jo
door jokada Apr 4, 2019 om 00:52
Geldzaken & recht

Wat zijn mijn rechten na WSNP ex?

In 2010 gescheiden. Er liep een kredietlening ,welke op beider naam stond.
In 2015 is de gezamenlijke woning verkocht,met restschuld.

Ex.is in 2015 in de WSNP terechtgekomen.
De rechter-commissaris heeft toestemming gegeven tot verkoop woning. De restschuld werd meegenomen in WSNP.
WSNP is beëindigd in 2018, de kredietverstrekker en de hypotheek verstrekker( restschuld), gaven toestemming tot schone lei verklaring, m.a.w. de schulden werden kwijtgescholden.

Ik heb mijn deel , kredietlening en restschuld afbetaald.
En wordt nu verplicht om kwijtgescholden bedragen (van ex) alsnog te betalen aan kredietverstrekker ( Defam) en hypotheekverstrekker (Hypocasso/Florius).
Wat zijn mijn rechten?

3090 5 Rapporteer

Ge
door Genee - Apr 4, 2019 om 08:15
1509 Antwoorden / 1 Vragen

De schulden worden niet kwijtgescholden maar zijn niet meer opeisbaar bij uw ex maar wel bij u.
Het is een gezamelijke schuld en nu aan u om die schuld af te lossen.

ne
door neodutchio - Apr 4, 2019 om 08:21
5157 Antwoorden / 12 Vragen

U beide bent de schuld aangegaan en u beide bent dan verantwoordelijk voor het inlossen daar van. Het is niet zo dat de schuld 50/50 verdeeld wordt, beide partijen zijn verantwoordelijk voor 100% van de schuld. Aangezien uw ex partner deze niet kan betalen wordt het bij u gehaald.

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2019 om 09:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u kunt die bedragen die bij u gevorderd worden, weer vorderen bij ex.

panter22
door panter22 - Apr 4, 2019 om 12:40
6599 Antwoorden / Vragen
ro
door ron503 - Apr 4, 2019 om 19:18
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als bij uw scheiding alle rechten en plichten zijn vast gelegd met daarbij een verdeling van de schulden dan kan u niet voor het deel van uw ex verantwoordelijk gesteld worden. De schulden van uw ex zijn niet verdwenen maar zijn overgegaan in een natuurlijke verbintenis d.w.z. betalen mag maar hoeft niet. De hypotheekverstekker probeert nu bij u de schuld te innen en dat doen ze wel vaker in de hoop dat u onder druk overstag gaat. U heeft aan uw verplichtingen voldaan en het kan en mag niet zo zijn dat de hypotheekverstrekker waarvoor uw ex voor 50% schuldverantwoordelijk was op gaat verhalen.

ne
door neodutchio Apr 4, 2019 om 20:59
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Bij een hypotheek of een lening zijn beide partijen voor 100% verantwoordelijk. Het is dus niet zo bij dit soort leningen dat dit door 2 gedeeld wordt. De schuld is door beide partijen aangegaan en zijn dus beide verantwoordelijk voor de terug betaling.

panter22
door panter22 Apr 5, 2019 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Wat je ook afspreekt in het convenant, het geldt alleen voor beide echtgenoten.
De schuldeisers hebben niets met jullie onderlinge afspraken te maken.
Naar de schuldeisers toe blijf je verantwoordelijk voor de gehele schuld.

tijger1
door tijger1 Apr 5, 2019 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts heeft dus NIET aan zijn verplichtingen voldaan en moet gewoon, helaas voor hem of haar, aan zijn verplichtingen tov de schuldeisers voldoen.