Ma
door Marleen60 Dec 10, 2020 om 13:18
Geldzaken & recht

Verhuurder annuleert boeking, wil maar de helft van het geld restitueren

Beste mensen,

Wij hadden een huisje voor 8 pers gehuurd met pasen, vanwege de corona regels hebben we deze boeking moeten afzeggen, gelukkig mochten we de boeking verzetten naar hetzelfde weekend in 2021. Hardstikke mooi. Maar nu mailt de verhuurder dat hij door corona (?) het huisje (voor 415.000€) heeft moeten verkopen en dat hij niet zijn kant van de overeenkomst na kan komen. Hij schrijft tot onze verbazing, dat we nu 'blij' moeten zijn met een restitutie van de helft van het geld. Dit omdat hij eerder zo 'coulant' was bij het omboeken. En omdat corona ons allemaal treft, blabla. Wij hebben hem al gemaild dat we het hier niet mee eens zijn, maar hij blijft dezelfde paternalistische antwoorden geven. Heeft iemand eenzelfde probleem gehad en tips voor ons? Of weet iemand hoe dit juridisch zit?

5264 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2020 om 13:22
16860 Antwoorden / 202 Vragen

En dat mag dus niet. In feite kan hier worden gesproken van wanprestatie en dat betekent dat u de verhuurder in gebreke kunt stellen.
Zie https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/

Aanvullend, zie deze info

In beginsel heeft u iets betaald  u iets voor een dienstverlening die niet wordt

verleend en zou u, zoals al weer enige tijd geleden aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/. Zie ook: http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html m.b.t. wanprestatie en http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/162.html en wijs daarop in te te zenden aansprakelijkstellingsbrief.

Het is de verhuurder die de gemaakte overeenkomst eenzijdig niet nakomt! Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

Nog een aanvulling: als de verhuurder €415.000 heeft ontvangen m.b.t. de verkoop is er ook geen reden om u niet het volledige bedrag terg te betalen. Handel snel omdat er wel sprake kan zijn van financiële noodzaak om te verkopen en vist u bij een faillissement meer achter het net. Nier e-mnailen: per brief in gebreke stellen en de brief aangetekend verzenden. Bij een negatieve reactie incasso inschakelen op basis 'no cure no pay'! (Of als al hiervoor gezegd: rechtsbijstand inschakelen.

ro
door ronny530 - Dec 10, 2020 om 17:20
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees dat u zelf de boeking afgezegd heeft en feitelijk zelf heeft geannuleerd. De verhuurder mag dan annuleringskosten in rekening brengen maar is inderdaad coulant geweest om de boeking voor pasen 2021 vast te leggen. Door wat voor een omstandigheden dan ook moest het huisje verkocht worden en kan de boeking niet doorgaan en krijgt u als compensatie de helft van het betaalde bedrag retour. Dat voorstel lijkt mij redelijk want u heeft in eerste instantie zelf geannuleerd omdat u niet wilde gaan terwijl dat wel kon en nu wel wil gaan maar het huisje is niet meer beschikbaar. Of u juridisch sterk staat durf ik te betwijfelen want u heeft in eerste instantie geanunuleerd en niet de verhuurder.

@H
door @HENK@ Dec 11, 2020 om 16:06
159 Antwoorden / 1 Vragen

natuurlijk werkt het zo niet, er is een nieuwe overeenkomst en die hoort aangehouden te worden

ro
door ronny530 Dec 11, 2020 om 17:10
2784 Antwoorden / 41 Vragen

Zo werkt het niet want enkel de datum van aankomst is gewijzigd.

ne
door neodutchio - Dec 10, 2020 om 17:30
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Op zich een nette huurder dat hij de eerste boeking verzet heeft. Daarmee is een nieuwe overeenkomst gekomen waar zich aan moet houden. Nu hij dat niet meer wilt is het zijn probleem om dit op te lossen. Of hij moet zorgen dat de nieuwe eigenaar de huurperiode overneemt of hij moet u terug betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 10, 2020 om 18:16
2067 Antwoorden / Vragen

Dat vind ook. Hij heeft een nieuwe afspraak gemaakt en is wellicht coulant geweest maar hij kan daar, als het hem niet meer uitkomt, niet eenzijdig op terugkomen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 11, 2020 om 10:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Hij heeft wel kosten gehad, geen inkomsten, maar bij deze verkoop prijs,  verkopen voor of was er nog een schuld op de woning?

Was het op vakantie park of woonwijk? Vele gemeentes gaan handhaven om  Air BNB  te stoppen, en ook andere verhuur stopte dan.
Vele jarenlang verhuurde hebben plotseling weer normale bewoners!

en een niet verhuurde kopen dan vervalt uw recht.
Verder zijn vermoedelijk vele huurders die nu mailen dus standaard antwoord aan iedereen geven lijkt me normaal.
Alleen een rechtszaak om volledige betaalde terug te krijgen mits er nog geld is....?
Dat is dus ook een risico als je niet vooraf informeerde of deze persoon nog geld over heeft na die €415.000,-

pino123
door pino123 Dec 11, 2020 om 11:56
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Verhuurder heeft wel inkomsten gehad.Wat doet het er toe of er nog een schuld op het huis zat, daar heeft TS niets mee te maken. Ook de BNB heeft niets met dit verhaal te maken. Verhuurder verkoopt, dat betekent niet dat het 'recht' vervalt. Dat betekent dat de verhuurder zijn verplichting niet nakomt. Die €415000 kan ook in de zakken van de verhuurder verdwenen zijn.

@TS, mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben, doe hier navraag bij.

@H
door @HENK@ Dec 11, 2020 om 16:07
159 Antwoorden / 1 Vragen

huh ????????? waar slaat dit allemaal op ??

mr
door mrmoto - Dec 11, 2020 om 13:17
167 Antwoorden / 4 Vragen

<paternalistische antwoorden geven > kunt u mij uitleggen wat dit betekend . Ik werd op meneer google niets wijzer.

@H
door @HENK@ Dec 11, 2020 om 16:08
159 Antwoorden / 1 Vragen

dan heb je toch een andere google dan de rest van de wereld ..... :-O

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 11, 2020 om 17:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie  op  Wikipedia ook een vage uitleg en  na Google  vele  variaties waar ik alle kanten mee uit kan, ook de verkeerde!

Moeilijke woorden  voor de  Arbeiders Omroep  Forum?
Ik vermoed maar na diverse links lezen   twijfel ik ook of  ik wel de goede kant op ga.

Mr Moto  heeft volkomen gelijk, Janneke en Jip taal is duidelijker.

mo
door mof - Dec 11, 2020 om 13:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk heeft u recht op teruggave van het hele bedrag, tenzij hij het huisje aan iemand heeft verkocht die het ook verhuurt en uw contract daarmee is overgegaan op de nieuwe eigenaar.

panter22
door panter22 - Dec 11, 2020 om 14:30
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een nieuw huurcontract gekregen of is het oude huurcontract aangepast?
Kijk eens in de voorwaarden of daar nog iets bijzonders in staat mbt de wijziging.
Voorbeeld:
https://www.anwb.nl/binaries/content/assets/anwb/pdf/rechtshulp/modelcontracten/huurcontracten/huurcontract-vakantiehuis-stacaravan-2018.pdf
Je kunt de overeenkomst ontbinden en je geld terug vragen.Info:
https://www.das.nl/aankopen/schadevergoeding-eisen-bij-niet-nakomen-afspraken

1paul
door 1paul - Dec 12, 2020 om 08:47
3156 Antwoorden / 0 Vragen

tja helaas heeft u zelf de boeking geannuleerd en dan heeft u nog geluk dat deze persoon u de helft terug wilt geven....

op zich mag men annuleringskosten in rekening brengen als de klant zelf annuleerd....

aan de andere kant, er is overleg geweest en een andere datum vastgesteld, hiermee kwam een nieuwe overeenkpomst tot stand die gevolgd moet worden, als u geen geld terug krijgt gaat feitelijk gezien de overeenkomst over op de nieuwe eigenaar en moet deze u in de gelegenheid stellen om de gehuurde periode gebruik te maken van het gehuurde....

panter22
door panter22 Dec 12, 2020 om 11:25
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen huurbescherming voor een vakantiewoning. De huidige eigenaar kan het huurcontract opzeggen. Daarom zijn de bepalingen in het huurcontract van belang.

1paul
door 1paul Dec 13, 2020 om 11:58
3156 Antwoorden / 0 Vragen

nee, gaat niet om huurbescherming maar om overnemen kontrakt van de periode die je afgesproken hebt, gaat het kontrakt niet mee dan moet de oude eigenaar huursom terug betalen....

panter22
door panter22 Dec 13, 2020 om 15:43
6599 Antwoorden / Vragen

Die huursom wil de oude eigenaar maar voor de helft terug betalen

1paul
door 1paul Dec 14, 2020 om 06:16
3156 Antwoorden / 0 Vragen

hij kan wel meer willen, je hebt recht op de gehele huursom en als ie die niet terugbetaald schakel je een deurwaarder in, moet je wel alles zwart op wit hebben staan zodat je alles kan onderbouwen....

al met al is dit soort dingen toch altijd moeilijk, afspraak gemaakt, met coulance opgeschoven, afgezegd uiteindelijk....

moet je echt wel allemaal duidelijk schriftelijk hebben vastgelegd wil je echt iets kunnen....