ro
door royhelgering Sep 28, 2013 om 12:03
Geldzaken & recht

Verkeerscontrole

Geachte heer/mevrouw,

Graag zou ik van u een antwoord willen ontvangen aangaande de volgende vraag.

Vorige maand heb ik bij een verkeerscontrole een boete gekregen, voor het feit dat ik mijn kentekenpapieren van mijn auto niet bij mij had. Ik heb de desbetreffende polieagente verzocht, ook omdat ik nog geen kilometer van mijn huis vandaan was deze te gaan halen en het te tonen. Zij ging daar onverbiddelijk niet in mee. Via een betrouwbare bron heb ik vernomen dat deze controle onderdeel was van een examen van de politie beambte. Uiteraard zal het terecht zijn dat ik deze boete kreeg, maar wat ik uit de betrouwbare bron vernam is dat degene die examen doet alle mogelijkheden langs moet gaan om uiteindelijk een boete uit te kunnen schrijven. Als voorbeeld noem ik dat ik ook mijn ruitenproeier moest laten werken (welke het overigens goed deed). Als zou blijken dat deze niet werkte zou daar zelfs een boete uitgeschreven voor worden door de examenkandidaat. Puur omdat zij moet laten zien dat zij weet hoe een boete gegeven kan worden.

Ik vind dit echt te ver gaan om burgers op deze manier te gaan bekeuren. Ik heb alle begrip voor een examenkandidaat, maar dit vind ik echt de limit.

Ik heb inmiddels deze boete ontvangen, de somma van 45,00 euro met daarbij de verhoging van administratiekosten van 7,00 euro. Ook dit vind ik een ongepaste zaak. Het feit dat ik een boete krijg oke, maar dat ik dan ook nog administratiekosten moet betalen vind ik te gek voor woorden.

Ik hoop dat u mijn vraag in behandeling wilt nemen en u mij hierover wilt informeren hoe ik verder hier mee om moet gaan.

Met vriendelijke groeten,

Roy [edit redactie]

1639 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2013 om 12:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men in een auto rijdt, hoort men zijn papieren bij zich te hebben. Heeft men die niet dan kan daar een boete voor uitgeschreven worden. Bij boetes wordt al een lange tijd ook administratiekosten in rekening gebracht.

En hoe u hiermee verder om moet gaan? Per omgaande betalen, anders volgt er een verhoging en nog een en ga maar door.

In het vervolg controleren of u de papieren bij u hebt als u in de auto stapt.

Het is niet verstandig hier uw volledige NAW gegevens te vermelden. Vraag de redactie die te verwijderen.

aurora1
door aurora1 - Sep 28, 2013 om 12:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Een dergelijke controle heb ik onlangs ook gehad. Alles werd gecontroleerd, ook de papieren. Ze waren met een hele ploeg (op een zonnige dag) en ik moest zelfs de motorkap openen, maar de agent wist niet precies waar hij naar moest kijken. Heb hem toen maar het e.e.a. aangewezen. Ze controleerden dus alles en er werden ook bekeuringen uitgedeeld.
Zoals tijger1 al zegt, (op tijd) betalen want met in beroep gaan zul je er niet vanaf komen.
Ik heb de redactie al verzocht uw naw gegevens te verwijderen, maar dat zal wegens het weekend denk ik niet eerder dan maandag worden gedaan. Dit is een openbaar forum en het is onverstandig om dergelijke gegevens daarop te vermelden.

vr.gr.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Sep 28, 2013 om 13:04
937 Antwoorden / 2 Vragen

zielig, je vind dat je niet hoeft te betalen omdat jij je niet aan de regels houd? groot gelijk dat ze op zoek naar "problemen" met de auto, deze hoort immers in orde te zijn.

Wel een leuk straatje trouwens, ziet eruit als een leuke buurt, ervan uitgaande dat streetview foto's kloppen ;)

Dus gewoon betalen en in het vervolg wat aandacht besteden aan uw papieren en de staat van de auto, dat bent u verplicht als u een auto heeft.

diumenge
door diumenge - Sep 28, 2013 om 13:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wacht even, als het geen examen was had je er dan geen probleem mee? En die administratiekosten moet iedereen betalen, ben je begrijpelijk niet blij mee, maar staat verder los van de vraag.

Overigens niet slim om hier al je gegevens op het openbare internet te plaatsen. Klik in je eigen vraag dus even op 'waarschuw redactie' en verzoek ze je gegevens te verwijderen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Sep 28, 2013 om 13:19
937 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien het weekend is zullen deze gegevens nog wel even online staan

me
door mein33 - Sep 28, 2013 om 13:20
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Uit een "betrouwbare bron" heb ik vernomen dat de bestuurder van een motorrijtuig altijdhet originele kentekenbewijs van het motorvoertuig bij zich moet hebben en dit bij een controle door de politie, marechaussee of douane aan de betreffende ambtenaar moet tonen.
Hetzelfde is van toepassing voor het rijbewijs.
Het procesverbaal is dus terecht gegeven en u had dit bij elke verkeerscontrole gekregen.
Verder een prachtig verhaal, maar niet terzake doende.

ro
door ron530 - Sep 28, 2013 om 13:24
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Die agente zal niet geslaagd zijn voor het examen omdat ze voor elk foutje een bon wil uitschrijven, zo werkt de politie niet. Het niet kunnen tonen van de juiste papieren is een overtreding waarbij een boete rechtvaardig is omdat u had kunnen weten dat u ze moest kunnen tonen. De ruitensproeier als die niet zou werken zal hooguit een adviespunt zijn om die te laten herstellen maar ook dat is afhankelijk van de verkeers-situatie.

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2013 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op zaterdag 28 sep 2013, 13:19]Aangezien het weekend is zullen deze gegevens nog wel even online staan

Zo kan de Ts nog een weekend te kijk staan op internet. Misschien vindt hij nog wel medestanders, die het ook echt de limit vinden dat hij bekeurd is door een vrouwelijke examen kandidaat. Hoe durft ze.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 28, 2013 om 14:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Terecht zo als al velen hier voor schreven. Maar om fustratie van u op de politie afschuiven lijk mij nu niet de goede manier. Ik weet nu zeker dat u zich ssn DEZE regel geleerd heeft. Maar troost er zijn nog meer regels die bekeuringen kunnen opleveren..Een mens maakt fouten en die worden dan in dit geval bestraft, u heeft meer gemaakt zonder het te weten waar u geen bekeuring voor heeft gehad.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 28, 2013 om 17:44
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Off-topic-tip; fix de site van de ehbo vereniging, die doet het niet helemaal :-)

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2013 om 18:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 28 sep 2013, 17:44]Off-topic-tip; fix de site van de ehbo vereniging, die doet het niet helemaal :-)

..?????????!!

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 28, 2013 om 18:18
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 28 sep 2013, 18:00][quote=lekkerisdat schreef op zaterdag 28 sep 2013, 17:44]Off-topic-tip; fix de site van de ehbo vereniging, die doet het niet helemaal :-)

..?!

Zie hier ;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2013 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@lekkerisdat

Daar zou de politie nu eens naar moeten kijken. ;-)

dearagain
door dearagain - Sep 28, 2013 om 19:39
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*gewoon pech gehad

*op het verkeerde moment, op de verkeerde plaats

mebo
door mebo - Sep 29, 2013 om 10:29
153 Antwoorden / 40 Vragen

Er vanuitgaand dat de verkeerscontrole een opleidings- of examencontrole is geweest is het maar goed dat u een bekeuring heeft gekregen.
Stel je eens voor als een agent in opleiding de (spel)regels niet zou volgen, wat zou dat dan in de toekomst voor consequenties (kunnen) hebben.

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 29, 2013 om 10:41
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Wettelijk moet je ze hebben maar omdat ze meestal uit coulance binnen bepaalde tijd laten zien accepteren.....

Maar ik heb ze ook niet mee, zelden controle en meestal is rijbewijs voldoende.
Een kopie mag niet maar tot nu toe....
Vergeet niet dat als ik 37 jaren lang een kenteken in mijn zak moet hebben deze belastingvrije onleesbaar is dus wat willen ze nu?

Mijn Motor was na 1 regenbui en 3 maanden al nauwelijks leesbaar dus ik wil eerst de plastic kaartjes hebben die andere landen ook hebben.
Het huidige papier is bij bepaalde werkzaamheden omdat je het kenteken niet in de auto mag achter laten binnen korte tijd zo vies......

Ik was mijn rijbewijs vaker dan de auto!
En daar moeten ze ook eens rekening mee houden want alle gegevens op nummerplaat laten hetzelfde zien als de PC die ze hebben.
Alleen rijbewijs is nog noodzakelijk omdat er anders dubbelgangers misbruik van kunnen maken.