ch
door chrisbeer May 15, 2015 om 18:30
Geldzaken & recht

Wajong afgewezen, maar?

Hi allemaal,

Mijn Wajong aanvraag is vorige week afgewezen. Ik heb toen 2 afspraken gehad, 1 bij een arbeidsdeskundige die in de eerste instantie aan de telefoon zei ach, Asperger daar kun je perfect mee werken! Ik heb toch moeten pushen voor een afspraak en die heb ik toen ook gekregen. Ik heb uitgelegd dat ik dus met meerdere dingen problemen heb die niet op te lossen zijn. Toen had ze zich toch bedacht en wilde dat ik toch ook naar de arts ging. Prima. Ik ben bij de arts geweest en ik heb weer het hele verhaal moeten uitleggen.

De arts zei in de eerste instantie: om je nu naar de gemeente door te sturen, al is het voor een uur werk in de week lijkt mij geen goed plan.

Overigens moest ik tekenen zodat zij mijn doktersdossier kon opvragen, omdat ze dit nodig hadden om verder te kunnen gaan.

Toen kwam het telefoontje. Uw Wajong aanvraag is afgewezen. Ja, maar waarom dan? Dat ziet u wel terug in het verslag/rapport dat we hebben opgemaakt en daar staan ook tips in voor de gemeente. Dus ik vraag van waar moet ik precies naartoe dan? Ja, naar de gemeente mevrouw. Ja, waar precies?! Ga maar naar het jongerenloket (daar ben ik al eens eerder dit jaar geweest en zij wezen mij de deur omdat ik:

1. ASS heb en
2. 'Kom maar terug als je een uitkering wilt aanvragen.'

Toen vertelde de mevrouw mij dat de gemeente verplicht is mij te helpen i.v.m. de participatiewet en dat zij het nog niet aankunnen. Zij raadde mij aan om de gemeente dus te pushen. Uhh, hallo, Asperger/Autisme?! Ik kan dat dus niet. Of ik word heel erg agressief omdat ik niet begrepen word. Geen van de 2 is een optie.

Dan word er gezegd ook zonder bijstand aanvraag moeten ze je helpen. Niet dus. De gemeente zegt letterlijk: kom maar terug als je een uitkering wilt. Hulp? Dan moet je naar het UWV mevrouw. Nope.

Wat ze dus niet begrijpen bij het UWV/Wajong is dat ik dit NIET alleen kan. En mijn verloofde is niet mijn mantelzorger! Hij heeft zelf ook zijn werk en kan dus niet 24 uur per dag voor mij overal naartoe. Ik kan dit zelf gewoon niet.

Probleem nummer 2:

Ik woon bij mijn schoonouders (die verdienen) en met mijn verloofde (die verdient ook). Ik ben daar eigenlijk verplicht gaan wonen, omdat ik anders letterlijk op straat stond. Nu moet ik samen met mijn partner een uitkering aanvragen omdat wij samenwonen. Ok, logisch. Wij wonen alleen niet samen omdat wij daar 1,2,3 voor gekozen hebben. Nu vind ik het wel fijn, omdat hij mij overal bij helpt en ik dus niet meer zonder hem kan. Ik krijg geen uitkering, omdat er word gezegd: deel de kosten maar, want er verdienen genoeg mensen op het adres waar je woont.

Wat dan als laatste optie overblijft is op mezelf gaan wonen.Maar zonder inkomen kan je natuurlijk niet op jezelf gaan!

Ik heb contact gehad met mijn dokter/huisarts en die vroeg mij waar hij nu eindelijk mijn dossier naartoe kon sturen want hij had niks meer gehoord van mevrouw huppelepup. Toen vertelde ik hem dat mijn aanvraag was afgewezen en ik vroeg of hij zeker wist dat hij niks had gefaxt naar het UWV. Mevrouw de arts had geen contact meer opgenomen (wat ze wel zou doen die maandag) dus hij had ook totaal niks opgestuurd. Nu is mijn Wajong dus afgewezen (ik heb het rapport nog steeds niet binnen) terwijl ze niet eens een doktersrapport hadden van mij, dus ook geen dossier over mijn ASS en mijn andere 'mankementen'. Ze hebben alleen de informatie die ik hun heb vertrekt met onze gesprekken en dat is dus geen papier geweest, niks.

Iemand?

9806 1 Rapporteer

ge
door gerboe - May 15, 2015 om 20:10
806 Antwoorden / 0 Vragen

Tegen een beslissing van het UWV kunt u bezwaar aantekenen. Dat moet binnen 6 weken. Doe dat niet op eigen houtje maar schakel deskundige hulp in.
Bij een bezwaar is het belangrijk bevindingen van artsen en specialisten naar voren te brengen.
Bijvoorbeeld die van uw huisarts.
Sterkte en succes ermee.