la
door lamb Dec 2, 2008 om 22:14
Geldzaken & recht

Werkgever houdt wel pensioen in maar draagt niet af aan pensioenfonds

L.s.,

Een familielid van mij werkt inmiddels 5 jaar, met plezier, bij hetzelfde bedrijf. Elke maand (5 jaar lang dus) wordt pensioenpremie ingehouden. Op mijn vraag of het pensioenfonds elk jaar een overzicht verstrekt, bleek dit niet zo te zijn. Na heel wat uitzoekwerk bleek dat het familielid niet ingeschreven staat bij een pensioenfonds! Op mijn vraag waar het geld (al die ingehouden premies) dan gebleven is, bleek (ook na heel wat navragen) dat dit nog bij de werkgever 'op een rekening' staat!!

De werkgever zou steeds geprobeerd hebben (via een tussenpersoon) om aanmelding te doen bij een pensioenverzekeraar (het bedrijf heeft geen CAO, dus er is geen branchegericht pensioenfonds). De werkgever zegt dat het allemaal wel goed komt. Ik heb hier echter weinig vertrouwen in (na vijf jaar premie inhouden nog niet in het pensioenfonds!).

Natuurlijk had het familielid eerder aan de bel moeten trekken en zal nu verder aandringen op een snelle aanmelding bij de (collectieve) pensioenverzekeraar. Maar het verveldende is dat de werkverhouding hierdoor behoorlijk verstoort dreigt te geraken, met alle gevolgen van dien. Dus we twijfelen of direct juridische actie ondernemen wel of niet verstandig is. Zelf vind ik dit een schandelijke nalatigheid van de werkgever en vraag me af of dit wettelijk door de beugel kan.

Wie heeft een gelijksoortige ervaring of kan doeltreffend adviseren in deze vervelende kwestie?

Bij voorbaat dank voor een bruikbare reactie.

9830 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 2, 2008 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

klinkt misschien heel banaal, maar misschien is de kamer van koophandel een startpunt

ve
door verwijderd - Dec 14, 2008 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een hele vervelende situatie en ook nog eens erg verboden. Pensioengelden moeten buiten het bedrijf ondergebracht bij een verzekeraar of pensioenfonds.

De reden hiervoor is dat als de werkgever failliet mocht gaan de pensioengelden veilig moeten zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat een accountant een jaarrekeing waarop pensioengelden staan zou goedkeuren. Of het verstandig is wel of geen stappen te ondernemen weet ik niet. Ik denk het wel, het gaat om je oudedagsvoorziening en de werkgever is het verplicht elders onder te brengen. Ontslag als gevolg van het afdwingen van deze verplichting zal geen stand houden.

Ik zou juridisch advies inwinnen, als het kan bij een vakbond.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2008 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

De werkgevever is volgens de pensioenwet verplicht de premie (maar ook vaak het werkgeveraandeel of de afspraak bij datum indiensttreding veelal 50 of 30% afgesproken werkgeversaandeel) af te dragen aan een bedrijfsvereniging en of (pensioen) verzekeringsmaatschappij. Ondanks dat het bedrijf niet onder een CAO schijnt te vallen is de werkgever veelal wettelijk verplicht e.e.a. in de betreffende bedrijfstak toch onder te brengen in een gezamelijk afgesproken pensioenfonds die geldt voor de gehele branche.  Op internet kunt u nazien  of er algemeen geldend pensioenfonds voor iemand van toepassing is (Kroonbesluit, Uit naam van Beatrix koningin van ... etc. )

Bij het niet af dragen van de premie is de werkgever zwaar in overtreding en is met name het sociaal fonds en/of de belastingdienst zeer happig op dit soort overtredingen. De werknemer is inmiddels zwaar gedupeerd omdat het gegroeide vermogen van zijn pensioen inmiddels al 5 jaar stil staat c.q. niet is gegroeid. Ook de pensioenaangroei ( A factor) is dus ok niet bekend.

Ik betwijfel of een zachte aanpak van de werkgever - om de arbeidsrelatie niet te verstoren - nog wel mogelijk is, het is gewoon diefstal van uw eigen geld en wie weet wat hij nog meer gaat vragen als de zaak in problemen gaat nu het economisch minder gaat. Probeer te achterhalen of er nog meer werknemers hetzelfde hebben vastgesteld en probeer via een vakbond een brief te sturen waarin deze kwestie wordt aangekaart namens enkele werknemers. De vakband zal eissen - zonder verder naam en toenaam te noemen - dat alsnog met compensatie van de verloren winstbijschrijving het geld op een pensioenverzekering bv, bij een verzekeringsmaatschappij met terugwerkende kracht wordt ingevoerd. De extra kosten zijn natuurlijk voor de nalatig gebleven werkgever. Kom gewoon op voor uw recht en probeer zo zuiver mogelijk (zonder verdere ruzie en andere historische verhalen) uw recht te halen. Een beetje normale werkgever zal uw betaling zondermeer toegeven. Geef hem bv 30 werkdagen de tijd om alsnog u een polisinschrijving te doen toekomen bij het pensioenfonds waarbij de andere werknemers zijn aangesloten. U hoeft dan niet te dreigen met verdere stappen via de vakbond, juridisch bureau of desnoods het UWV of sociaal fonds. Proef ik hier dat het een horecabedrijf betreft of ???

Succes ridder.

ve
door verwijderd - Dec 14, 2008 om 19:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Gezien het bestaan van woekerpolissen en de huidige crisis is het misschien zo gek nog niet als de werkgever het geld apart heeft weggezet. Dat betekend dan in ieder geval dat er nog geen tussenpersoon en/of verzekering beter van geworden is. Maar uw familielid moet het geld onmiddelijk opeisen. Het geld moet naar een bestemmingsrekening. Het, moet als het ware, geoormerkt worden. Werkgevers moeten dit geld onderbrengen bij bv een verzekering. Dat is nu niet gebeurd. Het is geld van de werknemer. Ook voor de fiscus werkt dit zo. Als ik het mag zeggen dan zou ik heel snel een advocaat inschakelen. Straks zit uw familielid met een gigantisch pensioengat. Vijf [5!!!] jaar niet opbouwen is minimaal een gat van 8% bij het bereiken van de 65 jaar.

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Dec 14, 2008 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen alvast hartelijk dank voor de reacties.   We hebben de werkgever ca 30 dagen de tijd gegeven om dit op te lossen. Inmiddels is een tussenpersoon (van een assurantiebedrijf) ingelicht en deze heeft de ontbrekende personen (inderdaad was mijn familielid niet de enige!) doorgegeven aan een pensioenverzekeraar.

We wachten eerst -enkele dagen hooguit- even af of de inschrijving inderdaad heeft plaatsgevonden en daarna kunnen we pas beoordelen of de hoogte van de pensioenopbouw klopt.

Het betreft hier geen horecabedrijf maar een toeleverancier/groothandel voor de autobranche. Er is een collectieve pensioenverzekering, maar een aantal personeelsleden (met meerdere jaren dienstverband zelfs) zijn 'vergeten' om aangemeld te worden. Een uiterst onbehoorlijke onzorgvuldigheid eigenlijk ontoelaatbaar. Maar ons familielid werkt er met veel plezier, de persoon die over de pensioenen/salarisadministratie gaat werkt in een ander filiaal. Deze heeft in mijn ogen gewoon een zwaar laakbare wetsovertreding begaan. Maar ik probeer eerst nog zodanig te bemiddelen dat de arbeidsrelatie niet geheel verstoord wordt en dat het pensioen uiterlijk eind van dit jaar geregeld is. Zo niet, zullen we juridische hulp moeten inschakelen en aangifte moeten doen van verduistering, fiscale misleiding, oplichting en schending van werknemersvertrouwen. Wellicht kan ik er nog wat meer bij bedenken.

Maar we hopen vooralsnog dat het voor het einde van het jaar is opgelost.

ve
door verwijderd - Feb 27, 2009 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u vragen over uw pensioen of wilt u er meer van weten?

Zie dan:

http://www.fnvbondgenoten.nl/dossiers/dossier_overzicht/pensioen/algemene_informatie_pensioen/landelijke_bijeenkomst/

http://a.1y.nl/s/v.php?eHp3VzRPMTlIdm9Hcm9nZEx1a1k5NkopNw==

Ook nietleden zijn welkom.

H.