet worden in de polis hoger is dan dit bedrag, toch maar om laten zetten naar KEW, blijft het daaronder, dan is er in het geheel geen probleem.

Naast het bovenstaande mag u ook nog twee keer € 21.139 hebben, omdat u een partner hebt, voordat u vermogensrendementsheffing hoeft te betalen.

ts
door tsuitc - Dec 2, 2012 om 15:40
27 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Tijger1,

Mijn vrouw ontvangt inderdaad heffingskorting. Mijn beide studerende kinderen zijn boven de 20. Ik neem aan dat beide gevallen niets met mijn hypotheek te maken heeft?

Vriendelijke groet

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2012 om 17:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, mijn opmerking over de loonheffingskorting voor uw vrouw, was slechts een reminder. Ik merk nog weleens dat niet verdienende partners dat vergeten aan te vragen.

Heeft dus helemaal niets van doen met uw spaarhypotheek. Ook het hebben van twee studerende kinderen, hoewel heel kostbaar, heeft geen invloed op de regels aangaande die hypotheek.

U kunt (voorlopig) gerust zijn. We weten natuurlijk nooit wat de regering nog meer gaat verzinnen, maar dat zien we dan wel weer.

ts
door tsuitc - Dec 2, 2012 om 21:29
27 Antwoorden / 12 Vragen

Hartelijk dank Tijger1