He
door Helena76 Apr 5, 2023 om 14:12
Geldzaken & recht

Vestin Finance wil A2 codering niet verwijderen

In 2012 heb ik bij Wehkamp bestellingen op rekening gedaan. Ik had een vaste baan en een goed inkomen waardoor afbetaling van de €3200,- geen probleem zou moeten zijn. De aankopen heb ik moeten doen omdat ik na de scheiding naast kleding en speelgoed voor de kinderen niets meer had. Geen bedden  geen meubels, bijna met lege handen. Helaas verloor ik na de scheiding mijn baan, kreeg een auto ongeluk waardoor ik in de ziektewet kwam en belande uiteindelijk in de bijstand met maar €490,- aan uitkering. Afbetaling lukte niet meer. Hierdoor is de schuld overgedragen aan Vesting Finance. Vorig jaar heb ik de schuld eindelijk geheel kunnen aflossen. Ik had nog een aantal andere achterstanden die weggewerkt moesten worden en door de geldzorgen best wat betalingsproblemen opgebouwd. Grootste deel van de schulden waren helaas incassokosten en dergelijke. Inmiddels schuldenvrij en ook Vesting Finance afgelost. Sind 2 en een half jaar een vaste baan en een goed inkomen. Contact opgenomen met Vesting Finance om te verzoeken de A2 codering te verwijderen echter houden zij zich vast aan  de regels en wetgeving. Inmiddels voor €1000,- coderingsvrij ingeschakeld echter ook op hun verzoek een negatief resultaat. Mijn partner en ik wonen samen  hebben beide een vaste baan en een goed inkomen, echter zou dit volgens Vesting Finance niet genoeg Financiële stabiliteit garanderen. We hebben alle gegevens aan coderingsvrij gestuurd, zelfs die van mijn partner. Toch zou dit afdoende zijn. Coderingsvrij wil gaan procederen en zegt dat dit €3800,- moet gaan kosten. Mag Vesting Finance vasthouden aan de A2 registratie? Is dit normaal dat Coderingsvrij zoveel berekenen en ook zoveel persoonlijke informatie opvragen. Ze hebben zelfs de palletgrond van de woning (die op mijn man zijn naam staat) opgevraagd. De reden voor de verwijdering is dat we graag samen een hypotheek af willen sluiten ten eerste om een dakkapel te plaatsen zodat al onze 4 kinderen een fijne slaapkamer mogen hebben. Met 2 pubers van mij en 2 kleintjes van hem is privacy echt een must. Daarnaast willen we een uitbouw van het huis doen om een eetkamer te kunnen hebben. Momenteel hebben we nog geen m2 per persoon om ons in te bewegen beneden. Maar wat we ook heel graag willen is dat ik mij inkoop in het huis. Dat mocht mijn partner iets overkomen dat mijn kinderen en ik niet op straat komen te staan. Wij willen graag verder met onze toekomst echter houdt Vesting Finance en de hoge kosten van Coderingsvrij dit behoorlijk tegen. En dat voor nog 4 komende jaren
 Mag dit allemaal zo maar?

4795 13 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Apr 5, 2023 om 14:24
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Van al die bedrijfjes die zeggen dat ze een codering kunnen laten weghalen heb ik er nog nooit 1 gehoord die dit met succes heeft gedaan.
Dat ze goed zijn in het innen van hun kosten wel.
Ga niet verdermet hun in zee, het zal u alleen maar torenhoge kosten opleveren maar de kans op succes is zeer klein.
De rechter zal ook gewoon de termijn van 5 jaar aanhouden. Ik zie ook geen enkele reden waarom ze hier van gaan afwijken. De woonomstandigheden van u zullen er echt niet voor zorgen dat de codering er eerder af gaat.

Thecla58
door Thecla58 - Apr 5, 2023 om 14:34
857 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat mag.

Het is nu eenmaal wettelijk geregeld dat je na aflossing van je schuld of een schone lei-verklaring inderdaad 5 jaren bij BKR geregistreerd staat en ja, dat heeft gevolgen voor het afsluiten van een hypotheek, kan zelfs gevolgen hebben voor het afsluiten van verzekeringen.

Je omschrijft eaarom je die codering weg wilt hebben, maar codering staat er juist om ervoor te zorgen dat er geen nieuwe financiële wanorde ontstaat. Zie die vijf jaren als het laten zien dat je schuldenvrij kunt blijven, als een soort van stok achter de deur. Let wel: daarmee zeg ik niet dat je nu niet verantwoordelijk omgaat met jouw/jullie financiën.

Bureaus als Coderingsvrij zijn - in mijn ogen - in niche (volgens henzelf) gesprongen en beloven dat ze codes bij het BKR weg kunnen later verwijderen. Zij weten heel goed dat alleen die partij die de registratie gedaan heeft die code(s) kan laten verwijderen.
Dus... eigenlijk heb je 1000€ door de gootsteen gespoeld. Had je niet op internet gekeken?

Ik meen me te herinneren dat er onlangs (dacht afgelopen maandag) het BKR in Radar is geweest.

va
door vanlotjegetikt - Apr 5, 2023 om 15:44
809 Antwoorden / Vragen

De code staat er niet voor niets. Even voor een godsvermogen kleding op de pof bestellen is vragen om problemen.
Al die vage coderingsvrij bedrijfjes kunnen geen deuk in een pakje boter slaan en zo te lezen gaat u nog steeds niet snugger met uw geld om(€1000,- al uitgegeven voor niets en ook nog €3800,- in de planning)
Beter uw geld op een spaarrekening zetten en die BKR code zit er niet voor de lol op en zo te lezen duurt dat nog even een jaar of 4.

Ja
door JannyBoe - Apr 5, 2023 om 17:31
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Helena, hebt u de laatste uitzending van Tros Radar gezien waar @Thecla58 aan refereert? Misschien hebt daar nog wat aan. Dat geeft een goed inzicht hoe BKR registraties werken.
Sterkte met uw situatie.

lo
door lovewinnie - Apr 5, 2023 om 18:31
1210 Antwoorden / 1 Vragen

5 jaar na afbetaling verdwijnt negatief bkr. Ook bedrijfjes kunnen daar niks aan veranderen. Kost een vermogen wat je beter kunt sparen en gewoon paar jaar wachten .

5 jaar is wettelijk bepaald om schuldenaar te beschermen tegen nieuwe schulden. Woonsituatie zou de rechter echt niet naar kijken

Maar voor een hypotheek is niet alleen negatieve bkr belangrijk om te verwijderen.. ook positief bkr zonder schuld mag er niet zijn. Denk aan rood stand, mobiele telefoons (met mobiel duurder dan 250 euro)

ne
door neodutchio - Apr 5, 2023 om 19:02
5156 Antwoorden / 12 Vragen

De wet is de wet waar niemand iets aan kan veranderen. Dat betekend dus 5 jaar lang na het afbetalen een melding.
Dat u wilt verbouwen is begrijpelijk, maar ook daar kleven risico's aan. U weet nu zelf hoe snel het kan gaan van alles kunnen doen naar niets meer hebben. Dus ook een geldverstrekker wil zekerheden hebben. Schijnbaar is de huidige hypotheek nog te hoog om een stuk aflossing weer op te kunnen nemen.

Als u beiden een goed inkomen hebt is sparen een must. Op dit moment is het zeer lastig om een aannemer te vinden die een uitbouw kan plaatsen. En ook op dakkapellen bij de bedrijven waar ik aan lever zit rustig 26 weken levertijd. Er komen mindere tijden aan in de bouw wat voor de toekomst perspectieven biedt. Als u nu een jaar zou moeten wachten op een uitbouw kunt u van beide goede inkomens een hoop sparen. Eigen geld is nog altijd goedkoper dan geleend geld. Over een jaar kunnen de wachttijden ook weer minder zijn (naar verwachting) en kunt u met genoeg eigen vermogen wellicht op 1 inkomen een stuk hypotheek opnemen.

Er zijn meer mogelijkheden, maar die zal u zelf moeten onderzoeken. Geld weggooien aan bedrijfjes die denken de wet te omzeilen gaat niet werken. Die bedrijfjes werken voor hun eigen inkomen en niet voor u.

lo
door lovewinnie - Apr 5, 2023 om 19:31
1210 Antwoorden / 1 Vragen

En elke 10.000 euro is ca 50 euro per maand aflossen op het moment bij looptijd van 30 jaar. Met wat u wilt verwezenlijken zit u zo op 70000 euro minimaal. Dat is extra hypotheek ca 350 euro per maand

Ga eerst is na of u überhaupt zoveel hypotheek er bij kunt krijgen. Elke positief bkr scheelt zo duizenden euros . Negatief krijgt u het gewoon niet.
Leg die 350 euro nu alvast elke maand opzij, neem aan met goed inkomen is er al redelijk spaarpotje.
Dan heeft u over 2 jaar zelf het dakkapel bij elkaar gespaard

Iv
door Ivo W - Apr 6, 2023 om 20:30
729 Antwoorden / Vragen

Zo te lezen is de BKR-codering er gegeel terecht en is daar ook geen twijfel over.

En ja, dat is vervelend als u nu weer vanalles van een financiële instelling 'wilt'. Maar geheel terecht. De codering is er om zowel uzelf als de geldverstrekkers te beschermen. De codering voorkomt namelijk dat iemand die kort geleden nog problematische schulden had opnieuw leningen aan kan gaan. En dat is in veel gevallen maar goed ook.

Wat betreft het 'voorkomen dat u op straat komt te staan als uw partner iets overkomt': dat is vrij simpel op te lossen. Uw nieuwe partner kan samen met een notaris een testament opstellen waarin beschreven staat dat u de woning erft ij zijn overlijden, of dat u na zijn overlijden nog een aantal jaren danwel levenslang vruchtgebruik op de woning heeft. Al dan niet tegen betaling van een (gematigd) huurbedrag aan zijn erfgenamen.
Door u in te kopen in de hypotheek bent u bij overlijden van uw partner niet goed beschermd tegen het moeten verlaten van de woning wanneer er geen testament is, indien u niet elkaars wettelijke erfgenaam bent!
Als u geen erfgenaam bent ervan zijn ouders of broers/zussen nadat u zich heeft ingekocht 'zijn' deel van de woning en kan verkoop van de woning worden afgedwongen! Als u dan dat deel niet tegen marktwaarde van de erfgenamen kunt kopen, staat u alsnog op straat!

ka
door kaartendraak - Apr 7, 2023 om 12:51
182 Antwoorden / 2 Vragen

Ik lees hieronder over die 5 jaar BKR laten staan, nadat je alles netjes afgelost hebt. Kan ik begrijpen, maar zou daar niet een extra code aan gehangen moeten worden wat zegt dat je alles netjes afbetaald hebt en alles altijd op tijd zodat nieuwe bedrijven of bank zoals voor hypotheek kunnen zien dat je oke bent wb aflossen?

Gr
door Grunn1 Apr 8, 2023 om 10:03
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Die codering laat zien dat je afgelost hebt en je niet opnieuw in de schulden hebt gestoken en dat je dat 5 jaren hebt gedaan.
Het zou wel makkelijk zijn dat zodra je alles hebt afgelost (hoe maakt niet uit) en je codering verdwijnt en je je vervolgens direct weer in de schulden steekt. Dat is nou net niet de bedoeling en vandaar die 5 jaar.

Iv
door Ivo W Apr 8, 2023 om 20:40
729 Antwoorden / Vragen

De coderingen laten dat al zien.

Lees hier maar eens:
https://www.bkr.nl/de-codes-op-je-kredietoverzicht/

Wanneer je nooit een achterstand hebt gehad, dan staat er gewoon dat je een krediet hebt of hebt gehad. Loopt het krediet nog, dan is kun je gewoon een andere lening afsluiten indien je genoeg inkomsten hebt. Het al lopende krediet is dan wel van invloed op de maximale hoogte van de nieuwe lening.
Heb je het 'oude' krediet zonder ooit betalingsachterstanden te hebben gehad helemaal afgelost? Dan komt dat in het overzicht te staan en heeft het oude krediet helemaal geen enkele invloed op nieuwe leningen die je aanvraagt.

mo
door mof - Apr 7, 2023 om 13:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het mag tot vijf jaar na aflossing blijven staan. Het gaat er niet alleen pm dat u schulden had, maar ook dat u heeft toegestaan dat die ontstonden en u dus niet goed financieel gepland heeft. Nu wilt u opnieuw schulden maken .

1paul
door 1paul - Apr 8, 2023 om 08:18
3156 Antwoorden / 0 Vragen

mag dit zomaar, JA, dit mag zomaar.

toch kunt u een poging doen bij een onafhankelijk financieel adviseur om daar eens te gaan praten en de situatie uit te leggen, die weten vaak nog wel wegen die leiden naar een eventuele oplossing!

Silliejeanie
door Silliejeanie - Apr 9, 2023 om 18:24
10 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had hetzelfde ook bij Wehkamp. A2! Ik betaalde elke maand netjes totdat ik in schuldhulp ging en bewindvoerder nam de financiën over om vervolgens niet meer te betalen. Schuldentraject afgerond begint men met een "schone lei" buiten de A2 notering bij BKR welke je alsnog als niet creditwaardig bestempeld...

Gr
door Grunn1 Apr 9, 2023 om 22:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En volledig terecht dus en juist daarvoor zijn die coderingen. Je hebt al laten zien dat als je schulden maakt ze niet kan/gaat aflossen door in de schuldsanering te komen en om jezelf en anderen te beschermen ben je minimaal 5 jaar niet krediet waardig.

Si
door Sigaartje67 - May 4, 2023 om 15:56
1 Antwoorden / Vragen

Ik reageerop een bericht van Thecla58 op Apr 5, 2023 om 14:34 602.
Men schreef
Ja dat mag.  Het is nu eenmaal wettelijk geregeld dat je na aflossing van je schuld of een schone lei-verklaring inderdaad 5 jaren bij BKR geregistreerd staat en ja, dat heeft gevolgen voor het afsluiten van een hypotheek, kan zelfs gevolgen hebben voor het afsluiten van verzekeringen.

Mijn antwoord, misschien in jouw wetboeken, maar niet in de officiële wetboeken.

Bij toeval kwam ik hier vorige week achter, dat de straf van 5 jaar, geen wettelijke bepaling is, echter wel een regel in het algemeen regelement van het BKR (artikel 14 in het AR van het BKR, als ik het zo uit mijn hoofd moet noteren, echter kan ik er ff naast zitten).

Met andere woorden, de meeste kredietverstrekkers spelen een oogkleppenpolitiek en verder niet langer kijken dan hun neus lang is.

Een kredietverstrekker mag wat mij betreft, best in bepaalde omstandigheden coulanter zijn met het regelement, echter scheren ze iedereen die iets heeft opgelopen, over een en dezelfde kam, zonder naar de omstandigheden van de kredietnemer te kijken.

-----
Afspraken worden gemaakt om uitgesteld te worden.
Regels worden gemaakt om van afgeweken te worden
Wetten worden gemaakt, om overtreden te worden.

Thijs12
door Thijs12 May 4, 2023 om 16:24
544 Antwoorden / Vragen

-----

Afspraken worden gemaakt om uitgesteld te worden.
Regels worden gemaakt om van afgeweken te worden
Wetten worden gemaakt, om overtreden te worden.

Meer dan een sigaar uit eigen doos zal er dan niet in zitten.