gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 1, 2021 om 23:20
Geldzaken & recht

Verkoop kavel bemiddelingskosten

Heb een kavel te koop. Hiervoor een soort van bemiddelingsbureau gevraagd of die een koper hebben. Na enig onderzoek en zoeken hebben ze een aannemer gevonden.  De prijs die ik er kan voor krijgen is laag. Kan die kavel aan een ander verkopen voor 25% meer.  Dit ook medegedeeld. De prijs kan echter niet omhoog.
kan het bemiddelingsbureau nu kosten in rekening brengen omdat de koop niet doorgaat?

Er is door mij niets getekend, bemiddelingskosten zijn vooraf niet genoemd, uurtarief ook niet en ook niet hoeveel uren er gewerkt zijn.

3908 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 1, 2021 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schakelt dus een "soort van" bureau in om te bemiddelen bij verkoop van een kavel, zonder contract of prijs?

Maar als u het nu zelf verkoopt, bent u uiteraard kosten verschuldigd aan dat "soort bureau".

gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 1, 2021 om 23:32
1 Antwoorden / 5 Vragen

Er is geen verkoop contract getekend noch een prijs bepaald voor de bemiddelingskosten. Die zijn mij niet medegedeeld op generlei wijze in het proces.
vanwaar die kosten?

tijger1
door tijger1 Sep 1, 2021 om 23:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat bedrijf werkt voor niets?

gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 1, 2021 om 23:53
1 Antwoorden / 5 Vragen

Denk ik niet. Hoe ze hun kosten betalen weet ik niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 1, 2021 om 23:30
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Willem,

Het antwoord op uw vraag is : ja.

Over welk bemiddelingsbureau heeft u het?

gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 1, 2021 om 23:34
1 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom ja? Er is tijdens het gehele proces niet over kosten gesproken. De naam van dat bemiddelingsbureau wil ik niet noemen.  Hou het op een die actief is op de nieuwbouw woning markt in Twente

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 1, 2021 om 23:46
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Willem,

U geeft zelf het antwoord al :"een die actief is op de nieuwbouw woning markt in Twente".

Het gaat dus niet om een organisatie van vrijwilligers of met een mooi woord : "filantropische organisatie".......

gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 1, 2021 om 23:50
1 Antwoorden / 5 Vragen

Klopt het is een commerciële organisatie. Echter er is geen enkele overeenkomst getekend alleen een vraag naar een koper.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 1, 2021 om 23:54
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Willem,

Als ik uw profiel foto bekijk, lijkt u nog een jonge vent.

Laat dit een leerproces voor u zijn.

Als u belt naar een advocaat voor advies, kunt u ook een rekening verwachten.

Dus vooraf altijd vragen wat het u gaat kosten als u een professioneel persoon iets vraagt.

sw
door swat1500 - Sep 1, 2021 om 23:43
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, het zou kunnen dat zij bemiddelingskosten in rekening brengen. Nu echter kennelijk niets zwart op wit staat is de vraag of die kosten rechtens afdwingbaar zijn.
U moet wellicht wel oppassen dat zij op hun beurt niet een "soort van" incassobureau gaan inschakelen.
Wellicht heeft u wel eens gehoord van incasso bureau "Binnen zonder kloppen".

tenormin
door tenormin - Sep 1, 2021 om 23:54
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Ja hoor, ze kunnen kosten in rekening brengen. "Een soort van bemiddelingsbureau" bestaat niet. Ze bemiddelen of niet. U krijgt te weinig via hen, dus doet u het zelf. En u kunt achteraf "beter" bemiddelen dan het bureau. Tja, er zullen toch kosten zijn gemaakt voor u om.... Ook al is er niets getekend: u heeft zichzelf wel iets op de hals gehaald dus, dat zal toch een percentage worden van betalen over de waarde van kavel.

justmeagain
door justmeagain - Sep 1, 2021 om 23:58
623 Antwoorden / 8 Vragen

U schakelt iemand in zonder te bespreken tegen welke voorwaarden. Tja dan zal het bemiddelingsbureau gewoon factureren voor de tijd die ze hebben gebruikt om een koper te vinden.
U had ook een  minimale verkoopprijs kunnen afspreken, dan was het bod niet te laag geweest. Maar schijnbaar houdt u niet zo van afspraken maken.
U gaat bij verkoop van uw kabel hopelijk de afspraken wel goed vastleggen.

ne
door neodutchio - Sep 2, 2021 om 08:12
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt de opdracht afgegeven zij hebben een koper gevonden. Dat wil zeggen dat er een rechtsgeldige overeenkomst is waarvoor kosten in rekening gebracht mogen en kunnen worden. Ook al staat er niets op papier, u had kunnen weten dat dit geld gaat kosten.

1paul
door 1paul - Sep 2, 2021 om 08:21
3185 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u gevraagd of zij een koper hebben of heeft u daadwerkelijk opdracht gegeven? Dit is een werkelijk verschil namelijk, in het ene geval heeft u ook daadwerkelijk een opdracht verstrekt en in het 2de geval juist niet....

heeft u de opdracht verstrekt dan moet u uiteraard de door hun gemaakte uren vergoeden OF u moet afgesproken hebben bij geen verkoop via hen ook geen betaling, het zogenaamde no cure no pay....

achteraf kunt u natuurlijk wel discusieren over het gemaakte aantal uren en of deze wel kloppen!!!!

gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 2, 2021 om 08:28
1 Antwoorden / 5 Vragen

Heb gevraagd of ze een koper hebben. Ben daar geweest en de makelaar is hier geweest om de kavel te bekijken.

Hoe regelen de makelaar en u de opdracht?

1. De makelaar legt de opdracht schriftelijk vast. Daarbij geeft hij aan dat deze algemene voorwaarden van kracht zijn.

2. De opdracht bevat in ieder geval een duidelijke omschrijving van de dienstverlening, het loon en de kosten. Geeft u de makelaar later opdracht om andere of aanvullende diensten uit te voeren? Dan bevestigt de makelaar dit schriftelijk aan u, inclusief de prijsafspraken voor deze dienstverlening.

De makelaar kan daarbij gebruik maken van een prijslijst met

een overzicht van zijn loontarieven en kosten aan derden.

3. Het loon en de kosten in de opdracht zijn inclusief BTW.

4. Als u het aanbod van de makelaar aanvaardt, is er sprake van

een opdracht. Bij een verschil van mening moet de makelaar kunnen aantonen dat u het aanbod heeft aanvaard. Als hij dat niet kan, hoeft u de makelaar niets te betalen.

5. U ontvangt deze algemene voorwaarden bij het aanbod van de makelaar.

Als ik naar de voorwaarden kijk valt me op, heb geen schriftelijke opdracht gekregen ook niet een omschrijving. Aanvaarding van de prijs van de aannemer heb ik afgeslagen omdat die prijs lager is dan een markt conforme prijs

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Sep 3, 2021 om 05:58
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Denk dat deze Slordige makelaar  nu  €0,00 zal vangen en  een deurwaarder?

Als jij nergens voor tekende dus 1t\m 5 is voldaan, dan pas kan hij een rechtszaak winnen.

Zou niets betalen voor dergelijke prutser die bevriende aannemer dit gunde als koopje in deze markt.

1paul
door 1paul Sep 3, 2021 om 10:00
3185 Antwoorden / 0 Vragen

ja als ik deze voorwaarden zo lees is de makelaar zelf in gebreke gebleven, laat hem maar bewijzen zou ikz eggen, niet betalen dus....

komt er een deurwaarder vraag deze dan nadrukkelijk om de getekende overeenkomst enz eg hem als ie deze niet kan laten zien er geen overeenkomst tot stand gekomen is!!!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2021 om 09:50
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Aansluitend op de al gegeven antwoorden: Ja. Er is een dienst verleend en u heeft van te voren geen prijsafspraak gemaakt resp. geen 'no cure no pay'afspraak en men zal naar ik aannneem ook algemene voorwaarden hebben en gedeponeerd bij de KvK.

gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 2, 2021 om 11:58
1 Antwoorden / 5 Vragen

De algemene voorwaarden van de nvm zijn hier van toepassing. Echter artikel 3 zegt dat het een en ander op papier moet worden gezet inclusief handtekening. Dit is niet het geval tussen de makelaar en ik. Heb de nvm gebeld en die zeggen dat ik er met de makelaar uit moet komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 2, 2021 om 15:24
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dan is het toch simpel? De makelaar lijkt zich niet te houden aan de NVM voorwaarden (hij moet dan wel NVM lid zijn) en dan is het niet meer of minder een kwestie van een brief verzenden, aangetekend waarin u aangeeft dat men zich niet aan de Algemene Voorwaarden houdt en u de factuur dus niet zult betalen. Bewaar een kopie en bewijs van verzenden goed indien de makelaar 'moeilijk'gaat doen.
Ergo: als dat zo is behoeft u niet te betalen en zo het later toch tot een vordering zou komen via een deurwaarders expoilt,, reageer dan naar de rechtbank met uw bewijs want indien u dat niet doet riskeert u een bij verstek veroordeling.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 2, 2021 om 14:02
2118 Antwoorden / Vragen

U vraagt of men een koper heeft. Dat kun je opvatten als een opdracht tot het zoeken van een koper en dat kun je ook zien als een vraag. Zo'n bureau kan u ook een opdracht laten tekenen en de voorwaarden ter hand stellen en dan is er over en weer duidelijkheid en dat hebben ze nagelaten. Men heeft u blijkbaar niet eens gevraagd wat het minimumbedrag dat u ervoor wil hebben en waaronder u afziet van de koop. Ik zou op basis van bovenstaande informatie niet betalen maar wellicht ontbreken er nog wat "details". Betaalt u niet dan mag u er waarschijnlijk om gaan rechten en weet u na afloop wat de rechter ervan vindt.

marita5
door marita5 - Sep 2, 2021 om 14:11
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gewoonwillem ,

U heeft uw vraag ook op Tweakers gesteld , daar geeft u meer informatie , zie deze link .

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2088114

tenormin
door tenormin Sep 2, 2021 om 15:27
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Dus wel email wisseling. ;-)

panter22
door panter22 Sep 2, 2021 om 16:00
6599 Antwoorden / Vragen

Maar het wordt wel duidelijker.

aurora1
door aurora1 - Sep 2, 2021 om 15:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bedoelt u met "soort van bemiddelingsbureau" een makelaar?

Topantwoord

panter22
door panter22 - Sep 2, 2021 om 16:08
6599 Antwoorden / Vragen

Dat bemiddelingsburo of makelaar of wat dan ook, handelt dus voornamelijk met professionele verkopers.
In die algemene voorwaarden staat:
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op dienstverlening met betrekking tot onroerend goed in Nederland, tenzij de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf (consument)*. Voorzover niet anders blijkt wordt onder onroerend(e) goed(eren) verstaan onroerende zaken en beperkte rechten daarop.
* Op de totstandkoming en de uitvoering van een tussen een consument en een NVM-lid gesloten overeenkomst van opdracht tot dienstverlening met betrekking tot in Nederland gelegen onroerende zaken behoren de Algemene Consumentenvoorwaarden NVM van toepassing verklaard te worden
https://www.nvm.nl/media/3hxgeqf4/algemene-voorwaarden-professionele-opdrachtgevers-2011.pdf
De opdacht is voor een professionele verkoper vormvrij. Dus een mailtje of een mondelinge opdracht kan voldoende zijn.
Wat dit buro over het hoofd heeft gezien, is dat je een verkopende consument bent.
Daar gelden wel vastgestelde regels voor waar het buro niet aan heeft gedacht.
Als daar de voorwaarden in staan, die je hebt genoemd, dan is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Wat je  kunt  doen, is het buro wijzen op de juiste algemene voorwaarden. Waaraan niet voldaan is.
Kijk eens bij artikel 12 recht op loon en gemaakte kosten
https://www.era.nl/algemene-consumenten-voorwaarden-nvm

gewoonwillem
door gewoonwillem Sep 2, 2021 om 23:40
1 Antwoorden / 5 Vragen

Zal nog even wachten op de factuur. Ik denk dat het probleem hier ontstaan is. Regelgeving die voor professionele verkopers bedoeld zijn zijn op mij toegepast. Het betreft een kavel met industriële bestemming echter door een verkopende consument aangebracht.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 2, 2021 om 17:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Elke makelaar die deze verkoopopdracht kreeg moet wel   de gegevens op papier hebben en U laten tekenen.

Alleen mondeling zonder de kosten of provisie   kun je hun factuur als  onredelijk gaan weigeren.

Je had voordelig via  jaap.nl of funda.nl  kunnen adverteren of  op Fake boek...

Ja, die dubieuze zooi leverde mijn een leuke kavel op,  iets meer naar 't Noorden.

Vooral als je Bieden vanaf doet,  €10.000,- en  je zult  een flink overboden kavel krijgen.

Gewoon een klantenlokker waar  iedereen over praat.

Mijn Ex Woning voor f140.000,- aangeboden  wat  de nieuwprijs in 1982 was....

€63,600,- en bieden maar!

Binnen week zat ik op  5x de vraagprijs.

Daarna rustiger en serieuze bezichtigingen   en nog iets meer gevangen.

Geen makelaar nodig...    560 km Boven Paris verhaal  en  de rest zoeken ze zelf maar uit.

Maar een mondelinge opdracht,  dat is niet slim van U maar nog dommer van die Makelaar.

tijger1
door tijger1 Sep 3, 2021 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een sprookjes weer.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 2, 2021 om 19:36
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Willem,

U kunt gewoon een klacht indienen bij de NVM.

mo
door mof - Sep 3, 2021 om 16:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u ze gevraagd heeft te bemiddelen dan is er een overeenkomst. Als ze dan bemiddeld hebben dan bent hen daarvoor iets schuldig.

pr
door praat mee - Sep 3, 2021 om 19:09
30 Antwoorden / Vragen

Dom om vooraf niets af te spreken