Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 18:59
Geldzaken & recht

Werk

Ik heb een vraag

ik werk een jaar bij een kledingzaak.
Ik wordt al een jaar gedwongen donderdags over te werken dus 12 uren en dan wordt ik ook nog eens vrijdag van sochtens tot 6 uur ingeroostert. Soms ook wel 5 dagen plus overwerken en mijn contract is max 32en min12 uur. Nou heb ik heel vaak met filiaalmanager hierover gehad dat ik het zwaar vindt en niet 12 uur wil werken. Wordt ik door haar en de assistentmanager bedreigd met mijn contract dat het anders niet verlengt wordt. Ik ben zo erg overgespannen en piekerstoornis gekregen hierdoor, omdat ik zo erg onderdruk wordt gezet. Mag dat wat ze doen?  mij verplichten voor 12 uur per dag te werken en zo bedreigen.

Met vriendelijke groet,

Kdk

12164 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2016 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze mogen u natuurlijk niet bedreigen, dat is te gek. Maar wat is het bezwaar van één keer in de week 12 uur werken? Ik mag toch aannemen dat u voor die extra uren wel betaald krijgt? Zoniet, dan ligt het anders.

Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 20:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou mijn bezwaar is dat ik verplicht wordt gezet om over tewerken zonder een goeie reden en dat nog eens een jaarlang . Of tewel omdat zij urenlang pauze willen houden en niks willen doen. En ik werk ook niet aleen maar 12 uurtjes in een week , ik werk 4 dagen nog extra erbij.  Ja ik krijg er betaalt voor maar ik neem aan dat mijn gezondheis beter is dan die paar centjes die ik extra krijg.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2016 om 20:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Overdrijft u niet een beetje? Heel veel mensen werken 40 uur per week of meer en zijn blij dat ze hun baan hebben en houden. En zo slecht is dat niet voor uw gezondheid hoor.

Wat kan het u schelen, dat zij urenlang pauze houden. Maar u kunt altijd weigeren. Simpel.

pe
door pebk Jun 22, 2016 om 15:16
581 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is het inkomen er niet naar om je naad van je broek voor te werken. De meeste mensen die meer dan 40 uur werken zitten op zeker wel anderhalf keer modaal.

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2016 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@perk

Anderhalf keer modaal als men 40 uur werkt? Gelooft u dat zelf? De meesten zijn al blij met één keer modaal.

Cookies
door Cookies - Jun 17, 2016 om 20:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als je maar 12 u.p.w. wilt werken, moet je geen contract aangaan tot 32 uur. De meesten zouden blij zijn met jouw baan, hoe meer uren hoe liever. Misschien verstandig om een andere baan te zoeken. Bepaald gemotiveerd ben je niet. Contractverlenging zal er toch niet inzitten, schat ik in.

Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 20:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u de vraag niet begrijpt ik wil niet 12 uurtjes werken per week . Ik wordt 12 uurtjes PER DAG in geroostert en daarbij 32 uren extra kom ik dus uit op 36 UREN per week uit. Dus ik werk meer dan mijn contracturen.  En ik wordt een jaar lang gedwongen elke donderdag 12 uur mee te draaien. Waarbij ik nig eens vrijdag za en zo bij werk en een doordeweekse dag. En ik heb 3de contractverlenging gekregen. Als je de vraag niet begrijpt lees het dan ook niet.

Cookies
door Cookies Jun 17, 2016 om 20:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je wordt toch maar 1 dag per week 12 uur ingeroosterd? Aan 40 uur per week werken gaat niemand dood.

Cookies
door Cookies Jun 18, 2016 om 10:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

3e contractverlenging? Je werkt er net 1 jaar.

pe
door pebk Jun 22, 2016 om 15:21
581 Antwoorden / 0 Vragen

Derde contractverlenging kan prima. Er zijn meer contractduren dan jaarcontracten. Weet wel dat na drie tijdelijke contracten (of twee jaarcontracten) je recht hebt op een vaste baan.

Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wanneer-verandert-mijn-tijdelijke-arbeidscontract-in-een-vast-contract

zoekster1
door zoekster1 - Jun 17, 2016 om 20:18
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind 12 uur achter elkaar ook veel te lang. Waarom blijft u daar? Inmiddels liggen de banen voor het oprapen. Tenminste hier in Amsterdam wel. Overal bordjes op de deuren van winkels met een verzoek om personeel.

Cookies
door Cookies - Jun 17, 2016 om 20:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoekster,1 dag per week 12 uur werken is in de verkoop helemaal niet ongewoon. Zijn wel meer beroepen waar je niet van 9 tot 5 werkt. Als zij dergelijke werktijden wil, kan ze beter ergens administratief werk gaan doen.

Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 21:16
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u achterstand van begrip heb . Ik WERK NAAST DIE 12 UUR NOG EXTRA UREN DE VOLGENDE DAGEN BUITEN MIJN CONTRACTUREN. ik denk dat u naar bulgarij of naar india moet gaan als u uitbuiterij wil.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 17, 2016 om 20:50
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind wat ik vind, 12 uur achter elkaar is te lang en dat was ook niet de afspraak. En Kdk moet dan vrijdagochtend ook weer om 6 uur op komen draven. Uitbuiterij. Dan neemt die werkgever toch nog iemand aan voor de aanvullende uren?

Als ik u was zou ik maar eens flink om me heen gaan kijken. Echt, er is genoeg werk.

Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 21:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja zo denk ik er ook over. Ik wil ook klacht indienen bij de hoofdkantoor wat ze mij aandoen met hetbedreigen en elke week 12 uur verplichten te werken. En zelf houden ze uren lang pauze en ik sta uren lang alleen op werkvloer wat ook niet mag.

r.kemperman
door r.kemperman Jun 18, 2016 om 07:47
423 Antwoorden / 4 Vragen

Zoekster. TS schrijft dat zij vrijdag tot 6 uur moet werken. Niet dat zij om 6 uur moet beginnen

zoekster1
door zoekster1 Jun 18, 2016 om 10:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

O verhip, jullie hebben gelijk, niet goed gelezen.

r.kemperman
door r.kemperman Jun 18, 2016 om 14:19
423 Antwoorden / 4 Vragen

Kan gebeuren

ra
door raarmaarwaar - Jun 17, 2016 om 21:56
41 Antwoorden / 1 Vragen

Beste kdk, U mag mag toch zelf kiezen hoeveel uren u wilt werken? Of speelt er iets anders dat u de uren moet maken?
Normaal moet zoiets in overleg plaats vinden. Of het mag, hangt dus van de situatie af.

Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 22:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja of ik overmag werken mag ik zelf bepalen ik ben niet verplich maar ik word gedwomgen en bedreigt met me contract waarvan ik verolicht wordt gezet

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2016 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

De Ts moet op vrijdag helemaal niet om zes uur opdraven. Ze werkt op vrijdag van de ochtend tot zes uur 's avonds.

De banen voor het winkelpersoneel voor het opscheppen? Aan alle kanten vliegen eruit.

En als de Ts niet ziek, zwak of misselijk is, is één dag in de werk 12 uur werken helemaal geen ramp.

Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 22:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is helemaal wel een ramp als ik gedwongen en bedreigend moet werken. Plus ik heb gezondsheidsklachten waarvan ik niet telang kan staand

gerbera
door gerbera - Jun 17, 2016 om 22:16
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Tja donderdag koopavond en dat wist u toen u daar begon. Overigens werkt u geen 12 uur want er moet op zijn minst een pauze van een half uur in zitten. Mag aannemen dat u de extra uren betaald krijgt. Och en dan vrijdag weer normale tijd beginnen moet toch niet zo'n ramp zijn. Maar blijkbaar kunt u het niet aan dus zou ik maar snel een andere job zoeken. Overigens in Amsterdam hebben ze ook koopavonden en zelfs koopzondagen dus zou het daar zeker niet zoeken.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2016 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U doet net alsof u als slaaf gevangen gehouden wordt. Hoe wordt u dan bedreigd? U hebt een contract van maximaal 32 uur, en nou werkt u er 36. Hele volkstammen zouden op hun blote knieën daarvoor dankjewel zeggen.

Kd
door Kdk Jun 17, 2016 om 23:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik word bedreigd met als ik het niet doe dat ik ontslag kan krijgen. En gedwongen werken omdat er zogenaamd geen andere optie is. En dan kunt u lekker maar met u blote knieen dankjewel zeggen. Ik doe dat niet ik zoek mijn rechten op. Ik denk eerder aan mijn gezondheid

tijger1
door tijger1 Jun 18, 2016 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Oh, ik dacht dat ze een pistool tegen uw hoofd hielden. :-((

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 18, 2016 om 00:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In de detailhandel is het heel gebruikelijk dat je een dag met koopavond werkt. Dus een dag van 12 uren achter elkaar en de dag erna tot zes uur werken is al helemaal geen uitzondering.
Als u zoveel gezondheidsklachten heeft waarom meldt u zich niet gewoon ziek.
De arbeidsrelatie is toch al verstoord en bij de 1e de beste mogelijkheid vliegt u er waarschijnlijk uit.
Ga naar uw huisarts en bespreek uw klachten.
Diewilik

Kd
door Kdk Jun 18, 2016 om 00:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou ik ga er zeker niet uitvliegen omdat ik mijn rechten ken. In geen enkel arbeidsovereenkomst staat dat je MOET overwerken. Mag maar moet niks. Ik heb alles op papier staan en alle bewijsstukken waar ik zelfs schadevergoedingen kan krijgen
. Jij kan daar maar lekker gaan zitten typen.Hopen dat jij 5 dagen 12 uren verplicht moet werken en lekker uitgeput raakt. En kennelijk ken jij je rechten ook niet zo goed, als ik eenmaal ziek meldt kunnen ze me al helemaal nirt meer uitgooien. Dan blijf ik ziek !

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 18, 2016 om 01:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sorry maar ik denk dat u het niet snapt. Het is geen overwerk. En u werkt geen 5 dagen 12 uur per dag zoals u nu schrijft
Ik heb tot 2011 fulltime in de detailhandel gezeten. Donderdag koopavond tot 21. 00 uur en bevoorrading om 07. 30 uur. Dus 13,5 uur donderdags.
Dan ook nog 2 koopzondagen per maand en maandelijks een werkoverleg wat ik in mijn eigen tijd moest voorbereiden.
Regelmatig producttrainingen op de vtije avond maar als je je werk leuk vindt is dit geen probleem.
Dus ik weet heel goed hoe het werkt.
Wat een onzin over uw rechten en schadevergoedingen waarom denkt u daar recht op te hebben.

Ook mogen ze u onder bepaalde voorwaarden wel degelijk ontslaan tijdens ziekte.
https:https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/mag-ik-worden-ontslagen-als-ik-ziek-of-arbeidsongeschikt-ben//www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/mag-ik-worden-ontslagen-als-ik-ziek-of-arbeidsongeschikt-ben
Als u nu niets aan uw klachten doet bent u zelf hiervoor verantwoordelijk en niet uw werkgever
Een 12-32 uren contract houdt in dat uw gemiddelde aantal uren gedurende 3 maanden niet boven 32 uur per week mogen uitkomen
En moet!!  Overwerken? Uw baas mag u indelen als hij daar reden toe ziet om de boel draaiende te houden.
Met deze houding had ik u allang bij het uwv aangemeld om een ontslagvergunning te krijgen wegens niet functioneren. Dat is zo geregeld als ze drie van uw collega's laten verklaren dat u niet functioneert. En deze drie willen hun baan wel houden en doen wat de baas ze vraagt.
Diewilik

Re
door ReneD100 Jun 18, 2016 om 08:08
Antwoorden / Vragen

Tja, ik ben zelfstandig en werk vaak > 80 uur/week. Aangeboren hartafwijking, ongeneeselijke autoimmuunziekte en een herseninfarct gehad. Hierdoor weet ik dat ik niet lang fysiek werk moet doen (met 2-3 km lopen per dag zit ik toch echt wel aan het maximum. Als u beweert gezondheidsklachten te hebben waardoor u niet te lang kunt staan, wat doet u dan in een kledingwinkel? Zoek iets op kantoor waarbij u kunt zitten.
Dat u daarbij de term uitbuiterij en vergelijkingen met India maakt raakt kant noch wal en is eigenlijk te triest voor woorden.

Mij lijkt werken in een kledingwinkel helemaal niets, dom gezeur van 'staat dit topje me beter, of toch maar die andere'. Maar ieder het zijne:
als u uw werk niet leuk en/of fijn vindt, zoek wat anders en geef uw werkgever de kans om iemand anders te zoeken. U blij, werkgever blij, en de nieuwe medewerker blij.
Nederlands is verziekt door werknemers die vinden dat ze overal maar recht op hebben. Gaan ze in het weekend zwart bijwerken, vallen van een steiger af en melden zich daarna 'lekker' ziek. Als u denkt dat u zich ziek moet melden 'want dan kunnen ze u er helemaal niet meer uitgooien' moet u dat vooral doen, kunt u lekker meeteren op de pot die mensen die wel werken bij elkaar schrapen.

Kd
door Kdk Jun 18, 2016 om 12:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat jullie leven uit alleen maar werken bestaat is het jullie eigen probleem. Ik heb ook een leven buiten mijn werk. Ik ga me niet stom werken omdat ik een topmedewerker wil zijn wat ik al ben gekozen. Geen wonder dat er veel meer gestoorde mensen voorkomen in ziektewet door werken en doormensen die denken dat de wereld alleen maar om werken draait. Dat is ook wat franse mensen dwars zit dacht ik. Maar wij moeten volgens jullie hier alleen mondje dicht houden en werken en werken. Leven bestaat alleen uit werken volgens jullie zin. En het is mijn MENING dat ik geen 12 uur per dag MOET werken. Ik ben dit helemaal niet verplichtig. Zelf is de werkgever hierdoor aangesproken, omdat ze haar medewerkers verplicht zet om 12 uur te werken. Dus jullie kennen maar typen en lullen. Werk jullie je maar kont af totdat je plat op je bed ligt. Ik kan die spanning niet aan. Ik hoef en moet niks 5 dagen werken. Ik leef ook door e dagen 8 uren te werken per dag
!

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 18, 2016 om 14:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Nee joh ga lekker zielig doen en 12 uur per week werken. Wie onderhoud jou en je gezin dan? Dat lukt niet van een paar honderd euro per maand.
Oh wacht,  je gaat je voor de rest ziekmelden zodat je een uitkering erbij kan krijgen. Dat is inderdaad de juiste instelling.
GET A LIFE!!!
Diewilik

Kd
door Kdk Jun 18, 2016 om 22:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou daarvoor heb je de mannen toch ik ga me kinderen niet verwaarlozen omdat jij vindt dat ik 12 uur PER DAG moet werken. Dat kind ziet me 2 dagen niet omdat ik sochtends weg ga en pas half 10 thuis ben. Ga kekker je kont af werken jij en pas vrije leven hebben als je oud ben en je vingertjes niet meer kan werken. En ga ik lekker leven uit je betaalde uitkering !

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 19, 2016 om 00:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Precies wat ik dacht. Eigenlijk zouden we u bij de raad van toezicht moeten aanmelden, het is onmogelijk dat u een goede moeder bent en opvoedkundig geeft u ook niet het juiste voorbeeld.
Dan twijfel ik ook ernstig aan uw psychische gesteldheid.........
Neem.ontslag van die rijbaan en ga je koters opvoeden.
Diewilik

crewmember
door crewmember Jun 20, 2016 om 17:26
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Hey Diewillik, hou is op met ongefundeerd iemands ouderschaps kwaliteiten beoordelen. Dat gaat wel erg ver.

En KDK.  Of je nou veel of weinig werkt in je leven moet je zelf weten. Maar met een arrogante houding neerkijken op mensen die wel graag  werken slaat natuurlijk nergens op. Live and let live.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 20, 2016 om 18:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Crewmember, ik twijfel serieus aan de mentale gesteldheid van TS. Ik vermoed ook dat psychische ondersteuning echt geen luxe maar noodzaak is.
Dus ongefundeerd, mmhh in jouw ogen misschien, dat mag maar ik ben een andere mening toegedaan.
Diewilik

ma
door malhy2 - Jun 18, 2016 om 08:51
309 Antwoorden / 13 Vragen

Heerlijk zo'n vakbond waar je met al je vragen terecht kunt.
Deskundige mensen die je helpen bij een arbeidsconflict en dat voor maar een paar euro per maand.
Zelfs met arbeidsgerelateerde vragen kun je bij ze terecht.
Sectorgebonden CAO's worden netjes voor je geregeld.
Wat wil je nog meer.

Gr Ed

ph
door philip36 - Jun 18, 2016 om 08:51
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe zit dat met uw collega's?
Moeten die ook elke donderdag overwerken of bent u alleen met filiaalmanager en haar assistent?
Is er dan bij de sollicitatie niet over gesproken dat u ook elke donderdag op koopavond moest werken?
Het zou eigenlijk niet een vast rooster behoren te zijn om elke donderdagavond te werken.
Dat uitgeput zijn en slecht voor de gezondheid vanwege die extra 3 uur op donderdag gelooft u zelf toch niet.

Kd
door Kdk Jun 20, 2016 om 15:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee dat was geen sprake van tijdens het sollicitatie. Er kwam dan iemand 6 uur overnemen tot 9. En nee geen enkel andere medewerker werkt 12 dan wij. Ja het is een vaste rooster geworden elke donderdag

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2016 om 16:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Dan wij"?

ph
door philip36 Jun 20, 2016 om 23:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Maar zijn er wel andere verkopers in die zaak die ook op de koopavond zouden kunnen werken maar om de een of andere reden dat niet doen?
En ja, wie bedoelt u met wij?

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2016 om 10:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En heb je ook bij je sollicitatie gemeld dat je niet lang kunt staan? Denk het niet, want anders hadden ze je echt niet aangenomen!

DOOR KDK 17 JUN. 2016 OM 22:09
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Het is helemaal wel een ramp als ik gedwongen en bedreigend moet werken. Plus ik heb gezondsheidsklachten waarvan ik niet telang kan staand

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2016 om 10:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

5 dagen 12 uren? Je maakt het steeds bonter! Het gaat om 1 dag in de week, 12 uur werken/aanwezig zijn! Dit wordt ook helemaal NIET gezien als overwerken in de detailhandel! En je vergist je: ook als je je ziek meldt, kan gewoon je tijdelijk dienstverband beëindigd worden!

En bedreigen? Is natuurlijk gewoon een waarschuwing.

Hoe kom je er bij om als verkoopster te gaan werken als je 1) niet lang kunt staan en 2) te belabberd bent om 1 dag per week langer te draaien?

DOOR KDK 18 JUN. 2016 OM 00:32
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Nou ik ga er zeker niet uitvliegen omdat ik mijn rechten ken. In geen enkel arbeidsovereenkomst staat dat je MOET overwerken. Mag maar moet niks. Ik heb alles op papier staan en alle bewijsstukken waar ik zelfs schadevergoedingen kan krijgen. Jij kan daar maar lekker gaan zitten typen.Hopen dat jij 5 dagen 12 uren verplicht moet werken en lekker uitgeput raakt. En kennelijk ken jij je rechten ook niet zo goed, als ik eenmaal ziek meldt kunnen ze me al helemaal nirt meer uitgooien. Dan blijf ik ziek !

Cookies
door Cookies - Jun 18, 2016 om 10:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat 'mijn achterstand van begrip'(?) wel mee valt. Ik denk dat JIJ eens naar India af moet reizen om te ervaren wat uitbuiterij is! Je weet werkelijk niet waar je over praat!

DOOR KDK 17 JUN. 2016 OM 21:16
1 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Ik denk dat u achterstand van begrip heb . Ik WERK NAAST DIE 12 UUR NOG EXTRA UREN DE VOLGENDE DAGEN BUITEN MIJN CONTRACTUREN. ik denk dat u naar bulgarij of naar india moet gaan als u uitbuiterij wil.

gerbera
door gerbera - Jun 18, 2016 om 12:09
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Uw reacties lezende begint u zichzelf aan te praten dat u gegijzeld en gedwongen wordt om zoveel mogelijk uren te maken. Ondanks uw urencontract door u genoemd uitbuiten. Kijk en daar hebben we dan de ARBO voor want slavernij is in dit land verboden. Maar als u meent al uw rechten aan uw kant te hebben maak daar dan gebruik van. Het heeft geen zin hier dan ook nog een discussie over te voeren. Maar als u nu aangeeft dat u door een beperking niet lang achtereen kan staan heeft u de werkgever daar blijkbaar niet op gewezen. En die heeft dan het recht aan zijn kant u op straat te zetten omdat u dit verzwegen heeft. Want in een winkel niet lang kunnen staan werkt natuurlijk voor geen meter tenzij het een meubelzaak is. Daar kunt u de hele dag gaan zitten onder de mom van proefzitten. Dus ik zou zeggen, ACTIE gebruik al uw in bezit zijnde rechten en vertel hier het resultaat. Kunnen wij ook eens lachen.

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2016 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weer zo'n topicstarter met een "probleem" , die hier niet de gewenste antwoorden te lezen krijgt, en dan maar meteen uit zijn of haar dak gaat tegen de reageerders.

Wat een gelukkig land met zulke problemen. "Te veel werken". :-((

Cookies
door Cookies Jun 18, 2016 om 12:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik gun die baan van haar met harte aan iemand die staat te popelen om aan de slag te gaan. OT: zet 't even hier neer, wil het betreffende 'stalkster' topic niet naar boven bumpen: heb zojuist een - pissig - mailtje gestuurd aan de redactie met cc naar Ad.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 18, 2016 om 14:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een piekerstoornis gekregen?  Ik zou me ook gek piekeren met deze waardeloze instelling.
Diewilik

r.kemperman
door r.kemperman - Jun 18, 2016 om 14:21
423 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn vrouw heeft een 40 uurs contract, maar moet in de zomer vaak 60 uur werken met vaak 12 uursdiensten, soms 2 of 3 achter elkaar
Zij werkt op een project waarop maar een paar mensen mogen werken.
Af en toe trekken we aan de remq

me
door mein33 - Jun 18, 2016 om 14:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@KDK,

Met welk een "klaagzang" meent u te moeten reageren op alle adviezen die u worden gegeven, werkelijk onbegrijpelijk.
Blijkbaar meent u alleen maar rechten te hebben een geen verplichtingen, tenzij deze in uw straatje passen.
U geeft meerdere malen te kennen "uw rechten te kennen", maar waarom dan uw vraag, die is daarmee toch volledig overbodig.
Indien u het met de voorwaarden van uw arbeidsovereenkomst niet eens bent dan kunt u dat toch (heel simpel) aangeven bij uw werkgever en als uw werkgever en u niet tot overeenstemming kunnen komen dan zult u zich moeten aanpassen aan de omstandigheden of tot de conclusie moeten komen dat dit werk en deze werkgever niet bij u passen.

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2016 om 14:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U werkt er een jaar schrijft u en dat hele jaar wordt u af en toe ingeroosterd voor een koopavond. Ingeroosterd worden tijdens koopavonden zal u vast bekend geweest zijn tijdens of zelfs vóór uw sollicitatie, want winkels doen aan koopavonden, én zijn zelfs soms op zondag open. En dan heeft u het al vanaf dat u er begon te werken met de filiaalmanager erover gehad dat u niet op koopavonden wilt werken? Op koopavond werken is natuurlijk helemaal niet overwerken.
Zie ook wat @diewilik uitlegt over overwerken en gemiddeld aantal uren.
Of zit het zo dat tijdens of vóór de sollicitatie dat over koopavonden u wel duidelijk was, maar dat u gedacht heeft dat u als u eenmaal aangenomen zou zijn u erna daarover wilde gaan klagen?
Van bedreigen is natuurlijk totaal geen sprake, dat zuigt u uit uw duim. Die roosterindelingen zijn om de winkel draaiend te houden en op koopavond werken zal niet alleen voor u gelden.
Met die lange pauzes van collega's zal het wel meevallen, tenzij ze uw gezelschap niet erg op prijs stellen, dan zou ik ook de tijd rekken om bij dat gezeur en gezucht vandaan te blijven. U levert vast een goede bijdrage aan een prettige werksfeer en u zult vast ook de klanten met uw houding blij maken opdat ze graag terugkomen, als u een houding en toon heeft zoals hier op het forum.
Hou op met het gezeur, zoek een andere baan en zeg deze baan op. Iedereen blij, en een ander blij om uw baan in te mogen vullen.
Met gezondheidsproblemen moet u bij uw huisarts zijn, als dat niet een smoes om van de koopavond af te komen. Volgens mij lijdt u aan onaangepast gedrag en het klaagsyndroom, en houdt u misschien wel niet zo van werken.....?

zoekster1
door zoekster1 Jun 19, 2016 om 09:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een nare opmerkingen van je. Valt me heel erg van je tegen.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2016 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster1

Dat kunt u toch niet menen?

zoekster1
door zoekster1 Jun 19, 2016 om 10:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat meen ik wel. Zeggen dat iemand aan een klaagsyndroom lijdt en onaangepast gedrag vertoont.  En waarom zou iemand niet van werken houden als die 8  uur per dag wil werken en geen 12 uur? Ik begrijp heel goed dat ik hier anders in sta dan 'de rest', maar ik ben nu eenmaal iemand die er haar eigen mening op na houdt. Zal ook wel onaangepast zijn.

tijger1
door tijger1 Jun 19, 2016 om 17:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou iemand in een winkel met koopavond gaan werken, als hij of zij niet op koopavond wil werken?

En waarom verlengd iemand dan zijn contract?

Kd
door Kdk Jun 20, 2016 om 15:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn contract is 3 keer verlengd omdat ik een topmedewerker ben gekozen. Jullie zeuren hier maar datbik klaag en al die dingen. Eens in de zoveel tijd werk ik geen 12 uur koopavond. Ik werk een jaar lang elke koopavond 12 uur ondanks dat er meer medewerkers zijn die werken en niet koopavond ingeroostert worden ,omdat ze dan  NIET 12 uur willen werken en er naar wordt geluisterd. En met die pauzes overdrijf ik al helemaal niet als we al sochtends beginnen met werken gaan ze al naar de kantine komen ze 12 uur om mij de pauze te geven en voor de rest zijn ze alleen maar aan het zitten en lekker pauze nemen en heleboel klanten klagen dat er geen medewerker binnen is en alleen ik als kassamedewerker.

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2016 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Drie keer verlengd? En u werkt er één jaar.  En u schrijft dat "wij" 12 uur werkt. Wie zijn dat dan? Topmedewerker en u wordt bedreigd?

En hoe heet die kledingzaak met één personeelslid in de winkel?

me
door mein33 - Jun 19, 2016 om 14:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hdk,

Er is een groot verschil tussen:  Ik wordt bedreigd of er wordt gedreigd.

Het verschil zit hem in de ene letter, maar die letter maakt wel een enorm verschil in betekenis van het woord en de beleving daarvan.
Het laatste zal in uw situatie van toepassing zijn.
Als ik al uw problemen en, soms onverkwikkelijke reacties lees, dan kan het bijna niet anders dan dat u zich op uw werkplek op de zelfde wijze profileerd.
Ik kan mij dan ook best begrijpen dat uw leidinggevende en uw collega(s) er alles voor over hebben om u te zien vertrekken.

costnix
door costnix - Jun 20, 2016 om 12:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als van carrière wilt veranderen, ga dan niet in de gezondheidszorg weken. Zulke diensten zijn meer regelmaat, dan uitzondering.

mo
door mof - Jun 20, 2016 om 13:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Overwerk mag, maar mag niet structureel. Daar lijkt het in uw geval wel op. Uw werkgever mag dit niet doen. U kunt hem aan het contract houden.
Het is wel zo dat als u 32 uur per week zou werken best 1 dag in de week 12 uur kunt werken. Dat heeft te maken met het weekrooster. Maar het is wel lang, 12 uur, is dit met of zonder pauze? (Pauze telt niet als werk)

Kd
door Kdk Jun 20, 2016 om 15:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat had ik ook al gezegd al heel vaak ook. Ze is hierop eerder aangesproken door de hoofdkantoor , omdat ze mijn ex collega ook verplicht zette om 12 uur te werken. Ze is hierdoor heel streng aangesproken maar omdat ze daarna heel bot tegen me ex collega deed dat ze klacht had ingediend over haar heeft ze ontslag genomen. Dus ze zit toch niet zo goed als dat ze mij hier aanvallen " dat ik niet wil werken" . Ik ben helemaal niet verplicht om 5 dagen of 60 uren te werken. Toen ik werd aangenomen werd er gezegd max 32 uur maar dat wordt elke week 40 uur. Zij komen hun afspraken niet na.

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2016 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er is toch niet elke avond koopavond?

Cookies
door Cookies Jun 20, 2016 om 23:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: Het gaat inderdaad om 1x per week tot 21 uur werken. @kdk: alle uren onder de 45 u.p.w vallen NIET onder overwerk. Je hoeft mij niet te geloven,  kijk maar in de CAO.

ha
door hans.jannink - Jun 20, 2016 om 13:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de Arbeidstijdenwet mag je maximaal 12 uur werken en bij calamiteiten (niet geplande werkzaamheden) zelfs langer.  De normale rust tussen twee diensten dient minimaal 11 uur te bedragen. Eénmaal in de zeven dagen (roosterweek) mag de rust zelfs minimaal 8 uur bedragen. Verder geldt er een maximum van het aantal te werken uren per week. Het staat allemaal in de Arbeidstijdenwet en die kun je vinden op het internet onder 'Overheid.nl'. Wanneer ik de vraagstelling goed heb gelezen dan voldoet de werkgever aan de Arbeidstijdenwet. Overigens zijn een aantal bepalingen in de Arbeidtijdenwet niet bepaald sociaal. Maar ja dat hebben we aan minister Donner (VVD) en Balkenende (CDA) te danken. Vakbonden proberen die asociale bepalingen via de CAO te repareren. Dus ik zou zeggen: word lid van een vakbond.

rb
door rbartholome - Jun 20, 2016 om 14:59
5 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien kunt u de vakbond bellen. Zij weten wat uw rechten zijn. Als u een tijdelijk contract heeft, kan uw werkgever er altijd voor kiezen om dat niet te verlengen. Als u overspannen wordt, zal hij/zij uw contract zeker niet verlengen. Als u oververmoeid bent door verkeerde arbeidstijden, is dat te merken aan uw werkplezier en dus ook niet in het belang van de werkgever.  Vraag advies bij vakbond!
Sterkte en zorg dat u niet overspannen raakt. Dan bent u echt veel verder van huis.

donna
door donna - Jun 20, 2016 om 15:57
207 Antwoorden / 43 Vragen

In deze tijd mag je een gat in de lucht springen als je een baan hebt. Vraag eens aan de ontslagen personeelsleden van de winkelketens die de laatste tijd failliet gegaan zijn wat zij zouden doen. 36 Uur is echt niet zoveel. Ik begon toen ik 15 was in mijn eerste baan met 42,5 uur per week en niet meer dan 13 dagen vakantie per jaar. Later erbij gaan studeren, dus full-time baan en studie. Waarom zou je niet een dag in de week 12 uur kunnen werken? Vier dagen werken en drie dagen vrij.
Ik zou maar vast een andere baan gaan zoeken en wat meer motivatie tonen, want ik kan me niet voorstellen dat dit contract nog verlengd zal worden.

Na
door NannyD Jun 22, 2016 om 15:13
Antwoorden / Vragen

Een gaat in de lucht springen als je een baan heb??? Nee hoor, mijn gezondheid en familie gaan voor. Vanaf mijn 19de altijd voltijd gewerkt, nu 32uur pw ivm kids maar ik laat geen werkgever me uitbuiten. Mijn kids gaan najar de opvang maar ik doe ook veel met ze. Ik ga me niet kapot werken en iemand betalen om mijn kids op te voeden. That's crazy! It explains the crazy world we are living in now!

tijger1
door tijger1 Jun 22, 2016 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En die opvang betaalt u toch ook?

ma
door manwijf Jun 23, 2016 om 11:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

@nannyd 'ik laat geen werkgever me uitbuiten'
Van mij hoef je je niet kapot te werken, als je er maar voor zorgt, dat je zelf je gezin kunt onderhouden en dat dat niet d.m.v. een uitkering wordt afgewenteld op ons. Wij hoeven ons immers ook niet te laten uitbuiten door lieden die een gezin stichten, maar het niet kunnen betalen.

th
door theflyingdoctor - Jun 20, 2016 om 16:39
18 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik ken die situatie, heel triest voor u.

Ik werkte oficïeel 36 uur per week maar het waren er 168 uren per week.

Als ik zei dat ik dat te veel vond kreeg ik te horen dat moest gaan uitkijken naar een andere baas op dreigende toon.
Na 8 jaar in dat tempo was het op voor mij.

Toen ik op mijn 50ste een hartinfarct kreeg ben ik voor de rechter gedaagd omdat ik het lef had een infarct te krijgen.

Toen ik daarintegen mijn baas voor de rechter daagde kon ik op mijn 50ste glashard aantonen dat ik op dat moment al 61 jaar gewerkt had, ja en toen was het over voor mij, sindsdien was ik uitgewerkt en ben ik na meer dan 30 dienstjaren als een zak poep langs de weg gezet, dus laat je niet gekmaken.

Sommig bazen gaan inderdaad over lijken.

costnix
door costnix Jun 23, 2016 om 15:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U werk een volledige week zonder te slapen? Dat geloof ik niet, want dat is 168 uur in de week 24/7 werken!
61 jaar gewerkt hebben als pas 50 jaar bent? Dan kan niet!

besseldekker
door besseldekker - Jun 20, 2016 om 20:48
123 Antwoorden / 0 Vragen

Beste KdK, Om te beginnen: laat u niet van de wijs brengen door de morele toon van sommige antwoorden. Het gaat om de feiten, niet om uw vermeende karakter enzovoort. Zover ik kan zien (sorry als ik me vergis), is de volgende link hier nog niet geplaatst: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden. Hebt u daar iets aan?

Succes.

ma
door marita43 - Jun 23, 2016 om 15:02
15 Antwoorden / 6 Vragen

Wordt lid van een vakbond en ga daar vragen, zij kunnen u veel meer vertellen.