va
door vangeffendiny@hotmail.com Mar 7, 2019 om 14:53
Geldzaken & recht

Wanneer je een persoon veranderd op je autoverzekering, door omstandigheden

Jaren geleden ben ik gescheiden en hebben we er niet aan gedacht om de no-claim van de autoverzekering te splitsen. De auto stond op mijn man's naam, dus ook de verzekering. Als vrouw, moet je dus helemaal vanaf het begin gaan betalen! Terwijl je al heel veel jaren schadeloos gereden hebt.
Ik vind dit zeer krom, dat je hierin "niet meegeteld" wordt.
Nu kwam ik vandaag bij mijn bejaarde ouders. Ze hebben een auto op naam van mijn vader. Maar mijn vader (89) heeft vorig jaar te kennen gegeven niet meer te durven rijden. Mijn moeder rijdt ook al heel veel jaar en zij wilde nog wel blijven rijden. Mijn vader belde de verzekering en gaf dit netjes door. Vervolgens krijgt hij nu de rekening: de auto wordt op mijn moeders naam gezet en dus moeten ze veel meer verzekering gaan betalen, omdat mijn moeder niet geregistreerd staat. Hoe krom is dit!! Ze rijdt al meer dan 40 jaar. Omdat deze onkosten zo hoog zijn, hebben ze gesloten om de auto te verkopen.
Ik snap niet dat er in Nederland, deze verzekering niet anders bepaald is, dat je als zogenaamde "bijrijder/chauffeur" weer helemaal vooraan moet beginnen, terwijl je al zo lang in de auto van je man rijdt. Hebben hier meerdere mensen ook meer mee te maken/last van. 'T zou fijn zijn als hier andere regels voor zouden komen, toch?

1199 8 Rapporteer

panter22
door panter22 - Mar 7, 2019 om 15:00
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe wil je bewijzen dat je moeder al meer dan 40 jaar in een auto gereden heeft en ook nog schadevrij?

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2019 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

No-claim korting wordt nooit gesplitst.

Uw ouders hadden helemaal niets hoeven doen. Uw moeder had gewoon in die auto kunnen blijven rijden, hoewel de verzekering op naam van uw vader stond.

Neem nog eens contact op met die verzekeringsmaatschappij om een en ander te bespreken.

panter22
door panter22 Mar 7, 2019 om 19:13
6599 Antwoorden / Vragen

Vader moet binnen een jaar weer gekeurd worden en durft niet meer te rijden. Dus het rijbewijs wordt niet meer verlengd. Dan heb je toch ook geen autoverzekering meer. Dan moet moeder zelf een verzekering afsluiten.

pe
door peentjes - Mar 7, 2019 om 15:06
421 Antwoorden / 0 Vragen

De no claim is van toepassing op de hoofdberijder (verzekerde) van de auto. Zodra de naam van de verzekerde verandert vervalt de no claim. Dat heeft helemaal niets te maken met man of vrouw zijn, kromheid, niet meetellen of ervaring van degene waarop de verzekering vervolgens wordt overgeschreven. Zie ook https://www.geld.nl/autoverzekering/service/verzekering-auto-op-andere-naam

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2019 om 16:52
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ook @TIJGER1 als meldt: uuw vader had helemaal niets behoeven tte doen of wel de auto gewoon op zijn naam laten staan.

Mijn advies is dus: de wijziging ongedaan maken. Ik hoop dat het geen probleem zal zijn als uw vader bij de wijziging heeft aangegeven dat hij zelf niet meer rijdt.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Mar 7, 2019 om 17:17
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb het tegenovergstelde meegemaakt.  Mijn man had onze auto en verzekering op zijn naam met bijbehorende maximale noclaim. Dit bij FBTO. Toen hij overleen heb ik de auto op mijn naam gezet en verzekering stopgezet. Zelf de auto bij Centraal Beheer verzekerd. Ook ik reed al jaren schadevrij in die auto maar kon dit niet bewijzen. FBTO en CB  vallen beiden onder Achmea. Ik kreeg zijn schadevrije jaren allemaal mee. Scheelt mij dus inderdaad enorm veel premie en ben heel blij met deze super service.

costnix
door costnix Mar 7, 2019 om 19:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De schadevrije jaren van de FBTO zijn in een landelijke database opgenomen. CB hoefde die alleen maar op te vragen en vervolgens toe te passen.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerdamarijke

Dat is de standaard procedure en normaal gesproken bij elje verzekeraar gebruikelijk.

gerdamarijke
door gerdamarijke Mar 7, 2019 om 21:16
330 Antwoorden / 15 Vragen

Tijger, dat wist ik niet. Ik was blij verrast met de prima "service|"

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerdamarijke

De vader van de Ts heeft hier helaas een heleboel onnodig overhoop gehaald. Maar een fatsoenlijke verzekeraar draait die premieverhoging terug.

ne
door neodutchio - Mar 7, 2019 om 18:29
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Een tip mocht u weer een partner krijgen, de verzekering kan op naam 1 en je kan daarnaast ook een bestuurder opgeven. Zo bouw je als bestuurder no claim op en profiteer je van de schadevrije jaren van de partner.

Deze regel is er al jaren en hoeft echt niet aangepast te worden. Eigenlijk valt er ook niets te controleren. Mijn vrouw mag van mij niet in mijn lease auto rijden terwijl ze wel als chauffeur in de verzekering zit.

tijger1
door tijger1 Mar 7, 2019 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Mijn vrouw mag van mij niet in mijn lease auto rijden”? Wat lees ik nou toch voor dwaasheid. :-))

ne
door neodutchio Mar 7, 2019 om 19:42
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Is geen dwaasheid. Ook al staat mijn vrouw als verzekerde op de auto, als ze niet rijdt bouwt ze toch no claim op. Je kan dus niet controleren of iemand rijdt of niet.

De reden is dat mijn auto mijn werkplek is. Als daar iets mee gebeurd kan ik niet werken. De auto is ook een formaatje groter als dat ze gewend is. En na eerdere voorvallen met de vorige auto rij ik liever zelf.

aurora1
door aurora1 - Mar 7, 2019 om 19:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin: “als vrouw”. Dat heeft nergens iets mee te maken.
U stelt met dergelijke uitlatingen andere vrouwen in een klaag- en zeurdaglicht. (2x woordwaarde).