ju
door judo Sep 15, 2008 om 10:37
Geldzaken & recht

Werkgeverslasten bij tweede werkgever

hallo, ik ga binnenkort naast mijn full time baan een aantal uren erbij werken bij een andere werkgever. deze zegt dat de lasten voor hem hoog zijn omdat hij mijn tweede werkgever is. ik begrijp dit niet. wat ik wel weet is dat bij de tweede werkgever geen rekening moet worden gehouden met de heffingskorting, omdat dat al bij mijn eerste werkgever gebeurt. dit heeft dus betrekking op mijn eigen netto loon en de hoeveelheid belasting die ik als werknemer betaal, maar heeft niets met de lasten van de werkgever, volgens mij, te maken. kan iemand mij opheldering geven over wat mijn tweede werkgever bedoelt, of is dit misschien onzin? Judith

705 5 Rapporteer

drevil
door drevil - Sep 15, 2008 om 13:31
225 Antwoorden / 14 Vragen

Raar verhaal... Als het geld niet naar de belasting zou gaan, zou het toch naar de werknemer gaan? Ik snap niet hoe dit meer geld kost voor de werkgever.

jos-euro
door jos-euro - Sep 15, 2008 om 16:17
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Judo,
Het is voor je 2e werkgever alleen nadelig als hij je voor een netto salaris wil aannemen. Dit is iets wat zeer onverstandig voor jou is en in vele sectoren volgens CAO verboden is. Wil je toch weten wat je gaat verdienen spreek dan een bruto salaris af en laat hem een netto berekening voor je maken. Je kunt dit ook zelf doen met:

                 www.e-prepay.nl/e-prepay2008

Succes,
Jos

kr
door krieties - Sep 15, 2008 om 17:45
442 Antwoorden / 0 Vragen

Nog nooit zo'n raar verhaal gehoord. Voor het juiste antwoord zie schoe459 hieronder.

jo
door jojanda - Sep 16, 2008 om 12:04
146 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin is het niet, maar wel onhandig uitgelegd :-)

Als je werkt, dan draagt je werkgever inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen voor je af bij de belastingdienst.

Stel, je verdiend 9000 euro. Dan moet hij daar ruwweg 3000 euro over afdragen aan de BD aan en premie volksverzekeringen .

De algemene heffingskorting en de arbeidskorting zijn een korting op het te betalen ( lees af te dragen belasting) bedrag aan en premie volksverzekeringen .

Zou je dus 9000 euro verdienen, en zou de algemene heffingskorting toegepast worden, dan verrekend de werkgever alvast die korting op het te betalen bedrag aan belastingen.

M.a.w inplaats van 3000 euro af te dragen, draagt hij 3000-minus de algemene heffinskorting af =2000 euro, dus in totaal draagt hij maar 1000 euro af aan en premie volksverzekeringen

De 2e werkgever in jou situatie kan dus geen rekening meer houden met de algemene heffingskorting, omdat de 1e die al verrekend met jou. En dus moet hij het volledige bedrag aanen premie volksverzekeringen  afdragen aan de fiscus.

JOjanda..

PS ik heb voor het gemak de bedragen afgerond, de algemene heffingskorting is meer dan 2000 euro.

kl
door klaas10 - Sep 23, 2008 om 16:26
6 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt het goed gezien Judith , het is onzin.

Jij bepaald via de in te vullen loonbelastingverklaring wie de heffingskorting toe past dus niet je werkgever die heeft alleen te maken met je bruto loon de inhoudingen en afdracht .

Je kunt zelfs alle werkgevers opdragen geen heffingkorting toe te passen .

Je had het dus zelf al goed door.

Vr gr Klaas