pa
door pardijnvraag Oct 27, 2017 om 14:57
Geldzaken & recht

Wat te doen met ongewenste personen aan de deur

Een familielid heeft last van iemand die steeds bij haar aan de deur komt.  Ze kent de persoon niet goed, heeft hem hooguit 3 keer ontmoet. De meneer had een relatie met de dochter van het familielid waarmee zij echter geen contact had en welke inmiddels is overleden. De meneer komt dus dagelijks langs en belt dagelijks aan (terwijl bij zegt in een andere stad te wonen) meneer heeft eens gezegd geen geld te hebben en het is de vraag of hij wel woonruimte heeft.  Ze woont in een portiek maar het lukt hem de portiek binnen te komen en aan te bellen bij de voordeur. Ze durft niet meer naar buiten omdat ze bang is dat hij haar opwacht. Ze overweegt nu even bij familie te gaan logeren maar ik vraag mij af of je met zoiets ook juridisch iets kan. Heeft het zin dit te melden bij politie.........?

7408 8 Rapporteer

Topantwoord

gerard van tol
door gerard van tol - Oct 27, 2017 om 15:00
26 Antwoorden / Vragen

Aangifte doen wegens stalking zou misschien helpen. Als de politie tenminste tijd heeft om uw aangifte op te nemen.

sw
door swat1500 - Oct 27, 2017 om 15:01
3787 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, zodra deze persoon weer voor de deur staat politie en vertellen dat deze man je lastig valt. Hij zal wellicht niet direct meegenomen worden maar in ieder geval aangesproken worden, geregistreerd worden en weggestuurd worden. Telkens blijven bellen en als de persoon door blijft gaan aangifte doen van stalking.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2017 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Afgezien van aangifte doen, moet ze zeker doen, zou ze wellicht even iemand, een stevig persoon, te logeren kunnen vragen en die een paar keer de deur open laten doen.

Misschien verdient een spionnetje in de voordeur ook aanbeveling?

aurora1
door aurora1 - Oct 27, 2017 om 17:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, dat zou ik zeker melden bij de politie. Ook maar wat foto's en filmpjes met de gsm maken, of anders geluidsopnames ervan. Daar kan de politie ook wel wat mee en is handige en misschien noodzakelijk als bewijs. Ik zou beslist niet zelf weggaan. En ik zou geen gesprekken met de man aangaan wat uw familielid wel lijkt te doen, anders denkt die persoon dat zijn komst gewenst is, en vindt hij die aandacht wel lekker en reden voor herhaling.
Verder niet zomaar de deur open doen maar eerst vragen wie er is. Is het die stalker dan door de deur heen zeggen dat hij weg moet gaan of dat anders de politie gebeld wordt en dan zelf weg bij die voordeur. Van zulke zaken kunnen met de gsm ook geluidsopnames gemaakt worden, bijv. als die figuur nog een aantal keren op de bel drukt.

AWYeah28
door AWYeah28 - Oct 27, 2017 om 22:26
355 Antwoorden / Vragen

Beste,

Misschien een overbodige vraag, maar heeft uw familielid wel eens simpelweg tegen de man in kwestie verteld zijn bezoekjes niet te waarderen?
Als dat nog niet is gebeurt, dan is dat natuurlijk de eerste stap. Blijft hij dan toch langskomen, dan direct de politie bellen en aangeven dat er een ongewenst persoon voor de deur staat, indien van toepassing met de toevoeging dat er sprake is van een dreigende sfeer.

Succes!

diumenge
door diumenge - Oct 27, 2017 om 22:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het familielid zou eens met de wijkagent kunnen gaan praten en de situatie uitleggen.

ma
door malhy2 - Oct 28, 2017 om 01:58
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ja, politie bellen en alles uitleggen.

boppe1943
door boppe1943 - Oct 28, 2017 om 17:47
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uw familielied kan natuurlijk altijd bij de politie melding maken van dit ongewenste bezoek. Zij zullen haar vertellen wat ze in dergelijke situaties moet doen. Van stalking zal ze bewijzen moeten hebben. Ze moet ook zeker aan de medebewoners vragen de portiekdeur te sluiten en geen onbekenden mee binnen te laten, ook als deze beweert een kennis van uw familielied te zijn.