hp
door hplas Feb 3, 2011 om 14:26
Geldzaken & recht

Verdeling aftrekposten tussen fiscale partners

Bij de aangifte van 2008 heb ik een bedrag van 40000 afgetrokken. Dit bedrag was de eerste termijnbetaling voor mijn opleiding. De belastingdienst heeft mij verzocht om een nadere specificatie van dit bedrag en na bestudering besloten om een gedeelte niet toe te kennen. Aangezien sommige van deze kosten waar de belastingdienst bezwaar tegen maakte in 2009 gemaakt waren is het grootste gedeelte van dit bedrag toegekend als aftrekpost. Tegen de beslissing om een bedrag van 373 niet toe te kennen ben ik met succes in bezwaar gegaan.

In 2009 heb ik nog 2 termijnen van 30000 in totaal opgevoerd als aftrekpost studiekosten. In dit jaar ben ik ook getrouwd en hebben mijn vrouw en ik ervoor gekozen om voor het hele jaar fiscaal partner te zijn. Een gedeelte van de Mijn aangifte over 2009 is definitief gemaakt. Enkele maanden later krijg ik weer een brief van de belastingdienst met de vraag om het bedrag dat mijn vrouw heeft afgetrokken nader te specificeren. Ik vermoed dat de belastingdienst weer dezelfde weg inslaat als in 2008 bij mijn aangifte.

Mijn vraag is: kan de belastingdienst deze aangifte van mijn vrouw nog wel ter discussie stellen. Ik heb namelijk de aftrekpost opgevoerd en mijn aangifte is inmiddels definitief. Het enige wat daarna nog is gebeurd, is dat we een verdeling hebben gemaakt. Kortom: m.i. is de aard van de aangifte en de rechtmatigheid al goedgekeurd in mijn aangifte en kan de belastingdienst alleen de verdeling nog ter discussie stellen. Deze verdeling is toegestaan omdat we een gedeelte van het jaar getrouwd zijn. Wie kan mij verder helpen?

1021 1 Rapporteer

kr
door krieties - Feb 7, 2011 om 16:35
442 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft gezamenlijk aangifte gedaan, d.w.z. u heeft twee aangiftebiljetten ingeleverd.
Uw aangifte is reeds definitief vastgesteld (dus niet deels definitief vastgesteld, dat kan niet).
U heeft uw inkomen verminderd met een deel van de aftrekpost. Die aangifte is niet gecontroleerd, maar "gewoon" gevolgd.
De aangifte van uw echtgenote is een eigen, aparte aangifte. Ook zij brengt een deel van de aftrekpost in mindering op haar inkomen. De inspecteur vraagt nu de bewijsstukken. Niets aan de hand.
De totale aftrekpost is dus niet bij u gecontroleerd. Uw deel van de aftrekpost is zelfs niet gecontroleerd, maar zondermeer geaccepteerd.
Kortom, de inspecteur mag bewijsstukken bij uw echtgenote vragen. Als er correcties komen, moet u wel in de gelegenheid worden gesteld om eventueel een nieuwe verdeling te maken.