si
door sigridh Jul 12, 2008 om 15:47
Geldzaken & recht

Wel of geen weekendtarief voor CV-installateur???

Vrijdagmiddag kwam er, op mijn verzoek, een CV-installateur langs omdat ik om en om warm-koud water kreeg. De installateur had, naar zijn inziens, het probleem verholpen. Ik ben van huis gegaan.

Toch bleef ik het probleem. 's avonds bij thuiskomst, houden en heb de installateur weer gebeld en hij gaf aan, dat ik op de resetknop moest drukken. Het probleem bleek verholpen.

Zaterdagochtend kwam ik het probleem weer tegen, onder de douche te verstaan. Weer de CV-installateur gebeld.
Hij wilde langskomen, maar ik moest het weekendtarief (m.b.t. het langskomen) betalen.

Nu is mijn vraag of ik dit weekendtarief moet betalen, aangezien ik vrijdag al heb gebeld. De installateur heeft toen het probleem niet opgelost en niet verder gekeken naar wat wel het eventuele probleem zou kunnen zijn. In mijn ogen gaat het hier om "nalatigheid".

Is er iemand die mij een antwoord zou kunnen geven op mijn vraag?
Zijn er sites waar ik eventueel zou kunnen zoeken?

Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2050 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het feit dat er een monteur op vrijdagmiddag nog langskwam is al uniek !! maar goed uw vraag, Deze monteur heeft uw storing verholpen en dacht (mag je trouwens verwachten dat hij e.e.a. langdurig en op uw kosten kontroleert ?) de storing te hbben verholpen. Daaran heeft u u nogmaas via de telefoon geholpen met het gebruik van de resetknop. Toen  op zaterdagmorgen belde gaf hij m.i. terecht het antwoord dat hij wilde langskomen maar alleen tegen weekendtarief (ook andere monteurs hadden dit op dit tijdstip alleen tegen weekendtarief willen verhelpen) dit kwam mede omdat de storing niet dringend noodzakelijk was en u vermoedelijk geen 24 uur storingsabonnement bezit) waardoor de storing terecht per de volgende maandag in het reguliere storingsplanning kon worden opgenomen tegen normaal tarief cq. tegen geen voorrijkosten omdat de klacht niet afdoende werd verholpen . Wellicht kunt u verwijzen naar een wetboekartikel over onrechtmatige daad etc. maar gezien de aard van de klacht zal dit worden afgewezen als bv. niet zijnde levensbedreigend. ook zullen de alg. leveringsvoorwaarden van de storingsmonteur wel verwijzen naar overmacht en de aard van storingsverhelpenduur.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sigridh,

Mijn advies is om een andere firma en een andere monteur in te schakelen. Als er op vrijdagmiddag een monteur komt om het defekt te repareren, dan dient dat defekt verholpen te zijn als hij weg gaat. Als dat niet het geval is, dan dient diezelfde monteur gratis terug te komen om het probleem alsnog te verhelpen. Als je dan gaat praten over weekendtarief, dan ben je een prutser en een geldwolf.

Met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ridder, off topic:

Als ex-servicetechnicus moet mij toch iets van het hart en daar wil ik geen moordkuil van maken:

Citaat: "Het feit dat er een monteur op vrijdagmiddag nog langskwam is al uniek !!"
De vrijdagmiddag is een normaal deel van de werkdag in dat vak!
Als het nodig is wordt er overgewerkt.
Maar dan mist de technicus wel het gezellig samenzijn in zijn groep aan het einde van de middag.
Vanzelfsprekend wordt hij daarvoor door de klant waar hij voor overwerkt gecompenseerd.

Verder werkt u nogal eens met aannames die nergens op gestoeld zijn. Ik adviseer vriendelijk u bij feiten te houden, anders wordt uw bijdrage zo vaag en vrijblijvend nietszeggend. Zo van: Als er maar wat staat.
Citaat: "....en u vermoedelijk geen 24 uur storingsabonnement bezit)" en "ook zullen de alg. leveringsvoorwaarden van de storingsmonteur wel verwijzen naar overmacht en de aard van storingsverhelpenduur."
Tussen haakjes, wat bedoelt u met "storingsverhelpenduur"? Dat woord ken ik niet, ondanks dat ik zo'n 35 jaar service-technicus was.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2008 om 23:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo sigridh

Een reparatie heet niet voor niets een reparatie. Maw. als de reparatie op vrijdag (inderdaad een gewone werkdag) niet naar behoren is uitgevoerd, dient de goede man terug te komen om alsnog het euvel te verhelpen. Weekend tarief? Doorgaans wel, ALS je ook in het weekend belt. Dit is m.i. een schemergebiedje. Maar ben toch van mening dat het 2e bezoek, gratis zou moeten wezen, omdat het in het verlengde van de vrijdag ligt.

U vroeg een site waarop u het een en ander op kon zoeken. Ik heb even zitten surfen, maar niets gevonden. Wel kwam ik een vergelijkend stukje tegen op Consuwijzer.

http://www.consuwijzer.nl/

Elektronica / Overeenkomsten en afspraken.

Aanvaardt u een aanbod, dan hebt u een overeenkomst gesloten. U hebt dan recht op een goed resultaat, voor de afgesproken prijs en binnen de afgesproken tijd.

Als voorbeeld werd gegeven: wanneer u met een schilder hebt afgesproken dat hij de buitenkant van uw huis schildert, mag u in dit geval verwachten dat ook de dakrand wordt geschilderd. Misschien een eigenaardige vergelijking, maar toch.

U mocht verwachten dat het euvel op vrijdag verholpen zou zijn. Als u nog niet tot betaling bent overgegaan, zou ik dat zeker aankaarten.

m.vr.gr. kiran

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 03:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Mijn advies is om een andere firma en een andere monteur in te schakelen. Als er op vrijdagmiddag een monteur komt om het defekt te repareren, dan dient dat defekt verholpen te zijn als hij weg gaat. Als dat niet het geval is, dan dient diezelfde monteur gratis terug te komen om het probleem alsnog te verhelpen. Als je dan gaat praten over weekendtarief, dan ben je een prutser en een geldwolf.

Met vriendelijke groet, Read3."

Ik herhaal nog even het advies van collega Read.

Daarnaast wil ik aanvullen dat de reparateur een prestatieinspanningsverplichting heeft jegens u door de opdracht te aanvaarden en er voor moet zorgen dat het probleem wordt opgelost, al dan wel of niet met het vervangen van onderdelen. Op de uitgevoerde reparatie heeft u een minimale garantie.

Gaat het om een HR-ketel? Is de instelling daarvan gewijzigd? Bent u op vakantie geweest en daardoor het apparaat op de 'vakantiestand' blijven staan? Het probleem was tijdelijk opgelost door de resetknop ingedrukt te hebben. Bardruk tussen 1,5 - 2.0 Bar?! Thermostaat stand op minimaal 15º C.?! Ik neem ook aan dat er de leidingenaansluitingen zijn gewijzigd, warm op koud en koud op warm.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hardware fout man:

Bedankt voor je reactie; gaarne verwijs ik hierbij naar een zeer recente reactie van je over een eenvoudige vraag m.b.t. het vervangen van koolborstels. Nadat reeds 4 mensen een goede constructieve oplossing aan de hand doen kom je met onderstaande reactie. Gekken heb je inderdaad op dit forum niet nodig. wel probleemoplossers. weet je trouwens niet dat mensen in de installatietechniek ook een C.A.O van 36 uur hebben ??

@ grindweg, off topic:

Over die AG/G3 installatie heb ik gisteren nog wat vragen aan je gesteld, o.a. hoe die self learning in z´n werk gaat met die splitpen. Nog geen reactie daarop gehad. Of vroeg ik teveel. Dit doe ik onder het motto:
`Één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.´
H.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ridder, off topic:

De opmerking over de gasinstall. was duidelijk off topic en aan grindweg aangegeven. U mag daar wel op reageren, doch snijdt geen hout.

Of ik niet weet dat de CAO voor de installatiebranche 36 uur per week betreft? Tuurlijk wel. Maar zou daar niets in staan over overwerk en consignatie-uren? Vooral daarmee heb ik veel extra geld verdiend. In de 70-er jaren
draaide ik al consignatiediensten in een zelf ontworpen consignatieregeling, bij een multi-national.
Zoals ik al opmerkte, heb ik 35 jaar ervaring in de dienstverlening op technisch gebied.

Maar wat pikt u nu op van mijn opmerkingen over u?

H.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@herman,

off topic...

Het heeft weinig zin om meermaals op elkaar te reageren. Ook ik maak me daar soms aan schuldig. Een handige tool is te bedenken of de TS er nog wat aan heeft. Zo nee, dan is het beter om niet (meer) te reageren, hoewel dat soms best moeilijk is.

Met collegiale groet, Read3/Ton.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2008 om 21:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ off topic hrwwerrorman,

Vraagstelling was of mevrouw meende - gezien de reparatie vrijdagmiddag - dat zij een installatiemonteur op zaterdagmorgen kon laten terugkomen voor herstel van de CV. Deze monteur wilde komen mits tegen weekendtarief en niet het feit of ze al dan niet nog op vrijdagmiddag een monteur kon laten komen. De rest is bijzaak.

Wel weet ik dat als mevrouw in het verleden een onderhoudscontract had afgesloten zij op zaterdag of zelfs op zondag een andere reactie had gekregen van de monteur. Met bijna 8 jaar werkervaring op een gemeentelijke serviceafdeling (storingsdienst) van geisers, boilers en CV installatie's weet ik dat de monteur probeert de kwestie voor alle partijen zo goed mogelijk te regelen en inschat of de storing naar het reguliere onderhoud op maandag kan worden verschoven, indien een grote storing of onderhoudscontract ten grondlag ligt wordt de klant wel geholpen op de wijze zoals door u beschreven. Particuliere onderhoudsbedrijven hanteren veelal het principe: storing in het weekend dan ook het weekendtarief gelijk uw dokter, dierenarts, etc.

Ridder