st
door stijn van baalen Nov 16, 2016 om 21:33
Geldzaken & recht

Verplicht cursus volgen

Hallo,

Ik werk al 5.5 jaar in een laboratorium van een gieterij. Dit werk doe ik al jaren met plezier. Ik werkte eerst 3.5 jaar als uitzendkracht en inmiddels in vaste dienst.
Bij mijn vaste aanstelling werd er aan me gevraagd of ik eventueel cursussen wilde volgen. Ik heb aangegeven dat ik altijd wel wil leren, mits in overleg met mijn leidinggevende van wat hij van mij verwacht.
Tevens de vraag gesteld waarom ik als uitzendkracht geen cursus mocht volgen. P&O gaf aan dat ze je dan vast aan moesten nemen.

Mijn vorige leidinggevende heeft me zonder overleg al voor een cursus op geven. Wel in werktijd, ik kwam hierachter toen de leraar mij daarop aansprak. Volgens mijn leidinggevende mocht ik niet weten dat ik ervoor opgeven was. De cursus heb ik gedaan en met succes afgerond. Daarna heeft hij me ingeschreven voor een opleiding die niet meer bestaat en weer zonder overleg. Deze opleiding is niet doorgegaan omdat deze niet meer bestaat.

Inmiddels heb ik sinds Januari een nieuwe leidinggevende. Hij heeft me een paar keer gevraagd of ik interesse had in een cursus. Ik antwoorde dat ik wel interesse had, en gevraagd wat mijn doorgroeikansen zijn. Die er niet. Hij heeft me in September ingeschreven voor een cursus metaaltechniek van 3 maanden. De cursus is inmiddels verlengs met 3 maanden. De leraar zei dat dit was om hem aan het werk te houden.
Ik heb tot tweemaal toe met mijn leidinggevende gepraat. Hij komt ermee dat je het verplicht bent om het te doen, anders ontwikkel jezelf niet. En dat ik prive alles opzij moet zetten om te slagen. Contractueel hebt ik niks getekend.
Collega's is hetzelfde overgekomen, sommige zijn zelfs zo bang geworden door dit gedrag dat ze bang zijn hun baan te verliezen.
Je krijgt geen salarisverhoging en groeit niet door. Mijn vraag is dus, hoever kan mijn werkgever gaan?

1016 5 Rapporteer

cloud
door cloud - Nov 16, 2016 om 22:06
7 Antwoorden / 4 Vragen

Stel je voor dat je jezelf niet ntwikkelt en je blijft qua kennis en vaardigheden stilstaan op het niveau van twee jaar geleden. En stel dat over een paar jaar het bedrijf failliet gaat.
Wi heeft er dan het meeste kans op een baan elders. Jij zonder cursussen of die collega die naar cursussen ging om bij te blijven over alle ontwikkelingen? Het gaat er in elk mensenleven om dat je jezelf verbetert. Ik ben het met je eens dat niet elke cursus je veel oplevert, maar leren kan ook leuk zijn. En soms kan het handig zijn gevolgde cursussen toch op je levensbeschrijving (C.V.) te kunnen noteren bij het kopje "opleidingen".
Of misschien solliciteer je over een jaar of drie wel bij een ander bedrijf en ook dan staan gevolgde cursussen goed op je C.V. Toen ik vroeger wel eens sollicitaties bekeek, pakte ik als eerste altijd de C.V. en pas wat later de brief zelf. Ik vond de C.V. altijd veel interessanter.

Als een cursus echt zinloos is, moet je zorgen dat je je leidinggevende te slim af bent. Zoek zelf een cursus op waar je echt iets aan hebt en zorg dat je die paraat hebt. Liefst intern, want dat zal het bedrijf geld schelen, maar waarom niet extern?
Ik zou zeggen: grijp elke kans die je krijgt en kijk niet alleen op de korte termijn, maar ook op de wat langere termijn. Eigenlijk denk ik dat die leidinggevende van jou wel een beetje gelijk heeft, maar hij zou die inschrijvingen op cursusssen best wel vooraf met je kunnen bespreken.
Ik wens je veel wijsheid toe!

eclipse
door eclipse - Nov 16, 2016 om 22:27
1561 Antwoorden / 370 Vragen

In kennis en vaardigheid  gaat U er toch op vooruit, en dat in de baas zijn tijd, en doorgroeien bij een bedrijf, wat zijn de optie `s  bij een gietijzer controleur .......ik neem aan dat U d kwaliteit  van het gegotene  moet testen ...op sterktte, vollume e.d.. hoe meer kennis hoe beter Uw  kansen mocht  u onverhoopt op straat belanden. faillisement  oid   succes...

aurora1
door aurora1 - Nov 16, 2016 om 22:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Om eerlijk te zijn zie ik uw probleem niet. Op kosten van de baas cursussen doen en (overwegend?) in de tijd van de baas, waarmee u uzelf kunt verbeteren, en in de toekomst eventueel meer kansen hebt mocht het werk bij deze baas ophouden. Wat is nu 3 maanden, of 2 x 3 maanden? Hoezo privé alles opzij zetten? Een beetje thuis beetje zitten leren in de vrije uurtjes als dat al het geval zou zijn?
Velen zouden mogelijk met uw willen ruilen voor dergelijke (gratis) kansen.

ha
door halex - Nov 16, 2016 om 23:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wees blij dat u deze kansen krijgt aangeboden. Wellicht zijn er in dit bedrijf geen doorgroeikansen, maar als u ooit eens besluit om verder te kijken, hebt u wel een aantal extra cursussen op uw CV staan. Dat kan nooit kwaad.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2016 om 14:49
16966 Antwoorden / 202 Vragen

Kunt u zich voorstellen dat bij mij de gedachte opkomt dat u misschien helemaal niet zo graag met een vaste arbeidsovereenkomst bij deze werggever wilt blijven. En let op: iedere met goed gevolgde cursus geeft wel degelijk doorgroeimogelijkheden. Waar zijn cursussen anders voor?
Bij blijven, nieuwere technieken etc.