Vraag rechtsbijstandverzekering
Goedemiddag, zojuist heb ik een aangetekende brief ontvangen van FBTO over mijn rechtsbijstandverzekering. Ze stellen dat ik te vaak gebruik heb gemaakt van de rechtsbijstandverzekering. Ik heb inderdaad in korte tijd 2x een geschil gehad met een werkgever (onterecht ontslag) en 1x een kwestie met een aannemer. (een grote lekkage waar hij zich niet verantwoordelijk voor voelde). Nu geven ze in de brief aan dat ik tot 26 april 2026 geen gebruik meer mag maken van de rechtsbijstandverzekering. Dat betekent dus als er iets gebeurt op medisch gebied, arbeids en verkeersgebied dat ik geen juridische bijstand kan vragen. Als ik dit wel doe dan stoppen ze met de rechtsbijstandsverzekering.
Daarnaast kost me dat voor niets 26 euro per maand. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en ben naast geschrokken ook best boos. Ik ben al meer dan 25 jaar lang klant bij FBTO en ik heb in al die jaren nooit ergens gebruik van gemaakt. Ook moet je eerst toestemming vragen als je gebruik wil maken van de rechtsbijstandverzekering en iedere keer heb ik gewoon te horen gekregen dat ik verzekerd ben en dus gebruik mag maken van de rechtsbijstandverzekering.
Ik heb de polisvoorwaarden gelezen maar er staat nergens dat er een bepaald limiet is oid. Kan ik de verzekering nu opzeggen en ergens anders een rechtsbijstandsverzekering afsluiten? Of moet ik een klacht indienen? Graag jullie advies.
https://www.fbto.nl/-/media/documenten/rechtsbijstandverzekering-voorwaarden.pdf
Geachte Bitterbleu,
Voor uw werk raad ik u aan om lid te worden van een vakbond.
Soms zit er bij een lidmaatschap van de vakbond ook meteen een rechtsbijstandverzekering voor andere kwesties bij.
Zo niet, dan kunt u hiervoor ook een potje voor sparen.
Het zal best wel in hun voorwaarden staan. Ik vergelijk het een beetje met de ANWB. Als lid mag je 7 keer per jaar advies vragen en 3 keer per krijgt men hulp via het het lidmaatschap. Vanaf de 4de keer moet men zelf of bijdragen of betalen, ligt aan het probleem. Neem dus aan dat dit voor FBTO 2 x per jaar mag. Dus moet u een jaar minimaal proberen uit de problemen te blijven.
Tja, ik kan er helemaal niets over terugvinden in de polisvoorwaarden. Ik kan me voorstellen je niet iedere maand een kwestie kan melden.
Staat er niets in de voorwaarden onder welke omstandigheden ze de polis mogen beëindigen? Dat lijkt mij vreemd.
Maak van die iedere maand maar om het jaar en dat staat niet in de voorwaarden.
Wat te denken van dit dan, heeft TS überhaupt de voorwaarden gelezen?
Als wij een schade hebben betaald. Tot 30 dagen na een betaling mogen we laten weten dat de verzekering stopt. Wij moeten aangeven waarom het redelijk is dat de verzekering stopt. - Bijvoorbeeld omdat een verzekerde te veel schades meldde en wij hiervoor vooraf voor waarschuwden.
Ze zullen best wel een max prestatie/kosten willen maken, u heeft er geen 100% kostenloze advocaat aan het hele jaar door die voor elk wisse wasje moet opdraven.
U komt u erbij dat het wissewasjes waren en vind u twee keer gebruik maken van een verzekering en kwestie van het hele jaar door? Als u niets beters te doen heeft dan met dit soort reacties aan te komen, zoek dan een andere hobby.
Snel overstappen dan maar want als ze de verzekering daadwerkelijk beëindigen mag u dat feit mogelijk bij iedere andere verzekeraar melden op het aanvraagformulier en kunt u uw heil bij Terminus gaan zoeken.
De kan bestaat altijd dat het opzeggen van deze verzekering wordt door gegeven aan het CIS registert. In dat register kunnen verzekeraars zien of de verzekeringsnemer geen dossier heeft bij andere verzekeraars.
Gewoon opzeggen omdat je daar weg wil zou niet tot een CIS registratie moeten leiden. Maar als zij de zaak opzeggen is dat vaak wel iets dat je moet vermelden.
Punt 8 uit de voorwaarden..
8. Wanneer kunnen wij de verzekering opzeggen? Wij kunnen de verzekering per brief of e-mail opzeggen: - per de eerstvolgende verlengingsdatum die u op de polis leest. Wij hebben daarbij een opzegtermijn van 2 maanden; - na een schadeclaim. Wij kunnen dat doen tot 1 maand na de schademelding. De reden is dan het aantal eerdere schades dat u gemeld heeft. Ook kunnen wij dat doen tot 1 maand na afwikkeling van een schade. De reden heeft dan te maken met de afhandeling van de schadeclaim. Wij hebben in beide gevallen een opzegtermijn van 2 maanden; - als u of de verzekerde na een gebeurtenis met opzet een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven. De verzekering stopt dan op de datum die wij in onze brief of e-mail noemen; - als u de (aanvullende) premie, kosten of assurantiebelasting niet heeft betaald. De verzekering stopt dan op de datum die wij in onze brief of e-mail noemen.
In deze link kun je het puntsgewijs lezen.
Ik zal proberen een link te maken, lukt me meestal niet (en echt geen zin om dit alles te gaan lezen):
mocht het me niet lukken, misschien kan een ander panellid dit voor me doen? Nee dus, lukt me niet.
https://www.fbto.nl/-/media-documenten/rechtsbijstandverzekering-voorwaarden.pdf
De link van @Tenormin en @Bitterbleu:
https://www.fbto.nl/-/media/documenten/rechtsbijstandverzekering-voorwaarden.pdf
Dergelijke onzin ook al eens meegemaakt. R en B is een verzekering, waarbij de leden gezamenlijk de kosten behoren te dragen van geschillen. Ongeacht het aantal zaken. Echter de meeste verzekeraars (FBTO is niet de enige) proberen overal onderuit te komen. De door U genoemde is ook de basis van de woekerpolissen gelegd. Niet betrouwbaar dus. 26 euro per maand is overigens veel te veel. Een R en B is er al rond 15 euro met even zoeken. Zelfs werd een rechtszaak geweigerd. Premie gestopt en d.m.v. hiervan de kosten terug gehaald.
Het gaat hier om een rechtsbijstandsverzekering. Dat is heel wat anders dan beleggingsproducten
waar het bij woekerpolissen om gaat.
Aan de basis van de procedures rond woekerpolissen staan prominent Aegon, Nationale Nederlanden, Delta Loyd, SNS en ASR.
Vraag ze waar jij in de voorwaarden kan lezen dat dit bij deze verzekering hoort!!
Je krijgt een nietszeggend antwoord waarschijnlijk wijs ze daar dan op.
meld ook dat je al 25 jaar klant bent, nog nooit iets geclaimd hebt?? en dan nu ineens dit...
Er zijn dan natuurlijk ook andere verzekeraars als men echt niets wil, opzeggen en shiften is dan de weg..
Ik heb het ook nergens in de voorwaarden een maximum gevonden. Bel ze dus gewoon en vraag waar dat 'te vaak' is te vinden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag mijn tandarts mij weigeren als ik mijn tanden bij een specialist behandel
Beste Kassa,
Ik heb een vraag over de rechten van een patiënt bij het kiezen van tandheelkundige zorg.
Ik sta momenteel ingeschreven bij mijn huidige tandarts en heb een plakbrug bij mij voortanden die vervangen moet worden en een gehele restauratie van mijn kiezen.
Voor mijn inschrijving bij deze tandarts had ik al aangegeven dat ik ook gesprekken had lopen bij een
...
Lees meer
Wielerflits zoekt telefoonnummers van anonieme gebruikers op
De afgelopen dagen heeft de hoofdredacteur van Wielerflits anonieme forumleden gebeld. Dit met betrekking tot reacties onder een nieuwsbericht waarbij de website bekritiseerd werd op slechte journalistiek. De hoofdredacteur licht zijn werkwijze zelf netjes toe:
"(Gebruikers)naam intikken in de zoekmachine. Paar slimme zoektermen en je vindt vaak een adres of 06."
Zie hier bijvoorbeeld
...
Lees meer
Meer mensen problemen met huismerk PrintAbout?
7 jaar lang print ik dagelijks met 2 grootformaat Canon printers met de originele Canon cartridges.
In al deze jaren slecht 1 printkop moeten vervangen.
Na een aankoop bij PrintAbout werd ik net als velen telefonisch benaderd of ik het huismerk niet wou proberen.
Ze beloven zelfde kwaliteit en levenslange garantie en dan voor minder geld.
Te mooi om waar te zijn? Ja inderdaad!
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer