lo
door loekies Aug 8, 2007 om 21:50
Geldzaken & recht

Wehkamp : apparaat 15 minuten in gebruik : verplicht kopen

Hallo,

Ik heb op 26 juli 2007 een camrecorder gekocht (600 euro) deze beviel mij niet zo toen ik hem had uitgepakt en 5 a 10 minuten had opgenomen, ik kreeg de bestanden niet naar de computer gestuurd wat begrijpelijk is, want het usb kabeltje ontbrak. Ook vond ik de bediening erg ingewikkeld. Lang verhaal kort te maken, het beviel me niet, heb hem weer ingepakt en besloot deze vandaag voor retourzending op te geven.. Klantenservice gebeld die mij vertelde dat zodra het apparaat gebruikt is, ik aan de verkoop vast zit.. Ik zei nog dat ik er ontevreden mee ben en wat ik wou (overzetten op de computer omdat er een harde schijf in de camrecorder zit) niet is gelukt.. Volgens haar had ik niet zo lang moeten wachten en ook niet moeten gebruiken want nu kunnen ze het apparaat niet meer verkopen...

Vreemde gang van zaken vind ik het, je koopt iets via een postorder bedrijf en als het niet bevalt moet je het ding toch gewoon kunnen terug sturen zonder belemmeringen... Dit is dan ook de eerste keer dat ik dit met Wehkamp mee maak..

Ik heb al een mail geschreven naar de geschillencommisie (online) en heb ook een brief geschreven naar de klachtenafdeling van Wehkamp.

Weet iemand wat ik nog verder zou kunnen doen?

340 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de algemene voorwaarden staat, Bestelling 14 dagen op zicht in die 14 dagen kunt u de bestelling bekijken en eventueel ONGEBRUIKT terugsturen!!!!!!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag loekies,

Het klinkt een beetje flauw, maar je moet gewoon even de reacties van Wehkamp afwachten.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat u problemen heeft met de hedendaagse techniek en dan metname de bediening daarvan , daar kan wehkamp niks aan doen.

U heeft ten eerste te lang gewacht voordat u het apparaat wou terug sturen

u kunt dus geen rechten meer ontlenen aan kopen op afstand (7werkdagen bedenktijd)

Ten tweede wat ook al aangegeven is dat u het product 2 weken opzicht mag hebben.

Dit houdt in dat je het product mag bekijken maar niet gebruiken, u heeft het product gebruikt waardoor de koopovereenkomst een feit is.

Het thuiswinkelwaarborg geeft het volgende aan wat betreft  zichttermijn;

Artikel 5 - Zichttermijn

1.

Het aanbod zal tevens een zichttermijn van ten minste zeven werkdagen inhouden, ingaande de dag na ontvangst door of namens de consument, tenzij anders overeengekomen is conform lid 3.

2.

Tijdens de zichttermijn heeft de consument een herroepingrecht, waarbij hij de mogelijkheid heeft om zonder enige verplichting zijnerzijds, anders dan tegen vergoeding van de rechtstreekse kosten van terugzending, de ontvangen goederen te retourneren, dan wel om te kennen te geven dat van de aangeboden diensten geen gebruik wordt gemaakt. In de gevallen waar (tevens) dien­sten worden aangeboden, wordt onder herroepingrecht verstaan een bedenktermijn, waarop de bepalingen in deze voorwaarden omtrent de zichttermijn onverkort van toepassing zijn.

3.

Beperkingen of uitsluitingen van de zichttermijn - op grond van de specifieke aard van de betreffende goederen of diensten - zullen duidelijk in het aanbod worden vermeld.

4.

De consument kan de zichttermijn uitsluitend daadwerkelijk inroepen op de wijze die door het bedrijf bij het aanbod en/of bij de aflevering is aangegeven.

Wehkamp geeft aan dat u het product mag bekijken en niet gebruiken.

Dat u de voorwaarden niet leest is ,maar wel aanvinkt tijdens het laatste deel van de bestelprocedure is u probleem, en niet van wehkamp.

Dat u dit product bij wehkamp heeft aangeschaft heeft ongetwijfelt te maken met de prijs, bij een electronica zaak bij u in de buurt was het product hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder.

Het voordeel van en electronica zaak bij u om de hoek is dat je het product kunt vasthouden/gebruiken en dat een medewerker u het 1 en ander kan uitleggen.

Daar was dan ook wel gebleken dat dit type niet voor u geschikt was.

Hier heeft u nu een dure les uit moeten leren

@ read,

hoezo flauw, de algemene voorwaarden van zowel wehkamp als thuiswinkelwaarborg zijn glashelder.

dat de vragensteller ze niet leest is zijn/haar eigen fout.

neem je verantwoordelijkheid en verschuil je niet achter een ander, dat gebeurd hier in nederland al te veel en te vaak.

bedrijven worden wel elke keer op hun plichten gewezen door o.a sites als deze, maar consumenten hebben ook plichten waaronder de voorwaarden doornemen alvorens akkoord te gaan.

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@miraltje,

off-topic

Je pakt het verkeerd op. Ik vind mezelf flauw dat ik dit antwoord zo geef en ben het dus geheel met jou eens.

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Aug 9, 2007 om 10:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Loekies,

normaliter heeft u minimaal 7 werkdagen de tijd om het apparaat te bekijken. In deze heeft u zelfs 14 dagen de tijd. Het gaat hier dan om het bekijken en eventueel een keer aan en uit zetten...... maar meer ook niet.

Zie ook: www.geschillencommissie.nl/commissie.asp?commissie=25&cat=4&artikel=880

U mag het in principe niet gebruiken, zoals u het al gedaan heeft. Dan zit u inderdaad aan de koop vast. Wel moet hierbij aan toegevoegd worden, dat u het apparaat wel uit de verpakking mag halen en niet, zoals sommige bedrijven stellen, dat het in de originele verpakking moet blijven en dat u deze niet mag beschadigen. . . . . .

In deze staat Wehkamp dus in haar recht en bent u afhankelijk van de 'uitspraak' van Wehkamp. En natuurlijk heeft u het recht om de Geschillencommissie in te schakelen, maar weet dan wel dat u hiervoor een x-bedrag moet betalen (zal zo ongeveer 30 - 50 euro zijn) die u kwijt bent, indien u (gedeeltelijk) in het ongelijk wordt gesteld.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Aug 9, 2007 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Miraltje,

Bravo voor je antwoord!!