Ma
door MandaPii Jun 22, 2023 om 10:33
Geldzaken & recht
Waterschade door brok beton in het riool.

Hoi,

Ik heb een paar weken geleden waterschade door heel mijn woning opgelopen door rioolwater wat door mijn doucheputje naar boven is gekomen. Die dag is er een loodgieter geweest en die is gaan zoeken naar het probleem. Het bleek dat er een brok beton zat onderrin het rioleringssysteem voor dit appartementen complex. Ik woon op de 1st verdieping en de woning onder mij heeft nog meer schade aangezien het bij hem ook nog langs de muren naar beneden kwam zetten. De stank van het water hangt nog steeds in mijn woning. Ik huur deze woning van een woningbouw en de afgelopen maanden zijn ze bezig geweest de woning te moderniseren. In de woningen zijn ze klaar en alle keukens en een aantal badkamers zijn gerenoveerd en gemoderniseerd. Dit probleem is voor de verbouwing nooit opgekomen, dus het moet gebeurd zijn tijdens de verbouwing dat er een brok beton in het riool terecht is gekomen. Ik ben met mijn contactpersoon van de woningbouw voor deze verbouwing bezig geweest om te kijken wat er gedaan kan worden. Deze heeft mij doorverwezen naar mijn inboedelverzekering. Daar heb ik contact mee gehad en ben ik verder nog mee bezig, maar omdat alles vrij oud is wat is beschadigd lijkt het er niet op dat hier een vergoeding voor komt waar ik wat mee kan. Mijn vraag is wie is hiervoor aanspraakelijk, want ik heb niet het gevoel dat mijn inboedelverzekering hiervoor uit moet betalen aangezien ik voel dat de woningbouw of het ondernemersbedrijf hiervoor veranwoordelijk is en moet zorgen dat alles weer hersteld of vervangen word. Wat kan ik hier verder mee?

Alvast bedankt,
Amanda.

4555 9 Rapporteer

Topantwoord

hereistom
door hereistom - Jun 22, 2023 om 10:37
738 Antwoorden / 1 Vragen

Bij een huurwoning is de verhuurder hiervoor verantwoordelijk.
Maar uw verzekering kan u vertellen wat u moet doen om de schade te verhalen.

Topantwoord

ro
door ronny530 - Jun 22, 2023 om 11:01
2788 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt voor nu nog niets beginnen omdat de schade door de inboedelverzekeraar nog vastgesteld dient te worden. In dit geval is er sprake van verhaalschade en dat wil zeggen dat de inboedelverzekeraar de schade op de woningbouw gaat verhalen. Aan de foto te zien was de vloer voor de waterschade nog in goede staat en als die na de waterschade onherstelbaar beschadigd is zal er zeker een schadebedrag uitgekeerd gaan worden maar de nieuwwaarde zal dat niet zijn.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Jun 22, 2023 om 11:03
11554 Antwoorden / 51 Vragen

Bij schade verzekeringen wordt in de praktijk de "dagwaarde"  als schadebedrag uitgekeerd, uitzonderingen daargelaten. U mag als principe er van uit gaan dat u "niet beter" mag worden van de schade.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Jun 22, 2023 om 11:21
3162 Antwoorden / 0 Vragen

in principe is de opdrachtgever van deze verbouwing de aangewezen persoon om aan te spreken zoals je al gedaan hebt, afspraak van verzekeraars onderling is dat je dan zelf de inboedel verzekeraar inschakelt en deze handelt dan de zaak af.

nu is het zo dat men gaat kijken, zoals je zelf ook al terecht stelt, hoeveel de schade is die is aangericht en daarbij gaat men altijd uit van de leeftijd van de beschadigde artikelen, zijn deze eigenlijk al afgeschreven krijg je nog een bepaald percentage maar nooit de nieuwwaarde, zijn de artikelen nagel nieuw, dan weer wel.

men kijkt dus eigenlijjk, net als bij een auto die schade heeft, naar de dagwaarde en dat is wat je vergoed gaat krijgen en meer niet.

op zich is dit ook terecht want dat is ook de schade die je hebt geleden tenslotte!!

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Jun 22, 2023 om 12:10
858 Antwoorden / 3 Vragen

Wat anderen al zeggen en wat je al gedaan hebt. De schade is gemeld en jouw verzekering moet een expert inschakelen. Je verzekeringsmaatschappij gaat dan jouw geleden schade verhalen bij de verzekering van de wbv. Dus jouw verzekering betaalt niet jouw schade maar uiteindelijk de verzekering van je wbv.

Ik zit me nog wel af te vragen of jouw inboedelverzekering een niet geïndexeerde verzekering is. Mijn eigen inboedelverzekering is geïndexeerd. Dat houdt in dat het verzekerd bedrag elk jaar verhoogd wordt, zodat ik nooit onderverzekerd ben.

Maar zoals als gezegd is... de wbv is eigenaar/opdrachtgever van de renovatie en dus verantwoordelijk. De wbv kan op zijn beurt de schade verhalen die veroorzaakt is door degene die het euvel veroorzaakt heeft.

Ma
door MandaPii - Jun 22, 2023 om 13:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties, ik ga gewoon verder met de verzekering en zie wel wat eruit komt.

sira
door sira Jun 22, 2023 om 18:06
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Sterkte er mee

atlas1302
door atlas1302 Jun 22, 2023 om 19:18
341 Antwoorden / 13 Vragen

Sterk plan.

1paul
door 1paul Jun 23, 2023 om 08:03
3162 Antwoorden / 0 Vragen

succes hiermee!

mo
door mof - Jun 23, 2023 om 10:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

DAn moet u kunnen aantonen dat het brok beton daadwerkelijk door de werkzaamheden in het riool is terechtgekomen.

Co
door Com-mcr - Jun 23, 2023 om 14:03
10 Antwoorden / Vragen

Hopelijk slaagt u erin het probleem met het ondernemersbedrijf, de woningbouw en/of uw verzekeraar op te lossen.
Op de website van Kifid is een kennisdocument te vinden over waterschade en hoe de geschillencommissie van Kifid in zijn algemeenheid tegen dit soort klachten aankijkt: kennisdocument 'De verzekeraar wil mijn waterschade niet vergoeden, wat nu?'
Mocht u er met uw verzekeraar niet uitkomen, dan kunt u met uw klacht terecht bij Kifid wanneer u de interne klachtenprocedure van uw verzekeraar heeft doorlopen.