we
door wessley Dec 21, 2021 om 20:16
Geldzaken & recht

Wat mag de verhuurder als hij op "inspectieronde" komt?

Ik weet dat hij mijn toestemming moet krijgen om binnen te komen om te kijken of ik me houd aan de voorwaarden uit het huurcontract. Maar als ik die toestemming geef, mag hij dan elke ruimte betreden?
En waar mag hij foto's van maken?
Mag hij opnieuw toegang eisen om vast te stellen of ik vereiste verbeteringen heb doorgevoerd?

13267 20 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 21, 2021 om 20:23
7192 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder mag alleen met uw toestemming foto's nemen en niet zomaar elke ruimte betreden wat door u gehuurd is, dat ishuisvredebreuk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 21, 2021 om 20:28
2059 Antwoorden / Vragen

Ik heb nog nooit gehoord van een verhuurder die inspecties komt doen. Raar, maar misschien met aanleiding wel te billijken.

tenormin
door tenormin - Dec 21, 2021 om 20:57
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Dit alles mag alleen maar als u de huur heeft opgezegd en dat er een voor en na-inspectie plaats vind. Dus niet als u er gewoon woont en op tijd de huur betaalt en verder aan alle voorwaarden voldoet. Toestemming om voor het vaderland weg te komen kijken is dus absoluut
niet toegestaan.

getty
door getty - Dec 21, 2021 om 21:07
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Wat meer informatie is gewenst. Over welke vereiste verbeteringen hebben we het? Wat zijn de afspraken hierover?

panter22
door panter22 - Dec 22, 2021 om 08:39
6599 Antwoorden / Vragen

Als je gaat verhuizen en je levert de huurwoning niet op zoals in het huurcontract staat, dan gaat de verhuurder op jouw kosten alles herstellen. Moet je niet willen, gaat je een hoop geld kosten. Bij verhuizing laat je de verhuurder binnen en herstelt zelf wat je moet herstellen. Foto’s worden vaak gemaakt als het een puinhoop is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 22, 2021 om 10:15
16852 Antwoorden / 202 Vragen

Ja. Er kan een reden voior zijn bijv. m.b.t. eventuele plannen tot woningverbetering  (aanpassing keuken, aanpassing badkamer, isolatiezaken) . De verhuurder dient wel toestemming te hebben en mag geen privé zaken fotograferen.

Fotograferen van aandachtsplekken zoals bijv. vochtplekken mag wel. Hij/zij mag iedere ruimte betreden als daar een goede reden voor is. Een en ander zal mogelijk ook geregeld zijn in de huurovereenkomst en zie ook: https://www.rechtenvastgoed.nl/koop/mag-de-verhuurder-zonder-toestemming-de-woning-betreden/ en zie ook (o.a) Ook voor gemeenschappelijke ruimtes van verschillende huurders gelden privacyregels. Zo mag een verhuurder ook gemeenschappelijke ruimtes niet zonder meer onaangekondigd betreden. Een verhuurder mag alleen een verhuurde ruimte betreden als hij of zij een rede daarvoor heeft die binnen de zogenaamde “verhuurderstaak” valt.

pr
door praat mee - Dec 22, 2021 om 11:53
30 Antwoorden / Vragen

Een verhuurder blijft aansprakelijk als de huurder een wietplantage begint. Dus mag verhuurder geregeld inspektie uitvoeren

Ozymandias
door Ozymandias Dec 22, 2021 om 12:47
167 Antwoorden / Vragen

Ja, dag. Er is ook nog zoiets als woongenot. Dat houd in dat je niet om de haverklap een controle kan krijgen. Het is wettelijk niet eens toegestaan:

https://houthadvocaat.nl/tussentijdse-inspectie-huurwoning/

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2021 om 16:59
16852 Antwoorden / 202 Vragen

@PRAATMEE: Neen! Dat wil zeggen, indien ja dus in geval van vermoden van bijv. drugszaken,  dan niet zonder politie erbij en met huiszoekingsbevel.

@OZYMANDIAS, het mag wel degelijk zij het onder voorwaarden en met toestemming. Lees de info in n de link die u nu geeft ook nog eens goed m.b.t. de geoorloofde uitzonderingen..

panter22
door panter22 Dec 23, 2021 om 07:52
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft, met toestemming van wie?

Uit de link van @Ozymandias: Rechtspraak:

  • Bij een regeling in het huurcontract omtrent controlebezoeken en een voldoende zwaarwegend belang, kan de huurder gehouden zijn om de verhuurder toegang tot de woning te verlenen.
Er staat kan, dus niet moet. Een zwaarwegend belang is voor elk geval verschillend. De verhuurder zal toch eerst een afspraak moeten maken.

ze
door zeemannetje - Dec 22, 2021 om 12:04
120 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor inspectie is dat? Moet een verhuurder niet ook controleren of je rookmelders het nog doen of is dat niet zo?

pr
door praat mee - Dec 22, 2021 om 12:27
30 Antwoorden / Vragen

Nou zeeman dat is nog niet wettelijk geregeld dat de verhuurder daar aansprakelijk voor is

gerbera
door gerbera Dec 22, 2021 om 13:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Toch wel,

De woningeigenaar is wettelijk verplicht om de rookmelders in zijn of haar woning aan te brengen vóór 1 juli 2022. Als het gaat over huurwoningen, is de verhuurder dus verantwoordelijk voor de plaatsing van rookmelders volgens de voorschriften.

bron

Ozymandias
door Ozymandias - Dec 22, 2021 om 12:48
167 Antwoorden / Vragen

Nee, hij mag niet eens langs komen als jij dat niet wenst. Een inspectie is niet toegestaan tenzij het gaat om hele specifiek situaties:

https://houthadvocaat.nl/tussentijdse-inspectie-huurwoning/

marita5
door marita5 - Dec 22, 2021 om 12:59
11514 Antwoorden / 15 Vragen
gerbera
door gerbera - Dec 22, 2021 om 13:15
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Mag hij opnieuw toegang eisen om vast te stellen of ik vereiste verbeteringen heb doorgevoerd?

Ik vraag mij af welke vereiste verbeteringen u moest doorvoeren, woning verbetering (lees onderhoud) is voor de verhuurder.
Tenzij u muren heeft verwijderd of andere ongewenste veranderingen zonder toestemming heeft aangebracht waar de verhuurder het niet mee eens is.
Ik denk dat er meer aan de hand is, dat de verhuurder de zaak wil controleren en meent daar de bevoegdheid voor te hebben.
Alleen als u gaat verhuizen of de woning verkocht gaat worden heeft deze het recht te controleren op de toestand zoals de woning wordt achtergelaten, dus misschien kunt u het hele verhaal laten weten, zoals het er nu staat mag het niet en het maken van foto's alleen met uw toestemming.

he
door henkie.penkie - Dec 22, 2021 om 13:40
149 Antwoorden / 0 Vragen

Te menen dat op dit moment bij wietteeld in een gehuurde woning de huurder aansprakelijk is en niet de verhuurder. Tenzij de huurder spoorloos en niet te traceren is . Dan kan de verhuurder er waarschijnlijk voor aansprakelijk worden gesteld . Tenzij het tegendeel hier in kan bewijzen. De huurder is dan altijd nog de hoofdverdachte.

gerbera
door gerbera Dec 22, 2021 om 16:04
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Waar gaat het hier over wietteelt en zo dat het geval is hebben we nog steeds de politie die hier ingrijpt. Ook bij vermoeden van wietteelt mag de verhuurder geen controle uitvoeren maar dient de politie in te schakelen en blijft de huurder aansprakelijk en niet de verhuurder. Helaas is het dat, als de huurder gevlogen is, de verhuurder met de schade zit maar is niet aansprakelijk voor eventuele energiekosten.
Maar goed, daar gaat de vraag helemaal niet over, uw reactie is slechts speculeren op mogelijk een onvolledig bericht.

mo
door mof - Dec 22, 2021 om 17:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hij mag inspecteren maar niet zomaarfotograferen. Uw eigendommen mogen niet zomaar op beeld gezet worden.
Hij mag overal kijken, zelfs achter kasten etc. Hij heeft uw toestemming nodig danwel toestemming van de rechter.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 22, 2021 om 20:51
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Beste  Wessley,

Graag toelichting welke verbeteringen  jij moest uitvoeren.

Nu vaag verhaal en  kans op foute antwoorden.

Als je vocht probleem had en  hij wil weten of het nu beter is en voldoende ventileerde soms?

Het blijft een loterij als je geen duidelijker vraag hier stelde.

1paul
door 1paul - Dec 23, 2021 om 09:14
3149 Antwoorden / 0 Vragen

het is net wat jullie afgesproken hebben in het huurkontrakt, normaal gezien mag een verhuurder helemaal niets of het moet duidelijk zijn dat jij er een zooitje van maakt en dan nog MOET de verhuurder toestemming van jouw hebben om binnen te treden....

foto's maken mag NA jouw toestemming of er moet enkel het defect op staan en niets prive....

EISEn mag de verhuurder niets behalve als er iets stuk is wat onder jouw verantwoordelijkheid valt, dat zal je dan ook moeten repareren....

rj
door rjw - Dec 23, 2021 om 16:54
3263 Antwoorden / 5 Vragen

Er ontbreekt nogal wat informatie om hier een zinnig antwoord op te geven. We kunnen slechts speculeren en ons baseren op aannames, maar dat leidt meestal alleen maar tot verwarring en onjuiste antwoorden.

we
door wessley - Dec 26, 2021 om 11:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie reacties
Blijkbaar is er meer info nodig.
In ons contract (voor bedrijfsruimte en bedrijfswoning met tuin) staat dat wij verantwordelijk zijn voor het schoonhouden van het buitenschilderwerk, schoonhouden van platte daken, zonnepanelen en schoorstenen en voor het in stand houden afrasteringen. "Dit staat los van voor de hand liggende onderhoudswerkzaamhede door huurder zoals het schoon en opgeruimd houden van het huis, het erf en het bijhouden van de siertuin en verhardingen."

verder:

"Huurder zal de redelijke aanwijzingen door of namens verhuurder gegeven in het belang van een behoorlijk gebruik van het gehuurde en van de binnen- en buitenruimten, installaties en voorzieningen van het gebouw of complex van gebouwen waarvan het gehuurde deel uitmaakt, in acht  nemen. Hiertoe behoren ook de aanwijzingen die betrekking hebben op onderhoud, aanzien, geluidsniveau, orde, brandveiligheid, veiligheid van drink- en watervoorziening, parkeergedrag en op het goed functioneren van de eventueel tot het gehuurde behorende installaties."
en
"Huurder zal verhuurder in de gelegenheid stellen om op, aan of in het gehuurde of het gebouw of complex van gebouwen waarvan het gehuurde deel uitmaakt of aan belendingen werkzaamheden en onderzoek te (doen) verrichten in het kader van onderhoud, herstel van het gehuurde en ter vervanging/vernieuwing van zaken die tot het gehuurde behoren door gelijke of soortgelijke zaken."

Wij voorzien dat verhuurder langs wil komen om te kijken of het erf en huis volgens hun normen is bijgehouden en daar foto's van wil maken.
Mag dat?
Ik lees ergens in de antwoorden dat hij (met toestemming) mag komen als ik er een zooitje van maak. Maar hoe komt hij daar achter als hij niet binnen mag?

Vervolgens (alshet mag) geeft hij bijvoorbeeld een aanwijzing dat wij het erf (overigens onzichtbaar voor iedereen) moeten opruimen. Mag hij daar dan voor terugkomen om te controleren of wij dat hebben gedaan?

Zou voor ons heel erg voelen als bemoeien met onze manier van leven.

getty
door getty Dec 26, 2021 om 11:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het gewone huurrecht geldt niet bij een bedrijfsruimte. Informeer bij een jurist naar de juistheid in deze.

panter22
door panter22 Dec 26, 2021 om 13:36
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je afgesproken hebt voor je bedijf, daar moet je je aan houden.
Het woonhuis is wat anders. Daar kan de verhuurder niet zomaar binnenvallen en kijken of de keuken wel goed schoongehouden wordt.
De buitenkant van de gebouwen kunnen wel geinspecteerd worden. Ook de tuin. Deze worden bij een huurwoning van een woningcorporatie ook wel geinspecteerd. Is de tuin niet goed onderhouden, dan moet je deze binnen een bepaalde tijd in orde maken.
Dus voordat de verhuurder komt, maak alles aan de buitenkant netjes. Zorg voor schone ramen en ruim alles op. Kost even wat moeite maar scheelt een hoop gedoe.
Stel je vraag eens op higherlevel.nl. Speciaal voor ondernemers. Je zit nu op een consumentenforum
https://www.higherlevel.nl/?gclid=Cj0KCQiAwqCOBhCdARIsAEPyW9ksaG23XXKV20PR9UItdO9fBZ14VojAawJjVl5m68Dh1VLMTGcfOqQaAheWEALw_wcB

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 27, 2021 om 10:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt!

Een bedrijfspand gelden andere regels dan voor Huur woningen.

Een bedrijf  met  woning  is lastiger kwestie... tussen wal en schip vallende.

De eigenaar / verhuurder mag komen kijken voor staat  van schilderwerk rondom, of achterstallig onderhoud verhelpen.

En wat is schoon en netjes houden?

Als ik in mijn werkplaats ga  zagen, schuren en raspen aan houten balken is overal stof!

In mijn woning is elk voorjaar  mijn Wandelende Bontjas die verhaarde!

Die kat heeft elk voorjaar een nieuwe vacht en heel veel haar uitval.

Ook nog een kleine slaapkamer met tochstrips op de deur... werkplaats voor beelden te hakken en schuren.

Net als Beatrix heb ik ook een  Hobby kamer  met verf resten en veel stof wegens hakken en schuren.

Die kleine slaapkamer ziet er niet uit, zelfs de lichtschakelaar met verf en dat is voor kunstenaars heel normaal!

Ik verwacht bouwtechnische inspectie en niet jou prive zooi op de foto zetten.

Zelf vind ik een huis om te leven, niet voor dagelijkse poetsbeurt te geven!

Je kunt net als in gemiddelde studenten woning zien dat ik prima kan koken en wat er laatste dagen is gemaakt

op de muur die ik 1x  per week reinigde!

Zolang er geen rottende afval of schimmel is....

En kalk op de Douche Kabine?

Ben ik tenminste schoon en  een zo goed als nieuwe in Showroom  conditie is voor mensen die

blijkbaar  bang zijn voor water!

Verder is van belang of het jou Bedrijf + Huis is of tevens Bedrijfskantine die ook door jou gezin gebruikt werd!

Ook is bij vele  nu een Kerst & Nieuwjaars drukte en geen tijd voor perfecte  schoonmaak....

Overal  lege flessen en later opruimen is niet verboden!

Zag  een volle glasbak dus  tassen thuis gelaten!

Vooral als je  bedrijfsruimte geen douche en bad heeft....

Mijn Douche / Bad of Sauna na goor  werk mogen ze gewoon gebruiken!

Na een grote  klus  gaan er wel erg veel achterelkaar erin en  zie je dat....

Zonder toelichting lijkt het dan zwaar verwaarloosde zooi maar na dagje  poetsen van 2 Poolse Dames?

Heb een eigen pand maar als ik zou huren en ze komen op foute dag?

Maar bij een Bedrijfswoning kun je deze  ook voor jou bedrijf gebruiken dus perfecte schone woning?

Komt bij mijn wel eens voor.....