ke
door keesje12345 Jun 29, 2016 om 02:32
Geldzaken & recht

Verkoper marktplaats verhoogd de prijs wanneer wanneer we voor de deur staan

Hallo mensen,

Helaas hebben we vandaag een wat minder leuke ervaring met een verkoper via Marktplaats. Ik had gereageerd op een advertentie met tuinmeubelen die voor 400 euro te koop werd aangeboden, na onderhandeling konden we de set voor 350 euro ophalen, mits we die dezelfde dag nog zouden ophalen.Omdat ik zelf niet in de gelegenheid was om dit te doen, heb ik dit door een kennis laten doen. Maar daar aangekomen (hij was 10 min te laat), zei de de vrouw dat ze hem al aan iemand anders had beloofd die 400 euro wou betalen en dat we de set alleen mee konden krijgen als we 400 euro zouden betalen. Ik ben hier niet mee akkoord gegaan, omdat we al een bedrag hadden afgesproken. Nou snap ik dat we 10 minuten te laat waren, maar we hebben ook kosten moeten maken, aanhanger regelen, brandstof en die jongen wat geld betaald (was voor hem ook 2 uur rijden). Nou vroeg ik me af is het mogelijk om die kosten op haar te verhalen? Of staan we niet in ons recht, omdat hij 10 minuten te laat was? Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

23349 21 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 29, 2016 om 04:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Op MP kennen ze kennelijk "een man een man, zijn woord zijn woord" niet, de hoogste bieder krijgt het dan. En nee, kosten verhalen op een particuliere verkoper gaat het niet worden, hoe lullig ook voor je. Denk ook, eerlijk gezegd, niet dat die 10 minuten "te laat" echt het probleem was, maar wel de 50 € verschil. Zonde, helaas enz. Maar de 2 uur rijden is simpelweg verloren. Jammer voor je, dat natuurlijk wel.

Cookies
door Cookies Jun 29, 2016 om 09:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel erg generaliserend. Er zitten meer dan genoeg (ver)kopers die zich wel aan afspraken houden, is mijn persoonlijke ervaring.

pi
door pieterwolters Jun 29, 2016 om 18:33
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Carola zegt: de meeste mensen zijn gewoon normaal. Maar aso's heb je overal, dus ook onder MP verkopers. Generaliseren is de bron van het meeste kwaad in de wereld....

Cookies
door Cookies - Jun 29, 2016 om 08:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, die kosten kun je niet op de verkoper verhalen. Het is natuurlijk een waardeloze streek van de verkoper, maar dergelijke figuren kom je helaas op MP vaker tegen. Ook zelf wel eens meegemaakt, ik hoop dan altijd maar dat die hogere bieder niet op komt dagen zodat ze met hun zooi blijven zitten.

Verkoop als particulier zelf ook regelmatig, maar bij mij is afspraak = afspraak. Daar krijg ik dan weer regelmatig gezeur mee met andere kopers, want die vinden dat als zij hoger bieden, ik me niet aan afspraken met eerdere kopers hoef te houden.

ke
door keesje12345 Jun 29, 2016 om 14:01
3 Antwoorden / 3 Vragen

Het is heel slecht, maar ik hoop idd dat de volgende koper niet komt opdagen. Zelf heb ik weleens meegemaakt dat ik een hoger bod uitbracht en er vervolgens achter kwam dat er al een afspraak stond, als zo'n verkoper dan toch met mij in zee wilt gaan, dan ga ik toch twijfelen, want als iemand anders weer een hoger bod uitbrengt, zal die persoon mij ook weer afzeggen. Met kopers heb ik eigenlijk minder gezeur, meestal als ik aangeef dat er al iemand komt, maak ik de afspraak dat als ze niet komen of het niet willen hebben, dat ik ze opbel en dat ze het dan alsnog kunnen ophalen.

hansje klein
door hansje klein - Jun 29, 2016 om 09:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Voortaan de ver- of aankoop vooraf beter schriftelijk vastleggen/vasthouden zou een preventieve oplossing kunnen zijn. Nu heeft u klaarblijkelijk geen duidelijke bevestiging van mondelinge afspraken in de hand? waardoor u uiteindelijk de domme bent en op de gemaakte onkosten blijft zitten zonder een 'levering'.

Cookies
door Cookies Jun 29, 2016 om 09:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Schriftelijk iets vastleggen bij een particuliere MP verkoper heeft geen enkele zin. Of je moet zin hebben om er een rechtzaak over te beginnen. En wie heeft dat?

hansje klein
door hansje klein Jun 29, 2016 om 09:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik maak niet zo vaak gebruik van MP, maar heb ooit vooraf wèl een email-verkeer gehad met een verkoper. Dat zou toch een basis kunnen zijn om ter plekke de levering volgens afspraak te kunnen afdwingen. Omgekeerd heb ik bij een verkoop ook niet zo precies op het vasthouden van een toezegging gelet. U heeft gelijk, dat het een gedoe wordt om je gelijk te willen halen. Toch is deze case een voorbeeld daarvan om vooraf duidelijke afspraken te (moeten) maken. Bij voorbeeld niet toezeggen dat je om tien uur komt, maar tussen negen en elf, of ca. tien uur. Het blijft echter ontevredenstellend bij het niet aanhouden van afspraken van één van de partijen. Gelukkig gaat het vaker goed, dan fout.

ke
door keesje12345 Jun 29, 2016 om 13:47
3 Antwoorden / 3 Vragen

Alles is vastgelegd via sms. Het is idd een goede les geweest om niet een vaste tijd af te spreken, maar tussen zo en zo laat. Of om voor het vertrek nog een x te bellen, dat we eraan komen.
Wel heb ik het een keer eerder meegemaakt dat iemand meer geld kon krijgen voor iets, maar deze persoon had in ieder geval van te voren opgebeld, zodat er geen onnodige kosten gemaakt zouden worden. Maar het gaat idd vaker goed dan fout.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2016 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En er hoeft natuurlijk ook helemaal geen andere koper te zijn die € 50,00 meer biedt. Dit is gewoon een leugenaar.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 29, 2016 om 12:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Precies,  gewoon weten dat ze 2 uur hebben gereden en dan meer vragen omdat ze de koper prima voor het blok kunnen zetten. Want wie wil nu 2 uur voor niets rijden.
Diewilik

tr
door trofaiac Jun 29, 2016 om 13:34
57 Antwoorden / 4 Vragen

Dan zeg je tegen die verkoper. Oke dan wacht ik twee uur en kijken of die andere koper komt opdagen. Tien tegen een dat het niet waar is.

ke
door keesje12345 Jun 29, 2016 om 13:49
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ze vertelde dat de andere verkoper de volgende dag zou komen, dus daarop wachten had geen zin. Maar zelfs al had ze 5 euro meer gevraagd, dan had ik het niet gedaan, blijft toch een principe kwestie.

th
door theo12 - Jun 29, 2016 om 11:39
42 Antwoorden / 28 Vragen

Als u het zwart op wit heeft dat u deze kon kopen voor het boven genoemde bedrag kunt u via een cervile prociduren dit aankaarten maar gaat veel geld kosten

hv
door hvp - Jun 29, 2016 om 11:43
10 Antwoorden / 0 Vragen

Marktplaats blijft een cowboywereld waar zich nogal wat geldwolven ophouden. Ik mijd de plek liever, ook omdat ik doodmoe van al die vervuilende advertenties "bezorgt ook in...." en dan nieuwe waar aanbieden., terwijl ik iets tweedehands wil kopen.

redfloor
door redfloor Jun 30, 2016 om 14:25
166 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kan je gewoon instellen gelukkig... Gewoon even aanvinken bij conditie 'gebruikt' en eventueel 'zo goed als nieuw'. Scheelt enorm!

jo
door joan - Jun 29, 2016 om 12:00
26 Antwoorden / 4 Vragen

Dit zijn gewoon oplichters, meld dit bij Marktplaats, dat lijkt me het beste, misschien dat hun contact op kunnen nemen met die lui.
Sterkte

Cookies
door Cookies Jun 29, 2016 om 13:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Kijk eens in het woordenboek wat het woord 'oplichter' in houdt!! En melden? MP doet daar - terecht - niks mee.

kriekra
door kriekra Jun 29, 2016 om 16:45
204 Antwoorden / 64 Vragen

Je kan dit gewoon melden aan MP hoor. Hiermee heb je het geld van de gemaakte kosten niet terug, maar misschien wordt dan wel het account van de adverteerder geblokt, zodat die geen andere kopers meer kan benadelen. Zie:

kriekra
door kriekra Jun 29, 2016 om 16:49
204 Antwoorden / 64 Vragen

De link werkt niet. Maar als je googelt op: "klacht over een aanbieder melden marktplaats" kom je bij een klachtenformulier waarop je je klacht over de aanbieder kan melden

ph
door phpieterse - Jun 29, 2016 om 12:33
24 Antwoorden / 8 Vragen

Melden bij Marktplaats!

Cookies
door Cookies Jun 29, 2016 om 13:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En dan? MP doet daar - terecht - niks mee.

akkerdistel
door akkerdistel - Jun 29, 2016 om 12:37
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt uiteraard altijd een civiele procedure starten, maar eerst zou ik haar gewoon 'n rekening van de kosten sturen. Wil ze nu niet betalen schakel je een incassobureau in, dan leren ze vanzelf dit soort geintjes af.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 29, 2016 om 12:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kansloos op voorhand, hoe wil je bewijs aanleveren? En een bedrijf is al niet verplicht om aan je te verkopen laat staan een particulier. Ze hadden immers ook kunnen zeggen dat ze zich hebben bedacht en de set toch niet willen verkopen.
Diewilik

Cookies
door Cookies Jun 29, 2016 om 13:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@@@gelukkig is de Nieuwsbrief weer uit.;-)

akkerdistel
door akkerdistel Jun 29, 2016 om 22:43
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@Diewilik praat ik nu echt IJslands? Lees mijn zin nog eens, maar dan heel rustig. Dan nog een beetje logisch nadenken en je bent er, heb werkelijk alle vertouwen in dat dat je dat gaat lukken.

endemion
door endemion Jun 30, 2016 om 17:35
237 Antwoorden / 3 Vragen

Heel knap als je als particulier voor zoiets een incassobureau weet in te schakelen of je moet bereid zijn daar zelf voor te dokken want op basis van "no cure no pay" gaat dat echt niet lukken is mijn ervaring.

renehk
door renehk - Jun 29, 2016 om 13:12
21 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou dit incident in ieder geval aan Marktplaats melden. Misschien blokkeren ze het account van de verkoper dan, waarna hij hopelijk geen nieuw account kan aanmaken.
Mijn tweede advies is om niet op Marktplaats te kopen. Daar vindt zoveel bedrog plaats dat je beter in een winkel kunt kopen.

akkerdistel
door akkerdistel Jun 29, 2016 om 22:45
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Nope, zo werkt dat daar niet. Zelfs oplichters/stalkers geven ze bij Marktplaats vrij spel. Enkel en alleen het geld dat is waar ze zich daar druk om maken.

wi
door willemwriter - Jun 29, 2016 om 13:58
12 Antwoorden / 0 Vragen

Die tien minuten te laat is als argument natuurlijk flauwekul, en al helemaal als de verkopers wisten dat jullie er twee uur voor moesten rijden. Dat verkoper liegt dat ze barst blijkt tevens uit het feit dat ze de set al voor 400,- aan een ander had beloofd, die ze kennlijk dus eveneens voorliegt, want ze moet ook die belofte immers dan verbreken. Kortom: een oplichtster die voor het onderste uit de kan wil gaan, en zich niet aan afspraken houdt. Ik zou dit aan MP doorgeven, en hun advies afwachten. Misschien kun je verkoper met hulp van MP voorleggen dat ze verplicht zijn die set voor 350,- te leveren (en nu bij jullie te bezorgen), of anders bij MP op de zwarte lijst komen, dus daar niet meer mogen adverteren. Via hun IP-adres, dan hoeven ze het ook niet met andere mailadressen te proberen. Ik neem aan dat u voor die 350,- het bewijs in de vorm van mails heeft, dan staat u sterker. Overigens heb ik in al die jaren zelf nog nooit met aan- of verkopers via MP problemen ondervonden, maar dat zegt natuurlijk niets.

ke
door keesje12345 Jun 29, 2016 om 14:18
3 Antwoorden / 3 Vragen

De verkoopster had aangegeven dat doordat wij 10 minuten te laat waren ze de set al aan iemand anders had beloofd. Blijft dan wel raar dat we hem voor 400 euro mochten meenemen. Had de afspraken telefonisch gemaakt, maar heb later alle afspraken en de gang van zaken nog eens na haar door gesmst, om in ieder geval nog een vorm van bewijslast te hebben. Ze heeft hierop terug gereageerd door haar excusses te maken, en doordat ze zoveel reacties had gehad het ook allemaal niet wist en dat die 50 euro voor haar een hoop geld was. Hierop heb ik terug gereageerd dat we een afspraak hadden en dat ze me ook van te voren had kunnen bellen dat het niet door zou gaan, zodat we in ieder geval niet voor niks zouden komen en ook geen onnodige kosten hoefden te maken en of ze de kosten die we hadden gemaakt aan ons terug zou betalen. Hier heeft ze niet meer op gereageerd.
Ik zal een kijken of MP hier iets mee kan doen, maar ik betwijfel het.
Ook ik heb gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt via MP, terwijl ik door de jaren heen toch zeer veel heb gekocht en verkocht via MP.

di
door diversion - Jun 29, 2016 om 14:16
103 Antwoorden / 7 Vragen

Helaas een vaak voorkomende ergernis bij Marktplaats, heb ook diverse keren dit soort praktijken meegemaakt. Maar hoewel ik u niet veel kans geef om de schade op deze persoon te verhalen, zou ik als u een rechtsbijstandverzekering hebt en bijvoorbeeld een mailtje o.i.d. kunt tonen waarin de afspraak zwart op wit staat het toch proberen als ik u was. En ik zou Marktplaats op de hoogte stellen, hoewel ik zelf ondervonden heb dat ze niet echt veel doen met klachten over verkopers. Maar als je vervolgens een bericht op Marktplaats zet om niet bij een bepaalde persoon te kopen zijn ze er wel als de kippen bij om die te verwijderen. Ik verkoop ook regelmatig spullen via Markplaats en ik heb ook wel eens meegemaakt dat iemand met een hoger bod komt nadat ik met iemand een prijs heb afgesproken, maar die afspraak staat dan gewoon. Daarom zet ik de advertentie in zo'n geval direct op "gereserveerd" zodat er geen biedingen meer binnen kunnen komen. Helaas is ook Marktplaats een afspiegeling van de huidige (vaak asociale) samenleving waarin we leven.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 29, 2016 om 19:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Afspraak is telefonisch gemaakt dus niet te bewijzen.
Diewilik

lo
door lopaka - Jun 29, 2016 om 16:36
70 Antwoorden / 47 Vragen

Het wordt tijd dat zulk soort mensen (onbetrouwbaar) is met naam en adres vermeld worden op deze en andere sites.
Gr,
Rob

audb
door audb - Jun 29, 2016 om 17:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De regel Koop is Koop geld ook voor een particulier maar dan zou u daar wel getuigen bij moeten hebben gehad of een email waar in dat staat (altijd uitprinten en mee nemen).

Had het dan gebeurt dan had u de politie kunnen inschakelen misschien had u dan de tuinset niet gekregen maar wel maakte u dan meer kans op een schade vergoeding.

Wat betreft de kosten bij een kantonrechter zijn dat is afhankelijk over wat voor zaak het gaat maar dat kan u lezen op https://www.rechtspraak.nl/Hoe-werkt-het-recht/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/paginas/griffierecht-kanton.aspx en doorgaans wordt dit soort zaken schriftelijk afgehandeld.

Ma
door Mat Matheij - Jun 30, 2016 om 02:24
986 Antwoorden / 3 Vragen

Je zou zo zeggen dat -naar ik aanneem- mondelinge overeenkomst ook geldt. Het is nimmer verstandig om niet bij enige koop aanwezig te zijn al was het maar om de staat van het  te kopen artikel te beoordelen. Onverstandig. Wanneer U geen schriftelijke afspraak had over de prijs staat het iemand vrij een hogere te accepteren daarbij doen de door U gemaakte kosten er niet toe. Tja dat is nu Marktplaats.

freix.
door freix. - Jun 30, 2016 om 14:31
28 Antwoorden / 14 Vragen

Op marktplaats is alles geoorloofd heb ik ook al ervaren..... Zelfs fatsoensregels gelden niet bij alle aanbieders. Gelukkig heb ik meerdere positieve ervaringen. Maar kosten verhalen kun je alleen via de rechter en vaak is dat niet haalbaar en de niet kostendekkend.....

so
door solbeamer - Jul 1, 2016 om 08:27
30 Antwoorden / 3 Vragen

Marktplaats is boevenland met helersprijzen.
Boefdieven, boeven, pikdieven en eerlijke lui die met hun prijs mee moeten gaan omdat de laagste (lees: boefdievenhelers-) prijs nu eenmaal zijn waar slijt.

:D

Had ik al pikboeven gezegd? Oplichters nog nie geloof ik :D

3 duimen omhoog voor een site waarin geen enkele (betrouwbare) permanente review/feedback score zit. (zoals bij ebay wel het geval is)

Marktplaats is handig. Men handelt buiten het systeem, en men kan handje contantje, en aan de deur ophalen/afhalen.
Maar het blijft een steegje kraampje. Met het risico van de karateklap in den nek dus.

(bij mijn broer wilde de koper/verkoper (marktplaatsdeal) 'even met 3 man langskomen voor de deal'. Klonk als een aanlokkelijk aanbod, maar mijn broer zei dat het niet door ging omdat hij de deur uit moest. Knap staaltje hè?)

Hesses graag!!! Op ebay heb je al deze fratsen niet! Niet achteraf klagen dus. Men wist dat men in een steegje zaken aan het doen was. Marktplaats is waar men van gepikte waar af kan komen in bulkhoeveelheden... En raadt eens hoe men meestal aan gepikte waar komt. Men een schroevedraaier en bruut geweld met den schouder!

[quote]

volgens woordvoerder Jasper Teijsse is het een feit dat gestolen goederen vaak via Marktplaats worden verhandeld. "Daar zit dan vaak zware criminaliteit als woninginbraak en overvallen achter."

[/quote]

-avoid!-

holstein
door holstein - Jul 1, 2016 om 08:53
922 Antwoorden / 16 Vragen

Dit is vast eentje van het soort mensen dat zichzelf totaal niet schaamt wanneer ze hun woord breken, het zijn gewoon lui van niks en helaas hebben veel van ons daar wel eens ervaring mee gehad.
Wat je er aan doet, geen gekke dingen en vergeten die lui, prijs je gelukkig dat je zelf zo niet in elkaar zit.....

co
door consument35 - Jul 1, 2016 om 12:45
7 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is Marktplaats helaas ten voeten uit en het gebeurt steeds vaker is mijn ervaring. Verkopers gaan, na afspraak dat we een akkoord hebben, voor bijv. 'een euro' meer toch ineens met iemand anders in zee.
Het is op te lossen dat dit soort praktijken in de toekomst minder gebeuren maar Marktplaats schijnt er niet aan te willen dat je een waardering kan geven aan verkopers of aan kopers. Dit is wel al jaren het geval bij eBay zodat je weet of een particuliere verkoper te vertrouwen is doordat andere kopers al een positief of negatieve reactie bij iemands verkoop/verzending hebben geplaatst.
Als Marktplaats dit systeem ook gaat hanteren dan zal er veel minder fraude kunnen zijn dan nu. Nu kun je alleen aan iemands account zien hoe lang hij al bij Marktplaats is ingeschreven maar niet of dat ook zekerheid geeft.

Als marktplaats niet snel zijn klantvriendelijkheid aanpast in deze dienstverlening zal hopelijk een concurrerende site de markt overnemen waar tweedehands spullen worden aangeboden en kopers/verkopers wel meer te vertrouwen zijn. Alleen de naamsbekendheid is niet heilig wanneer er zoveel slechte ervaringen mee gemoeid zijn en kan op den duur tegen je werken... Einde Marktplaats? Veel mensen in mijn omgeving mijden de site al bewust.

pi
door piete242 - Jul 2, 2016 om 20:28
12 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring. Echter kunt u geen enkele aanspraak maken op wat dan ook bij Marktplaats. Het hangt van de eerlijkheid en oprechtheid af van de verkopers. Gelukkig gaat dat meestal goed maar niet altijd. Afgelopen week had ik het tegenovergestelde. Beloofd voor 25 euro en later werd er verder geboden tot 65. Toch kreeg ik het voor 25 zoals afgesproken. Een warme douche.

Tip: laat de advertentie op gereserveerd zetten dan is het duidelijker voor iedereen.
Te laat komen kan altijd maar neem dan contact op ... want anders??? en het is een kleine moeite toch?

door 6931wr16 - Jul 4, 2016 om 14:28
10 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, dat denk ik wel.
Te laat is te laat. Of het nou 2  of 20 minuten is.
Het is natuurlijk zuur, maar dat is het nadeel van markplaats.