janjannes_1
door janjannes_1 Nov 8, 2010 om 20:02
Geldzaken & recht

Waarom extra administratie kosten als de boete al zo duur is

CJIB int administratiekosten

Met ingang van 2 juli brengt het CJIB € 6,00 aan administratiekosten in rekening bij de inning van boetes die zijn opgelegd in het kader van de Wet administratief rechterlijke handhaving verkeersvoorschriften(Wahv).

Waarom brengen wij administratiekosten in rekening?
Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen over de begroting van 2008 aanvaardde de Tweede Kamer een motie van enkele kamerfracties over het vrijmaken van budget in de begroting. In deze motie werd voorgesteld budget vrij te maken door de kosten die worden gemaakt voor de inning van verkeersboetes niet meer volledig door het Ministerie van Justitie te laten betalen.

Motie
26-06-2009 | pdf-document, 13 KB

Om dit te kunnen realiseren was het nodig om de Wet administratief rechterlijke handhaving verkeersvoorschriften te wijzigen. Een wetvoorstel hiervoor is begin februari door de Tweede Kamer aangenomen. Het wetsvoorstel is op 12 juni bekrachtigd en op 18 juni in het Staatsblad gepubliceerd.

Meer informatie hierover kunt u lezen in de Staatscourant
Hoe is het bedrag vastgesteld?
Het bedrag dat in rekening wordt gebracht (€ 6,00), is vastgesteld in de regeling vaststelling administratiekosten verkeersboetes - een ministeriële regeling. Deze regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Met deze € 6,00 bekostigen wij de inning en incasso van een Wahv sanctie.

Welke kosten maakt het CJIB eigenlijk?
Wij hanteren een bepaalde kostprijs voor de Wahv sanctie.
Deze kostprijs is opgebouwd uit meerdere componenten. Denk aan personeelskosten (salaris, opleiding etc.), apparaatskosten (huisvesting, ICT, materiele kosten), gerechtskosten (kosten van specifieke dwangmiddelen). Bovendien heeft het CJIB, zoals elk bedrijf, ook rentelasten en afschrijvingskosten. Al deze kosten worden vanaf 2 juli doorberekend op de beschikking en niet meer betaald uit de algemene middelen.

Het vastgestelde bedrag van €6,00 is als volgt opgebouwd:

Sla tabel overPersoneelskosten € 2,23
Apparaatskosten - 2,54
Gerechtskosten - 0,68
Rente en afschrijvingen - 0,55

Totaal € 6,00

JanJannes

1769 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 8, 2010 om 20:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

We betalen de ambtenaren, die dit werk doen ook al uit de belastingpot. Het is gewoon een ordinaire belastingverhoging, die neergelegd wordt bij een specifieke doelgroep, n.l. de wetsovertreders.

Het geld wat vrijkomt uit de besparing van huisvesting, lonen etc, van deze organisatie verdwijnt in het grote zwarte gat. Ik geloof dat ze er zelfs nog een moment over gedacht hebben om hun salaris te verhogen, omdat ze niet markt conform genoeg verdienen op het pluche.

Het komt in ieder geval niet bij de gewone burgers terecht, dat weet je in ieder geval zeker.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 8, 2010 om 20:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Oh ja, ze zullen het wel nodig hebben voor al die riante wachtgeldregelingen van mensen, die de kamer uitgekukeld zijn of vrijwillig een aantal jaren een leuke "WW"-uitkering genieten, terwijl de gewone WW nog verder uitgekleed wordt.

Maar ja ze vinden zo moeilijk ander werk - heet dat. Nou ze weet ik er nog een veel groter (duizenden) aantal.

Vladja

janjannes_1
door janjannes_1 - Nov 8, 2010 om 20:24
17 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe zou het Nederland vergaan als morgen iedereen zich strikt aan de wet houd, waardoor er geen enkele boete mee op te leggen valt! Gaat het politie apparaat dan failliet ?

En dan willen ze de boetes weer met 15% verhogen, wat rond de 50 miljoen extra oplevert, zijn die 6,=euro administratie kosten dan niet meer nodig?

JanJannes

marcel75
door marcel75 - Nov 8, 2010 om 20:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ach ja, je kunt ook (zoals volgens sommige bladen, partijen en beroepsgroepen) de wil van het volk is, veel strenger gaan straffen. Gewoon de boetes verdrievoudigen. Nee nog beter: boetes afschaffen en ook geen administratieve afhandeling mee. Aan de schandpaal die potentiële moordenaars! En als je een ongeluk veroorzaakt ben je gewoon niet verzekerd! En daarna ook uit de verzekering, rijbewijs voor altijd innemen en voor lange tijd achter de tralies!

Maar nee, dit is Nederland. Strenger straffen vooral voor de buurman en als we zelf in de fout gaan moet er vooral geen straf komen en al helemaal geen kosten.

Tja, je doet het dus zelf! Je rijdt zelf te hard en weet dus of behoort te weten dat je een boete kunt krijgen. Wees dan ook zo sportief die te betalen. De andere mogelijkheid is nog veel makkelijker: niet zo hard rijden. Helpt in Nederland toch niets.

En die administratiekosten zijn dus geen boete. Dat verschil moet je eerst maar in zien. Voorheen kreeg je die feitelijk cadeau en betaalde je dus eigenlijk netto bekeken een te lage boete.

bu
door burger1962 - Nov 8, 2010 om 20:45
5 Antwoorden / 2 Vragen

Dus er kan 55 cent af want de overheid geeft al staatsobligaties uit, ergo het inningsapparaat kan gewoon de staatsschuld gebruiken voor financiering zonder weer extra geld te hoeven lenen -- wacht FF, een "netto winstgevend" apparaat moet geld lenen? Huh?

janjannes_1
door janjannes_1 - Nov 8, 2010 om 20:57
17 Antwoorden / 14 Vragen

Dacht je nou echt dat je de burger kan opvoeden door hem steeds hogere boetes te geven?
Het is gewoon een ordinaire manier van extra geld voor de staat genereren, en als je dat niet door hebt slaap zacht en laat je lekker pakken door iedereen die geld van je nodig heeft.

JanJannes

birdies
door birdies - Nov 9, 2010 om 00:26
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Het is gewoon een ordinaire belastingverhoging, die neergelegd wordt bij een specifieke doelgroep, n.l. de wetsovertreders. .......

Prima geregeld, naar mijn mening. Hou je aan de wet en je hebt geen last van boetes en/of administratiekosten.

marcel75
door marcel75 - Nov 9, 2010 om 11:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Janjannes,
Je kunt 2 dingen doen: er alleen maar tegenaan schoppen en van mening zijn dat hogere boetes geen opvoedkundige waarde hebben of met een constructieve oplossing komen om minder overtredingen te krijgen. Dat laatste zie ik niet.

En het versoepelen van alle regels is niet constructief. Ze zijn niet haalbaar in de praktijk. En als ze al haalbaar zijn zullen ze een zeer ongewenst effect hebben.

Het is gewoon weer een topic van iemand die niet wil of kan leren maar wiens rijbewijs meer dan heilig is. Als je je rijbewijs haalt, heb je een opleiding gehad hoe je je aan de wet moet houden. Dat heb je op het examen ook laten zien. Waarom kun je het in de praktijk dan niet?

En zoals al gezegd: er is maar 1 persoon die kan voorkomen dat je een boete krijgt: jezelf! Je bent gewoon een misdadiger omdat je de wet willens en wetens overtreed!

ru
door ruitenheer - Nov 22, 2010 om 21:11
120 Antwoorden / 0 Vragen

De boetes mogen maar 1x per 2 jaar worden verhoogd. Door het invoeren van administratiekosten kon de opbrengst toch worden verhoogd en bleef de begroting sluitend.

Lsk520
door Lsk520 - Nov 22, 2010 om 21:22
827 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ruitenheer schreef op maandag 22 nov 2010, 21:11]De boetes mogen maar 1x per 2 jaar worden verhoogd.

Waar haal je dat vandaan?
Lijkt me uit de duim gezogen.....Toon even aan dat mijn "twijfel" ongegrond is....

edwardus
door edwardus - Nov 22, 2010 om 23:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Was er geen discussie ontstaan als de boetes gewoon weer verhoogd zouden zijn?
De vraag die in de titel staat wordt overigens perfect beantwoord in de "vraag" zelf, het is volkomen helder, wat is de reden om hier een Vraag van te maken?

ru
door ruitenheer - Dec 4, 2010 om 14:02
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tp schreef op maandag 22 nov 2010, 21:22][quote=ruitenheer schreef op maandag 22 nov 2010, 21:11]De boetes mogen maar 1x per 2 jaar worden verhoogd.

Waar haal je dat vandaan?
Lijkt me uit de duim gezogen.....Toon even aan dat mijn "twijfel" ongegrond is....
Uit Wijzigingsbesluit Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, enz. (tweejaarlijkse actualisering tarieven):
[quote]Besluit van 23 november 2009 tot wijziging van de bijlage, bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften alsmede de bijlage bij het Besluit OM-afdoening onderscheidenlijk het Transactiebesluit 1994 in verband met de tweejaarlijkse actualisering van de tarieven