endemion
door endemion Sep 8, 2009 om 21:11
Geldzaken & recht

Weigeren garantie verlenen op toetsenbord

Hallo beste iedereen :)

Het volgende. Ik heb ongeveer een jaar geleden een relatief duur toetsenbord gekocht bij "muizenshop.nl" in het mum van dat die dan lang mee gaat en lekker typt. Het gaat om een "Everglide™ DKTBoard Aluminium Gaming Keyboard" voor toen en nog steeds 50€.

Nu is me laatst opgevallen dat 2 (vd 8) LED's van de achtergrondverlichting het niet doen. Dit kwam aan het licht doordat 1 van deze 2 plots een aantal dagen begon te knipperen (meest linker LED). Hiervoor heeft deze het waarschijnlijk helemaal niet gedaan (nu doet die ook weer niks meer) wat alleen opviel doordat de verlichting vd knoppen toch nooit geweldig is geweest in duistere omgeving. Wat mij vooral opviel aan de ESC knop en knoppen in die omgeving.

Dus ik denk kapot, binnen de garantie periode (en binne relatief korte tijd), dus terug ermee. Na een RMA procedure te hebben doorlopen die wat mij letterlijk is verteld bewust niet gemakkelijk in elkaar zit. Krijg ik dus het volgende te horen.

Dat de leverancier RMA niet accepteert dus wij doen dat ook niet omdat het "8" knopje op het numpad beschadigt is. Het gaat hier enkel om een optische beschadiging, de knop werkt verder zelf nog gewoon zoals het hoort.
Iedereen met een beetje logische vermogens kan wel bedenken dat zo'n beschadiging geen invloed heeft op het falen van 2 vd 8 LED's die de achtergrondverlichting verzorgen. Zie foto http://www.noble.sg/store/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/t/m/tmp_2_4.jpg om te zien hoe de LED's behoren te werken. Er zit dus een rij LED's in de rand onderrand vh tobo die een oplichtende plaat achter de knoppen verlichten (van links naar rechts is led 1 en 5 defect).

Dus nu mijn vraag. Hoe kan ik het het beste aanpakken? Ik heb al een verzoek gestuurd om met het oogpunt op klantvriendelijkheid/goede serviceverlening de weigering te heroverwegen. Maar ik vermoed dat dat niet genoeg druk op de ketel zet om af te zien van smoesjes.

1661 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 8, 2009 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@endemion

Is er geen mogelijkheid om zelf de led te vervangen? Of laten doen bij een computerzaak? Om hier je recht in te halen gaat waarschijnlijk veel energie en ergernis in zitten.

En relatief duur? Ach .... hij is ondertussen al een jaar oud. Hoe lang moet hij mee? Die dingen met die extraatjes .... bling bling? In principe weet je dat dat het eerst kapot gaat. Dus de vraag: hoe het aan te pakken? Zou het zelf aanpakken! Gaat om een paar lampjes, toetsenbord zelf is toch in orde?

ve
door verwijderd - Sep 8, 2009 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat de leverancier en fabrikant de rma niet accepteren is simpel het toestenbord doet nog steeds waar het voor gemaakt is letters produceren op het scherm.

dat  2 ledjes het niet doen is te wijten aan technische slijtage en kan gebeuren, lampjes ,maar ook ledjes kunnen kapot gaan en vallen nimmer onder garantie.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2009 om 23:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jaja, dus als ik een nieuwe auto heb gekocht en na een jaar zakken opeens de zijruiten in de zijportieren zodat ik het toch wel wat koud begin te krijgen in de auto, heb ik geen garantie? Immers, de auto doet nog steeds waar-ie voor gemaakt is: mij van A naar B transporteren.
Als de afdekking van de luidsprekers van mijn tv er opeens afvalt, moet ik dat ook maar accepteren, want het apparaat doet nog steeds waar het voor gemaakt is (tv-beeld en -geluid weergeven), nietwaar?

Dit is dus echt volkomen onzin! Je hebt een apparaat gekocht waarvan je mag verwachten dat alle onderdelen het een bepaalde tijd blijven doen - en dat geldt ook voor de verlichting!

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag endemion,

Mijn inschatting is, dat de economische levensduur van zo'n bord 3 jaar is. Dat houdt dan in, dat de VERKOPER 2/3deel van de reparatie of vervangingskosten voor zijn rekening moet nemen en jij als koper het resterende 1/3deel. Zo zit de consumentyenwet in elkaar en niet anders. Met de leverancier/fabrikant heb jij als koper helemaal niets te maken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht mogelijk maja als ik dat bord open ga draaien heb ik officieel helemaal geen garantie meer. Laten doen lijkt me duur. Daarna kosten zien te verhalen ook een gedoe.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

De functionaliteit is natuurlijk wel vermindert wanneer de knoppen niet goed verlicht worden. Dus het bord werkt niet meer naar behoren. LED's hebben ook verder een lange levensduur dus die behoren niet na 1 jaar al kapot te gaan. Everglide garantie is op hun tobo's 5 jaar. Ik vermoed eerder slecht gesoldeerde contacten.

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic:

Ton, proficiat met deze mijlpaal. 10.000: voorwaar niet niks!
Dat er nog veel goede antwoorden mogen komen....
(En ik weet dat de punten er niet toe doen.... maar toch leuk)

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Sep 9, 2009 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hutch,

Hartelijk dank voor het welgemeende compliment. De lichting 2004 blijft uiteraard aktief (hoop ik) en dat heeft dan uitsluitend te maken met het doel dat wij ons stellen: namelijk het helpen van consumenten die in de problemen zitten.

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.