bond007
door bond007 Mar 19, 2005 om 07:20
Geldzaken & recht

Verificatie elecktr. handtekening bij on-line aangifte ?

Deze vraag is zo'n beetje een spin-off van een eerdere vraag deze week die ging over niet-juiste electronische handtekening bij aangifte. Maar nu het volgende: stel je doet on-line (dus niet per floppy !) aangifte, wordt dan de electronische handtekening direct gecontroleerd op echtheid ? M.a.w. als je per ongeluk consequent de verkeerde code heb ingetypt (dus 2 keer hetzelfde foutje heb gemaakt) wordt je daarvan DIRECT op de hoogte gesteld wanneer je daadwerkelijk contact heb met de computer van de belastingdienst. Ben namelijk geschrokken van de opmerking dat in geval van onjuiste electronische handtekening je aangifte als 'vals' wordt bestempeld en je dus opnieuw aangifte moet doen; moet dat dan ook uiterlijk voor 1 april ? Kan me zo voorstellen dat je dan in de knoei komt, gezien de 'snelheid' van de belastingdienst.

Kan deze infomatie niet 1,2,3 op de website van de belastingdienst vinden, en om nu achter in wachtrij van de belastingtelefoon te gaan hangen voor dit fictieve geval..... Daarom maar hier gevraagd, wie weet het ?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt, Bond007

585 5 Rapporteer

wvs
door wvs - Mar 19, 2005 om 08:50
28 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je (zoals in dit fictieve geval)een vergissing hebt gemaakt en je (door tweemaal dezelfde fout te maken) echt niet meer weet welke code je hebt ingetoetst, kun je de aangifte opnieuw verzenden met de juiste code. Het is dan wel te hopen dat je de aangifte nog in de computer hebt staan anders moet je hem helaas weer opnieuw invullen. Ook is het aan te raden om de aangifte inclusief het overzicht uit te printen (doe ik in principe altijd en geef die ook aan de klant mee). , willie

wvs
door wvs - Mar 19, 2005 om 09:12
28 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bond007

Wanneer je een andere code(handtekening) zet op de aangifte moet je dat ook door geven aan de belastingdienst. Dit kan via het formulier in de handleiding die bij de diskette zit of via het programma worden uitgeprint.

Dus een “valse handtekening”is eigenlijk geen sprake omdat je gewoon je code hebt veranderd. Als je de belastingdienst hiervan vergeet op de hoogte te stellen krijg je van hun automatisch een brief thuisgestuurd waarop je de nieuwe code alsnog kunt aangeven.

Hierbij maakt het dus niet uit of dat u per diskette of on-line aangifte doet. Ook maakt het dan niet uit dat dit pas na 1 april gebeurt omdat de aangifte zelf wel op tijd is ontvangen.

Groeten, Willie

bond007
door bond007 - Mar 19, 2005 om 09:27
25 Antwoorden / 20 Vragen

Dank je wel Willie voor je snelle en vroege reactie (ook altijd vroeg wakker op je vrije zaterdag ?), maar 't ging mij om het feit of de belastingdienst bij on-line aangifte direct een controle op handtekening uitvoert (en dus in feite direct de gebruiker daarvan kan verwittigen dat ie wat fout doet) of dat deze controle pas veel later (zeg maar bij de normale vewerking van de aangifte) pas plaatvind.

Even een kleine correctie; jij zegt dat je gewoonweg nog een keer dezelfde aangifte kan versturen (met dan de juiste handtekening maar da's niet waar; Het aangifteprogramma verhindert dat, onder vermelding van het feit dat de aangifte reeds is verstuurd op die en die datum en de onmogelijkheid om deze nogmaals te versturen.

Nog even een ander (algemeen) vraagje: maak het nog uit of je je aangifte heel vroeg of pas op het laatste moment (31/3 23:58 hrs) verstuurd voor het tijdstip van het ontvangen van je voorlopige teruggave; m.a.w. werkt de belastingdienst volgens het principe fist in / first out (wie het eerst komt, wie het ....... etc,) of niet ? Echt zo'n verjaardagsvraag, maar niemand weet het zeker.......

Groetjes, Bond007

fi
door fiscaaltje - Mar 19, 2005 om 10:13
13 Antwoorden / 0 Vragen

Bond 007,

De handtekening wordt niet gelijk 'on-line' gecontroleerd dus in theorie kun je een verkeerde handtekening opgeven. Bij de controle (binnen enkele dagen) wordt gekeken of de opgegeven code overeenkomt met jouw ooit ingestuurde code. Komen die niet overeen, dan krijg je automatich bericht.

Je kunt wel je aangifte nogmaals electronisch verzenden; er dient echter een week te zitten tussen de eerste en de gecorrigeerde aangifte

Zie ook helpfunctie programma

Verzending via internet
Als u een breedbandinternetverbinding heeft (bijvoorbeeld via de kabel of ADSL), kunt u de aangifte via deze verbinding naar de Belastingdienst verzenden.

U kunt uw aangifte en die van uw partner in één keer verzenden. Als u na het verzenden van de aangifte nog gegevens wilt wijzigen, kunt u vervolgens de gewijzigde aangifte pas na 7 dagen verzenden.

Copyright © 2004 Belastingdienst. Alle rechten voorbehouden.

mo
door mobach_1 - Mar 26, 2005 om 12:58
1 Antwoorden / 6 Vragen

Ook wij kregen vandaag opeens 2 brieven over het feit dat onze electronische handtekening niet zou kloppen. Een brijf voor mijn man met 2 formulieren voor een nieuwe handtekening van ons beide en een brief voor mij met dezelfde 2 formulieren voor een nieuwe handtekening.

Ook wij gebruiken al jaren dezelfde electronische handtekening.

Ik vind het niet alleen vreemd maar ook raar dat het nu niet meer zou kloppen.

Verder krijg je 2 aparte enveloppe met 2x dezelfde brief met in het totaal 4 formulieren om in te vullen die je in 4 enveloppe moet versturen.

En wij ons maar afvragen waarom we zoveel belasting betalen :)