na
door naataalie May 25, 2012 om 12:17
Geldzaken & recht

Verkiezing 2e kamer, wat als je niet stemt

In september mogen we weer gaan stemmen. Iedereen van 18+ krijgt een stembiljet thuisgestuurd maar niet iedereen gaat ook stemmen. Wat gebeurt er dan met die stemmen? Mijn schoonmoeder zegt dat de blanko stemmen automatisch naar de grootste party gaan, maar dat lijkt mij niet. Er worden toch alleen ingediende stembiljetten geteld?

26610 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen ingediende/uitgebrachte stemmen tellen. Alleen als je niet gaat stemmen, steun je - in feite - een partij, die je beslist niet wil steunen. Je geeft immers geen tegengas door je stem op een andere partij uit te brengen en die daardoor in een betere positie te plaatsen.

Een blanco stem telt alleen mee om het opkomstpercentage vast te stellen.

Vladja

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Google is ook jóu beste vriend, Naataalie...
Google op 'blanco stemmen' en je vind genoeg informatie.
Hit 1: Wikipedia met uitleg
Hit 2: Rijksoverheid

: Vraag en antwoord

Hoe kan ik blanco stemmen bij een verkiezing?
U kunt ervoor kiezen een blanco stem uit te brengen. U gaat dan wel naar het stembureau, maar maakt geen gebruik van de mogelijkheid een kandidaat of partij te kiezen. U vult niets in op het stembiljet.

Symbolische betekenins
Wanneer u een blanco stem uitbrengt, heeft dat uitsluitend een symbolische betekenis. Uw stem heeft dan, net als wanneer u niet stemt, geen invloed op de zetelverdeling. Het is een misvatting dat een niet-uitgebrachte stem naar de grootste partij gaat. Een blanco stem wordt wel meegenomen bij het bepalen van de opkomst van de verkiezing.

U heeft dus deels gelijk: voor het opkomstpercentage wordt het niet-ingevulde stembiljet wél meegeteld.

Uw schoonmoeder is gezien de tekst van de Rijksoverheid niet de enige die dit denkt...

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 25 mei 2012, 12:35: Alleen als je niet gaat stemmen, steun je - in feite - een partij, die je beslist niet wil steunen.

Volgens die theorie steun je dan heel veel partrijen die je niet wil steunen en het wordt weer opgeheven door andere mensen die ook niet stemmen.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet waar dat als je niet stemt je stem naar de grootste partij gaat. Om de een of andere reden is dat een hardnekkig misverstand. Er gebeurt niets met uw stem. Als u blanco stemt gebeurt er ook niets, maar dan wordt uw stem wel meegeteld in het opkomst percentage.
Als je niet stemt heb je echter ook geen invloed. Maar dat is natuurlijk je eigen zaak.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 25 mei 2012, 12:38: Het is niet waar dat als je niet stemt je stem naar de grootste partij gaat. Om de een of andere reden is dat een hardnekkig misverstand. Er gebeurt niets met uw stem. Als u blanco stemt gebeurt er ook niets, maar dan wordt uw stem wel meegeteld in het opkomst percentage.
Als je niet stemt heb je echter ook geen invloed. Maar dat is natuurlijk je eigen zaak.
DE geldige stemmen is belangrijk om de kiesdeler vast te stellen. Door die stemmen te delen door de kiesdeler in het geval van de 2e kamer 150.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@emcede
Ik had ook gegoogled maar kon het niet vinden. Ik heb dan ook niet gezocht op blanco stemmen omdat dat niet de vraag was.
Het gaat om de mensen die helemaal niet gaan stemmen, ook niet blanco gaan stemmen.

Ik had er zelf nog nooit van gehoord, dat je stem automatisch naar de grootste party zou gaan en dat leek me ook al niet logisch. Ik wist niet dat dat een wijdverspreid misverstand was.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een niet uitgebrachte stem gaat natuurlijk niet direct naar de grootste partij maar als bij de uitslag de verhouding van het aantal stemmen tot het aantal zetels bepaald wordt, heeft de grootste partij er wel het meeste baat bij.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op zich zonde van een verloren stem. Kun (of wil) je niet stemmen, kies dan een partij waar je er zeker van bent dat die toch niet in aanmerking komt voor het vormen van een regering. Gaat ie ook niet verloren en komt ook niet bij een partij met de meeste stemmen.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoort dit topic niet bij discussies?

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530
waarom? ik stel toch een vraag?

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een politieke niet zijnde een consumenten vraag.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neen, geen stem uitbrengen wordt niet gezien als een blanco stem.

Een stemmer die het kiesbiljet in bus doet zonder een hokje rood te maken, dat wordt na de sluiting van het stembureau bij de telling als blanco meegenomen.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op vrijdag 25 mei 2012, 15:13: Een politieke niet zijnde een consumenten vraag.

Ik heb m ook in die cattegorie gezet (overheid, kwam t dichtste bij)
Het blijft een vraag:

Wat gebeurt er met de stemmen van de mensen die wel worden uitgenodigd maar niet gaan stemmen.

Dus niet de mensen die blanco stemmen, maar de mensen die niet stemmen, waardoor de opkomst niet 100% is.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als zeg 54% gaat stemmen dan wordt dat afgedaan als een zeer lage opkomst en op basis van die 54% stemgerechtigden worden de zetels verdeeld. Blanco of twee kruisjes wordt gezien als ongeldig gestemd simpel toch. Het principe "wie zwijgt stemt toe" zal het wel met het vorige kabinet eens zijn. Let wel Kabinet, niet de partijen die er aan deel genomen hebben.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ron530 met het eerste gedeelte ben ik het eens. Als je niet mee doet, doe je ook niet mee aan de verdeelsleutel van de zetels van de politieke partijen. Met het tweede gedeelte niet, dat mensen die niet stemmen het wel met het kabinet eens zullen zijn. Er zijn mensen die uit onvrede niet stemmen. Zoiets als 'ach kan mij het allemaal nog bommen, het maakt toch niet uit wie er wint, of je nou door de hond of de kat wordt gebeten'. In mijn ogen overigens doodzonde, want iedere stem telt, gaat in dit geval letterlijk op.
Is dit een consumentenvraag, indirect in mijn ogen. De politiek gaat zeker over onze portemonnaie en over wat er straks nog over blijft om te consumeren of te consuminderen.