le
door leeann Feb 21, 2012 om 16:16
Geldzaken & recht

Vergoeding

Sinds 5 januari 2012 heb ik de vriendin van mijn zoon in huis. Haar moeder heeft haar het huis uit gezet na onenigheid. (is haar 4de kind, met oudste 3 kinderen uit eerder huwelijk heeft zij ook geen contact, kinderen uit eerste huwelijk destijds aan vader toegewezen). Nu is het een heel lief meisje maar wij moeten wel voor al haar kosten opdraaien. (moeder en vader(wel biologisch maar niet wettelijk weigeren ieder contact). Vriendin studeert aan MBO en krijgt nu studiefinanciering (basis+ klein aanvullende vergoeding?). Is er misschien een potje waar zij of wij extra geld voor kunnen krijgen. Ik kan niets vinden en niemand wil helpen.(krijgt ook al haar kleding, spullen die wij of mijn zoon voor haar gekocht hebben en zij voor zichzelf niet terug, moeder verkoopt dit op marktplaats!!)
Wij hebben eigen woning en hebben geen bijstand of iets in die trant. Vriendin staat sinds 8 februari officieel bij ons ingeschreven. Dit omdat zij natuurlijk via allerlei omwegen papieren e.d. moet kunnen ontvangen en zij verder moet met haar leven. Ik ben getrouwd en heb zelf drie kinderen.
Wij doen in ieder geval ons best om haar zo'n goed mogelijk leven te geven.

5729 29 Rapporteer

loreleigil
door loreleigil - Feb 21, 2012 om 16:45
678 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt mij dat u dat met de ouders moet regelen. Het is hun kind (ook wettelijk) en zij zijn dus verantwoordelijk vor de financiën. Waar daar een potje voor zou zijn is mij een raadsel. Er is immers een 'voorliggende voorziening', namelijk de ouders.

vladja
door vladja - Feb 21, 2012 om 16:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe oud is ze?

Vladja

le
door leeann - Feb 21, 2012 om 16:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt maar haar ouders weigeren ieder contact. Zij mag dus ook haar eigen spullen niet ophalen. (Wij hebben winterjas, laarzen, lingerie, schoenen moeten kopen omdat zij niets had).

le
door leeann - Feb 21, 2012 om 16:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

Zij is 18 jaar.

vladja
door vladja - Feb 21, 2012 om 17:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ze is dus volwassen. Tot haar 21ste jaar zijn ouders wettelijk verplicht bij te dragen in haar onderhoud. Dat zal ze zelf - desnoods via de rechter - moeten afdwingen.

Is er geld te halen, eventueel door beslag op loon / uitkering / goederen? Als er weinig te halen valt, weegt het niet op tegen de kosten.

Vladja

le
door leeann - Feb 21, 2012 om 17:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vriendin weet pas sinds een aantal maanden dat haar vader haar niet erkend heeft bij haar geboorte. Dus m.a.w. ook haar wettelijke ouder niet is. Is wel haar verzorger altijd geweest. Hoe dit wettelijk precies zit weet ik niet. Haar vader werkt, moeder niet. het is natuurlijk ook vreemd dat haar ouders zomaar haar spullen mogen verkopen en niet teruggeven. Waar zijn je rechten als 18-jarige? Vandaar ook mijn vraag is er misschien ergens een potje/voorziening voor deze kinderen? Of is er een potje voor ons zodat wij haar studiekosten komend schooljaar kunnen betalen. Want dat is volgens mij ook weer rond de 1800 euro (incl. boeken/excursies etc.) We zullen het uiteindelijk wel voor haar betalen maar echt fair vind ik het allemaal niet.

vladja
door vladja - Feb 21, 2012 om 17:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ze kan mogelijk een studielening aanvragen. Verder zijn er geen "potjes", behalve moeder, die behoort bij te dragen.

Vladja

getty
door getty - Feb 21, 2012 om 18:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Is het misschien een idee om eens met de wijkagent te praten? Mogelijk kan die bemiddelen met de moeder om dochter toe te staan om haar spullen op te halen?

le
door leeann - Feb 22, 2012 om 08:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben ook al de politie gebeld om als tussenpersoon te bemiddelen om haar spullen terug te krijgen. Helaas wilde de politie geen medewerking verlenen. Haar moeder heeft geen baan. Het enige dat ik dus kan doen is informatie aanvragen bij haar studiefinanciering. Je ziet wel in deze "zaak" dat je ouders je dus zomaar het huis uit kunnen zetten (wat al zeer triest is) en dat je dan als dochter totaal geen rechten meer hebt. Jammer dat het zo heeft moeten lopen.

mostertpot
door mostertpot - Feb 22, 2012 om 12:29
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=leeann schreef op woensdag 22 feb 2012, 08:45]Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben ook al de politie gebeld om als tussenpersoon te bemiddelen om haar spullen terug te krijgen. Helaas wilde de politie geen medewerking verlenen. Haar moeder heeft geen baan. Het enige dat ik dus kan doen is informatie aanvragen bij haar studiefinanciering. Je ziet wel in deze "zaak" dat je ouders je dus zomaar het huis uit kunnen zetten (wat al zeer triest is) en dat je dan als dochter totaal geen rechten meer hebt. Jammer dat het zo heeft moeten lopen.

Ook al heeft haar moeder geen baan, ze heeft wel inkomsten( de inkomsten van de man waar ze mee samen leeft) en daaruit moet ze haar ouderbijdragen leveren aan haar kinderen.
Weet Vladja of ze ook de moeder kunnen aanpakken voor het ontvreemden en verkopen van de eigendommen van de dochter?

door 421122015 - Feb 22, 2012 om 12:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ga eens naar eens rechtswinkel.

hi
door hipppo - Feb 22, 2012 om 13:31
303 Antwoorden / 2 Vragen

leeann,

Heeft je schoondochter geen huissleutel meer van de ouderlijke woning? Wat die verkoop van spullen op marktplaats betreft is het wellicht mogelijk marktplaats erop te wijzen dat het hier een vorm van diefstal betreft, waaraan niet meegewerkt mag worden.
De moeder staat niet toe dat ze haar eigen spullen komt ophalen en weigert bij te dragen in haar onderhoud.
E.e.a. is in strijd met de wet, maar voordat het bevoegd gezag tot actie overgaat kan je vaak lang wachten. Het moet toch mogelijk zijn via een list toch toegang te krijgen tot die woning.
En zijn er eventueel nog grootouders, ooms, tantes, neven en nichten die bereid zouden kunnen zijn tot een bijdrage, of die mee willen werken aan het verschaffen van toegang tot het huis?

jo
door johnmarie - Feb 22, 2012 om 13:45
25 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zelf zo'n geval maar dan met een stiefkind. Hier speelt het geval dat het pleeggezin waar het kind verblijft de finaciele lusten nemen en de anderen waaronder de stiefvader, waar het kind enkele dagen van de week verblijft deze moeten dan de financiele lasten dragen. Op dit gebied rammeld het hele overheidsbeleid. Hier wordt niet naar het kind in kwestie gekeken. Het ene Ministerie stuurt het door naar het andere Ministerie. Op het einde wordt dan gezegd het intereseert ons allemaal niet wat er met het geld gebeurd. wij betalen aleen maar uit.
Hier zitten grote gaten of lacune in de wetgeving maar niermand die het ook maar iets intereseert.
Eigenlijk zou er een stichting of vereniging moeten komen waar deze gevallen aangbracht kunnen worden om dan zo actie te ondernemen, "Samen staan we Sterk"

ja
door jans2 - Feb 22, 2012 om 14:17
311 Antwoorden / 4 Vragen

Ik denk dat de vriendin van uw zoon zich het beste tot een professionele hulpverlener kan wenden. Die kan haar helpen allerlei praktische zaken te regelen, waaronder de financiele. Ze kan een beroep doen op bv. algemeen maatschappelijk werk, schoolmaatschappelijk werk, sociaal raadsman/-vrouw. Die verwijzen haar dan wel door naar wat er nodig is, helpen haar verder. Ze is 18, dus meerderjarig, vanuit uw warme nest zal ze voor zichzelf moeten gaan zorgen. Petje af voor u!

pino123
door pino123 - Feb 22, 2012 om 14:21
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Je kan ook even bij DUO informeren, wat betreft een tegemoetkoming in de studiekosten etc.... Bij de klantenservice van DUO zijn ze eigenlijk wel heel schappelijk om je hier (indien mogelijk) mee verder te helpen.

Link naar DUO

pino123
door pino123 - Feb 22, 2012 om 14:22
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry, laat maar, geldt niet voor MBO!

ma
door malie - Feb 22, 2012 om 14:25
29 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Leeann,

Ook ik vrees dat je weinig kunt doen aan de hele situatie tenzij het betreffende meisje bereid is de ouderbijdrage te laten afdwingen via de rechter. Dat is wel een hele grote stap die kinderen niet gemakkelijk zullen willen maken. Mijn ex weigerde destijds zijn inkomen op te geven aan 'Groningen' waardoor hij in de hoogste inkomensschaal (fictief) werd ingedeeld. Het bedrag wat hij daardoor had moeten bijdragen, werd afgetrokken van de studiefinanciering van mijn kinderen. Zij kwamen zodoende ernstig tekort want hun vader heeft zich op die manier onder zijn wettelijke verplichting uitgemaakt en geen cent bijgedragen. Ik heb dat allemaal uitgezocht, maar de enige manier bleek toch te zijn dat mijn kinderen een rechtszaak tegen hun vader zouden aanspannen (wat ze te moeilijk vonden en niet hebben gedaan). Andere oplossingen waren er niet.....helaas.
Ik wens de vriendin van je zoon heel veel sterkte!

zwemmer
door zwemmer - Feb 22, 2012 om 14:40
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Naast de studiefinanciering mag iemand tot ca.13.000 euro bijverdienen.

wo
door wolf31 - Feb 22, 2012 om 14:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra je achttien bent geworden, eindigt de aansprakelijkheid van je ouders. Wat niet eindigt, is de financiële verantwoordelijkheid. Volgens de wet zijn ouders nog steeds verplicht te blijven bijdragen in de kosten en levensonderhoud. Dit duurt nog tot je 21ste. Deze regel is er omdat veel kinderen van achttien nog niet zijn uitgeleerd. Studeren is duur en studenten hebben weinig tijd voor bijbaantjes. Daarom hebben ze het geld van de ouders vaak hard nodig. Deze financiële verantwoordelijkheid slaat dus alleen op het levensonderhoud.
Wat betreft het ontvreemden en verkopen van de eigendommen door de moeder van de 18-jarige, lijkt mij aangifte doen bij de politie de juiste weg.
Misschien een goed advies om de hele kwestie voor te leggen aan de juristen van een Instituut Sociaal Raadslieden in uw gemeente.

zwemmer
door zwemmer - Feb 22, 2012 om 15:05
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Leean heeft eerder geschreven dat de politie niet wilde meewerken bij het terughalen van haar spullen uit de woning van de moeder. Merkwaardig dat men haar niet op de mogelijkheid van aangifte doen gewezen heeft. Het gaat toch duidelijk om verduistering van eigendommen. Speelt er nog wat anders?

Zwemmer

gajnieuw
door gajnieuw - Feb 22, 2012 om 16:01
37 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste heel erg goed dat jullie haar hebben opgevangen. Ik weet niet wat er juridisch mogelijk is ten aanzien van haar spullen. Maar ze kan wel bij een uitwonende toeslag voor studenten aanvragen is makkelijk te bewijzen.
Dan kun je nog gaan kijken naar toeslagen bij de belastingdienst. Ook kijken of je geld kunt terug krijgen van de belastingdienst ivm haar studie wat is aftrekbaar.
En dan lijkt het mij ook heel handig maatschappelijk werk hulp te vragen. Vaak weten hun regels, wetten, potjes, subsidies of wat dan ook beter uit gezocht te krijgen. En eventueel vraag bij de gemeente eens. Noem haar dan niet uw schoondochter maar een meisje dat je hebt op gevangen toen ze het huis uit werd gezet.

1paul
door 1paul - Feb 22, 2012 om 18:57
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Ze is uitwonend dus kan ze een uitwonende studiebeurs aanvragen als begin, verder zou ze aangifte kunnen doen tegen haar moeder die HAAR spullen verkoopt tegen haar wil in...

Als laatste een advocaat inschakelen die de moeder aansprakelijk stelt voor eventuele meerkosten mbt haar voeding en kleding die jullie nu betalen, ouders blijven onderhoudsplichtig tot haar 21ste jaar zolang zij studeert...

Succes...

mandalagirl
door mandalagirl - Feb 23, 2012 om 00:21
10 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt een studiebeurs voor uitwonende kinderen aanvragen.
Dit dek in ieder geval de studie- en boeken kosten en een gedeelte voor kleding etc.
Kosten voor kost en inwoning zal U dan voor lief moeten nemen.
Maar een bijbaantje kan ook ;-), om haar hier aan bij te laten dragen.

Mooi dat U haar opvangt, en niet aan haar lot overlaat.
Respect ....

ti
door timfelix - Feb 23, 2012 om 06:42
270 Antwoorden / 13 Vragen

Jammer om dit te horen, maar goed dat u haar in huis heeft genomen! Als u hier echt iets mee wilt doen, dan zult u er een zaak van moeten maken. Helaas is dat duur en brengt het veel werk met zich mee, dus die afweging zult u moeten maken. Verder kan u zoals gezegd een uitwonende studiebeurs aanvragen. Inclusief aanvullende beurs en een lening kan dit oplopen tot ruim 700 euro per maand, waarvan de lening 150 euro per maand beslaat. Dit is een lening tegen een zeer voordelig tarief (rond de 2% op jaarbasis meen ik) en kan over een vrij lange periode terugbetaald worden.

Verder kan zij natuurlijk ook een baantje zoeken naast haar cursus en daarmee zorg dragen voor zichzelf. Veel succes met de situatie!

mandalagirl
door mandalagirl - Feb 23, 2012 om 12:07
10 Antwoorden / 10 Vragen

Misschien een overbodige vraag, maar heeft U trouwens ook al de zorgtoeslag aangevraagd?
Is ook weer 69 euro voor een 18 jarige met een studiebeurs.
Daar heeft ze namelijk ook recht op.

ma
door malie - Feb 23, 2012 om 12:50
29 Antwoorden / 3 Vragen

@timfelix schreef: "Als u hier echt iets mee wilt doen, dan zult u er een zaak van moeten maken. Helaas is dat duur en brengt het veel werk met zich mee".

Helaas kan mevrouw dat niet voor haar schoondochter doen aangezien deze voor de wet meerderjarig is en zelf een rechtszaak tegen haar moeder zal moeten aanspannen. Omdat ze een minimaal inkomen heeft kan ze wel een pro-deo advocaat krijgen. Daarvoor moet ze dan een afspraak maken met een advocaat naar keuze, welke voor haar regelt dat ze dan kostenloos (of tegen een geringe vergoeding) haar zaken zal behartigen.

le
door leeann - Feb 23, 2012 om 13:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,
Hartelijke dank voor al deze reacties. Ik ben er een beetje beduusd van. Ik ga in ieder geval aan de slag met jullie bevindingen. Ik zal contact opnemen met bureau rechtshulp, DUO en toch eens kijken voor zorgtoeslag.
Ook zal ik vragen of "vriendin" eventueel aangifte wil doen tegen haar moeder (het is en blijft natuurlijk haar moeder) over het verkopen van haar eigendommen.
Heel erg bedankt!!

mickie
door mickie - Feb 26, 2012 om 12:04
111 Antwoorden / 33 Vragen

U kun t ook chatten met het juridisch loket. Kost niks en kan direct, nou ja, ik neem aan wel alleen op werkdagen. Allicht weten zij de weg die u kunt bewandelen. Compliment overigens voor uw menselijkheid en gastvrijheid, dat zullen u niet veel mensen nadoen.

vladja
door vladja - Feb 26, 2012 om 12:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als de schoondochter in 2011 al 18 was, kan ze over die volwassen maanden ook nog zorgtoeslag aanvragen. De aanvraag moet dan wel voor 1 april 2012 bij de belastingdienst binnen zijn.

Vladja