eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 Aug 20, 2011 om 19:26
Geldzaken & recht

VERTREK UIT HUURWONING NA 28 JAAR

Door een kennis ben ik gevraagd de volgende vraag te stellen:

Na 28 jaar in een huurwoning te hebben gewoond wil ik gaan verhuizen.Natuurlijk is in die jaren wal het een en ander ver-anderd. parket op de betonvloeren, een tussenmuurtje gesloopt, de badkamer vernieuwd en sommige wanden bekleed. Nu hoor ik dat de woning in de oude staat

(bijna onbewoonbare woning) moet worden teruggebracht.

Ik dacht dat er een regeling was mbt langdurige bewoning. Wie weet hoe dat geregeld is.

Alle beantwoorders worden door mij en mijn kennis bij voorbaat al hartelijk bedankt voor hun inspanningen

14395 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 20, 2011 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vernieuwde verbeterde badkamer mag gewoon blijven zitten. Een gesloopte tussenmuurtje, kunnen ze van eisen dat ie er opnieuw ingezet worden. Wat voor soort bekleding zit er op sommige wanden?

Ook van het parket kunnen ze eisen dat het verwijderd wordt.

Het handigste is om zo vroeg mogelijk met de woningbouw een afspraak te maken, zodat je weet wat ze willen. Je hebt dan geruime tijd de mogelijkheden om het zelf te doen.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 20, 2011 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tegenwoordig wordt er gewerkt met een opnamestaat, die opgemaakt wordt op het moment dat de huurwoning geleverd (betrokken) wordt.

Is die er niet dan het volgend: In dat geval wordt de staat waarin je de huurwoning oplevert dezelfde geacht als bij het begin van het huurcontract. Als de woning in minder goede staat wordt opgeleverd zal de verhuurder dat moeten aantonen.

Dit geldt overigens niet voor huurcontracten die voor 1 augustus 2003 zijn afgesloten. In dat geval wordt je geacht de huurwoning in goede staat te hebben ontvangen en ook weer in die staat moet opleveren. Je kan wel proberen tegenbewijs te leveren. Als dat lukt, mag je de huurwoning in de bewezen staat opleveren.

Onder de laatste regelgeving valt dus na 28 jaar huur opleveren. Vandaar het advies om tijdig te overleggen met de woningbouwvereniging.

De woningbouw moet wel 28 jaar "gebruik" accepteren, dus slijtage.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 20, 2011 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenwijsje,
De regels van Woningbouwverenigingen zijn de laatste 14 jaren behoorlijk versoepeld mits (en ik heb dan alleen over mijn Woningbouwvereniging als voorbeeld) de veranderingen c.q. verbeteringen , muurtje slopen, badkamervernieuwing, parketvloer enz. eerst is besproken met de Woningbouw en daarna die veranderingen hebben plaatsgevonden. Als voorbeeld kan ik geven: parketvloeren mogen hier alleen op de eerste verdiepingen. Heeft de Woningbouw destijds toestemming gegeven is er niets aan de hand; dat moet men dan nog steeds zwart op wit hebben. Heeft uw kennis alles "op eigen houtje" gedaan, dus zonder overleg, ben ik bang dat ze het inderdaad zoals u stelt als "krot" moet opleveren. Maar ik denk dat, als de woning er veel beter uitziet in vergelijking met de andere woningen het niet zo 'n vaart zal lopen. Echter, de parketvloer moet (moest ook in die tijd) wel zo zijn aangebracht dat het "verend" werd gelegd, met andere woorden: dat u de vloer kunt meenemen mocht de volgende bewoners het niet willen overnemen.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 07:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar ik denk dat, als de woning er veel beter uitziet in vergelijking met de andere woningen het niet zo 'n vaart zal lopen.

Dat kan je hopen en denken. De woningbouwvereniging, die het voor het zeggen heeft, zal daar over beslissen. Met veronderstellingen schiet je niet veel op.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 10:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op zondag 21 aug 2011, 07:42: Maar ik denk dat, als de woning er veel beter uitziet in vergelijking met de andere woningen het niet zo 'n vaart zal lopen.

Dat kan je hopen en denken. De woningbouwvereniging, die het voor het zeggen heeft, zal daar over beslissen. Met veronderstellingen schiet je niet veel op.

Vladja

Daarom schreef ik ook "alleen over mijn Woningbouwvereniging" die zich tegenwoordig zeer soepel opstelt; van andere verenigingen en huisjesmelkers weet ik niets. Ik heb eigenwijsje alleen maar over mijn ervaringen geschreven.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een tip, probeer zo lang mogelijk van te voren uw vertrekdatum door te geven aan de wbv, dan is de kans het grootst dat u zaken kunt overdragen aan de volgende huurder.
Ikzelf had het meer dan zes weken van tevoren opgegeven maar heb toch de nieuwe huurders niet gesproken omdat die bij mijn vertrek nog niet bekend was. Veel mensen schrijven in op een woning maar nemen niet eens de moeite te gaan kijken als ze hem krijgen toegewezen.
En sommigen komen wel kijken maar nemen de woning toch niet.
Over het muurtje zou ik me in eerste instantie niet te druk maken, vaak doet men daar bij de wbv niet moeilijk over.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 15:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een paar jaar geleden is de wet veranderd dat het niet meer in de originele staat terug hoeft te zijn gebracht.
Om zeker te zijn in Uw geval bel even:
het Juridies Loket tel;0900-8020
Binnen een paar minuten weet U alles voor maar 10 cent per ninuut.
Succes,
Andrea

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

andrea101 schreef op zondag 21 aug 2011, 15:39: Een paar jaar geleden is de wet veranderd dat het niet meer in de originele staat terug hoeft te zijn gebracht.
Om zeker te zijn in Uw geval bel even:
het Juridies Loket tel;0900-8020
Binnen een paar minuten weet U alles voor maar 10 cent per ninuut.
Succes,
Andrea

Lezen is een ondergeschoven en slecht beoefend vak!

Bij de wetswijziging is een situatie ontstaan van voor de en na de wetswijziging per 1 augustus 2003.. Zie mijn tweede reactie.

Dat heb ik speciaal al vermeld, omdat ik dit soort ongenuanceerde reacties al verwachtte.

Je kunt namelijk in lopende contracten niet zomaar éénzijdig wijzigingen aanbrengen. Daarom is er een scheiding gemaakt: In al lopende contracten voor en nieuw af te sluiten contracten na de wetswijziging.

Halverwege de wedstrijd kan je de spelregels ook niet veranderen en aanpassen!

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Halverwege de wedstrijd kan je de spelregels ook niet veranderen en aanpassen!..........

In sommige gevallen kan dat wel! Hangt van de wbv af. Mijn huurovereenkomst dateert van voor aug. 2003; na de wetswijziging kreeg ik van de wbv de keuze: blijven huren vlg oude AV of huren vlg nieuwe AV. Ik neem aan dat mijn wbv niet de enige is die dit aanbod heeft gedaan.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

birdies schreef op zondag 21 aug 2011, 18:18: .......Halverwege de wedstrijd kan je de spelregels ook niet veranderen en aanpassen!..........

In sommige gevallen kan dat wel! Hangt van de wbv af. Mijn huurovereenkomst dateert van voor aug. 2003; na de wetswijziging kreeg ik van de wbv de keuze: blijven huren vlg oude AV of huren vlg nieuwe AV. Ik neem aan dat mijn wbv niet de enige is die dit aanbod heeft gedaan.

Ik heb het over éénzijdig. Met wederzijds goedvinden kan altijd en dan sluit je in feite een nieuw contract af met andere voorwaarden.

Veel woningbouwverenigingen zien meer in het oude huurcontract (van voor augustus 2003) handhaven om de simpele reden dat dat voor hun financieel gunstiger is. Zonder tegenbewijs heb je de woning in goede staat betrokken en moet de woning dus ook zo opgeleverd worden. Eventuele kosten komen dan voor rekening van de huurder.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 21, 2011 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het loont in ieder geval de moeite om even na te kijken of de kennis van topicstarter ook is gaan huren vlg nieuwe AV.

Parket zal er overigens, oude of nieuwe AV, uit gehaald moeten worden als nieuwe huurder dit niet wil. Muurtje weg breken, moet ook met nieuwe AV toestemming voor worden gevraagd.

Geen idee wat ts bedoelt met muur bekleding. Vloerbedekking? Hout? Ook dit soort zaken moeten vlg nieuwe AV verwijderd worden.

De badkamer zal geen probleem zijn, mits alles goed is aangelegd.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie is er zo vervelend aan het doen met de rode duimpjes?

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 15:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij zinvoller om eerst eens direct bij de woningbouwvereniging te informeren
wat wel en niet moet, stel voor om te komen kijken en aan te geven wat er gebeuren moet.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

bruin175 schreef op maandag 22 aug 2011, 15:52: Lijkt mij zinvoller om eerst eens direct bij de woningbouwvereniging te informeren
wat wel en niet moet, stel voor om te komen kijken en aan te geven wat er gebeuren moet.

Dat is precies wat ik adviseerde in de allereerste reactie, die hier gegeven is.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen: is het de wbv op alle punten bekend hoe de woning er uit zag, 28 jaar geleden? Kan dat aangetoond worden? Vervolgens: heeft de wbv ooit bezwaar gemaakt tegen de aangebrachte wijzigingen/verbeteringen, voor zover deze zijn doorgegeven natuurlijk? Nodig de wbv uit om te komen kijken en laat ze maar vertellen wat er (eventueel) niet deugt en derhalve in de oude staat gebracht moet worden, onder voorwaarde dat de wbv aangeeft hoe die oude staat er uit zag. Vraag de wbv of er al een nieuwe huurder bekend is en of daar een afspraak mee gemaakt kan worden om te zien of e.e.a. overgenomen kan worden. Is er nog geen nieuwe huurder bekend dan zou met de wbv afgesproken kunnen worden dat, zodra er één komt opdagen, alsnog gekeken kan worden of de nieuwe bewoner akkoord kan gaan met de huidige toestand. Zo niet, herstel dan alsnog de oude toestand. Probeer, al dan niet op subtiele wijze, een beroep te doen op het gezonde verstand van de wbv. Ik weet dat in het verleden woningen per se in de oude staat teruggebracht moesten worden, waarna de nieuwe huurders deze onmiddellijk weer veranderden in de zojuist ongedaan gemaakte verbeterde toestand. Tja, die regeltjes weten wat...

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

peterf1946 schreef op maandag 22 aug 2011, 15:40: Wie is er zo vervelend aan het doen met de rode duimpjes?

Gewoon mensen die in anonimiteit alles "durven"; vooral als het iemand zo als ik is; ik grossier er in. Weet ook wie het doen, maar ja, dat kan niet op de site!

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Advies;

ga via google naar ';

ROZ woonruimte raad onroerende zaken 30 july 2003

kijk dan op pdf

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 16:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een wbv kan ook voordeel hebben van veranderingen. Wij kregen onlangs een brief met de aankondiging dat iemand zal komen om een foto te maken van de verwarmingsketel, dat heeft te maken met een wet die voorschrijft dat elke woning een energielabel moet hebben. De brief vervolgt met de mededeling dat, als ze er dan toch zijn, ze graag ook even alle door de huurder aangebrachte verbeteringen willen fotograferen, dat is gemakkelijk om bij een verhuizing de nieuwe huurprijs te kunnen vaststellen. Wij hebben met toestemming en zonder verplichting van terugbrengen in de oude staat bij verhuizing, nogal wat verbeteringen aangebracht en daar kunnen we bij verhuizing dus niets voor vragen aan de nieuwe huurder, want die moet er een hogere huur voor betalen.
En we zijn niet de enigen in dit gebouw die hun appartement hebben opgeknapt.

Niet dat we van plan zijn te gaan verhuizen, maar het is toch een vreemde gang van zaken.

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Donna: volledig offtopic, maar hoezo een vreemde gang van zaken? U heeft er toch zelf voor gekozen om een huurwoning (!) aan uw eigen wensen aan te passen? Wanneer u van de waarde-vermeerdering had willen profiteren, had u een koopwoning moeten nemen. Bovendien, kosten in onderhoud e.d. zult u ook niet delen met de wbv, want "daar betaald u immers huur" voor, dus waarom zou je dan niet delen in de lasten, maar wel in de lusten?