di
door diaseti Feb 28, 2020 om 22:42
Geldzaken & recht

Werkgever wil geen vakantie dagen uit betalen.

Hallo beste mensen,

Ik heb tot voor kort ontslag genomen bij mijn huidige werkgever met een opzeg termijn van een maand, maar nu zegt mijn baas dat hij mijn wettelijke en bovenwettelijke uren niet wilt betalen, omdat hij denk dat ik bij mijn nieuwe werkgever heb gewerkt ten tijde van mijn opzeg termijn.

Het klopt dat ik bij mijn nieuwe werkgever aanwezig ben geweest om kennis te maken, maar ik heb geen werkzaamheden verricht.

Ook heb ik nog geen nieuw contract ondertekend, maar mijn nu nog baas zegt dat zowel ik als mijn nieuwe werkgever in overtreding is ????‍♂️

In hoeverre is dit rechtsgeldig?

Alvast heel erg bedankt!

2492 11 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2020 om 23:34
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Gewoon gezwets van je, nu nog, werkgever. Gaat hij moeilijk doen: raadpleeg het Juridisch Loket; wat je baas beweert is volledige nonsens. Je bent alleen op gesprek geweest? Zo gaat dat meestal als je een nieuwe werkgever zoekt. Dus laat je niet in de hoek drijven en je overdonderen. Niemand is in overtreding, althans: in ieder geval jij noch je (niet) nieuwe baas. Je huidige baas probeert je angst aan te jagen: wat aardig is gelukt, zo te lezen.

di
door diaseti Feb 29, 2020 om 05:48
0 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor jou reactie. Het zit een beetje als volgt. Ik werk nu z'n 10 jaar voor mijn baas, waarvan ik 8 jaar zeker als oud vuil behandeld ben ' samen met de rest van mijn collegas' ik heb tijdens mijn zwangerschapverlof, ontslag genomen omdat de negativiteit van mijn werkgever een te grote impact heeft op mijn privé leven. Omdat ik dus 1 avond en 1 dag aanwezig ben geweest bij mijn nieuwe werkgever, als kennismaking en om te kijken hoe het bij hun gaat op een normale dag, concludeert hij dat ik aan het werk ben geweest, en daarmee de wet heb overtreden.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - Feb 28, 2020 om 23:38
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Diaseti,

Ben je lid van een vakbond?
Zij kunnen je dan kosteloos helpen.

di
door diaseti Feb 29, 2020 om 05:56
0 Antwoorden / 4 Vragen

Nee helaas, heb wel rechtsbijstand verzekering is dat ook goed?

Magnum007
door Magnum007 Feb 29, 2020 om 10:47
594 Antwoorden / 2 Vragen

Goeiemorgen Diaseti,

Je mag met je rechtsbijstandsverzekering zelf een arbeidsrechtadvocaat uitzoeken.

Overleg wel met de verzekering en de advocaat over de betaling zodat je niet voor verassingen komt te staan...

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 28, 2020 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand is in overtreding behalve uw oude werkgever door zijn verplichtingen niet na te komen. Dat is dus gewoon een oplichter.

Laat u bijstaan om uw rechten op te eisen.

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Feb 29, 2020 om 00:42
683 Antwoorden / 5 Vragen

Sprookjesland. U heeft recht op de uren. U mag natuurlijk in uw vrije tijd solliciteren en kennismaken met uw nieuwe collega's. Ik vermoed dat er mogelijk iets van een concurentie in het spel is tussen de werkgevers.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 29, 2020 om 07:48
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Al zou u 10 banen tegelijkertijd hebben, daar heeft uw werkgever niets mee te meken. Er is geen wet die bepaald dat je maar 1 werkgever tegelijk mag hebben.
Het enige dat invloed zou kunnen hebben is dat als u tijdens een ziekteverlof bij deze werkgever bent gaan werken bij een ander. Maar dan nog is dat geen reden om de vakantieuren niet uit te betalen. Overigens is een reguliere zwangerschapsverlof geen ziekte en valt daar dus niet onder.

di
door diaseti Feb 29, 2020 om 08:07
0 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb ook nog geen contract ondertekend, dus de werkgever waar hij van beweert ik voor gewerkt te hebben is niet mijn werkgever. Ik ben enkel aanwezig geweest voor introductie aan klanten en collega's dus inderdaad wat jij al aangeeft dit kan en mag geen invloed zijn.. Ik denk dat ik wel weet wat het probleem is, wij mochten over die periode dat ik daar werkte nooit langer als 2 week aan één gesloten vakantie, en vrij vragen was ook bijna not done, dus het openstaande saldo aan uren zal wel aanzienlijk zijn.. Ook hier kregen wij nooit inzicht in overigens.. Stond niet aangegeven op de loonstrook, en heb dit in mijn ontslag brief gemeld dat ik inhoudelijk wij weten hoeveel uren ik nog had, hier is dus als reactie opgekomen dat ik had gewerkt voor een andere werkgever en dat de kous daar mee af was

panter22
door panter22 Feb 29, 2020 om 08:37
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je je werkgever verteld dat je bij de nieuwe werkgever aanwezig bent geweest?
Je hebt een rechtsbijstandvezekerig schreef je. Schakel die maar in.

di
door diaseti Feb 29, 2020 om 08:46
0 Antwoorden / 4 Vragen

Nee heb ik niet op de hoogte gesteld had dat wel gemoeten? Ik had ten tijde van m'n ontslag nog geen contact met m'n toekomstige werkgever en zag er het kwaad van kennismaken eigenlijk niet van in.

Klopt, dan ga ik maandag even contact met hun opnemen.

Moet ik trouwens nog tekenen voor mijn ontslag? Ik heb nog niks getekend namelijk

marita5
door marita5 - Feb 29, 2020 om 08:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen
di
door diaseti Feb 29, 2020 om 09:27
0 Antwoorden / 4 Vragen

Dankjewel! Hier staat nuttige informatie in. Als ik het goed begrijp moet ik dus wachten tot een maand na mijn laatste dag, en blijft de werkgever dan in gebreke kan ik het juridisch in werk stellen?

getty
door getty - Feb 29, 2020 om 09:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Had u tijdens de opzegtermijn zich ziekgemeld? Dus niet meer gewerkt?

di
door diaseti Feb 29, 2020 om 09:44
0 Antwoorden / 4 Vragen

Dit was tijdens mijn zwangerschap verlof

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 29, 2020 om 10:00
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Zie de al gegeven reacties; Wees blij dat u bij die werkgever weg kunt gaan en als u geen lid van een vakbond bent: benader het juridisch loket  voor hulp.

Zoals u het stelt zou u niet eens op sollicitatiebezoek mogen/kunnen gaan bij een nieuwe werkgever.
De werkgever kan wel zoveel denken als hij wil. Hij zal moeten bewijzen of juist is. Kan het zijn dat de werkgever een (misplaatst) beroep doet op een eventueel in uw arbeidsovereenkomst voorkomend concurrentie beding? Dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Houd er ook rekening mee dat indien er na uw vertrek / datum van ontslag na een maand (of einde volgende betaal periode als dat 4 weken is) nog geen sprake is van betaling van vakantieuren en openstaande vakantiegeldrechten wettelijke verhoging en rente aan de orde gaat komen.

Zie daarvoor deze info: https://www.judex.nl/rechtsgebied/werk-ontslag/loon/artikelen/op-welk-moment-moet-mijn-loon-betaald-worden/

ro
door ron503 - Feb 29, 2020 om 10:39
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Wettelijke verlofuren komen niet voor uitbetaling in aanmerking omdat de werkgever verplicht is u die verlofuren toe te kennen. Als in het cao bovenwettelijke verlofuren toegekend worden kunt u in overleg die uren in de opzegtermijn opnemen of als dat niet kan uit laten betalen. Uit laten betalen is ongunstig omdat het bruto bedrag volledig wordt belast en u maar de helft of nog minder netto uitbetaald krijgt. Het is wel wat vreemd u solliciteert, wordt aangenomen, neemt ontslag bij uw huidige werkgever en gaat in uw opzegtermijn bij de nieuwe werkgever kennis maken terwijl dat ook op uw eerste werkdag gedaan zou kunnen worden. Of u daadwerkelijk arbeid heeft verricht is discutabel maar als u uitgelegd krijgt waar uw nieuwe werkplek is en de taken die u gaat doen kan dat als arbeid aangemerkt worden want dan hoeft de nieuwe werkgever dat niet op uw eerste werkdag te doen en heeft er dus voordeel van.

di
door diaseti Feb 29, 2020 om 11:52
0 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor je reactie. Op het stuk van ontslag en solliciteren ben je een halte te ver gegaan.

Ik heb ontslag genomen 2 maanden voor mijn eerste uitgerekende werkdag, vervolgens gesolliciteerd, en daarna kennis gemaakt met de rest van het bedrijf etc.

Heb overigens nog geen contract ondertekend, dus ik ben niet in dienst van mijn " nieuwer" werkgever lijkt me toch?

Ik krijg alleen sterk het gevoel dat dit niet gegund wordt door mijn nu nog werkgever.

jo
door jorisw Feb 29, 2020 om 15:11
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De belasting op uitbetaling hangt helemaal af van je totale jaarinkomen. ZOlang je door de uitbetaling niet in een hogere belastingschijf komt wordt er uiteindelijk dezelfde belasting over betaald als over regulier inkomen. Het verschil krijg je dan dan volgend jaar terug.

tijger1
door tijger1 Feb 29, 2020 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Alleen de algemene heffingskorting wordt verlaagd, maar dat wordt deels wel weer goedgemaakt door de arbeidskorting.

tijger1
door tijger1 - Feb 29, 2020 om 13:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal onzin van uw werkgever. Schakel uw rechtsbijstand in voordat u domme dingen doet.

Th
door Theawaalen - Mar 3, 2020 om 13:42
113 Antwoorden / 5 Vragen

Ook de wettelijke en boven wettelijke verlofuren moet hij uitbetalen. De wettelijke verlofuren van dit jaar worden wel gecorrigeerd naar de tijd die je in dienst was.