jo
door joket Oct 23, 2005 om 13:19
Geldzaken & recht

Verdeling erfenis

wie weet hoe het gaat met de vereling van een erfenis als er een testament is gemaakt? Stelt de notaris alle erfgenamen schriftelijk op de hoogte, of wordt iedereen uitgenodigd? Horen alle erfgenamen van elkaar wat zij erven?

Onderneemt de notaris overigens automatisch actie, of moet iemand hem daartoe aanzetten?

2176 7 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 23, 2005 om 13:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is afhankelijk van wat er in het testament staat. Als de notaris
aangewezen is als executeur van het testament, gaat de notaris - na
opdracht van één van de erfgenamen - de erfenis regelen. Dat doet hij
niet voor niets en brengt zijn kosten in rekening bij die
opdrachtgever. Deze kosten worden gezamenlijk gedragen door de
erfgenamen, maar iemand wordt dus verantwoordelijk gesteld.

Is de notaris niet benoemd tot executeur dan zullen de erfgenamen een executeur moeten aanwijzen.

Beiden moeten na afloop volledig rekenschap afleggen aan de erfgenamen
over de verdeling van geld en goederen volgens het testament.

Het eerste wat altijd moet gebeuren is kijken of alle wettelijke
erfgenamen bekend zijn. Dus "kijkt" de notaris in de Gemeentelijk Basis
Administratie of er nog niet ergens een niet genoemde erfgenaam is.
Dit, omdat je kinderen nooit volledig kunt onterven. Als hij alle
erfgenamen in beeld heeft, stelt hij een akte van erfrecht op, waarin
alle erfgenamen (en eventuele anderen) genoemd worden.

Als je nog specifieke vragen hebt, komt daar dan mee terug in deze vraag door te reageren.

Vladja

scroogy
door scroogy - Oct 23, 2005 om 17:32
367 Antwoorden / 20 Vragen

Een notaris moet door de nabestaanden geïnformeerd worden van het overlijden en door die nabestaanden ingeschakeld worden voor de verdeling.

De notaris vraagt dan het testament op in het Centraal testament register. Eventuele onderhandse aanvullingen of afzonderlijke legaten moeten de nabestaanden zelf overleggen aan de notaris. In het testament staat wie wat krijgt en dat wordt aan de nabestaanden gemeld door de notaris.

U heeft niet altijd een notaris nodig om de nalatenschap af te wikkelen, wel voor de verklaring van erfrecht, maar een executeur hoeft niet een notaris te zijn.

Iemand moet de notaris inschakelen, deze kan niet zijn diensten aanbieden op basis van een overlijdensadvertentie in de krant.

vladja
door vladja - Oct 23, 2005 om 17:50
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Scroogy,

Je hebt de notaris niet nodig voor de verdeling. Je hebt de notaris
alleen nodig voor de verklaring van erfrecht en het opvragen van het
testament. De verdeling kan ook onderling geregeld worden aan de hand
van het testament als alle erfgenamen het daarover eens zijn. Dat
scheelt een heleboel notariskosten.

Vladja

ro
door roosenfrans - Oct 24, 2005 om 17:03
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord is simpel. De notaris hoef je niet in te schakelen als je het met alle erfgenamen eens bent wie van de erfegename de erfenis afwikkelt. J ehebt wel de notaris nodig voor het opmaken van de verklaring van erfrecht en eventuele boedelvolmacht. Of iemend een testament heeft kun je, zonder tussenkomst van de notaris, zelf opvragen bij het Centraal Testament register. Een openbaar register waarin alle testamenten geregisteert meoetn worden. Is er echter sprake van registergeoderen in de nalatenschap dan komt de notaris weer in beeld.

ex
door explorer - Oct 24, 2005 om 23:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

 Als er meerdere erfgenamen zijn en er ontstaat onenigheid over de verdeling is het raadzaam een taxatie van het eventuele onroerend goed en de roerende goederen te laten maken. Het totaalbedrag kun je dan delen door het aantal erven. De roerende goederen kun je ook bij een bonafide veilinghuis laten veilen. Maak goede afspraken. De totaalopbrengst van de veiling minus veilingkosten kun je weer delen door het aantal erven. De taxatie moet wel op basis van de successie gebeuren, dit in verband met een eventuele aangifte bij de belasting. Sukses/sterkte!

tw
door tweeling45 - Oct 25, 2005 om 14:59
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een testament is dan kun je niet om een executair heen.  Een testament dient uitgevoerd te worden conform de wil van de overledene. Als die niet benoemd is bij het leven dan wordt het meestal een notaris.

vladja
door vladja - Oct 25, 2005 om 15:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een executeur testamentair wordt aangewezen in een testament. Is er
geen executeur testamentair benoemd in het testament, dan moeten de
erfgenamen een vereffenaar aanwijzen. Die heeft dezelfde functie als
een executeur testamentair. Hij moet namelijk het testament uitvoeren.

Deze vereffenaar kan vrij snel na het overlijden door de wettige
erfgenamen aangewezen worden. Hij kan dan in het slotstuk in de
verklaring van erfrecht opgenomen worden, en daarmee de zaken gaan
regelen. Dat scheelt weer tijd en het ligt notarieel vast, wat bij het
afhandelen weer handig is, bijv. bij de bank.

Vladja